I. FAMILIA
”Familia
este un factor important și de răspundere al educației. Părinții o conduc și
răspund de ea în fața societății, a fericirii lor și a vieții copiilor.” A. S.
MAKARENKO
Termenul
de familie provine din limba latină
de la „famulus - sclav de casă”. Înțelesul cuvântului s-a schimbat
în decursul timpului. Conform DEX familia
poate fi definită ca fiind forma socială de bază, întemeiată prin căsătorie, şi
care constă din soţ, soţie şi din descendenţii acestora.
Din punctul de vedere al lui
Carlfred Broderick familia este structura umană evolutivă cea mai puternică. Dovada
este că poartă cu sine urme de cultură şi civilizaţie trecute şi transmite
caracteristicile acestora (C.Broderick 1983).
Ca
bază biologică o familie depinde de capacitatea de reproducție. În prezent acest punct nu este concludent, deoarece o familie
poate adopta copii.
Sunt trei funcții
sociale elementare a familiei:
·funcția de socializare și de educare-prin formarea capacității de
adaptare și motivare în conviețuirea socială;
·funcția economică-o funcție importantă pentru multe familii,
prin care se realizează asigurarea materială și protejarea copiilor față de
lipsuri;
·funcția politică-care asigură copiilor o poziție legitimă în
societatea existentă.
Din
aceste trei funcții se pot distige și:
· funcția religioasă a familiei
-joacă un rol important în funcția de socializare a familiei, prin transmiterea
la generația următoare a tradițiilor religioase;
·
funcția juridică a familiei
-care este cuprinsă în Constituție, și care are scopul protejării familiei în
societate;
·
funcția economică a familiei
-este întregită de funcția de timp liber și recreere a familiei.
Prima
formă de organizare a societăţii a fost aceea bazată pe familie.
Milenii de-a rândul familia a însemnat totul: stabilitate în timp
şi speranţa pentru viitor. Rolul dominant în familie îl avea
tatăl. În ceea ce priveşte istoria modernă şi civilizaţia acestui mileniu putem
observa slăbirea relaţiilor de familie, destrămarea şi criza ei.
Toți
autorii de azi evidenţiază rolul important al familiei în
contextul sociocultural şi economic contemporan. Familia
reprezintă un mediu prioritar pentru creşterea şi educarea copiilor. Din
această cauză separarea copilului de familie poate determina
perturbări grave ale echilibrului său biopsihic.
Familia este locul
în care se însuşesc deprinderile de bază şi reprezintă un sprijin crucial
pentru instituţiile secundare,cum ar fi şcolile.
Stephens defineşte familia
ca: „ un aranjament social, bazat pe căsătorie şi contract de căsătorie, care
include recunoaşterea drepturilor şi obligaţiilor părinteşti, reşedinţă comună
pentru soţ, soţie şi copii, precum şi obligaţii economice reciproce între soţ
şi soţie.” ( Stephens, W., N., 1963, p. 5 )
Toate regimurile politice care au existat şi-au pus bazele politicii
demografice pe ideea că familia este unitatea de bază a
societăţii, indiferent de scopurile politice şi sociale promovate. Familia s-a dovedit a fi în istorie locul concret în care s-a
realizat continuitatea biologică şi socială a speciei umane.
Familia este grupul întemeiat pe afecţiune şi condiţii juridice,
constituind cea mai mică şi cea
mai naturală unitate umană. Familia se întemeiază pe valori de intimitate, armonie şi
bunăvoinţă. Respectă tradiţia, dar
în acelaş timp, ţine pasul şi cu dezvoltarea societăţii, fiind deschis spre
nou, spre viitor. Transmite tinerei generaţii experienţe moştenite şi le
proiectează în viitor sub formă de aspiraţii.
Nu trebuie să ignorăm nici faptul că şi mariajele mixte îşi au rolul lor în
dezvoltarea societăţii.
La începutul secolului XX căsătoriile mixte au fost privite ca o formă
„biologică ilicită, ca o trecere a graniţelor existente între anumite
comunităţi”(István
Horváth, pag.67). O altă perspectivă este aceea în care „intermariajul
etnic este considerat fie un indicator al procesului de asimilare, fie un
indicator al unor procese de integrare, de apropiere între diferitele
comunităţi etnice”(István
Horváth, pag.68). A treia
perspectivă este aceea „în care societatea reglementează instituţia
căsătoriei”(István
Horváth, pag.69).
Familia este importantă
pentru societate, deoarece asigură dăinuirea speţei umane într-o formă
organizată, cu anumite reguli şi valori. Membrii ei îşi asumă responsabilităţi,
au drepturi şi obligaţii. Copiii reprezintă una din
valorile cele mai importante ale familiei. Prin naşterea
copiilor -reproducere- se asigură continuitatea speciei umane, prin urmare,
existenţa societăţii. Este temelia pe care se clădeşte orice societate. Familia
asigură dezvoltarea noii generaţii şi cea mai bună pregătire pentru viaţă.
Fără a minimaliza rolul său în satisfacerea trebuințelor biologice, trebuie subliniat rolul esential pe care familia îl joacă în promovarea valorilor spirituale. În perspectiva cea mai largă, familia constituie, nu numai pentru copii, un factor de adaptare, un instrument de reglare și echilibrare a relațiilor cu mediul fizic și social.
Fără a minimaliza rolul său în satisfacerea trebuințelor biologice, trebuie subliniat rolul esential pe care familia îl joacă în promovarea valorilor spirituale. În perspectiva cea mai largă, familia constituie, nu numai pentru copii, un factor de adaptare, un instrument de reglare și echilibrare a relațiilor cu mediul fizic și social.
În fiecare familie trebuie să se
manifeste relații de colaborare și prietenie între toți membrii acesteia;
această afecțiune se combină cu grija pentru viitorul copiilor.
”O familie model, este un fel de
cooperativă de sentimente care îndulcește pentru fiecare loviturile mai grele,
repartizând efectele între toți.”(A. Berge. 1970).
II. ȘCOALA
”Școala
trebuie să te învețe a fi propriul tău dascăl, cel mai bun și cel mai aspru.”
(N. IORGA)
Conceptul
„școală” provine de la cuvântul latin „schola”, derivat și el la rândul său din
greaca antică „scholeion”, de la „scholḗ”. Termenul grec era înțeles la început
drept „timp liber”, pentru ca apoi să evolueze: de la „timp liber” cuvântul a
ajuns să descrie „locul în care era petrecut timpul liber”, adică locul în care
se țineau discuții filosofice sau științifice în timpul liber, pentru a descrie
mai apoi „locul de lectură” până la a descrie locul de instruire pentru
excelență.
Școala este o instituție care oferă servicii educaționale, transmite
cunostințe, dezvoltă abilități, formează competențe,norme ,valori recunoscute
și acceptate social. Ea funcționează într-o comunitate (familie,
autorități,organizații guvernamentale, poliție, biserică). Este cea care pune
bazele educației, pe lângă cea primită de acasă, în familie și contribuie la
formarea și dezvoltarea personalității copilului și îi deschide ochii
către universul cunoasterii.
Deși frumoși „cei șapte ani de acasă” nu durează o veșnicie și părinți
și copii se trezesc la poarta școlii așteptând cu nerăbdare să pornească pe un
nou drum. Acest lucru nu înseamnă că rolul părinților în educația copiilor s-a
terminat, înseamnă că a început o nouă etapă, în care rolul de educator este
împărțit între părinte și educator, învățător și mai târziu
profesori. În devenirea ființei umane un rol important îi revine școlii pe
lângă familie.
Școala nu este singura responsabilă pentru rezultatele copilului,
deoarece acesta petrece doar o parte din zi cu cadrul didactic urmând ca acasă
să se continue acțiunea de educare. În familie se dobândesc deprinderi,
aptitudini, comportamente, care urmează să se dezvolte mai târziu într-un cadru
formal. Responsabilitățile cele mai mari îi revin școlii, care în mod progresiv
și sistematic formează un comportament social al elevilor. Educația școlară îi
permite copilului să se integreze încet, încet în societatea în care trăiește.
Mediul
școlar îi oferă copilului un prim mediu de socializare organizat:
·
introduce în
relația copil-adult o anumită distanță socială;
·
oferă
copilului un cadru social bazat pe anumite reguli de conviețuire cu ceilalți;
· crează
copilului posibilitatea de a se compara cu cei de vârsta lui;
·
îl
familiarizează pe copil cu grupul din
care face parte și îl învață să devină partener și să joace unele roluri
sociale;
· îl
obișnuiește cu un program orar;
Fiecare cadru didactic este un specialist în domeniul său oferindu-i
copilului informații accesibile vârstei. Relația educator-copil ne înfățișează
sensuri noi, fiind o relație de parteneriat. Nu numai copilul învață sub influența
educatorului, ci și acesta se formează, se transformă prin intermediul relației
educative promovate. Rezolvarea fiecărei probleme educative adaugă competențe
noi educatorului.
Ca
parteneri școala, familia și comunitatea pot avea succes în educația copilului
.Cadrul didactic trebuie să îndeplinească anumite cerințe ale părinților:
·
să-i ajute pe
copii să-și sporească respectul de sine;
·
să fie
sensibili la nevoile,interesele și talentele speciale ale copiilor;
·
să comunice
des și deschis cu părinții;
·
să
stabilească cerințe școlare identice pentru toți elevii;
·
să manifeste
entuziasm în educarea copiiilor;
·
să trateze pe
toți copiii corect;
·
să întărească
disciplina pozitivă;
Una
dintre formele cele mai folosite în această perioadă este intervenția socioeducațională
bazată pe școală, fiind vorba de
structuri de sprijin organizate de școli care folosesc profesioniști
sprijinind activitatea școlară a
copiilor cât și dezvoltarea practicilor parentale: consiliere școlară, cadru
didactic de sprijin, mediatorul social.
Menirea
școlii nu este numai de a înzestra elevii cu un bagaj de cunoștințe ci și de a
stimula calitatea de om.
Școala
rămâne punctul de pornire al orientării școlare și profesionale prin acțiunile
de informare asupra posibilităților de continuare a studiilor, de descoperire a
intereselor profesionale și a aptitudinilor.
III. RELAȚIA FAMILIE- ȘCOALĂ
,,Prezența părinților poate
transforma cultura școlii.( S.L.Lightfoot )
În această lume în permanentă
schimbare – aflată sub presiunea competițiilor de orice fel – părinții,
educatorii, oamenii de afaceri, comunitățile locale, statele și guvernele
naționale se străduiesc împreună să încurajeze sistemele de îmbunătățire a
educației, pentru a-i ajuta pe copii să se dezvolte. Unul dintre mijloacele de îndeplinire a
acestui scop, implicarea familiei în educație, a existat de generații. Părinții
își doresc foarte mult ca cei mici să reușească și vor să lucreze cu școala
pentru a atinge succesul.
Un rol important, covârşitor chiar,
în devenirea fiinţei umane revine şcolii şi familiei. Considerată şi celula de
bază a societăţii familia nu există cu adevărat decât prin copiii săi. Nimeni
nu ne învaţă "meseria" de părinte! Fiecare urmează această
"şcoală" atunci când îşi creşte copiii. Însă odată deveniţi părinţi
nu putem sta nepăsători, ci trebuie să ne implicăm activ în educarea copiilor.
Există trei tipuri de implicare a părinţilor în educaţia copiilor lor: părinţii
ca primi educatori acasă (familia fiind prima şcoală a copiilor), părinţii ca
parteneri ai şcolii şi părinţii ca avocaţi ai copiilor în societate. Părinţii
continuă educaţia copiilor în familie, dar pe lângă această responsabilitate se
mai adaugă încă una, şi anume, nevoia de colaborare cu şcoala şi mai nou chiar
de implicare activă în viaţa şcolii.
Deşi frumoşi şi candizi "cei
şapte ani de acasă" nu durează o veşnicie şi părinţi şi copii deopotrivă
ne trezim la poarta şcolii aşteptând cu nerăbdare să pornim pe drumul
cunoaşterii. Nu înseamnă că rolul părinţilor în educaţia copiilor s-a terminat.
Înseamnă doar că a început o nouă etapă în care părintele nu mai este educator
unic, ci împarte acest rol cu învăţătorul, iar mai târziu cu profesorii.
Familiile trebuie
să fie implicate în îmbunătățirea învățării acasă, precum și în școală, dacă
avem copii care vor să devină persoane instruite. Familiile pot întări
învățarea acasă, prin implicarea în școlile în care studiază copiii lor,
încurajându-i pe aceștia să participe la lecții și susținându-le interesul
pentru discipline incitante și lărgindu-și propriile abilități parentale.
Colaborarea cu
familia trebuie să se concretizeze într-un program comun de activităţi ale
şcolii cu aceasta (lectorate cu părinţii, şedinţe, consultaţii, vizite la
domiciliul elevului, serbări şcolare). Părinţii trebuie să vadă în noi un
prieten, un colaborator, un om adevărat care-i poate ajuta prin atitudinea
nepărtinitoare pe care trebuie să o afişăm.În același
timp,există semne conform cărora legăturile dintre cele două instituții pot
deveni mai puternice. ,,Părinții sprijină mai mult un program școlar în care
sunt parteneri în luarea deciziilor.
Interesul
părintelui și sprijinul său față de școală și conducerea acesteia permit
tinerilor să le fie mai ușor să relaționeze și să se identifice cu scopurile,
valorile și personalul școlii, o motivație puternică pentru a se îndrepta către
educație.În același timp, implicarea parentală garantează faptul că valorile și
interesele lor culturale sunt respectate,,(Comer, 1980).
Este greu să crești un copil, dar și
mai dificil este să-l educi. Școlile trebuie să răspundă nevoilor părinților și
să le ofere acestora sprijinul necesar pentru ca ei să se poată implica în
procesul de învățare al copiilor. În același timp, părinții trebuie să
încetinească ritmul vieții cotidiene, acordând mai multă importanță deținerii
de către urmașii lor a unei bune educații. E util ca ei să servească drept
model pentru copiii lor.
Cercetările confirmă că, indiferent
de mediul economic sau cultural al familiei, când părinții sunt parteneri în
educația copiilor lor, rezultatele determină performanța elevilor, o mai bună
frecventare a școlii, reducerea ratei de abandon școlar și scăderea fenomenului
delincvenței. Relația dintre părinți și profesori reprezintă cheia creării unui
climat favorabil învățării atât la școală, cât și acasă.
Termenul de ,,parteneriat,, este
bazat pe premisa că partenerii au un fundament comun de acțiune și un spirit de
reciprocitate care le permit să se unească. Astfel că, pe profesori și părinți
îi unește dorința de a-i sprijini pe copii, în dezvoltarea lor. (Alina Băran-
Pescaru ,,Parteneriat în educație”)
În abordarea parteneriatului
familie-școală, studiile indică background-ul familial și contextul social ca
principali factori ai performanțelor școlare ale elevilor (Coleman, 1987). În
urmă cu 24 de ani, Dorothy Rich (1987) afirma (Institutul Școlar din
Washington): ,,familiile și profesorii și-ar dori ca școala să poată face
treaba singură. Dar școlile de astăzi au nevoie de familii, iar familiile au
nevoie de școli. În mai multe moduri, această reciprocitate poate fi cea mai
mare speranță pentru schimbare,,( apud Darter-Lagos, 2003). Chiar dacă părinții
sau cadrele didactice nu doresc să comunice, ei sunt practic ,,condamnați,, să
facă aceasta prin intermediul elevului,care joacă rolul de ,,curea de
legătură,,, de mesager si mesaj în același timp.
Implicarea părinților în activitatea
școlară mediază raportul școală-copil. Această idee este susținută de
Stănciulescu: ,,încrederea sau neîncrederea copilului în valorile școlare și în
cadrele didactice, autoritatea de care se bucură acestea, reușita sau eșecul
și, în consecință, satisfacția sau insatisfacția cadrului didactic, ca și
eficacitatea instituției școlare depind într-o masură deloc neglijabilă de această
mediere” (Stănciulescu, 1997, p.184)
IV. ACTIVITĂȚI CE ÎNTĂRESC RELAȚIA DINTRE FAMILIE ȘI ȘCOALĂ
„Să nu-i educăm pe
copiii noştri pentru lumea de azi. Această lume nu va mai exista când ei vor fi
mari şi nimic nu ne permite să ştim cum va fi lumea lor. Atunci să-i învăţăm să
se adapteze.”
(Maria Montessori
–“Descoperirea copilului”)
Societatea zilelor
noastre solicită din ce în ce mai mult colaborarea și comunicarea în orice
situație. Colaborarea și comunicarea între familie și școală duce la o
eficientizare a procesului de învățământ și, implicit, la dezvoltarea
armonioasă a viitorilor adulți.
Pentru a facilita
dezvoltarea relației dintre familie și școală este nevoie de interes,
disponibilitate și transparență din partea ambelor părți. Cum putem dezvolta/
întări relația dintre familie și școala?
Răspunsul la
această întrebare îl găsim în activitățile pe care le putem realiza împreună.
Din multitudinea activităților ce se pot desfășura în colaborare amintim
următoarele:
- Şedinţele cu părinţii
În cadrul acestor activităţi, prin prezenţa simultană a mai multor
părinţi se oferă posibilitatea schimbului de experienţă, a confruntării
opiniilor şi căutării de soluţii viabile pentru diversele probleme educative
ale clasei sau chiar ale şcolii.
Tematica şedinţelor
cu părinţii poate viza analiza muncii instructiv-educative a clasei de elevi,
precum şi iniţierea părinţilor în stimularea dezvoltării personalităţii
copiilor lor.
Un aspect important
şi care, preferabil este de evitat, îl
reprezintă analiza fiecărui elev în parte. Acest lucru se poate realiza în
cadrul altor activităţi, şi anume, consultaţiile individuale- în cadrul cărora
se discută situaţia la învăţătură, comportamentul fiecărui elev în parte şi
alte aspecte de interes din partea părinţilor şi cadrelor didactice, în
beneficiul celui educat.
În schimb, analiza
activităţii întregii clase, poate duce la depistarea cauzelor rezultatelor
obţinute, aprecierea justă a nivelului atins şi trasarea perspectivelor
immediate ce urmează să fie îndeplinite. O astfel de analiză poate duce la o
mai bună colaborare, să nu descurajeze și să nu îndepărteze pe unii părinți de
școală, ci să fie un stimulent pentru îndrumarea muncii copiilor.
- Lectoratele cu părinții
Reprezintă forma
cea mai reușită de a dezbate în fața părinților probleme de educație a
copilului în familie și școală. Aceste întâlniri se pot organiza, nu doar cu
părinții elevilor unei clase, ci, chiar și cu părinții elevilor dintr-un ciclu
(primar, preșcolar,etc.).
Într-un lectorat se
pot prezenta, de exemplu, un grupaj de interviuri luate în prealabil unor
părinți, pe o tema de educație. După vizualizarea interviurilor se pot organiza dezbateri conduse de un cadru
didactic, având ca invitați câțiva specialiști din diferite domenii de activitate.
După dezbateri se
pot face câteva precizări de ordin psihopedagogic iar pentru aprofundarea temei
educative puse în discuție se pot aplica celor prezenți chestionare pe care să
le completeze acasă, reflectând în liniște asupra răspunsurilor solicitate.
Prin evaluarea răspunsurilor date de părinți la unele chestionare, ne putem da
seama cât de mult este implicată familia în sprijinirea școlii pentru educația
copiilor.
- Vizitele efectuate de cadrele didactice la domicilul elevilor
Această formă de
colaborare între școală și familie duce la o mai bună relaționare între cadru
didactic și elev. Ieșirea din contextul formal (școala), vizitarea elevilor
acasă ne poate furniza adesea, incomparabil mai mult material decât studierea
lor în procesul de învățământ.
Elevii manifestă un
atașament sporit față de cadru didactic, sunt mai apropiați și mai disciplinați
după vizitarea familiei lor de către cadru didactic. Ei se comportă ca și cum
ar fi contractat noi obligații, în afara celor școlare, obligații ce decurg
tocmai din faptul că se consideră mai legați de cadru didactic.
Dacă adăugăm și
faptul că aceste vizite marchează în direcția stabilirii și consolidării
relației școlii cu părinții, apare și mai evidentă necesitatea frecventării de
către cadru didactic a familiilor elevilor săi.
- Consultațiile acordate părinților
O astfel de
activitate are foarte multe puncte comune cu vizitele. Conținutul lor este, în
linii mari, cam același – discutarea unor probleme ivite în legătură cu anumiți
elevi, care necesită soluții imediate.
Aceste consultații
se organizează, se programează o dată pe săptămână, iar convorbirile decurg, de
obicei, numai între cadru didactic și părinte.
Atitudinea
corespunzătoare, plină de tact, înțelegere, stimă și interes față de părinți și
problemele copiiilor lor, stimulează încrederea familiei în asistența
pedagogică oferită de școală. Bunăvoința, spiritul obiectiv, discreția, căldura
și dorința cadrului didactic de a rezolva cât mai bine problemele ridicate de
către părinți, reprezintă, în principal, secretul eficienței acestui mod de
colaborare între școală și familie.
- Însemnările scrise
În special, pentru elevii din primele clase, însemnările cadrului didactic sunt un bun ghid care servește familiei pentru cunoașterea exigențelor școlii, a aprecierilor asupra pregătirii elevilor. Părinții vor fi atenționați să urmărească însemnările din caietele copiilor și să reacționeze ca atare prin mijloace și soluții în consens cu cele solicitate de școală.
Corespondența
dintre școală și familie, indiferent de modalitatea practicată, prin care se
realizează, nu trebuie să substituie colaborarea directă, efectivă între
cadrele didactice și părinți. De aceea, dacă prin intermediul scrisorilor
(e-mailurilor) și al altor comunicări făcute părinților îi invităm la acțiune,
sistemul muncii școlii cu familia are forme directe de antrenare a părinților
în diferite activități pedagogice.
- Activitățile extracurriculare
Aceste tipuri de
activități presupun implicarea atât a părinților cât și a elevilor în diverse
acțiuni cu caracter educativ, realizate
prin colaborare. Câteva exemple de astfel de activități pot fi:
- serbările școlare
sub diverse teme;
- clubul de lego;
- concursuri
sportive;
- realizarea unor
portofolii cu ajutorul părinților sau bunicilor și prezentarea acestora de
către copii în diverse momente;
- realizarea unor
lecții deschise în care să fie invitați părinții;
- sărbătorirea
zilelor de naștere a copiilor;
- excursii
tematice;
- dramatizarea unor
situații reale/imaginare sub tema ”Dacă părinții am fi noi!”;etc.
O astfel de
activitate extracurriculară s-a desfășurat sub tema ”Împodobirea bradului”. La
această activitate au fost invitați copii și părinți, în cadrul formal al
școlii, totul debutând cu o scurtă prezentare despre importanța sărbătorii
Crăciunului și simbolurile acestuia. Pentru că împodobirea bradului reprezintă
un moment mult așteptat, mai ales de către cei mici, activitatea s-a dorit a se
realiza cu persoanele dragi ale acestora, și anume, părinții.
Cadrul didactic a
pregătit materialele necesare desfășurării activității, iar copiii și părinții
au confecționat diferite ornamente pentru brad (globuri, ghirlande, fulgi 3D,
mânuțe cu Moș Crăciun, etc). Momentul important al activității a fost cel în
care toate ornamentele realizate au fost așezate pe bradul din sală.
La sfârșitul
activității părinții au fost rugați să completeze acasă un chestionar pentru a
da un feed-back asupra celor desfășurate.
În concluzie, toţi părinţii trebuie încurajaţi să profite de
numeroasele oportunităţi pe care le au pentru a deveni parte din viaţa şcolii
şi de a extinde sensul de comunitate în familiile lor . Putem afirma că numai
printr-o colaborare strînsă, susţinută, familia şi şcoala pot pune în aplicare
procesul de educare a copilului, că numai aşa se pot forma copii calmi, într-o
viaţă zbuciumată, copii fericiţi, într-o societate în permanentă schimbare.
Un parteneriat familie-şcoală este relaţia cea mai profitabilă pentru toţi cei ce participă la acest
demers. Parteneriatul va fi eficient dacă fiecare parte va reţine că
acelaşi subiect este copilul nostru şi şcolarul nostru. Prin urmare, trebuie spus că cei doi factori educativi,
familia şi şcoala, trebuie să aibă acelaşi scop – formarea personalităţii umane
integrale şi armonioase.
BIBLIOGRAFIE
- Albulescu, I., 2008, ”Morală și educație”, Ed. EIKON, Cluj-Napoca;
- Băran-Pescaru, A., 2004, ”Parteneriat în educație: familie-școală-comunitate”, Ed. Aramis Print, București;
- Bonchiș, E.(coord.), 2011, ”Familia și rolul ei în educarea copilului”, Ed. Polirom, Iași;
- Gheorghe, A., Șincan, E., 1993, ”Școala și familia”, Ed. Gheorghe- Cârțu Alexandru”, Craiova;
- Iluţ, P., Rotariu T., Horváth, I., Tîrhaş, C., Nistor, L., Hărăguş, P., T., 2006, Dimensiuni ale familiei actuale din Rmânia, Ed. Presa Universitară Clujeană, Cluj-Napoca;
- Psihopedagogia familiei-suport curs;
- http://ro.wikipedia.org/wiki/Familie;
- http://ro.wikipedia.org/wiki/Scoala
- http://www.scoala-sfmaria.ro/scoalaPrimara/activitati_extracurriculare
Autori:
Păcurari Iulia Maria
Goarță (Bota) Ionela
Sîngeorzan Cosmina Ioana
Șandor (Nagy) Maria-Melinda
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu