Cuvântul tranziţie denumeste acea trecere
(lentă sau rapidă) de la o stare la alta, de la o idee, de la o situaţie la
alta. În cadrul activităţilor desfăsurate în
grădiniţă, tranziţiile sunt activităţi de scurtă durată, prin care se
realizează trecerea de la o activitate la alta , de la momentele de rutină
(sosirea copilului, întâlnirea de dimineaţă, micul dejun, igiena, masa de prânz,
somnul, plecarea) la alte tipuri/categorii de activităţi de învăţare. Programul zilnic al grădiniţei cuprinde
jocurile şi activităţile didactice alese (ALA), activităţi pe domenii experienţiale
(ADE) şi activităţi de dezvoltare personala (ADP).
Activităţile de
dezvoltare personală includ rutinele, tranziţiile, activităţile din perioada
după-amiezii şi activităţile opţionale.
Trecerea de la o etapă , de la un nivel de şcolarizare
la altul reprezintă, pentru copii, un adevărat factor de stres care poate fi depăşit
doar cu ajutorul cadrului didactic şi al familiei. Intrarea copilului din mediul familial in cel
educaţional reprezinta o etapa deosebit de importantă şi de stresantă atât
pentru familie, educatoare dar mai ales pentru micul preşcolar. Grupa mica
debutează în fiecare toamnă cu plânsete, mai ales din partea copilului şi chiar
şi al părintelui. De aceea educatoarea va trebui să dezvaluie treptat copiilor
dar şi părinţilor programul zilnic al grădiniţei.Acomodarea
copiilor cu noul program dureaza şi ,de multe ori, copilul va refuza să-şi încheie
jocul pentru a trece la o noua activitate sau rutină, uneori prescolarul nu se
încadreaza în timpul dat pentru a rezolva sarcina de lucru, unii copii îşi termină
gustarea mai repede decât alţii etc ,toate acestea reprezintă momente în care
educatoarea poate pierde atenţia copiilor.
Antrenarea preşcolarilor în activităţi plăcute în care
trecerea de la o etapă la alta să se facă fără a provoca situaţii stresante
pentru preşcolari, depinde de modul în care educatoarea gestionează şi îşi
proiectează activităţile.
Un rol important în aceste momente de trecere
de la o activitate la alta îl joacă tranziţiile. Acestea pot lua forma unor
cantecele, poezii, numărători, jocuri cu text şi cânt, ghicitori, povestioare
etc. Astfel se acoperă momentele libere şi se realizează legătura cu urmatoarea
activitate într-un mod plăcut copiilor.Tranziţiile trebuie să ocupe un loc
obligatoriu în cadrul scenariului didactic şi au rolul de a stimula, relaxa şi
deconecta preşcolarul pregătindu-l, totodata, pentru activitatea următoare.Alegerea tranziţiilor, momentul folosirii lor
, tipul lor, depinde de mai mulţi factori. Pentru a folosi într-un mod constructiv
aceste tranziţii educatoarea trebuie să cunoască, în primul rând, dinamica
grupului de preşcolari, să adapteze tranziţiile la nivelul de vârstă , la tema
proiectului propus sau tema activităţii dar toate acestea depind şi de
creativitatea educatoarei şi nu în ultimul rând de tactul pedagogic.Când educatoarea proiectează scenariul unei
activităţi didactice, tranziţiile vor fi mentionate clar în proiectul didactic,
însă de multe ori ,situaţiile neprevăzute determină educatoarea să improvizeze.
În astfel de momente, tranziţiile vin în ajutorul cadrului didactic, şi chiar
dacă activitatea următoare pare neinteresantă pentru preşcolari, folosirea unei
tranziţii la momentul potrivit, reuşeşte să stimuleze curiozitatea acestora şi
se realizează astfel legătura cu noua activitate şi totodata pregătirea grupei
pentru aceasta.
Un alt rol pe care tranziţiile reuşesc să-l
exercite este cel de a linişti grupul de preşcolari. Sunt momente pe parcursul
desfăşurării programului din grădiniţă când copiii devin prea gălăgioşi şi îşi
pierd atenţia. Captarea atenţiei şi trezirea curiozităţii copiilor în astfel de
situaţii devine o adevărată provocare pentru cadrul didactic iar folosirea unor
tranziţii sub formă de cântelele sau poezii liniştitoare, la momentul potrivit,
vor trezi din nou interesul pentru
activitate.
De asemenea ,atunci
când se trece la o rutină (ne spălăm pe mâini, mergem la baie, copiii ies în
curtea grădiniţei, se pregătesc pentru plecarea acasă etc.), tranziţiile sunt
cele mai potrivite pentru a pregăti desfăşurarea acestor rutine.
Exemple de
posibile tranziţii:
PREGĂTIREA
PENTRU MASĂ
1. Jucăriile
adunăm, Mâinile ni le spălăm,
Vasele le aranjăm, La masă ne aşezăm
Sala noi o pregătim, Poftă bună, mulţumim,
Şi la masă noi pornim. Şi mâncarea o servim.
( versurile se
cântă pe meoldia cântecului „Bate vântul
frunzele”)
2. Haideţi cu toţii, de grabă ne-adunăm,
Sala de grupă frumos o aranjăm.
Fetele fac ordine, la bucătărie,
Iar baieţii strâng de zori
Masa ne-aşteaptă doar cu bunătăţi,
Mâncarea-i
gustoasă, miroase şi-o pofteşti,
Fetele se
aşează-n rând, una după alta,
Iar baieţii vin
în grabă chiar acum.
(versurile se
intonează pe melodia cântecului „Toamna ne-mbie”)
3. 1, 2,
3, 4, 9,
10, 11, 12,
Toţi de grabă ne-adunăm, Către baie ne-ndreptăm,
5, 6, 7, 8, 13,
14, 15, 16,
În perechi noi ne grupăm. Mâinile ni le spălăm.
PREGĂTIREA
PENTRU SOMN
1. Ora 1 a
sosit, noi ne punem la dormit,
Pijamaua o – mbrăcăm,
Hainele le ordonăm,
Capul pe perna – l culcăm,
Pe Moş Ene îl chemăm.
TREZIRE
1. Ne-mbrăcăm,
ne-mbrăcăm,
Hainele de grabă pe noi le luăm,
Pijamaua jos o dăm,
Plapuma o aranjăm.
Ne-mbrăcăm, ne-mbrăcăm,
Hainele de grabă pe noi le luăm,
(versurile se
intonează pe melodia cântecului „Ne jucăm cu degetele”)
PREGĂTIREA
PENTRU ACTIVITĂŢI
1. Astăzi noi vom număra, 2. Cel mai mult, aici la grădi,
Şi mulţimi noi vom forma. Noi am vrea să ne jucăm,
Cu jetoanele lucrăm,
Dar trebuie să şi lucrăm.
În
perechi le aşezăm. La măsute ne-aşezăm,
În caiete completăm
Cu creionul desenăm.
3. 1, 2, 1, 2,
Câte doi în pas
vioi.
Braţele le
ridicăm,
Mâinile le
fluturăm.
Stânga, dreapta
1, 2,
Faceţi şi voi ca
şi noi.
Regulile grupei pot lua forma tranziţiilor.
Mijlocul cel mai potrivit pentru a-i deprinde pe copii cu aceste reguli este
folosirea unor imagini potrivite dar şi poeziile ăi cântecelele care să conţină
aceste reguli. Astfel atunci când este timpul pentru o rutină se poate indica copiilor imaginea potrivită
şi sugestivă prin care copiii vor fi pregătiţi pentru ceea ce va urma şi se vor
putea folosi poezioare sau cântecele prin care se descrie o regula a grupei
care se referă la igiena necesară înainte de a manca sau la respectarea
linistii, înainte de a incepe o activitate corespunzatoare ( povestirea sau
lectura educatoarei, realizate la DLC), de asemenea când este timpul plecării
se poate folosi ca şi tranziţie o poezie , regulă a grupei , care sugereaza
apropierea acestui moment si comportamentul dezirabil.
1. Vorbim pe un ton potrivit, fără să
urlăm!
Clasa noastră este mică
Iar copiii dacă
strigă
Gălăgia va fi mare
Capul ne va durea tare.
Aşadar noi nu urlăm
Ci frumos ne exprimăm.
|
2. În sala de grupă nu se aleargă!
Pericol de accidente.
Nu e voie să
alergăm
Frumos păşim şi ne jucăm
Căci cucuie noi nu vrem.
|
3. Ne jucăm frumos împreună!
Cu colegii mei de grupă
Toată ziua împreună
Noi cu toţii ne jucăm
Şi frumos ne împăcăm.
|
4. Ne ascultăm unii pe
altii dând dovadă de respect; ridicăm mâna când vrem să răspundem la
activităţi.
Când ceva dorim să spunem
Mâna frumos ridicăm
Ne-ascultăm unii pe altii
Şi mereu ne respectăm.
|
5. Mâncăm frumos!
Când la maăa ne aşezăm
Să mâncăm frumos noi ştim.
Din farfurie terminăm
Şi pe jos nu murdărim
|
6. Răsfoim cu grijă cărţile
şi ne jucăm frumos cu jucăriile.
Cărţi frumoase, jucării
În clasă din belsug
avem
Dar atentie,dragi
copii,
Cum ne jucăm şi le păstrăm.
|
7. La sosirea şi plecarea din grădiniţă salutăm
politicos.
Un copil politicos,
E cu lumea cuviincios.
El saluta pe oricine,
C-aşa e frumos şi bine.
|
8. Vorbim întotdeauna politicos cu ceilalţi, folosindcuvintele
fermecate: „te rog”şi „mulţumesc”.
„Sunt copil politicos
Cu lumea cuviincios,
Spun „te rog”, spun „multumesc”
Şi tot ce-mi doresc primesc.’’
|
9. Când am greşit trebuie să ne cerem iertare:
,,Dacă ai graşit cumva
Trebuie să-ţi ceri iertare
Iartă-mă te rog n-am vrut
E cuvântul cel mai mare.”
|
10. După ce am folosit jucăriile le aşezăm frumos la
locul lor.
După ce am
folosit
Jucăriile din raft,
Le-aşezăm la locul lor:
Iarăşi raftul e curat!
|
11. Ne spălăm
mâinile înainte şi după masă şi de fiecare dată după ce folosim
toaleta.
Apa, peria şi săpunul,
Îmi sunt prieteni toţi ca unul.
Ne spălăm să
fim curaţi
Şi de microbi apăraţi.
|
12. Comunicăm între noi încercând să
rezolvăm orice problemă.
Fericiţi noi vrem să fim
Aşa că nu sta
bosumflat
De ceva s-a intamplat
Comunică şi
s-a rezolvat!
|
Tranziţiile se
pot realiza şi sub forma exerciţiilor de înviorare pe versuri:
Exemple:,,Să ne
legănăm, ,,Întind braţele în faţă
Să ne balansăm, Ca o caracatiţă,
Braţele în sus, Fă ca mine dacă vrei
Către cer, zburăm!’’ Un-doi-trei,un-doi-trei.’’
,,Dacă vrei să
creşti voinic
Fă gimnastiă de
mic
Mergi în pas
alergător
Sari apoi într-un
picior
Te opreşti
respiri usor
Întinzi braţele
să zbori
Toată lumea e a
mea
Când m-aşez jos
la podea
Ăsta-i doar un început
Ia priviţi cât
am crescut!”
Pentru
însuşirea corectă a onomatopeelor se
pot selecta şi
recita versuri:
,,Raţa lunecă pe lac ,,Ursul
vine-ncetişor
Şi
se-aude:mac,mac,mac!’’
Vorbind singur:mor,mor,mor!’’
,,Sus pe deal,nu ştiu de
ce, ,,Oac,oac,oac,
Capra strigă
be-he-he!’’
Broscuţele sar în lac!’’
Jocurile / poeziile liniştitoare
sunt de mare folos înaintea
începerii activităţilor.
Exemple:
,,Ne jucăm, ne jucăm ,,Unu-i soarele
pe cer
Cu degetul mare ,ne jucăm Bine e la soare.
Când degetul mare a obosit Două aripi duc în zbor
Arătătorul a şi sosit…’’ Raţa
călătoare...’’
,,Eu am un
gărduleţ (se arată mâna cu cele 5 degete)
Şi vine pisica
Miaunica…miau….miau (cu degetul arătător şi mijlociu ale celeilalte mâini se
merge peste gărduleţ)
Dar iată vine un
şoricel…chit…chit (se execută mişcarea mai repede)
Dar iată vine un
uriaş…bum …bum şi dărâmă gărduleţul (închidem mâna)
Dar iată vine un
piticuţ (se arată degetul arătător de la mâna)
Cu un ciocănel
atâta de micuţ (se îndoaie degetul arătător)
Cioc, cioc,
coic…şi repară gărduleţul! (se loveşte cu arătătorul îndoit , pe rând, fiecare
deget de la mâna pe care am închis-o)”
,,Mana mea e un
cuvânt (se arată o mână)
Care
răvăşeşte-un gând (se trece mâna peste frunte)
Mâna bate…(se
cicnesc pumnişorii)
Mâna tace…(se
duc pumni strânşi la o ureche)
Mâna floare se
desface…(se deschid pumnii)”.
Dacă vrei în sus
să zbori… (se ridică mâinile sus)
Fă-ţi degetele
pomişori
Şi pocneşte de
trei ori(se pocneste de 3 ori din degete)
Frământările de
limbă, structurile ritmate şi
numărători pentru captarea
ateţiei copiilor în timpul
jocurilor şi al
activităţilor în grădiniţă.
Exemple:
,,Patru urşi de plastilină
,,Un,doi,trei,patru,cinci,
Au găsit o mandarină Baba cumpără
opinci,
Şi-au tăiat patru felii Cumpără şi-o
portocală,
Şi
le-au pus în farfurii.’’ Dumneata să ieşi afară!’’
Noul curriculum atrage atenţia asupra
importanţei folosirii tranziţiilor, dar acestea nu constituie o noutate
deoarece au fost folosite mereu în cadrul activităţilor din grădiniţă înainte
de a fi denumite astfel. Acum ,fiind menţionate , li se acordă o mai mare
importanţă.Tranziţiile sunt îndrăgite de copii deoarece
răspund nevoii de joc a acestora şi chiar dacă activitatea urmatoare nu e îndragita
de copii ,prin intermediul unei tranziţii potrivite trecerea va fi mai naturală
mai firească.
Cu ajutorul
tranziţiilor, trecerea de la o etapă la alta se realizează mai organizat,
copiii îşi dau seama mai uşor ceea ce urmează să facă iar indicaţiile serbede
sunt înlocuite de poezioare sau cântecele sugestive plăcute copiilor.Educatoarea
trebuie să găsească şi să folosească mereu acele tranziţii care să se
potrivească cu celelate activităţi şi cu nevoile grupului.Cântecele
şi jocurile cu
text şi cânt pot constitui preţioase
mijloace de realizare
a tranziţiilor. Acestea pot
fi folosite în funcţie
de tema proiectului
în derulare sau de tipul
activităţilor ce trebuie tranzitate. Se
pot utiliza doar
fragmente sau cântecul/ jocul cu cântec în
totalitate.
Bibliografie:
Adina Glava,Maria Pocol,Lolica-Lenuta Tataru , Educatia timpurie:ghid
metodic pentru aplicarea curriculumului prescolar, Editura Paralela 45,
2009;
Revista Invatamantului Prescolar nr: 1-2/ 2009
Revista Invatamantului Prescolar nr. 3-4/ 2009
Facultatea de
Psihologie şi Ştiinte ale Educaţiei
Extensia Nasaud
Studente an II:
Buhai Nicoleta
Eremei Andreea
Panesiu Domnita
Pap Elisabeta
Tupcil Georgeta
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu