CURRICULUM-UL PREŞCOLAR
ASPECTE DESCRIPTIVE ŞI INTEGRARE CURRICULARĂ
CUPRINS:
1. Abordarea curriculară a
programului educaţional din grădiniţă
2. Repere utile în proiectarea
şi dezvoltarea curriculum-ului în grădiniţă
3. Analiza curriculum-ului
preşcolar din perspectiva dimensiunii de concepţie a acestuia
4. Structura curriculum-ului
preşcolar
5. Conţinuturile didactice ale
curriculum-ului preşcolar
6. Sugestiile privind
strategiile de instruire şi de evaluare
7. Distribuţia temporală a
diferitelor tipuri de activităţi didactice
8. Tipuri de curriculum
preşcolar
9. Elemente de proiectare
curriculară a activităţii didactice
10. Curriculum-ul integrat –
modalitate inovatoare de proiectare a curriculum-ului
11. Metoda proiectelor şi
proiectarea pe teme - modalităţi de organizare transdisciplinară a
conţinuturilor din grădiniţă. Posibile modele pentru curriculumul învăţământului
primar
1. Abordarea curriculară a programului educaţional
din grădiniţă
În viziunea actuală, curriculumul se referă la oferta
educaţională a grădiniţei şi reprezintă sistemul proceselor educaţionale şi al
experienţelor de învăţare şi formare directe şi indirecte oferite educaţilor şi
trăite de aceştia în contexte formale, neformale şi chiar informale. Elaborarea
curriculum-ului presupune gândirea şi structurarea situaţiilor de învăţare şi
formare a copiilor, acţiune ce presupune cu necesitate prefigurarea
experienţelor de învăţare şi formare pe care le vor parcurge copiii.
Abordarea curriculară permite luarea în
considerare, în plan teoretic şi practic, a întregii complexităţi a procesului
de dezvoltare şi formare a preşcolarilor.
Caracterul curricular al
programului educaţional preşcolar este evident la mai multe nivele :
Ø
La nivelul programului educaţional ca ansamblu
structurat ;
Ø
La nivelul conţinuturilor curriculare ;
Ø
La nivelul practicilor de predare- învăţare şi
evaluare.
O caracteristică
definitorie a programelor curriculare este aceea că ele prezintă o imagine
unitară, coerentă şi convergentă la nivelul fiecăreia dintre dimensiunile lor centrale:
la nivelul valoric, al concepţiei, al viziunii curriculare, la
nivelul structurii programului respectiv la nivelul practicii curriculare.
Un program curricular eficient este astfel proiectat încât cele trei nivele sau
dimensiuni de definire a acestuia se susţin, se explicitează şi se completează
reciproc, curriculum-ul fiind în acest caz un construct viu, care se conturează
nu doar în documentele oficiale, dar şi în practica didactică.
2. Repere utile în proiectarea şi dezvoltarea
curriculum-ului în grădiniţă
Noul curriculum pentru învăţământul
preşcolar are la bază conceptul de educaţie timpurie şi se încadrează în
paradigma pedagogică a curriculumului centrat pe copil, situând în centrul
atenţiei copilul cu particularităţile sale de vârstă şi individuale.
Reuşita activităţilor, în învăţământul
preşcolar, se bazează pe un scenariu bine întocmit de către educatoare, cu
obiective clare, cu repartizarea sarcinilor zilnice în fiecare sector de
activitate şi asigurarea unei palete de opţiuni care duc la atingerea
obiectivelor educaţionale propuse.
Structura flexibilă a conţinuturilor oferă
cadrelor didactice o libertate de decizie aproape deplină în selectarea lor şi
o autonomie în privinţa strategiilor didactice cu ajutorul cărora sunt oferite
conţinuturile curriculare.
În noul curriculum nu se mai operează cu
orar şi schemă orară, ci există un program zilnic de activitate.
În continuare voi prezenta un exemplu care
poate constitui un reper de proiectare, organizare şi desfăşurare a activităţii
didactice pentru fiecare domeniu experienţial la tema “Când, cum şi de ce se întâmplă?”.
Exemplu:
Tema anuală de studiu: Când, cum şi de ce se întâmplă?
Domeniul experienţial: Limbă şi comunicare
Sugestii de conţinuturi:
Ø vieţuitoare
prin comparaţie: vulpea şi lupul, câinele şi pisica, cocoşul şi găina, oaia şi
capra etc.;
Ø
plante
prin comparaţie: ghiocelul şi zambila, laleaua şi narcisa, crizantema şi
tufănica;
Ø legume
şi fructe prin comparaţie: mărul şi para, cireşele şi vişinele, nuca şi
alunele, roşia şi ardeiul, cartoful şi morcovul, ceapa şi usturoiul etc.;
Ø materie
vie, materie moartă, universul, combustibili, mijloace de locomoţie, fenomene
ale naturii, experimente.
Domeniul experienţial: Ştiinţe
Sugestii de conţinuturi:
Ø diferenţieri
ale obiectelor după formă, mărime (3-5 dimensiuni), culoare (3-5 culori),
lungime, lăţime (3-5 dimensiuni);
Ø
utilizarea
ceasului (orele fixe, jumătate, sfertul de oră);
Ø forme geometrice (pătrat, triunghi, dreptunghi, romb);
Ø
recunoaştere
şi trasare cifre de la 1-10; numărat în intervalul 1-20; operaţii de adunare cu
1-2 unităţi în intervalul 1-10.
Domeniul experienţial: Om şi
societate
Sugestii de conţinuturi:
Ø denumiri
ale obiectelor specifice activităţilor practice şi practic-gospodăreşti: hârtie
glasată, hârtie creponată, lipici, sârmă, ac, aţă, foarfece, tacâmuri,
şerveţele etc
Domeniul experieţial: Estetic şi
creativ
Sugestii de conţinuturi:
Ø
sunete
produse de diferite instrumente musicale (toba, vioara, chitara, pian,
trompeta, fluier etc.);
Ø sunetul vorbit şi sunetul cântat;
Ø
diferenţieri
de sunete după înălţime (înalte, joase), durată (lungi, scurte), intensitate
(tare, încet);
Ø
cântece,
jocuri muzicale, jocuri cu text şi cânt, audiţii adecvate vârstei şi temei de
studiu;
Ø denumiri
ale obiectelor specifice: creion, pensula, acuarele, planşa, şevalet,
plastilina, lut etc.; denumiri ale culorilor de bază: roşu, albastru, galben,
verde, ale non-culorilor: negru, alb şi ale unor nuanţe ce rezultă din
combinarea culorilor de bază cu non-culorile; elemente decorative (combinaţii,
alternanţe); opere de artă adecvate vârstei şi temei de studiu.
Domeniul experienţial: Psihomotric
Sugestii de conţinuturi:
Ø denumirea
unor părţi ale corpului implicate în mişcare ( braţe, picioare, spate, cap,
genunchi, gât, palme, coate etc.); deprinderi motrice de bază: mers şi variante
de mers, alergare şi variante de alergare, săritura în lungime, săritura în
adâncime; deprinderi utilitar-aplicative: transport cu greutăţi, căţărare, tragere
şi împingere, dansuri tematice, euritmice; mini-fotbal, mini-baschet.
Sugestii de teme pentru proiecte sau
teme care pot fi abordate în afara proiectelor: ,,Materiale”, ,,Esenţele
vieţii”, ,,Lumini şi umbre”, ,,Cum trăieşte…?”, ,,Cum se mişcă…?”, ,,Forme de
viaţă”, ,,La ce şi cum se foloseşte?”, ,,Cine a făcut…?”, ,,Forme şi culori”
etc.
Actualul plan de învăţământ pentru
nivelurile antepreşcolar şi preşcolar valorifică ideea de abordare sistemică,
precum şi viziunea integrată asupra organizării conţinuturilor curriculare, în
vederea asigurării continuităţii în cadrul celei mai importante perioade de
dezvoltare din viaţa copilului, precum şi în vederea dobândirii unor achiziţii
integrate, care facilitează cunoaşterea obiectivă a realităţii.
3. Analiza curriculum-ului preşcolar
din perspectiva de concepţie a acestuia
Dimensiunea de concepţie a unui program curricular se referă la sistemul de idei, convingeri,
concepţii, valori, principii şi interpretări filosofice, sociologice şi
psihopedagogice care stau la baza construcţiei programului şi care îi asigură
acestuia caracteristicile definitorii.
Noul program curricular promovează valorile constructivismului
pedagogic. Literatura de specialitate menţionează următoarele principii de structurare
şi de punere în practică a programelor curriculare de tip constructivist:
1.Principiul
priorităţii construcţiei mentale a cunoaşterii -
cunoaştrea realităţii se face prin efort intelectual autonom şi reprezintă un
proces continuu de construcţie şi reconstrucţie a înţelegerii privind
realitatea;
2.Principiul
autonomiei şi al individualizării - exersarea comportamentului autonom în
iniţierea şi menţinerea acţiunilor de explorare şi învăţare reprezintă o cheie
în asigurarea învăţării eficiente;
3.Principiul
învăţării contextuale - situaţiile de învăţare
construite în jurul problematicii realităţii (fundamentate pe explorarea
nemijocită a realului, rezolvare de probleme, joc de rol, experiment etc.),
care preiau din caracteristicile situaţiilor reale sunt cele care asigură
achiziţii ale învăţării stabile şi transferabile;
4.Principiul
învăţării prin interacţiune socială - mediul social, îmbogăţit în grădiniţă, prin
prezenţa în anturajul copilului a altor copii de aceeaşi vârstă şi a altor
adulţi decât părinţii, constituie un spaţiu de aplicare, verificare, negociere,
certificare şi restructurare a ideilor, abilităţilor, convingerilor,
înţelesurilor privind realitatea.
5.Principiul
priorităţii evaluării formative, dinamice -
evaluarea pe parcurs/ formativă este considerată absolut necesară dată fiind
periodicitatea săptămânală a planificării activităţilor didactice.
Programul
curricular pentru învăţământul preşcolar se caracterizează prin:
Ø
extensie - angrenează preşcolarii, prin experienţe de
învăţare, în cât mai multe domenii experienţiale din perspectiva tuturor
tipurilor semnificative de rezultate de învăţare;
Ø
echilibru - asigură abordarea fiecărui domeniu
experienţial atât în relaţie cu celelalte, cât şi cu curriculum-ul ca întreg;
Ø
relevanţă - este adecvat atât nevoilor prezente, cât şi
celor de perspectivă ale preşcolarilor, contribuind la optimizarea înţelegerii
de către aceştia a lumii în care trăiesc şi a propriei persoane, la ridicarea
competenţei în controlul evenimentelor şi în confruntarea cu o largă varietate
de cerinţe şi aşteptări, la echiparea lor progresivă cu concepte, cunoştinţe
atitudini şi abilităţi necesare în viaţă;
Ø
diferenţiere - permite dezvoltarea şi manifestarea unor
caracteristici individuale, chiar la preşcolarii de aceeaşi vârstă;
Ø
progresie şi continuitate - permite trecerea optimă de la un nivel de
studiu la altul şi de la un ciclu de învăţământ la altul sau de la o instituţie
de învăţământ la alta.
4. Structura curriculum-ului preşcolar
Noul curriculum preşcolar are o structură pe două niveluri
de vârstă:
Ø
nivelul I:
3-5 ani;
Ø
nivelul II: 5-6/7 ani.
Planul de învăţământ, ca şi domeniile
experienţiale, permite parcurgerea interdisciplinară, integrată a
conţinuturilor propuse şi asigură libertate cadrului didactic în planificarea
activităţii zilnice cu preşcolarii.
Structural, prezentul curriculum aduce în atenţia cadrelor
didactice următoarele componente:
Ø
finalităţile;
Ø
conţinuturile;
Ø
timpul
de instruire;
Ø sugestii
privind strategiile de instruire şi de evaluare pe cele două niveluri de vârstă
(3-5 ani şi 5-6/7 ani).
Obiectivele cadru sunt formulate în termeni de
generalitate şi exprimă competenţele care trebuie dezvoltate pe durata
învăţământului preşcolar pe cele cinci domenii experienţiale.
Obiectivele de
referinţă, precum şi
exemplele de comportament, ca exprimări explicite rezultatelor învăţării
(conceptelor, cunoştinţelor, abilităţilor şi atitudinilor, dar şi ale
competenţelor vizate) sunt formulate pentru fiecare temă şi fiecare domeniu
experienţial în parte.
Obiectivele de referinţă, comportamentele
selectate pentru cele şase teme curriculare integratoare, precum şi sugestiile
de conţinuturi constituie un suport pentru cadrele didactice aflate la început
de drum. Un cadru didactic veritabil ştie că adevărata muncă a educatoarei este
în spatele acestui document curricular, că au mai rămas o mulţime de lucruri de
fineţe pe care urmează să le conceapă şi să le evalueze singură şi că nimic nu
poate fi mai provocator din punct de vedere profesional decât să „te întreci”
cu programa de studiu utilizată la grupă şi să-i găseşti, astfel, noi
înţelesuri, abordări, strategii de aplicare etc.
5. Conţinuturile didactice ale curriculum-ului preşcolar
D’Hainaut atrăgea atenţia asupra faptului că “punctul
central al curricumurilor trebuie sa fie elevul, nu materia…. şi că atunci când
se vorbeşte de conţinutul curricumului trebuie să înţelegem că nu este vorba de
enunţări de materii de învăţat, ci de scopuri exprimate în termeni de
competenţe, moduri de a acţiona sau de a şti în general ale elevului”.
Conţinuturile didactice ale curriculum-ului
preşcolar sunt selectate şi articulate la nivelul a trei dimensiuni
majore ale programului curricular:
Ø
la
nivelul domeniilor experienţiale;
Ø
la
nivelul temelor curriculare integratoare;
Ø la
nivelul diferitelor tipuri de activităţi didactice cuprinse în planul de
învăţământ.
În ceea ce priveşte domeniile
experienţiale, acestea sunt adevărate „câmpuri cognitive integrate” (L.Vlăsceanu)
care transced graniţele dintre discipline şi care, în contextul dat de
prezentul curriculum, se întâlnesc cu domeniile tradiţionale de
dezvoltare a copilului, respectiv: domeniul psihomotric, domeniul
limbajului, domeniul socio-emoţional, domeniul cognitiv.
Domeniile experienţiale specifice
curriculumului pentru învăţământul preşcolar sunt:
Domeniul estetic şi creativ (DEC) - acoperă abilităţile de
a răspunde emoţional şi intelectual la experienţe perceptive, sensibilitatea
faţă de diferitele niveluri de manifestare a calităţii, aprecierea frumosului
şi a adecvării la scop sau utilizare.
Domeniul om şi societate (DOS) - include omul, modul
lui de viaţă, relaţiile cu alţi oameni, relaţiile cu mediul social, ca şi
modalităţile în care acţiunile umane influenţează evenimentele. Domeniul are o
extindere şi către contexte curriculare care privesc tehnologia, în sensul
abordării capacităţilor umane de a controla evenimentele şi de a ordona mediul.
Domeniul limbă şi comunicare (DLC) - acoperă stăpânirea exprimării
orale şi scrise, ca şi abilitatea de a înţelege comunicarea verbală şi scrisă.
Tot în cadrul acestui domeniu se
include şi primul contact al copilului cu o limbă străină sau regională. În
acest sens, copilul va fi obişnuit sistematic să asculte sonoritatea specifică
limbii studiate, să o recunoască, să reproducă ritmul, fonemele şi intonaţia
(atenţie, el este sensibil la particularităţile limbii necunoscute, cum ar fi:
succesiunea silabelor accentuate sau neaccentuate, ritmul....etc.).
Domeniul ştiinţe (DŞ) - include atât abordarea
domeniului matematic prin intermediul experienţelor practice cât şi înţelegerea
naturii, ca fiind modificabilă de fiinţele umane cu care se află în
interacţiune.
Domeniul psiho-motric (DPM) - acoperă coordonarea şi
controlul mişcărilor corporale, mobilitatea generală şi rezistenţa fizică,
abilităţile motorii şi de manipulare de fineţe, ca şi elemente de cunoaştere,
legate mai ales de anatomia şi fiziologia omului.
În ceea ce priveşte a doua
dimensiune a programului curricular - temele curriculare integratoare - acestea sunt în număr de şase, şi
anume:
Ø Cine sunt/ suntem?;
Ø Când, cum şi de ce se întâmplă?;
Ø Cum este, a fost şi va fi aici pe pământ?;
Ø Cine şi cum planifică/organizează o
activitate?;
Ø Cu ce şi cum exprimăm ceea ce simţim?;
Ø Ce şi cum vreau să fiu?
Cele şase teme pot fi grupate după criteriul problemei abordate în două
categorii:
Ø teme în abordarea cărora punctul central este copilul preşcolar: “Cine
sunt/suntem?”, “Cu ce şi cum exprimăm ceea ce simţim?”, “Ce şi cum vreau să
fiu?”, “Cine şi cum planifică/organizează o activitate?”;
Ø teme referitoare la problematica lumii fizice şi a comunităţii lărgite:
“Când, cum şi de ce se întâmplă?”, “Cum este, a fost şi va fi aici pe pământ?”.
Temele anuale încearcă să acopere conţinuturile care pot fi abordate cu
copilul preşcolar într-un an de studiu, ţinând cont atât de interesele şi
particularităţile copilului preşcolar, cât şi de posibilităţile cadrului
didactic de a le aborda.
Cea de-a treia
dimensiune a programului curricular este tipul de activitate didactică:
Ø Activităţi pe domenii
experienţiale – sunt activităţile integrate sau pe discipline
desfăşurate cu copiii în cadrul unor proiecte planificate în funcţie de temele
mari propuse de curriculum, precum şi de nivelul de vârstă şi de nevoile şi
interesele copiilor din grupă;
Ø
Jocuri şi activităţi didactice
alese – sunt cele pe care copiii şi le aleg şi îi ajută pe aceştia să
socializeze în mod progresiv şi să sr iniţieze în cunoaşterea lumii fizice, a
mediului social şi cultural căruia îi aparţin, a matematicii, comunicării, a
limbajului citit şi scris;
Ø Activităţile de dezvoltare
personală – includ rutinele, tranziţiile şi activităţile din
perioada după-amiezii (pentru grupele de program prelungit sau săptămânal),
inclusiv activităţile opţionale.
6. Sugestiile privind strategiile de instruire şi de
evaluare
Modernizarea
continuă a procesului instructiv-educativ, impune ca strategiile aplicate să
fie cât mai riguros selectate şi într-o formă accesibilă, novatoare. Prin
folosirea diversificată a metodelor, educatoarea urmăreşte eludarea monotoniei,
plictisului, rutinei, deschizând în sufletul copilului dorinţa de învăţare
într-un mod eficient şi creativ.
Un copil îşi manifestă spiritul
creativ atunci cînd se implică activ în procesul de formare şi învăţare, adoptă
o atitudine activă şi interactivă; explorează mediul şi găseşte soluţii
personale; problematizează conţinuturile şi face descoperiri; elaborează
produse intelectuale unice etc. Acest fenomen al creativităţii trebuie să-l
urmărim şi să-l dezvoltăm în permanenţă , fără a-l bloca. De aceea , în vederea
împlinirii celor afirmate au apărut metode noi care să stimuleze spiritul
creativ şi asocierea de noi idei, putând fii aplicate cu precădere şi la vârsta
preşcolară.
Una dintre metodele pe care le putem
aplica la grupă este cubul.
„CUBUL”
– este o metodă folosită în condiţiile în care dorim să aflăm cât mai multe
informaţii în legătură cu o temă. În prealabil se realizează două aspecte:
-
copiii „studiază” tema respectivă;
-
educatoarea realizează un cub pe
feţele căruia desenează câte un aspect din tema propusă cerându-le: să descrie,
să compare, să analizeze, să asocieze, să aplice, să argumenteze.
Realizarea fiecărei sarcini desenată pe o faţă a cubului
vizează următoarele:
-
Descrie – Ce este?, Cum arată?
-
Compară – Cu cine se aseamănă?,
Prin ce diferă?
-
Asociază – La ce te face să te
gândeşti?
-
Analizează – Ce conţine şi din ce
este făcut?
-
Aplică – Ce poţi face cu el?, Cum poate fi
folosit?
-
Argumentează pro sau contra – E
bun sau rău?, De ce?
Metoda cubului poate fi folosită la orice
grupă de vârstă. Putem folosi metoda
cubului la grupa mică, dar ţinând seama de particularităţile lor de vârstă şi
individuale, utilizănd semnificaţia culorilor în loc de cea a cifrelor.
O altă metodă interactivă utilizată în
învăţământul preşcolar şi aplicată în activitatea noastră instructiv–educativă,
poate fi considerată şi metoda ,,
expoziei stelare”.Explozia stelară este o metodă de stimulare a
creativităţii, o modalitate de relaxare a copiilor şi se bazează pe formularea
de întrebări pentru rezolvarea de probleme şi noi descoperiri.
Situaţiile de
învăţare rezolvate prin metode interactive de grup dezvoltă copiilor gândirea
democratică deoarece ei exersează gândirea critică şi înţeleg că atunci când
analizează un personaj, comportamentul unui copil, o faptă, o idee, un
eveniment ei critică comportamentul, ideea, fapta nu critică personajul din
poveste sau copilul, adultul. Metodele învaţă copiii că un comportament
întâlnit în viaţa de zi cu zi poate fi criticat pentru a învăţa cum să-l
evităm. Ei aduc argumente, găsesc soluţii , dau sfaturi din care cu toţii
învaţă. Este însă importantă alegerea momentului din activitate, dintr-o zi,
personajul – copil şi fapta lui deoarece ele reprezintă punctul cheie în
reuşita aplicării metodei şi nu trebuie să afecteze copilul.
După
fiecare metodă aplicată se pot obţine performanţe pe care copiii le percep şi-i
fac responsabili în rezolvarea sarcinilor de lucru viitoare. Copiii înţeleg şi
observă că implicarea lor este diferită , dar încurajaţi îşi vor cultiva dorinţa de a se implica în rezolvarea
sarcinilor de grup. Grupul înţelege prin exerciţiu să nu-şi marginalizeze
partenerii de grup, să aibă răbdare cu ei , exersându-şi toleranţa reciprocă.
7. Distribuţia temporală a
diferitelor tipuri de
activităţi didactice
Dezvoltarea copiilor
este dependentă de ocaziile pe care i le oferă rutina zilnică, interacţiunile
cu ceilalţi, organizarea mediului şi activităţile de învăţare, special create.
Activităţile de
învăţare reprezintă ansamblul acţiunilor
cu caracter planificat, sistemic, metodic, intensive, organizate şi conduse de
către cadrele didactice, în scopul atingerii finalităţilor prevăzute de
curriculum. Activităţile se desfăşoară fie cu întreaga grupă de copii, fie pe
grupuri mici sau individual.
Categoriile de
activităţi de învăţare prezente în planul de învăţământ sunt: ,,Activităţi pe domenii de învăţare”
(activităţi integrate sau pe discipline), ,,Jocuri şi activităţi alese” şi
,,Activităţi de dezvoltare personală”.
Numărul activităţilor pe domenii experienţiale indică numărul maxim de
discipline care pot fi parcurse într-o săptămână. Astfel se pot desfăşura maxim
5 activităţi integrate pe săptămână, indiferent de nivelul de vârstă al
copiilor.
Jocurile şi activităţile didactice alese se desfăşoară pe grupuri mici, în perechi şi
chiar individual. În decursul unei zile găsim, în funcţie de tipul de program,
două sau trei etape de jocuri şi activităţi alese (etapa I- dimineaţa, înainte
de începerea activităţilor integrate, etapa III- în intervalul de după
activităţile pe domenii de învăţare şi înainte de masa de prânz / plecarea
copiilor acasă şi, după caz, etapa a IV-a – în intervalul cuprins între etapa
de relaxare de după amiază şi plecarea copiilor de la programul prelungit
acasă). In unele cazuri , ele se pot regăsi ca elemente componente în
activităţile integrate.
Activităţile de dezvoltare personală includ rutinele, tranziţiile şi activităţile
din perioada după-amiezii, inclusiv activităţile opţionale.
Opţionalele pot fi
desfăşurate de către educatoare sau de un profesor specialist, care va lucra în
echipă cu aceasta. Se desfăşoară cel mult un opţional pe săptămână, pentru
copiii cu vârste între 3 şi 5 ani şi cel mult două, pentru copiii cu vârste între 5 şi 7 ani.
Activităţile opţionale se desfăşoară cu maximum 10-15 copii şi au menirea de a
descoperi şi dezvolta înclinaţiile copiilor şi de a dezvolta abilităţi pentru
performanţele de mai târziu.
În medie o activitate cu
copiii durează între 15 şi 45 de minute (de regulă, 15 minute la grupa mică şi
30-45 de minute maximum la grupa pregătitoare). În funcţie de nivelul grupei,
particularităţile individuale ale copiilor din grupă, de conţinuturile şi
obiectivele propuse la activitate, educatoarea va decide care este timpul
efectiv necesar pentru desfăşurarea fiecărei activităţi.
Numărul de activităţi
zilnice desfăşurate cu copiii variază în funcţie de tipul de program ales de
părinţi, iar numărul de activităţi dintr-o săptămână variază în funcţie de nivelul de vârstă al
copiilor.
În programul zilnic
trebuie să existe cel puţin o activitate sau un moment de mişcare (joc de
mişcare cu text şi cânt, activitate de educaţie fizică, moment de înviorare,
întreceri sau trasee sportive, plimbare în aer liber etc.).
În continuare voi
prezenta modele de program zilnic pentru grupe cu orar normal şi pentru grupe cu orar prelungit. (anexa I )
ANEXA
I
PROGRAM ZILNIC
-grupe cu orar normal-
Repere
orare
|
Jocuri si activităţi liber
alese
|
Activităţi pe domenii experienţiale
|
Activităţi de dezvoltare personală
|
8.00-9.00
|
Jocuri
şi activităţi alese
|
-
|
Rutina:
Primirea copiilor (deprinderi specifice)
|
9.00-11.30
|
-
|
Activitate
pe domenii experienţiale
|
Rutina: Intâlnirea de dimineaţă (15 min)
Rutina şi tranziţie: Ne pregătim pentru
activităţi (deprinderi de igienă individuală şi colectivă, deprinderi de
ordine şi disciplină, deprinderi de autoservire)
Rutina:
Gustarea
|
11.30-13.00
|
Jocuri
şi activităţi rtecreative
|
-
|
Activitate opţională
Rutina şi tranziţie: In aer liber!
(deprinderi de igienă individuală şi colectivă, deprinderi de ordine etc.)
|
13.00
|
-
|
-
|
Rutina:
Plecarea acasă (deprinderi specifice).
|
PROGRAMUL ZILNIC
-grupe cu orar prelungit-
Repere orare
|
Jocuri şi activităţi liber alese
|
Activităţi pe domenii experienţiale
|
Activităţi de dezvoltare personală
|
8.00-8.30
|
Jocuri
şi activităţi alese
|
-
|
Rutina:
Primirea copiilor (deprinderi specifice)
|
8.30-9.00
|
-
|
-
|
Rutina:
Micul dejun (deprinderi specifice).
|
9.00-11.00
|
Jocuri
şi activităţi alese
|
Activitatea
pe domenii experienţiale
|
Rutina: Intâlnirea de dimineaţă (15 min)
Rutina şi tranziţie:Ne pregătim pentru
activităţi!(deprinderi de igienă individuală şi colectivă, deprinderi de
ordine şi disciplină, deprinderi de autoservire)
|
11.00-13.30
|
Jocuri
şi activităţi recreative
|
-
|
Activitate opţională
Rutina şi tranziţie: In aer liber!
(deprinderi de igienă, deprinderi de ordine şi disciplină, deprinderi de
autoservire)
Masa
de prânz (deprinderi specifice)
|
13.30-15.30
|
Activităţi de relaxare
Jocuri şi activităţi alese
|
-
|
Rutina şi tranziţie: Ne pregătim să ne
relaxăm!(deprinderi de igienă, deprinderi de ordine şi disciplină, deprinderi
de autoservire)
|
15.30-16.00
|
-
|
-
|
Rutina:
Gustarea (deprinderi specifice)
|
16.00-17.30
|
Jocuri de dezvoltare a aptitudinilor
individuale
|
Activităţi
recuperatorii pe domenii experienţiale
|
Rutina şi tranziţie: Din nou la joacă!
(deprinderi de igienă, deprinderi de ordine şi disciplină, deprinderi de
autoservire)
Activitate
opţională
|
17.30
|
-
|
-
|
Rutina: Plecarea copiilor acasă (deprinderi specifice)
|
8. Tipuri de curriculum preşcolar
Tipurile de curriculum
care au la bază diferite teorii ale învăţării şi care se constituie în modele
de organizare curriculară pentru multe instituţii educaţionale preşcolare din
întreaga lume sunt următoarele:
1. Curriculum-ul de dezvoltare - finalităţile
acestui curriculum sunt legate de asistarea educaţională a dezvoltării
copilului preşcolar conform stadiilor de dezvoltare descrise de diverşi autori
pentru fiecare din ariile de dezvoltare psihofizică. Elementul cheie în organizarea
unui astfel de curriculum este mediul educaţional care trebuie să fie bogat în
stimuli ce să determine dezvoltarea.
2. Curriculum-ul cognitivist - acest tip de
curriculum îşi găseşte fundamentarea teoretică în concepţia piagetiană
asupra dezvoltării stadiale a structurilor intelectuale, dar şi în aspecte ale
psihologiei cognitive. Cadrul didactic care adoptă acest model curricular
cunoaşte nivelul de dezvoltare al fiecărui copil şi creează activităţi
potrivite acestui stadiu.
3. Curriculum-ul constructivist – îşi găseşte fundamentarea teoretică în teoria constructivismului piagetian, această perspectivă asupra
curriculum-ului priveşte dezvoltarea copilului ca un rezultat al maturizării, dar şi al interacţiunii cu mediul.
Centrarea se face pe subiectul implicat
activ în procesul educaţional. Înclinaţia naturală a copilului spre explorare
şi învăţare sunt puncte de
pornire în organizarea unui mediu de învăţare stimulativ.
4. Curriculum-ul ecologic/funcţional - se fundamentează pe elemente ale realităţii în
care copiii trăiesc, cumulând
atât aspecte ale educaţiei formale cât şi nonformale şi informale. Curriculum-ul
ecologic scoate în evidenţă şi
valorifică diversitatea
culturală şi lingvistică a societăţii contemporane.
5. Curriculum-ul
comportamental (de influenţă behaviouristă)
- se fundamentează pe teoria behaviouristă conform
căreia optimizarea învăţării
copiilor se poate face prin schimbarea, modificarea şi coordonarea desfăşurării unor evenimente care să prilejuiască
achiziţia unor competenţe
accesibile vârstei, utile şi funcţionale.
6. Curriculum-ul psihosocial - pune accent pe
dezvoltarea şi maturizarea afectivă şi socială a copiilor.Tipurile de interrelaţionare dezvoltate în mediul
educaţional sunt esenţiale pentru
întâmpinarea nevoilor emoţionale ale copiilor şi pentru sprijinirea maturizării socio-afective.
Fiecare din modelele
curriculare descrise mai sus are avantaje şi dezavantaje specifice. În
practică, abordarea exclusivă a unuia din aceste tipuri curriculare este foarte
rară. Într-o abordare practică sunt în general asimilate trăsături a mai
multora din aceste modele. Importantă este conştientizarea lor de către toate
cadrele didactice ale unei grădiniţe şi crearea unei coerenţe în
maniera de lucru pe care o propune instituţia educaţională.
9. Elemente de proiectare curriculară a activităţii
didactice
Pentru cadrul didactic,
proiectarea presupune gândirea şi prefigurarea
procesului didactic, a strategiilor de instruire şi autoinstruire, a
modului orientativ în care se va desfăşura activitatea instructiv-educativă.
Proiectarea activităţilor
instructiv-educative corect şi realist realizată reprezintă o condiţie a
succesului şi a eficienţei acestora.
Orice cadru didactic interesat de
ceea ce se întâmplă cu preşcolarii săi, în activitatea sa didactică îşi pune o
serie de întrebări, cum ar fi:
Ø ce înseamnă un preşcolar bun?
Ø cum putem influenţa interesul şi motivaţia preşcolarilor?
Ø ce determină eficienţa activităţilor didactice?
În viziunea pedagogiei clasice, prin
proiectare se înţelege eşalonarea pe unităţi de timp a conţinuturilor
educaţionale, produsul acestei acţiuni fiind diversele documente care vor
orienta activitatea instructiv-educativă a cadrului didactic, şi pe care acesta
are obligaţia să le întocmească:
Ø planificarea calendaristică orientativă (sau anuală);
Ø proiectarea calendaristică (sau lunară);
Ø proiectarea calendaristică zilnică;
Ø proiectele de activitate.
1.Planificarea
calendaristică orientativă (sau anuală) - ajută
educatorii să repartizeze obiectivele de referinţă ale fiecărei arii
curriculare pentru întregul an de studiu, ţinând cont de particularităţile
grupei, de nivelul de dezvoltare al copiilor, dar şi de necesităţile lor.
2. Proiectarea
calendaristică (sau lunară) - din planul anul
educatoarea va selecta şi va indica obiectivele concrete pentru fiecare arie
curriculară la fiecare tip de activitate, inserându-le în plasa respectivă.
Conţinuturile vor fi alese din Curriculum în corespundere cu necesităţile copiilor.
Acest model presupune proiectarea obiectivelor de referinţă (după arii
curriculare), conform orientărilor actuale, şi nu pune accent pe proiectarea
conţinuturilor.
3. Proiectarea calendaristică zilnică - include:
Ø activităţi instructiv-educative comune;
Ø activităţi în centrele de activitate/ariile de stimulare;
Ø activităţi individuale personalizate;
Ø conţinutul momentelor de regim: primirea copiilor, gimnastica, plimbările
şi activităţile din a doua jumătate a zilei.
4.Proiectul
de activitate - cuprinde:
Ø partea introductivă în care se precizează coordonatele principale ale
activităţii;
Ø partea descriptivă care vizează desfăşurarea propriu-zisă a
activităţii.
10. Curriculumul integrat –
modalitate inovatoare de proiectare a curriculumului
Integrarea curriculară este o modalitate
inovatoare de proiectare a curriculum-ului care presupune sintetizarea şi
organizarea didactică a conţinuturilor din domenii diferite ale cunoaşterii
astfel încât să se asigure achiziţia de către preşcolari a unei imagini
coerente, unitare despre lumea reală.
Conceptul de curriculumul integrat
sugerează în primul rând corelarea conţinuturilor, însă acest demers necesită o
abordare curriculară în care punctul de pornire este cel mai adesea finalitatea
urmărită, în funcţie de care sunt alese toate celelalte componente ale
procesului instructiv-educativ.
Prin abordarea integrată a
activităţilor în grădiniţă, facem ca graniţele dintre tipurile şi categoriile
de activităţi să dispară şi studiem tema aleasă cu ajutorul mijloacelor de
investigare a mai multor ştiinţe.
Reuşita acestor activităţi se bazează
pe un scenariu unitar foarte bine întocmit
de către educatoare, cu obiective clare, cu o repartizare a sarcinilor
zilnice în fiecare sector de activitate şi asigurarea unei palete variate de
obţiuni care duc la atingerea obiectivelor propuse.
Scenariul începe întotdeauna cu o
întâlnire în grup, motivul fiind o poveste, o întâmplare sau un personaj şi
chiar dacă conţinuturile aparţin unor domenii diferite au totuşi un subiect
comun care urmează să fie studiat în urma realizării obiectivelor propuse.
Foarte important este faptul că
învăţarea se realizează prin efortul propriu al copiilor.
Literatura de specialitate recentă (Creţu, C., 1996, Chiş, V., 2001,
Iosifescu, Ş., 2000) oferă o serie de modele de organizare şi
monitorizare a curriculum-ului integrat. În continuare voi descrie pe scurt câteva din cele
mai des utilizate în practica educaţională contemporană:
1.
Modelul integrării ramificate:
Ø element central: tema studiată;
Ø cadrul didactic alege conţinuturile;
Ø nivelul I: învăţarea se face pe domenii de activitate prevăzute în
programă;
Ø nivelul II: experienţele de formare pe diverse dimensiuni psihofizice
individuale: intelectuală, afectivă, socială, fizică.
2.
Modelul integrării liniare
sau modelul hibernării:
Ø element central: integrarea se face în jurul unei finalităţi de
transfer de tipul „dezvoltării comportamentului social”;
Ø finalităţi: (sub)domenii independente;
Ø oportune pentru proiectarea intervenţiei educaţionale individualizate
cu scopuri recuperatorii sau de dezvoltare;
Ø vizează finalităţi urmărite pentru perioade mai îndelungate de timp.
3.
Modelul integrării
secvenţiale:
Ø element central: cunoştinţe din aceeaşi sferă sunt predate în
proximitate temporală;
Ø abordarea cunoştinţelor se face distinct;
Ø exemplu: proiectarea săptămânală pe teme de învăţământ preşcolar;
Ø educatoarea facilitează transferul achiziţiilor învăţate de la un
domeniu la altul.
4.
Modelul curriculumului
infuzionat:
Ø element central: studierea unor teme diverse din perspectiva unui
centru de interes care poate fi temporar sau permanent;
Ø reuşita acestui model este asigurată de dublarea lui cu alte soluţii de
integrare curriculară;
Ø model alcătuit în cadrul instituţiilor preşcolare ca un profil aparte:
grădiniţele muzicale, grădiniţele de limba engleză, etc.
5.
Modelul integrării în reţea:
Ø vizează metoda proiectelor la vârste timpurii;
Ø copiii optează pentru o reţea de teme şi resurse de studiu corelate cu
tema centrală;
Ø abordarea temei într-o manieră transdisciplinară.
6.
Modelul polarizării:
Ø element central: stabilirea unui nou domeniu de cunoaştere căruia îi
sunt polarizate segmente din altă disciplină;
Ø exemplu: tema „Vremea poveştilor”- dezvoltarea deprinderilor de
comunicare şi alte finalităţi se îndeplinesc prin exploatarea conţinutului
poveştilor din perspectiva mai multor categorii de activităţi prevăzute în
planul de învăţămât.
Prin abordarea
activităţilor în formă integrată, educatoarea organizează învăţarea ca un
regizor, un moderator ajutându-i pe copii să înţeleagă, să accepte şi să
stimuleze opinii personale, emoţii, sentimente, să fie parteneri de învăţare.
Educatoarea
trebuie să stabilească cu claritate obiectivele şi conţinuturile activităţilor
zilnice, pentru ca pe baza acestora să găsească un scenariu al zilei, care să
motiveze şi să canalizeze atenţia copiilor pe ceea ce vor investiga.
11. Metoda proiectelor şi
proiectarea pe teme – modalităţi de organizare transdisciplinară a
conţinuturilor în grădiniţă. Posibile metode pentru curriculum-ul
învăţământului primar
Transdisciplinaritatea
este o formă de întrepătrundere a mai multor discipline şi de coordonare a
cercetărilor, astfel încât să poată conduce, în timp, prin specializare, la
apariţia unui nou areal de cunoa ştere. În contextul învăţării şcolare, abordarea
transdisciplinară se face cel mai adesea din perspectiva unei noi teme de
studiu.
Transdisciplinaritatea fundamentează
învăţarea prin realitate, favorizează viziunea globală, transferul de
cunoştinţe în contexte diverse, dar introdusă excesiv prezintă pericolul
acumulării de lacune, al lipsei de rigoare şi de profunzime în cunoaştere.
Activităţile
transdisciplinare sunt activităţi care abordează o
temă generală din perspectiva mai multor arii curriculare, construind o imagine
cât mai completă a temei respective. Este tipul de activitate unde cunoştintele
şi capacităţile sunt transferate de la o arie curriculară la alta. Prin
intermediul acestor activităţi se urmăreşte atingerea obiectivelor tuturor
ariilor curriculare într-un context integrat.
Paşii parcurşi în
proiectarea temelor transdisciplinare sunt:
1.Identificarea – selectarea temei
2.Planificarea timpului
3.Dezvoltarea unei imagini globale asupra temei
4.Formularea obiectivelor
5.Proiectarea activităţilor educative
6.Evaluarea finală a temei
Învăţarea în sistem
transdisciplinar prezintă o serie de piloni:
Ø a învăţa să ştii/ să cunoşti - a stăpâni
instrumentele cunoaşterii; instrumentele esenţiale ale învăţarii pentru
comunicare şi exprimare orală, citire, scris socotit şi rezolvare de probleme,
a poseda în acelaşi timp o cunoaştere vastă, dar şi aprofundată a unor domenii
principale; a înţelege drepturile şi obligaţiile specifice unei societăţi
democratice. Cel mai important aspect al acestui pilon este considerat însă a
învăţa să înveţe;
Ø a învăţa să faci - a-ţi însuşi deprinderile necesare pentru a practica o profesie şi
a-ţi însuşi competenţele psihologice şi sociale necesare pentru a putea lua
decizii adecvate diverselor situaţii de viaţă; a te integra în viaţa socială şi
în lumea muncii, participând la pieţele locale şi globale; a folosi
instrumentele tehnologiilor avansate; a-ţi satisface nevoile de bază şi a
acţiona pentru îmbunătăţirea calităţii vieţii personale şi sociale;
Ø a învăţa să munceşti împreună - a accepta
interdependenţa ca pe o caracteristică a mediilor sociale contemporane; a
preveni şi a rezolva conflictele; a lucra împreună cu ceilalţi pentru atingerea
unor obiective comune, respectând identitatea fiecăruia; a participa activ la
viaţa şi conducerea comunităţii şi a crea o familie sănătoasă şi armonioasă;
Ø a învăţa să fii - a-ţi dezvolta
personalitatea şi a fi capabil să acţionezi autonom şi creativ în diverse
situaţii de viaţă; a manifesta gândire critică şi responsabilitate; a valoriza
cultura şi a depune eforturi pentru dezvoltarea propriilor capacităţi
intelectuale, fizice, culturale; a manifesta simţ estetic şi a acţiona pentru
menţinerea unui climat de pace şi înţelegere;
Ø a învăţa să te transformi pe tine şi să schimbi societatea - a cunoaşte, a reflecta şi a acţiona asupra
realităţii, a adopta şi a o transforma; a proteja mediul înconjurător şi a
acţiona pentru o societate non-discriminatorie; a dezvolta solidaritatea şi
coeziunea socială.
Metode şi procedee utilizate în predarea integrată
Investigaţia este o activitate complexă prin care elevul îndeplineşte o sarcină
pentru rezolvarea căreia el va utiliza o gamă largă de cunoştinţe şi
activităţi. Se poate desfăşura individual sau în grup. Metoda se aplică în mod
deosebit la disciplina cunoaşterea mediului. Evaluarea investigaţiei se face
global, evidenţiindu-se aspecte ca:
- rezolvarea sarcinii integral sau parţial;
- corectitudinea înregistrării datelor;
- produsele rezultate.
Proiectul ca model de abordare transdisciplinară în
învăţământul primar
Teoriile
privind învăţarea sau dezvoltarea copilului la vârstele timpurii promovează
conceptul de profesor cu rol de ghid. În acest context, metoda proiectelor
stimulează şi, în acelaşi timp satisface curiozitatea firească a copiilor,
implicându-i în propriul proces de dezvoltare, în care învăţătorul nu este
decât un ghid atent, o persoană – resursă care sprijină respectarea rutei
individuale a învăţării, a copilului şi a ritmului propriu al acestuia.
Metoda proiectelor este o strategie
de învăţare şi evaluare a cărei caracteristică se concentrează pe efortul
deliberat de cercetare, pe căutarea şi găsirea răspunsurilor legate de tema
propusă. Această metodă a fost iniţiată de John Dewey, care, la sfârţitul
secolului al XIX –lea, bazându-se pe teoria interesului, a elaborat o programă
fundamentată pe necesităţile şi posibilităţile copilului.
Proiectul are un conţinut
transdisciplinar deoarece prin realizarea acestuia se ating obiectivele de
referinţă ale mai multor arii curriculare. Proiectul oferă elevilor
posibilitatea de a se exprima pe ei înşişi, de a se manifesta plenar în
domeniile în care capacităţile lor sunt cele mai evidente. Totodată elevul este
situat în miezul acţiunii, rezervându-i un rol activ şi principal (să
imagineze, să investigheze, să creeze, să ia decizii, să-şi asume
responsabilităţi şi, implicit, pe măsură ce câştigă experienţă, să devină mai
stăpân pe puterile lor şi mai încrezător în forţele proprii). Copiii sunt
parteneri în luarea deciziilor referitoare la tot ce se desfăşoară în cadrul
proiectului ( începând de la stabilirea a ceea ce vor să afle prin intermediul
proiectului, titlu, loc de desfăşurare, grupe în care să lucreze, până la
stabilirea modului de evaluare). Funcţionalitatea atribuită proiectului a fost
necesară pentru a creea copiilor o motivaţie mai puternică şi a-i implica
afectiv, cunoscută fiind puterea acestei componente psihice în procesul
învăţării.
Realitatea practicii profesionale ne învaţă
că proiectul nu se poate aplica nici permanent, nici pretutindeni, dar că
utilizarea lui dă frumuseţe şi viaţă învăţării şcolare.
12. Concluzii
Actualul curriculum al învăţământului preşcolar
oferă mai multă libertate atât cadrului didactic, cât şi copilului.
Un foarte mare accent este pus pe comunicare,
tocmai de aceea în întâlnirea de dimineaţă se exersează dezvoltarea
abilităţilor de comunicare. Un prim beneficiu al întâlnirii de dimineaţă este socializarea
copilului. De asemenea, foarte importante sunt familiarizarea cu reguli şi
responsabilităţi, comunicarea şi cooperarea de grup, respectul şi grija faţă de
ceilalţi, precum şi stimularea spiritului critic. Întâlnirea de dimineaţă
contribuie la întărirea relaţiilor dintre
familie şi grădiniţă şi la crearea unei atmosfere pozitive în sala de
grupă.
Un element de noutate al curriculumului îl
reprezintă activităţile integrate,
care lasă mai multă libertate de exprimare şi acţiune atât pentru copil, cât şi
pentru educatoare. Copilului i se oferă o gamă largă de oportunităţi pentru
a-şi exersa o învăţare activă. Prin aceste activităţi se aduce un plus de
lejeritate şi mai multă coerenţă procesului didactic, punându-se accent pe joc
ca metodă de bază a acestui proces. Aceste activităţi integrate prezintă o
serie de aventaje, dar şi unele dezavantaje.
Avantajele activităţilor integrate:
Ø predarea şi învăţarea este centrată pe nevoile copilului – abordare
individuală;
Ø pun în valoare interactivitatea;
Ø permit manifestarea creativităţii şi imaginaţiei cadrelor didactice;
Ø programul zilnic are un caracter flexibil;
Ø implicarea părinţilor în activităţile specifice grădiniţei;
Ø permit abordarea de tip interdisciplinar, multidisciplinar,
pluridisciplinar.
Dezavantajele activităţilor integrate:
Ø obstacolarea activităţii didactice din perspectivă integrată;
Ø imposibilitatea transmiterii cunoştinţelor în mod sistematic în cadrul
grupelor neomogene;
Ø îngreunarea activităţii didactice prin apariţia proiectelor tematice;
Ø prelungirea desfăşurării activităţilor până la 1 oră şi jumătate;
Ø grupele numeroase din mediile urbane împiedică aplicarea noului
curriculum şi respectarea indicaţiilor legate de desfăşurarea activităţii.
Noul
curriculum are în vedere faptul că preşcolarul este recunoscut ca individ cu
nevoi proprii de dezvoltare. Pentru grupele de vârstă cuprinse în intervalul 3-5 ani, categoriile de
activităţi desfăşurate cu copiii vizează îndeosebi socializarea copilului
(colaborare, negociere, cooperare, luarea deciziilor în comun etc.) şi obţinerea
treptată a unei autonomii personale, iar pentru grupele de
vârstă cuprinse în intervalul 5-7 ani, accentul este pus pe pregătirea
pentru şcoală şi pentru viaţa socială a acestuia.
Actualul
curriculum are în vedere:
Ø
crearea
unui mediu educaţional funcţional şi interactiv, pe centre de activitate;
Ø proiectarea
unor activităţi apropiate de stilurile şi nevoile de învăţare ale copiilor;
Ø utilizarea
unor strategii în care actorul principal este copilul, care învaţă, cum poate
şi cât poate, într-un ritm pe care educatoarea doar îl poate sprijini, dar nu-l
poate impune;
Ø o
apreciere firească şi stimulativă pentru micuţi, o motivare a aprecierii
făcute, lăsând deoparte etichetările şi evaluările rigide.
Aş dori să închei aceste concluzii prin
cuvintele Laurenţiei Culea, care spunea că noul curriculum pentru învăţământul
preşcolar trebuie văzut “ca un pas
înainte, pornind de la ceea ce am avut până acum în plan curricular şi ca pe o
provocare profesională, în raport cu modul de a răspunde corespunzător la
abordări noi şi standarde în domeniu, prezente şi în alte zone ale globului.”
BIBLIOGRAFIE:
Ø Ionescu, M., ( 2000), Demersuri
creative în predare şi învăţare, Editura Presa Universitară Clujeană,
Cluj-Napoca;
Ø Răduţ Taciu, R., (2004), Pedagogia
jocului de la teorie la aplicaţii,
Editura Casa Cărţii de Ştiinţă, Cluj-Napoca;
Ø Zlate, M. (2004). Leadership şi management, Editura Polirom,
Iaşi;
Ø Muşata
Bocoş, Iftinia Avram, Horaţiu Catalano, Eugenia Someşan, Pedagogia învăţământului primar şi preşcolar – Instrumente didactice,
editura P.U.C. Colecţia Pedagogia;
Ø Suportul de curs „Pedagogia
învăţământului primar şi preşcolar”, Adina Glava;
Ø Curriculum pentru educatia timpurie a copiilor de la 3 la 6/7 ani – Ministerul Educatiei, Cercetarii
si Tineretului – Unitatea de Management al Proiectelor pentru Invatamantul
Preuniversitar;
Ø Internet: www.curriculumul.ro
foarte bine structurat!
RăspundețiȘtergere