Animismul este cunoscut încă din cele mai vechi timpuri şi, în
perioada primitivă a omenirii, era des întâlnit şi la adulţi.
Animismul
reprezintă personificarea- însufleţirea obiectelor şi a fenomenelor naturii,
cel care trece prin acest proces acordându-le caracteristici umane. În domeniul
psihologic, animismul combină ambele perspective şi defineşte o acţiune
preponderant manifestată de către copii. Acesta a fost menţionat într-unul
dintre stadiile de dezvoltare ale lui Piaget, acesta din urmă fiind
caracterizat printr-o gândire ,,egocentrică şi animistică’’. Stadiul
preoperaţional al lui Piaget se desfăşoară între vârsta de 4 şi 8 ani şi are o
multitudine de caracteristici. Printre acestea se numără:
·
Există
o logică transductivă
·
Este
dominat de imitaţie amânată, joc simbolic, desen, fixarea limbajului, imagini
mentale
·
Inteligenţa
este simbolică, prelogică, precategorială, funcţională, discursivă
·
Există
un egocentrism secundar
Deoarece teoriile lui Piaget sunt totuşi
depăşite, vom extrage din toate aceste
informaţii
doar ceea ce contează în acest articol: animismul este caracteristic copiilor
ce au o vîrstă cuprinsă între 4 şi 8 ani, uneori şi mai devreme, iar alteori,
un pic mai tîrziu, dar nu mai mult de un an.
La această vârstă, datorită gândirii
egocentrice, unui copil îi va veni greu să privească lumea din altă perspectivă
decât a sa şi, de aceea, el va crede că oamenii, dar şi obiectele, au aceleaşi
sentimente, emoţii şi caracteristici ca şi el. Acest spirit egocentric al
copilului îl face să creadă că deţine ceva magic. El va crede nu doar că lumea
este creată pentru el, ci că o şi poate controla. Acest lucru îl va face să
creadă că natura este vie şi că dorinţele şi gândurile sale o pot controla.
Animismul este normal pentru vârstele
mici, însă devine o problemă atunci când copilul înaintează în vârstă şi
acumulează mai multă experienţă.
Egocentrismul
desemnează starea de a fi centrat pe sine însuşi, propriile gânduri şi plăceri
fiind în prim plan, copilul acţionează fără a ţine cont de existenţa şi nevoile
celor din jurul său. Copilul se percepe pe sine ca fiind ,, centrul
universului’’ , el nu poate face distincţie între realitatea personală şi cea
obiectivă.
Jean Piaget distinge două tipuri de
manifestare a egocentrismului, cum ar fi: un egocentrism logic şi unul
antologic. Egocentrismul logic vine în corespondenţă cu caracteristicele
raţionamentului copilului. La vârsta preşcolară, copilul nu operează cognitiv,
la fel ca adultul, acesta analizează şi sintetizează, pe când copilul îşi
explică realitatea într-un mod confuz, datorită lipsei de cunoştinţe, trăiri,
experienţe, care să îi confere posibilitatea unei gândiri şi explicaţii logice.
Egocentrismul antologic prezintă
modul în care copilul înţelege realitatea, mediul în care trăieşte, felul în
care se reprezintă pe sine în relaţia cu mediul.
Gândirea egocentrică este o gândire prelogică, intuitivă,
care este strâns legată de acţiune şi percepţie. Către vârsta de 5-6 ani
copilul realizează o adaptare mai bună
la cerinţele mediului extern, el începe să
se recunoască pe sine ca individualitate distinctă de ceilalţi şi
acceptă existenţa şi importanţa altor puncte de vedere. Copilul asimilează
reguli şi norme şi învaţă să accepte că nu poate fi întotdeauna pe primul plan.
În activitatea de joc învaţă să joace rolul altor personaje, să respecte
regulile de joc, să trăiască în relaţie cu ceilalţi. Să ţină cont de nevoile şi
părerile celorlalţi din jurul său.
PROBLEMATIZAREA
-
să pună în evidenţă dezacordul dintre cunoştinţe şi
sarcina de rezolvat;
-
să declanşeze o
trebuinţă de cunoaştere;
Activitatea
să fie orientată spre descoperirea de noi cunoştinţe şi procedee de acţiune
pentru rezolvarea dezacordului existent. Orice învăţător care utilizează
metoda problematizării trebuie să
parcurgă următoarele etape:
-
organizarea situaţiei problemă;
-
formularea sarcinilor;
-
sistematizarea şi
fixarea cunoştinţelor dobândite prin rezolvarea sarcinii.
Respectarea
acestor etape în derularea situaţiei –
problemă, asigură şcolarului : percepţia şi înţelegerea problemei; selectarea cunoştinţelor anterioare în scopul
adaptării lor la datele noii probleme; căutarea prin efort propriu a soluţiei
de rezolvare a problemei; obţinerea, verbalizarea şi verificarea rezultatului
obţinut; exersarea achiziţiei dobândite .
Învăţătorul
care utilizează această metodă de lucru trebuie să ofere copiilor un minim de
informaţii pentru a-i orienta spre cunoştinţele care îi pot ajuta să rezolve
problema şi o întrebare-problemă care să le indice dificultatea sarcinii şi
care să-i ajute să stabilească legături între cunoştinţe şi sarcină.
R. M.
Gagné, în lucrarea sa „Condiţiile
învăţării“, sugerează următorul traseu de rezolvare a problemelor:
-
definirea cerinţelor;
- punerea
problemei prin sesizarea condiţiilor;
-
recunoaşterea situaţiei de plecare şi selectarea informaţiilor;
-
organizarea şi reorganizarea informaţiei în direcţia identificării soluţiilor
posibile, pe calea raţionamentului, intuiţiei, deducţiei,analogiei;
-
opţiunea pentru soluţia optimă ;
-
verificarea soluţiei şi a rezultatului.
Învăţătorul
anunţă sarcina, expune situaţia-problemă şi demonstrează drumul parcurs spre
rezolvarea sarcinii. Elemente de problematizare se pot introduce în cadrul
conversaţiei euristice sub formă de întrebări de tipul de ce, dacă…atunci, ce
s-ar întâmpla dacă…, copiilor revenindu-le sarcina de a emite soluţii şi a le
verifica în acţiune. Se pot introduce elemente de problematizare şi în cazul
folosirii metodei exerciţiului sau a jocului. Ele se pot prezenta ca întreruperi prin formularea unor
noi cerinţe sub formă problematizată, ca obstacole ce presupun realizarea unor clasificări sau scriere după
anumite criterii şi ca lacune atunci când copiii trebuie să ordoneze după diverse criterii.
Aplicaţia
specifică a acestei metode este
rezolvarea de probleme, situaţie în care copilul lucrează individual, dirijat
de către învăţător. In ciclul primar,
rezolvarea problemelor de aritmetică este o sursă inepuizabilă de aplicare a
metodei problematizării, lucru valabil chiar la clasa I.
Erau
|
13
|
10
|
Erau
|
18
|
14
|
|||
Au venit
|
3
|
4
|
Au plecat
|
5
|
6
|
|||
Sunt
|
15
|
16
|
Au rămas
|
12
|
4
|
Problematizarea – are interferenţe cu conversaţia,
întrebările individuale sau frontale care se adresează gândirii,
raţionamentului, nasc situaţii conflictuale. Generarea acestor
situaţii-problemă trebuie produsă astfel încât întrebările să apară în mintea
elevului fără ca acestea să fie puse de către învăţător. Constă în crearea unor
dificultăţi practice sau teoretice, a căror rezolvare să fie rezultatul
activităţii proprii de cercetare efectuate de subiect. Reprezintă una dintre
cele mai utile metode, prin potenţialul ei euristic şi activizator.
Problematizarea este o metodă de tip
euristic, folosită cu succes în procesul de predare-învăţare, cu scopul de a
declanşa activitatea independentă a copilului, gândirea şi efortul personal al
acestuia.
Acest material a fost realizat de catre:
Stoian Cecilia,Kulcsar Rozalia,Gril Valerica,Seni Ana.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu