Originea latină a
termenului este familia care provine de la „famulus - sclav de casă”,
înțelesul cuvântului s-a schimbat în decursul timpului. In trecut familia era
proprietatea bărbatului (pater familias), ca soția, copiii, sclavii, sclavii
eliberați și tot avutul, nefiind de fapt între ei relații familiale, ci era
considerată o proprietate subordonată, astfel tatăl nefiind numit pater,
ci genitor.
Definiţia dată de
G.Murdock 1949 de exemplu pare destul de completă.El arată că familia este un
grup social caracterizat prin rezidenţă comună, cooperare economică şi reproducţie.Ea
include adulţi de ambele sexe,dintre care cel puţin doi au relaţii sexuale
recunoscute (aprobate) social şi unul sau mai mulţi copii proprii sau adoptaţi,
pe care ii cresc şi ii ingrijesc.
N.Damian 1972 se
referă la familie ca la ”Un grup de rude prin căsătorie,sânge sau adoptare care
trăiesc impreună, desfaşoară o activitate economico-gospodărească comună, sunt
legate prin anumite relaţii spirituale (ideologice şi psihologice), iar in
condiţiile existenţei statutului şi dreptului, şi prin anumite relaţii juridice.
Se poate deci vedea uşor că e preferabil să nu
vorbim despre definiţia familiei, ci despre definirea ei prin discutarea mai pe
larg a caracteristicilor şi funcţiilor pe care le are.Totuşi definind familia
prin funcţiile sale, este necesar să avem in vedere că deşi in multe societăţi
celor mai multe grupuri familiale le sunt proprii aceste funcţii, in nicio
societate (cultură) ele nu sunt prezentate complet si exclusiv.
Funcţiile
familiei
Familia are mai multe
funcții sociale și biologice: Funcția biologică de reproducție
umană a familiei este controversată. Ca bază biologică o familie depinde de
capacitatea de reproducție soției și
bărbatului.
In prezent acest punct ne mai
fiind concludent deoarece o familie poate adopta copii. Prin reproducție
de fapt se înțelege capacitatea de a produce urmași pentru asigurarea
generației următoare. Astfel familia pregnează calitatea de reproducție a unei
societăți.
Sunt trei funcții sociale elementare a familiei:
- Funcția de socializare, ca și acea de
educare, prin formarea capacității de adaptare și motivare în conviețuirea
socială.
- Funcția economică, o funcție importantă
pentru multe familii, prin care se realizează asigurarea materială și
protejarea copiilor față de lipsuri și boli.
- Funcția politică, care asigură copiilor o
poziție legitimă în societatea existentă, această funcție a familiei poate
duce la fetișism.
Din aceste trei funcții se poate distinge și:
·
funcția
religioasă a familiei,
care de fapt joacă un rol în funcția de socializare a famliei, prin
transmiterea la generația următoare a tradițiilor religioase.
·
funcția
juridică a familiei, care
este cuprinsă în constituție, și care are scopul protejării familiei în
societate (plătirea alocațiilor, întreținerii copiilor, stabilirea legilor de
adoptare sau moștenire etc.)
·
funcția
economică a familiei este
întregită de funcția de timp liber și recreere a familiei
Aparţinând unor orientări conceptuale diverse,sub
aspectul analizei specificului şi funcţiilor familiei,au fost intreprinse
numeroase cercetări privind rolul de soţ şi soţie.
Rolurile
din cuplul conjugal se extind în cadrul familiei continuând cu cele de tată şi
mamă,ceea ce presupune urmărirea îndeplinirii unor obiective precum: asumarea
responsabilităţii de împarţire şi distribuire a aceluiaşi buget de timp,
material şi afectiv în vederea creşterii copilului. Această sarcină a fost şi
rămâne o dominantă a familiei,chiar dacă metodele diferă de la o societate la
alta.Problema rolurilor educaţionale ale părinţilor în familie este o funcţie
esenţială care se răsfrânge asupra copilului pe întreaga perioadă pe care
acesta o petrece în cadrul grupului familial.
Rose Vincent în “Cunoaşterea
copilului”(1972) vizează trei aspecte principale ale rolului parental privind
socializarea copilului:
Afecţiunea,
prezenţa sa alături de familie;
Protecţia,sprijinul
material,deciziile tatălui în momentele dificile;
Iniţierea în viaţa socială devenind un
model pentru imitare şi identificare,exercitarea controlului prin autoritatea
sa.
În Romania,copilul şi copilăria au parcurs
istoriceşte aceleaşi tendinţe ca în toată lumea,cu o defazare a ritmului de
parcurgere a traiectoriei, determinat de două cauze: izolarea
intelectuală,culturală şi socială în care a fost obligată să trăiască familia
românească în anii comunismului, depersonalizarea familiei şi efortul de a rupe
copilul de familie, pentru a putea fi astfel mai bine inoculat cu ideologia
comunistă şi, în al doilea rând, de renunţare mai lentă la unele tradiţii în
familie şi societate. Cu toate acestea, în familia românească, tradiţiile sunt
puternic înrădăcinate, îndeosebi în familia din mediul rural, fapt care nu are
neapărat o conotaţie negativă, atât timp cât ea promovează valorile pozitive
ale relaţiei părinte-copil. În România
zilelor noastre este pregnantă nevoia părinţilor de a avea cunoştinţe adecvate
despre îngrijirea copilului şi despre copilărie şi de a identifica canalele
optime de informare.
Bibliografie
-www.wikipedia.org
-Sociologia si antropologia
familiei de Petru Ilut( 2005)
-Sociologia educatiei
familiale de Elisabeta Stanciulescu vol I si vol II (1997-1998)
-Voinea M. (1993)
-Voinea M. (2003)
Autori:
Gotea Mihaela
Floarea
Giurgiuveanu
Roxana
Ţibichi
Alexandra Mihaela- Lider
Voivod Florina
Maria
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu