PARTENERIATUL EDUCATIONAL
Parteneriatul
educational presupune participarea activa la realizarea unor actiuni comune
bazate pe schimbul de propunerisi idei.Cuvantul,,parteneriat’’ presupune
existenta a doi sauu mai multi parteneri,care inpreuna incearca sa rezolve o
problema,sarcina prin actiuni comune.In orice parteneriat trebuie sa existe
totusi unul sau mai multi coordonatori precum si participantii activi,la care
se pot adauga ca parteneri diferite institutii din comunitatea
locala(ONG-uri,biblioteca,consilii locale,inspectorate scolare,inspectorate de
mediu etc.).
Realizarea unui
parteneriat educational intr-un anumit
domeniu presupune o munca laborioasa din partea coordonatorului de proiect sau
echipei de implementare a parteneriatului.
Principalele
trasaturi caracteristice ale unui parteneriat educational sunt:
-realizarea unei interactiuni
psihosociale,bazata pe sprijinreciproc,pe
toleranta,pe efort sustinut din partea celor implicati,
indreptata catre acelasi scop.
-atentia este indreptata asupra
procesului de elaborare impreuna prin colaborare a demersurilor de realizare a
sarcinilor.
-motivatia este rezultatul actiunilor
conjugate atuturor membrilor ce urmaresc un destin comun.
-se reduce stresul in cazul
evaluarii,nu se urmareste sanctionarea greselilor ci acordarea ajutorului
pentru a obtine un rezultat individual dar si colectiv.
I.PARTICIPANTII
1.
Scoala
si familia
2.
Scoala
si autoritatile locale
3.
Scoala
si politia
4.
Scoala
si unitatile sanitare
5.
Scoala
si biserica
Pornind de
la citatul celebru al marelui scriitor romantic francez Victor Hugo prin care
afirma ca ,,Fiecare copil pe care-l instruim este un OM pe care-l castigam,,
,am putea spune ca educand,ne propunem formarea unor oameni cu virtuti
caracteristice perioadei istorice,caci,a educa-inseamna,,a conduce,, deci a
indruma intr-un scop anumit.A conduce undeva nu e de ajuns,destinatia
este:ADEVARUL,BINELE,FRUMOSUL.
1. Scoala si familia dupa cum bine se
stie,familia este factorul primordial in educarea unui copil si educatia incepe
in familie de aceea legatura dintre scoala si mediu familial va trebui sa se
interpatrunda,iar cadrul didactic sa cunoasca foarte bine mediul de viata al
copilului pentru a putea colabora.Parteneriatul dintre scoala si familie
organizat corect duce la o educatie solida,fara pericolul de esec scolar mai
tarziu.Prescolaritatea reprezinta piatra de temelie a personalităţii in formare
a copilului,iar prezenta familiei in cadrul scolii va fi liantul intre copil si
mediul necunoscut initial
2. Scoala si autoritatile locale pot contribui in mod deosebit in
dezvoltarea copilului de varsta timpurie pot include implicarea directa(pe
langa familie) a autoritatilor locale, a parlamentarilor,a organizatiilor
neguvernamentale, a sectorului privat si a agentilor economici,a conducatorilor
religiosi,spirituali,culturali,ai liderilor si ai membrilor comunitatilor.Acest
gen de parteneriat educational vizeaza
stimularea mentala ,antrenarea fizica si dezvoltarea ampla a abilitatilor copiilor prin diferite activitati,cum ar
fi:muzica,abilitatea manuala,formarea unor deprinderi de
colaborare,desfasurarea unor activitati didactice cu teme istorice si crestine
etc.Parteneriatele educationale cu
3. Comunitatea
Locala-Primarie,Politie-au ca argumenteducatia prescolarilor pentru cetatenie
democratica in vederea formarii unor cetateni activi si responsabili.Prin
actiunile desfasurate in acest sens copiii isi insusesc concepte
cheie-libertate,justitie,egalitate,solidaritate,cunosc modelul de functionare a
institutiilor democratice,sunt pusi in diferite situatii de arespecta pe cei de
langa ei,isi formeaza deprinderi de a-si proteja propria persoana si pe
ceilalti.
4. Scoala si uintatile sanitare
constientizarea importantei educatiei pentru sanatate,promovarea
comportamentelor sanatoase si prevenirea comportamentelor cu risc(companii
antidrog,impotriva fumatului etc).
5. Scoala si Biserica educatia
religioasa reprezinta o educatie pentru societate a carei calitate poate fi
inbunatatita prin parteneriate cu reprezentanti ai Bisericii.Astfel,se pot
realiza vizite,convorbiri tematice,cantece,colinde,excursii care au ca obiectiv
turistic manastiri.
Intr-o acceptiune
generala,educatia este procesul prin care se realizeaza formarea si dezvoltarea
personalităţii umane.Educatia este continua.Ea incepe din primele momente ale
vieţii si se incheie odata cu ea.Fiecare copil este unic,iar educatia trebuie
sa tina cont de particularitatile individuale ale fiecarui copil.
Asadar toate aceste
parteneriate sunt necesare din perspectiva realizarii educatiei interactive
deoarece metodele interactive folosite in cadrul parteneriatului stimuleaza
munca in grup desfasurata de cei
implicati in activitate,in cadrul careia,toti participa cu ceva si nimeni nu
pleaca cu nimic.Se obtine un castig atat pentru grup cat si pentru fiecare
individual.
Colaborarea dintre şcoală şi familie într-un mediu favorizat de comunitatea locală va atinge scopul educaţional propus, printr-o relaţie de echivalenţă dintre şcoala în comunitate şi comunitatea în şcoală.
Familia reprezintă principalul factor al
parteneriatului şcoală-comunitate locală.
Pe de o parte, familia este un factor de
educaţie informală, pe de altă parte, aceasta are obligaţii şi drepturi care
decurg din statutul de elevi ai copiilor ei în sistemul formal de educaţie.
Mediul familial are valoare educativa daca
trezeste sensibilitatea copilului fata de valorile
cunoasterii, culturii si moralei; efectuarea
temelor scolare devine o componenta a muncii familiale, a ordinii morale domestice, daca parintii
mobilizeaza resurse materiale sau intelectuale (limitate), dar si importante resurse afective care pot
avea eficacitate (încurajari, îndemnuri).
Parintii doresc sa-si ajute copiii, dar sunt pusi în fata unor continuturi si metode scolare dificile si mai mult, în fata neîncrederii cadrelor didactice care le sugereaza "sa nu se amestece" în treburile "didactice" ale scolii. Majoritatea parintilor nu mai accepta ideea lipsei lor de competenta si de a ceda prerogativele (drepturile, deciziile) lor educative în favoarea scolii; parintii încearca "strategii" educative si se preocupa de strategiile scolare. Exista diferente de implicare a parintilor în
Parintii doresc sa-si ajute copiii, dar sunt pusi în fata unor continuturi si metode scolare dificile si mai mult, în fata neîncrederii cadrelor didactice care le sugereaza "sa nu se amestece" în treburile "didactice" ale scolii. Majoritatea parintilor nu mai accepta ideea lipsei lor de competenta si de a ceda prerogativele (drepturile, deciziile) lor educative în favoarea scolii; parintii încearca "strategii" educative si se preocupa de strategiile scolare. Exista diferente de implicare a parintilor în
sarcinile scolare ale copilului, în special
în ajutorul oferit copiilor în realizarea temelor pentru
acasa; cu cât nivelul studiilor mamei este
mai scazut, statutul socio-profesional al familiei este mai scazut, cu atât elevii sunt mai putin
asistati în rezolvarea temelor pentru acasa. Familiile din
categoriile lipsite de astfel de resurse se
resemneaza mai repede în cazul esecului scolar al copilului, renunta sa ajute copilul la teme; ele în
schimb, practica un control al notelor, al orarului elevului, al ordinii domestice ce favorizeaza reusita
scolara.
Se pune si problema ca acest control al
activitatii scolare poate afecta relatia emotionala între
parinte si copiii, producând o ruptura
afectiva, pe lânga distanta culturala implicata de scolarizarea mai îndelungata a tinerelor generatii.
Distanta culturala - greu de evitat, însotita de ruptura afectiva
- necesar si posibil de evitat, apar drept
cauze ale conflictului între generatii.
Reusita scolara si sociala a copilului este influentata de atitudinea
parintilor fata de educatie si de eforturile investitionale scolare si nonscola
re ale parintilor facute pentru calitatea educatiei
copilului
Reusita scolara depinde de un stil parental caracterizat printr-o
combinatie flexibila de afectiune si
sustinere parentala (încurajari, sfaturi,
recompense) a activitatii scolare, pe de o parte, control si
exigenta în evaluarea acestei activitati, pe
de alta parte. Este recunoscuta legatura dintre dezvoltarea
cognitiva, norma de internalitate si reusita
scolii. Dezvoltarea cognitiva este influentata de nivelul
coeziunii familiale, în special
acordul/dezacordul între parinti în legatura cu problemele legate de copil. În general, au dificultati în
dezvoltarea cognitiva copiii care traiesc într-un mediu familial caracterizat prin dezacord rezultat de obicei
dintr-o atitudine superprotectoare a mamei (nivel înalt de afectiune, nivel scazut de exigenta fata
de performantele copilului, control continuu si substituirea activitatii personale a
copilului) si a atitudinii autoritare a tatalui (nivel înalt de exigenta, nivel scazut al afectiunii
exprimate). Dobândirea normei de internalitate se asociaza cu stabilitatea practicilor si rolurile
parentale, cu atitudinile sistematice ale mamei de responsabilizare a copilului, cu deschiderea precoce a
acestuia catre câmpul cognitiv si cu un joc subtil între presiunea afectiva, încurajarea autonomiei si
control parental de tip "autorizat" - sistematic, îmbinat cu nivel înalt al suportului parental. Copiii
care nu dobândesc norma de internalitate sunt educati în familii în care presiunile scad odata cu
înaintarea lor în vârsta, rolurile parentale si practicile educative sunt instabile. Reusita scolara se
asociaza cu atitudinea încurajatoare a parintelui, dublata de formularea unor norme clare si ferme de
conduita în interiorul si în afara familiei; de
supraveghere a orarului si a contactelor cu
colegii, prietenii, de dialog continuu între parinti si copii.
Stilul educativ matern este favorabil
dezvoltarii copilului si adaptarii lui scolare atunci când:
manifesta conduite proactive care tin seama
de capacitatile copilului; are conduite reactive care
faciliteaza învatarea, când copilul are
dificultati; stimuleaza gândirea copilului; întareste pozitiv
comportamentul copilului (încurajeaza
reusitele lui); arata putine stari negative fata de copil;
atribuie semnificatie raspunsului copilului
si stima fata de el; tinde/ofera o justificare/explicatie pentru raspunsul copilului; lasa copilului
initiativa în timpul activitatilor de învatare; furnizeaza copilului standarde de performanta.
Autoritatea paterna/parentala este o alta conditie importanta a reusitei scolare . Tehnicile de
impunere a puterii prin sanctiuni, pedepse nu conduc la reusita scolara. Tehnicile care mobilizeaza
afectiunea si rationamentul - prin explicatii si dialog - favorizeaza interiorizarea normelor si
generarea unor motivatii interioare pentru reusita.
Potrivit unor cercetari vizând relatiile
dintre familie si scoala în societatile occidentale
contemporane, domeniile vietii familiale
afectate de relatia cu scoala sunt urmatoarele:
- timpul studiilor - programul familiei este
influentat de viata sociala a copilului; spatiul familial
organizat în functie de nevoile copilului
scolar;
- bugetul familial - sume banesti alocate
pentru cheltuieli legate de scoala;
- volumul si distributia sarcinilor între
membrii familiei - de la sarcinile menajere la sarcinile
legate de sustinerea copilului în viata
sociala;
- accentuarea controlului parintilor asupra
copilului - privind notele scolare, disciplina scolara;
- formele si continuturile educatiei
familiale - parintii ajuta copiii la întelegerea unor continuturi
scolare;
- deposedeaza familia de puterea de a decide
asupra copilului - în orientarea scolara ultimul
cuvânt îl au structurile si evaluarile
scolare;
- climatul emotional al familiei este afectat
prin stari de satisfactie, insatisfactie, tensiuni generate
de viata scolara a copilului;
- evaluarea activitatii parentale - ca
rezultat implicit al evaluarii scolare a copilului;
- amenintarea intimitatii familiei -
profesorii cauta informatii privind viata familiala a elevului iar
copilul nu reuseste sa pastreze anumite
secrete ale familiei;
- genereaza deziluzii sau frustari - cu atât
mai puternice cu cât decalajul între sperantele familiei
si rezultatele scolare ale copilului este mai
mare;
- familia este introdusa de scoala într-o
retea de sociabilitate - ai carei "poli" sunt: cadre didactice,
colegi ai copilului, parinti ai colegilor
etc.
Alte lucrari pun în evidenta influentele
exercitate de familie asupra scolii:
- familia introduce un intermediar în raporturile
scoala-copil - încrederea copilului în valorile
scolare si în cadrele didactice, autoritatea
si satisfactia cadrelor didactice, eficacitatea institutiei
scolare depind si de medierea familiei;
- familia poate cere scolii reconsiderarea
timpului si spatiului scolar - în sensul modificarii
orarelor si programelor scolare etc;
- cresterea complexitatii setului de roluri
al cadrului didactic - care, pe lânga rolurile în raport cu elevii si administratia scolara, capata si un
set de roluri în raport cu parintii; aceasta crestere a complexitatii rolurilor poate fi traita de
cadrele didactice în sens pozitiv, ca sursa de ameliorare a activitatii sau negativ, ca sursa de stres;
- activitatea cadrelor didactice este
evaluata (si) de parinti - dupa criterii diferite, uneori
contradictorii - ceea ce face ca activitatea
cadrelor didactice sa apara ca nesatisfacatoare pentru
unii parinti generând sentimente de
insecuritate si încercarea cadrelor didactice de a "limita"
amestecul" parintilor în viata scolii;
- reconsiderarea continua a rolurilor
cadrelor didactice - prin interactiunile cu parintii, cadrele
didactice îsi pot modifica, în timp, conduita
în raporturile cu elevii;
- participarea parintilor la decizii - prin
reprezentantii (asociatiilor) parintilor în consiliile de
administratie scolara se repun în discutie
obiective, continuturi, mijloace ale activitatii scolare;
- contactele cu familia permit scolii si
cadrelor didactice legitimarea propriilor decizii;
- contactele cu parintii largesc retelele de
sociabilitate ale cadrelor didactice; obligarea cadrelor
didactice la o largire a orizontului
informational, cultural si pedagogic, fapt ce poate aduce
satisfactii si insatisfactii ale cadrelor
didactice.
Rezulta un impact reciproc ca si ambivalenta
impactului între cele doua institutii educative, familie si scoala, care fac ca diversificarea
legaturilor sa fie dorita, dar sa si genereze unele sentimente de insecuritate, care sa conduca la strategii de
limitare, din ambele parti.
In evolutia relatiei
familie-scoala se deosebesc urmatoarele etape:
-etapa familiei si a scolii autosuficiente :
scoala este considerata o institutie închisa, care nu
influenteaza mediul familial si nu se lasa
influentata de el; contactele cu parintii sunt rare si
formale; parintii nu participa la consiliile
de administratie scolara; asociatiile de parinti nu sunt
încurajate; formarea profesorilor neglijeaza
relatia între familie si scoala;
- etapa de incertitudine profesionala:
profesorii încep sa recunoasca influenta factorilor
familiali asupra rezultatelor scolare dar
parintii continua sa creada ca scoala este autosuficienta;
apare tendinta de a conserva atitudinea din
perioada anterioara; continua contactele formale cu
parintii; apar organizatii voluntare de
parinti; în consiliile scolare, participarea parintilor capata
un rol, dar minor, nedecizional; formarea
profesorilor abordeaza relatia familie-scoala ca o
problema secundara;
- etapa de dezvoltare a încrederii mutuale :
parintii si cadrele didactice descopera împreuna ca
neîncrederea este putin câte putin înlocuita
cu încrederea unora fata de altii; relatia cu familia
este tot mai încurajata de scoala; consiliul
scolar include reprezentanti ai (asociatiilor) parintilor cu rol decizional în problemele educationale;
organizatiile de parinti sunt încurajate în activitatea scolara; profesorii specializati
(consilieri) trateaza problemele exceptionale ale
colaborarii cu familia; organizatiile de
profesori recunosc statutul si rolul asociatiilor de parinti;
administratorii si politicienii insista
asupra importantei relatiei familie-scoala; formarea
profesorilor abordeaza problema relatiei cu
familia ca una din problemele importante.
Din perspectiva cadrelor didactice -
unele considera ca scoala are sarcina instruirii iar familia sarcina educarii
(dintre acestea, unele reduc contactele cu familia deoarece considera ca
activitatea scolara trebuie realizata doar de specialisti; altele, contacteaza
parintii numai când activitatea scolara a copilului impune eforturi
concertate); o alta categorie de cadre didactice considera ca scoala si familia
au atributii
asemanatoare (dintre acestea, unele prefera
întâlniri informale, altele doresc întâlniri formale si
informale cu parintii). Din perspectiva
parintilor apar anumite tipuri de raporturi cu scoala: de
opozitie; de delegare; de mediere; de
cooperare. Contactele parintilor cu scoala se raresc atunci
când copiii înregistreaza esec scolar, dar nu
ca rezultat al "demisiei parentale", cum cred multi
profesori, ci ca o reactie de autoaparare a
parintilor (care se simt culpabilizati daca sunt invitati la scoala când copiii lor intra în conflict cu
normele scolare). Parintii încep sa evalueze, sa accepte sau sa refuze calitatea serviciilor oferite de
scoala. Cadrele didactice nu sunt pregatite sa negocieze cu parintii mijloacele si obiectivele educatiei
scolare (si familiale). Totusi, parintele, ca beneficiar (client) revendica o transparenta mai mare
din partea scolii, evalueaza calitatea ofertei educative, pentru care plateste (în calitate de
contribuabil).
Din partea elevilor - apare o atitudine de a
nu încuraja întâlnirile parinti-profesori; copilul devine constient ca este
obiectul unui dublu control - cu cât parintii si profesorii se informeaza
reciproc, autonomia lui apare limitata.
Managementul parental cuprinde doua categorii de activitati: activitati
casnice - întrebarile privind temele scolare, ajutorul la rezolvarea
temelor, discutarea alegerii cursurilor (curriculum la alegere) cu copilul, angajarea de meditatori;
activitati scolare - participarea la sedintele cu parintii, discutiile cu profesorii, detinerea de
functii în consiliile scolare.
Centrarea atentiei parintilor pe rezultatele
scolare poate duce la neglijarea problemelor dezvoltarii afectiv-atitudinale a copilului.
Efortul pentru însusirea cunostintelor
scolare genereaza adeseori rezistenta din partea copiilor iar parintele trebuie sa aleaga: fie sa aiba
întelegere, rabdare, fie sa para mai exigent, mai dur. Cu cât se simte mai responsabil, cu atât pare mai
exigent. Dificultatea de legitimare a autoritatii parentale obliga parintele sa îsi legitimeze mereu
autoritatea fata de copil prin "sacrificiul" pe care îl face pentru reusita scolara a copilului.
În ultima instanta, parintii au alternativa
(dilematica) unei alegeri: reusita scolara, cu eforturi si
sacrificii, cu renuntarea la linistea
afectiva si fericirea familiei si copilului (datorita conflictelor,
stresului în raport cu reusita scolara), ori
linistea si fericirea familiei si copilului cu limitarea reusitei scolare, încercarea de a realiza reusita
sociala a copilului pe alte cai, expresive (muzica, sport etc.).
Motivatiile implicarii parintilor în viata scolara
a copilului apar astfe: parintii îsi cunosc
copiii, pot oferi unele informatii
profesorilor despre copiii lor, dar doresc sa îi cunoasca pe copiii lor si ca elevi; parintii au nevoie de informatii
referitoare la îndeplinirea rolului de elev de catre copilul lor; implicarea parintilor în reusita scolara
a copilului si în activitatea educativa a scolii creste stima de sine a parintelui. Tipul de informatii de
care au nevoie parintii de la scoala sunt: informatii despre progresul scolar al copilului, despre
situatia lui scolara; informatii despre perceptia pe care o au profesorii privind calitatile si
problemele copilului; informatii despre modul cum îsi pot ajuta copiii acasa, în activitatea de pregatire
scolara; informatii privind obiectivele urmarite de scoala si despre unele prevederi ale legislatiei
scolare ; informatii privind drepturile si obligatiile legale în legatura cu viata
copilului; informatii privind metodele de colaborare cu scoala.
Lipsa colaborarii, lipsa informatiilor
necesare privind profesorii, colegii si prietenii copilului,
neparticiparea la întâlnirile dintre
profesori si parinti la scoala, neimplicarea în sprijinirea activitatii de învatare acasa pot genera rezultate
scolare slabe si situatii de risc/criza pentru dezvoltarea psihosociala a copilului. Caile cele mai
importante pentru prevenirea/rezolvarea unor asemenea situatii nedorite sunt: cunoasterea
reciproca, comunicarea reciproca, cooperarea în anumite activitati.
Scoala ramâne institutia în care parintii
continua sa aiba cea mai mare încredere pentru educatia copiilor lor - în
absenta unei "retele" cu "poli", agenti socio-educativi
constituite în comunitate, societate.
In concluzie, pot afirma că numai printr-o colaborare strînsă,
susţinută, familia şi şcoala pot pune în aplicare procesul de educare a
copilului, că numai aşa se pot forma copii calmi, într-o viaţă zbuciumată,
copii fericiţi, într-o societate în permanentă schimbare.
Bibliografie:
Vrăşmaş, E. - ,,Consilierea şi educaţia
părinţilor”, 2001, Aramis, Bucureşti
Stanciulescu, E., Teorii sociologice ale
educatiei, Editura Polirom, Iasi, 1996
Autori::
Tiron Gina-Lacrimioara
Albu Maria
Tarnovan Diana
Cimuca Crina
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu