Importanţa cunoaşterii mediului înconjurător la vârsta preşcolară
Mediul înconjurător în care copiii îşi desfăşoară
activitatea, prin variatele aspecte, constituie un prilej permanent de
influenţare asupra personalităţii acestora. Mai întâi de toate, mediul ambiant
oferă copilului posibilitatea de a veni mereu în contact cu ceva nou pentru el,
care îi stârneşte curiozitatea, dorinţa dea-l cunoaşte, astfel din contactul cu
obiectele şi jucăriile sale, cu lucrurile personale şi cele ale adulţilor, apar
diferite întrebări din care rezultă că preşcolarul se interesează de denumirea,
calităţile sau provenienţa lor.
Adulţii în
familie, cât şi educatoarele la grădiniţă, trebuie să satisfacă aceste interese.
Prin răspunsul dat se transmit atât cunoştinţele solicitate de copil cât şi
cuvintele cu privire la atitudinea pe care trebuie să o aibă copilul faţă de
fiecare lucru sau fiinţă. Cu alte cuvinte, concomitent cu transmiterea de
cunoştinţe, se formează copilului o atitudine corespunzătoare, un anumit mod de
comportare. Astfel, se înlesneşte cunoaşterea treptată a mediului înconjurător,
ca şi integrarea din ce în ce mai corectă a copilului în acest mediu. Totodată,
noile cunoştinţe dobândite devin un îndreptar preţios al acţiunilor întreprinse
ulterior.Curiozitatea pe care copiii o manifestă faţă de fenomenele naturii
trebuie menţinută şi transformată într-o puternică dorinţă de a o cunoaşte şi
înţelege din ce în ce mai bine.
Observarea sistematică a dezvoltării şi
schimbării în timp a plantelor, a creşterii şi îngrijirii animalelor, educă
atenţia, spiritul de observaţie deprinderea de a sesiza schimbările din natură
şi dorinţa de a cunoaşte cauzele acestora. Noile cunoştinţe transmise copiilor
cu prilejul observării diferitelor fenomene ale naturii sunt înţelese
şi memorate cu multă uşurinţă.Răspunzând la întrebările preşcolarilor,
educatoarea trebuie să le explice fenomenele respective în raport cu
capacitatea lor de înţelegere.Astfel, orizontul de cunoaştere al copiilor se
îmbogăţeşte treptat, ceea ce permite să înţeleagă că plantele şi animalele au
nevoie de anumite condiţii dedezvoltare (hrană, căldură, lumină, adăpost ), că
trebuie îngrijite de om; sau că fiecare fenomen este rezultatul unei cauze, că
fenomenele sunt legate între ele şi depind unele de altele.
Înţelegerea treptată, pe baza cunoştinţelor transmise de educatoare, a
fenomenelor naturii, a interdependenţei dintre ele, a cauzelor care le-au
provocat contribuie din plin la însuşirea de către copii a unor elemente
ştiinţifice despre natură.
Observarea sistematică a naturii de către
copii, sub îndrumarea educatoarei contribuie la îmbogăţirea cunoştinţelor lor,
la înţelegerea adecvată a fenomenelor naturii, la dezvoltarea spiritului de
observaţie, a gândirii şi limbajului. Observând natura, copiii pot, de
asemenea, sub îndrumarea adultului să sesizeze frumuseţile ei şi să o îndrăgească.
În felul acesta li se educă simţul estetic, sentimentul de admiratie, de
dragoste şi mândrie pentru bogaţiile naturii patriei noastre. De asemenea,
mediul înconjurător oferă copiilor şi alte posibilităţi de cunoaştere.
Este vorba de cunoaşterea muncii
oamenilor, a diferitelor meserii, a rezultatelor activităţii umane în diferite
domenii. Prin însuşirea de noi cunoştiinte despre aceste aspecte ale vieţii
sociale, copiii îşi lărgesc orizontul, îşi dezvoltă interesul pentru cunoaşterea activităţii omului, li se educă
dragostea şi respectul faţă de om şi de rezultatele muncii lui.
Concluzii:
Cunoaşterea mediului este necesară deorece
se dezvoltă copilului sentimente precum: dragostea faţă de natură, faţă de
patrie, faţă de oraşul şi satul natal, dragostea şi respectul faţă de semeni,
faţă de părinţi, faţă de fraţi, de colegi; sentimente de prietenie faţă de
oameni de alte etnii şi naţionalităţi etc.
Totodată cunoaşterea mediului înconjurător
contribuie la dezvoltarea unor percepţii şi reprezentări legate de frumosul din
artă, din natură, din societate, la formarea unor capacităţi de a aprecia şi evalua frumosul,
la cultivarea gustului estetic, la formarea unor deprinderi şi îndemânări tehnice
de artă, stimularea capacităţilor creatoare, a unor aptitudini estetice.
Bibliografie:
Bibliografie:
- http://www.timtim-timy.ro/sites/all/themes/timtimtimy/pdf/Simpozion_2012-2013/Metodica%20activitatilor%20didactice/Nicoleta%20Ghinoiu/Ghinoiu_Nicoleta_Contributia_activitatilor_de_cunoasterea_mediului_la_structurarea_personalitatii_copiilor_p
- http://www.isjbraila.ro/actedu/Ed_eco-Ghid_prescolari.pdf
Date de identificare studente :
Bozbici
Liliana
Botezat (Szabo) Andreea
Burzo Irina Cristina
Creţ (Balint) Eliza Iozefina
Todoran Delia Lavinia
Todoran Delia Lavinia
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu