Vârsta preşcolară este, fără indoială, temelia educativă a întregii vieţi.
Datorită vârstei mici, educaţia preşcolară capătă un caracter specific. Această
perioadă, ca îngrijire şi educaţie, formează temelia întregii vieţi de mai târziu.
La
reuşita copilului în viaţă contribuie, în egală măsură, principalii factori
educativi: familia, grădiniţa şi şcoala. Asigurarea unui parteneriat real între
aceştia, implicarea tuturor în realizarea unei unităţi de cerinţe va duce
implicit la o educaţie corectă a copiilor, la evitarea erorilor în educaţie şi
la soluţionarea problemelor inerente care apar.
Grădiniţei,
ca primă verigă a sistemului de invăţământ, trebuie să i se acorde o mare atenţie. Învăţământul
preşcolar a dobândit un conţinut instructiv-educativ cu discipline care se
desfăşoară după o programă minuţioasă şi care urmăreşte realizarea unor
obiective precise privind pregătirea copilului preşcolar pentru integrarea uşoară
şi rapidă în activitatea de învaţare.
Şi copilul preşcolar învaţă dar pentru el, învăţarea
este un joc. Învăţarea şcolară, oricât de liberă ar fi, are totuşi rigorile ei,
efort mai susţinut, disciplina de muncă riguroasă etc. Educaţia
preşcolară, instituţională este un act psihologic şi deosebit pentru egalizarea
şanselor, pentru perfecţionarea activităţii de instrucţie şi educaţie în
vederea înlăturării eşecurilor şcolare şi a abandonului şcolar.
Un
rol important în debutul şcolar îl va avea întotdeauna instituţia preşcolară,
ea fiind o etapă intermediară, indispensabilă. Integrarea
copilului în forma de colectivitate preşcolară comportă un prim efort de
adaptare la viaţa socială şi totodată extinderea mediului social accesibil
copilului.
Integrarea
copilului în şcoală presupune mai întâi formarea unor prezentări corecte despre
şcoală care să le permită preşcolarilor o adaptare afectiv-motivaţională la
mediu şcolar.
Concurând
alături de şcolari se înlătură reticenţa preşcolarilor şi îi face să-şi încerce
puterile, să demonstreze că sunt pregătiţi pentru şcoală.
Realizarea
dezideratelor a idealului educatoarelor este condiţionată de colaborarea mai
strânsă între grădiniţă şi şcoală. Activitatea educatoarelor şi învăţătorilor
trebuie să se împletească. Tonul puternic afectiv ce o caracterizează pe
educatoare trebuie să se împletească cu relaţia mai autoritară a învăţătoarei.
Dădăceala exagerată nu ajută copiii, îi formează dependenţi de educatoare. Trebuie
să cântărim cu atenţie cât şi cum îi ajutăm pe copii. Sub aspectul evaluării,
evoluţiei şi randamentului şcolar aprecierile, recompensele, simbolurile
oferite de educatoare trebuie să se completeze cu evaluarea apreciată în
calificative de către invăţător.
Un alt obiectiv în vederea
integrării copilului în activitatea de tip şcolar constituie permanenta
legătură a grădiniţei cu familia-cea care constituie de fapt primul model al
copilului.
Educaţia
în familie ocupă un loc important în formarea 'puiului de om' care trebuie să
găsească aici condiţii de dezvoltare fizică, perceptivă, intetectuală, personală
şi socială.
Din
primii ani de viaţă personalitatea 'adultului de mai tarziu' prinde contur şi
se manifestă prin elemente concrete cum sunt: temperament, caracter, însuşiri,
capacităţi, abilităţi şi aptitudini.
„Cei
7 ani de acasa” sunt hotărâtori în procesul de adaptare şi integrare la viaţa
socială şi aşa marcată de influenţele mediului socio-economic. Familia
este instituţia primordială unde copilul dobăndeşte cea dintâi şcoală a vieţii. Nu
intâmplător părinţii sunt gata să-şi spună cuvântul chiar şi în cele mai
dificile probleme de educaţie. Faptul este explicabil: de la părinţi au învăţat
în primul rând tot ce ştiu până când copilul este adus într-o instituţie de învăţământ.
Familia trebuie să asigure
sentimentul de confort şi siguranţă. 0 ambianţă frământată de tensiuni
familiale, lipsită de afecţiune, stare de indiferenţă, cu acte de violenţă vă
duce la reacţii de inadaptare.
2. ŞCOALA ŞI FAMILIA - factori de educaŢie
permanentĂ pentru integrarea copilului În societate
Familia este prima şcoală a copilului. Ea este cea care
răspunde de trebuinţele elementare ale copilului şi de protecţia acestuia,
exercitând o influenţă atât de adâncă, încât urmele ei ramân, uneori,
întipărite pentru toată viaţa în profilul moral-spiritual al acestuia. Familia ocupă un loc aparte în sistemul instituţional al
educaţiei. Acţiunea ei pe întreaga perioadă a dezvoltării include şi toate
laturile formării personalităţii. Ea reprezintă unul din mediile de socializare
şi educare din cele mai complete datorită posibilităţilor ce le are de a-l
introduce pe copil în cele mai variabile situaţii şi de a acţiona asupra lui
prin cele mai complexe şi fireşti mijloace. Şcolarul are nevoie acasă de un
cadru general de viaţă în care să se simtă în siguranţă. Pentru aceasta el are
nevoie de părinţi calmi, înţelegători, afectuoşi, destul de maleabili în
raporturile cu copilul fără a da dovadă de slabiciune. El are nevoie să simtă
că părinţii se ocupă de el, că iau parte la micile lui necazuri şi la
problemele care îl interesează şi că nu se dezinteresează de ceea ce se
întamplă la şcoală. Dar în acelaşi timp el are nevoie de un cadru de disciplină
destul de ferm pentru a nu-l lăsa să-şi închipuie că libertatea lui este fără
margini. Ei, copiii care răsar asemenea florilor, cresc ocrotiţi de dragostea
părintească. Se înalţă vegheaţi de căldura familiei unde învaţă primele taine
ale lumii înconjurătoare. Află ce este bine şi rău, cum să se poarte frumos.
Părinţii şi educatorii contribuie, în strânsă colaborare, la ridicarea
nivelului educativ al elevului integrat în colectiv. Reuşita acestei acţiuni
presupune însă o cunoaştere specială a fiecărui copil.
Factorul decisiv în succesul şcolar îl reprezintă raportarea corectă a realităţii în existenţa activităţii comune familie-şcoală. Sunt necesare sisteme complexe de dezvoltare a responsabilităţilor individuale şi colective, în concordanţă deplină cu preocupările, interesele, deprinderile şi aptitudinile fiecărui copil. Procesul de colaborare cu părinţii asigură atingerea scopului educaţional. Pornind de la necesitatea cunoaşterii copilului, şcoala impune colaborarea cu familia sub diferite aspecte. Urmărind aspectele comune, speciale şi diferenţiate pe care viaţa de elev o prezintă, părinţii pot completa, sprijini şi dezvolta personalitatea copilului cu o singură condiţie – colaborarea cu şcoala.
Factorul decisiv în succesul şcolar îl reprezintă raportarea corectă a realităţii în existenţa activităţii comune familie-şcoală. Sunt necesare sisteme complexe de dezvoltare a responsabilităţilor individuale şi colective, în concordanţă deplină cu preocupările, interesele, deprinderile şi aptitudinile fiecărui copil. Procesul de colaborare cu părinţii asigură atingerea scopului educaţional. Pornind de la necesitatea cunoaşterii copilului, şcoala impune colaborarea cu familia sub diferite aspecte. Urmărind aspectele comune, speciale şi diferenţiate pe care viaţa de elev o prezintă, părinţii pot completa, sprijini şi dezvolta personalitatea copilului cu o singură condiţie – colaborarea cu şcoala.
Educaţia
îi favorizează o adaptare mai uşoară la mediul social ambiant şi-i indică
drumul către cele mai înalte îndatoriri ale omului către societate. Întregul
proces educativ trebuie condus cu grijă şi caldă afecţiune pentru copil şi în
concordanţă cu etapa de dezvoltare în care se află el, fără a-l solicita prea
de timpuriu cu lucruri ce nu sunt pe măsura forţelor sale, oferindu-i şi
cerându-i numai ce nu-i depăşeşte capacitatea de înţelegere. Primele noţiuni educative pe care copilul le primeşte
sunt cele din familie. Familia constituie una din verigile sociale cele mai
vechi şi mai stabile în care se conturează şi se formează caracterele; în
familie se dezvoltă spiritul de afirmare a idealurilor tânărului, dorinţa sa de
participare la viaţa socială, culturală şi politică a ţării sale. În familie se
formează primele deprinderi de viaţă sănătoasă ale copilului, de conduită
igienică individuală şi colectivă şi de altruism, componente majore ale moralei
elementare a indivizilor societăţii, constituind bagajul educativ al „celor 7
ani de acasă”. Dacă toate aceste deprinderi nu s-au format în anii petrecuţi în
familie va fi greu mai apoi, în şcoală sau şi mai târziu la vârsta de adult să
se întreprindă ceva în acest sens, cu atât mai mult cu cât, dacă s-au format
unele obiceiuri greşite sau trăsături negative de caracter, vor putea fi
corectate cu mare greutate. Atât părinţii cât şi educatorii în timpul
procesului de învăţământ trebuie să intervină în numeroase situaţii pentru a
corecta comportamentul copilului, dar trebuie să o facă cu blândeţe, pentru că
altfel poate duce la efecte contrare pentru echilibrul copilului şi pentru
conturarea personalităţii sale. Actele
de injustiţie ce i se fac de către cei din jur sunt greu tolerate. Prin
structura lor copiii sunt naivi, sinceri şi cinstiţi şi este păcat să le
alterăm aceste gingaşe trăsături morale prin intervenţii brutale – bătaia fiind
exclusă din rândul metodelor educative .
Colaborarea şcolii cu familiile elevilor se poate realiza la nivelul conducerii şi al cadrelor didactice. Cea mai frecventă şi mai indicată este păstrarea legăturii dintre şcoală şi familie la nivelul învăţătorilor, deoarece aceştia cunosc mai bine particularităţile individuale ale elevilor, condiţiile lor de viaţă, prieteniile, mediul familial şi social în care trăiesc, capacitatea lor intelectuală, randamentul la învăţătură, aptitudinile acestora.
Colaborarea şcolii cu familiile elevilor se poate realiza la nivelul conducerii şi al cadrelor didactice. Cea mai frecventă şi mai indicată este păstrarea legăturii dintre şcoală şi familie la nivelul învăţătorilor, deoarece aceştia cunosc mai bine particularităţile individuale ale elevilor, condiţiile lor de viaţă, prieteniile, mediul familial şi social în care trăiesc, capacitatea lor intelectuală, randamentul la învăţătură, aptitudinile acestora.
3. ROLUL
ACTIVITĂŢILOR EXTRACURRICULARE ÎN RELAŢIA ŞCOALĂ -
FAMILIE
Activităţile
extracurriculare sunt o necesitate în modelarea personalităţii copiilor în
cadrul procesului instructiv-educativ. Este cunoscut faptul că personalitatea umana
se îmbogăţşte şi se formeaza treptat, din aspecte cât mai cuprinzatoare ale
lumii înconjurătoare. De aceea activitatea copilului nu trebuie să se limiteze
la spaţiul şi timpul şcolar, acesta trebuie să ia contact cu mediul natural şi
social ce presupune o gamă mai largă de relaţii, de comportamente. Astfel de
activităţi corespund intereselor şi stărilor emoţionale ale copiilor: vizită la
muzee, grădini botanice, zoologice, edificii de artă, la fabrici, excursii;
spectacole pentru copii; concursuri pe diferite teme; editarea unor reviste;
serbări şcolare şi obiceiuri specifice anumitor locuri. Toată lumea apreciază
efectele benefice ale unei participări foarte active a părinţilor la
activităţile şcolare. Această recunoaştere a importanţei părinţilor în
favorizarea succesului şcolar al tinerilor a determinat autorităţile educative
să susţină necesitatea întăririi legăturilor dintre părinţi şi şcoală.
Dealtfel, în contextul actual, aceste legături par a fi mai necesare ca
niciodată. Într-adevăr, misiunea socială a şcolii depăşeşte tot mai mult simpla
atingere a obiectivelor pedagogice ale curriculum-ului şcolar având în vedere
şi faptul că mulţi părinţi sunt prea preocupaţi de problemele familiale,
profesionale sau sociale pentru a putea urmări evoluţia copiilor lor sau
coerenţa dintre educaţia pe care copilul o primeşte în familie şi cea şcolară.
Atât părinţii cât şi cadrele didactice beneficiază de avantajele unei astfel de
colaborări. Binefacerile sunt numeroase, începând cu o mai bună cunoaştere reciprocă
şi depăşirea stereotipurilor, şi continuând cu identificarea unor interese
comune în beneficiul copiilor. În sfârşit, colaborarea este benefică şi pentru
şcoală, părinţii aducând deseori resurse suplimentare ce pot susţine rolul
educativ al şcolii dar oferă şi un cadru pentru o continuă reevaluare. O serie
de programe au încercat să promoveze o participare mai activă a părinţilor la
activităţile şcolii şi au propus diferite forme de activităţi de colaborare.
Anumite practici au drept obiectiv ameliorarea relaţiilor dintre familie şi
şcoală: în cadrul acestor programe, părinţii contribuie la elaborarea şi
realizarea unor activităţi care stimulează schimbul de informaţii şi care
favorizează relaţiile interpersonale armonioase. În cadrul programelor vizând
sprijinul şcolar, părinţii sunt invitaţi să se implice în conceperea şi
susţinerea unor proiecte şcolare si a unor parteneriate . Scopul parteneriatului dintre familie şi şcoală este formarea şi consolidarea unor raporturi
echilibrate între şcoală-familie-elev, în măsură să-i confere copilului
sentimentul de siguranţă atât de necesar structurării armonioase a
personalităţii sale, stabilirea unei relaţii de comunicare deschisă, continuă
şi eficientă, găsirea soluţiilor de îmbunătăţire a comunicării cu copiii,
determinarea implicării conştiente în educaţie, dezvoltarea competenţelor de
lucru cu familia elevului. Îmbinarea eforturilor educative din familie şi din
şcoală este nu numai recomandabilă şi chiar obligatorie, pentru că de multe
ori, pe măsură ce copii evoluează, părinţii au de înfruntat mereu alte şi alte
probleme, multe din ele inedite, iar şcoala are acumulată multă experienţă în
soluţionarea unor probleme care se ivesc la o categorie de vârstă şi care se
repetă la generaţiile următoare. Şcoala a rămas punctul de pornire al
orientării şcolare şi profesionale prin acţiuni de informare asupra
posibilităţilor de continuare a studiilor, de detectare a intereselor
profesionale şi a aptitudinilor, de discutare a criteriilor după care elevii
îşi decid viitorul şi ponderii de implicare a părinţilor în alegerea şcolii şi
a profesiei pe care copii lor o vor urma, dacă profesia aleasă este cea dorită
de copil şi dacă aceasta din urmă are disponibilităţi intelectuale. Familia
exercită o influenţă deosebit de adâncă asupra copiilor. O mare parte despre
cunoştinţele despre natură, societate, deprinderile igienice, obişnuinţele de
comportament, elevul le datorează educaţiei primite în familie. Rolul familiei
este foarte important în dezvoltarea copilului din punct de vedere fizic,
intelectual, moral estetic. A fi părinte este ceva înnăscut, acest sentiment
aflându-se în noi în stare latentă. Rolul de părinte este greu şi pretinde
cunoştinţe teoretice şi practice de pedagogie, psihologie şi medicină; pretinde
bunăvoinţa acestora de a învăţa continuu de la şi din viaţă, de a gândi, şi mai
ales de a înfrunta situaţii imprevizibile şi pe care trebuie să le rezolve cu
înţelepciune şi cu discernământ. Problemele pe care copiii le ridică în faţa
părinţilor sunt adesea rezultatul unor preocupări sau frământări individuale şi
la care aşteaptă un răspuns sau o soluţionare din partea părinţilor. Şi în
aceste cazuri părintele trebuie cu răbdare, ascultându-l pe copil şi nu
considerând „tabu” unele din problemele cel preocupă, să încerce să găsească
cea mai simplă şi eficientă cale de rezolvare; la nevoie, cu abilitate poate
temporiza un răspuns clar, timp suficient pentru a consulta semenii cu mai
multă experienţă. Educaţia dată în şcoală se dovedeşte a fi o muncă irosită dacă
familia este ostilă, indiferentă sau incapabilă să continue acasă eforturile
educative făcute de dascăli în şcoală. În concepţia modernă de educaţie a
copiilor nu se mai poate face o demarcare netă între îndatoririle şcolii şi
cele părinteşti. Pentru a da roadele aşteptate şcoala are nevoie de sprijinul
conştient şi colaborare cu familia,
familia aşteaptă însă de la şcoală completarea educaţiei de acasă, după norme
şi metode psiho-pedagogice riguros concepute şi aplicate.
Bibliografie:
1. Şerbănescu, D. – Exemplul în educaţia copiilor, Editura Ştiinţifică, Bucureşti, 1967;
2. Stoian, M. – Abecedarul părinţilor, Editura Didactică şi Pedagogică, Bucureşti, 1972;
3. Nica I., Ţopa, L – Colaborarea şcolii cu familia elevilor de clasa I, Editura Didactică şi Pedagogică, Bucureşti, 1974.
1. Şerbănescu, D. – Exemplul în educaţia copiilor, Editura Ştiinţifică, Bucureşti, 1967;
2. Stoian, M. – Abecedarul părinţilor, Editura Didactică şi Pedagogică, Bucureşti, 1972;
3. Nica I., Ţopa, L – Colaborarea şcolii cu familia elevilor de clasa I, Editura Didactică şi Pedagogică, Bucureşti, 1974.
Studente:
1.
Andreica Alina
2.
Andreica
Crina-Mariana
3.
Andreica(
Secara) Ana-Maria
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu