DEZVOLTAREA
COGNITIVA. LIMITELE GANDIRII LA
PREŞCOLARI
Ce anume face
fiecare persoană să fie unică? Deşi cei care studiază dezvoltarea cercetează procesele universale de dezvoltare
prin care trec toate fiinţele umane normale, ei trebuie totodată să ia in
considerare diferenţele individuale la nivel de caracteristici, influenţe şi
rezultate ale dezvoltării.
Dezvoltarea
Vârsta de
dezvoltare este vârsta cronologică medie a copiilor normali care
furnizează răspunsuri echivalente cu cele ale copilului considerat. Scalele de
dezvoltare pentru copii foarte mici utilizează observaţii privind postura,
coordonarea gesturilor , emisiile vocale, relaţiile cu alte persoane, etc.
Rezultatul global al acestor observaţii se poate exprima nu sub forma unui
coeficient de inteligentă (I.Q), ci sub forma unui coeficient de dezvoltare
(D.Q).
Psihologia
dezvoltării individuale reuşeşte să folosească experimental la toate nivelurile
de vârstă, constituind astfel o sursă inepuizabilă in ceea ce priveşte
cunoaşterea mecanismelor formatoare. Pe de altă parte, în cazul formelor
individuale de dezvoltare (a limbajului, a inteligenţei, etc) este vorba de o
evoluţie istorică repetabilă cu fiecare generaţie, putând deci să dea loc la
verificări experimentale şi chiar la o variaţie de factori. În felul acesta
obiectivul principal rămâne cercetarea legii sub forma de ”lege a dezvoltării”.
Printr-un studiu transversal se evaluează
oameni de diferite vârste, la un anumit moment dat, cercetătorii au pus
copiilor în vârstă de 3, 4, 6 şi 7 ani întrebări legate de o fotografie a unei
femei care părea să se gândească la ceva. Aceşti cercetători au găsit o
creştere izbitoare, odată cu vârsta, a conştientizării de către copii a
gândirii ca activitate mentală. Aceste rezultate sugerează ferm că, pe măsură
ce cresc copiii înţeleg mai bine procesele mentale. Totuşi, nu putem trage cu
certitudine o astfel de concluzie. Nu
ştim dacă felul cum conştientizau copiii
de 7 ani activitatea mentală când aveau
3 ani este acelaşi cu felul cum o conştientizau copiii care aveau 3 ani la
momentul studiului. Singura modalitate de a afla dacă se produce o schimbare
propiu-zisă odată cu vârsta este desfăşurarea unui studiu longitudinal asupra
unei anumite persoane sau a unui grup.
Deşi
dezvoltarea creierului la începutul vieţii este coordonată genetic,ea este
permanent modificată, şi pozitiv, şi negativ, de experienţele cu mediul.
Plasticitatea poate fi un mecanism evolutiv care permite
adaptarea la schimbările din mediu. Plasticitatea face posibilă învăţarea.
Diferentele de inteligenţă între indivizi pot sa reflecte diferenţe în ceea ce
priveşte capacitatea creierului de a-şi elabora conexiuni neuronale drept
răspuns la experienţă.
Experienţele timpurii au efecte durabile asupra capacităţii sistemului
nervos central de a învăţa şi de a stoca informaţii.
Sistemul
cognitiv, ştiinţele cognitive îşi rezervă o mare deschidere: aceea de a cerceta
orice inteligenţă terestră sau extraterestră, naturală sau artificială.
Din punct de
vedere cognitiv introspecţia este axată pe rezultatele exterioare ale acţiunii
şi nu oferă informaţii suficiente nici cu privire la mecanismul acestei acţiuni,nici in
general,cu privire la mecanismele interioare ale activităţii intelectuale.
Cunoştinţele noastre despre felul cum gândesc copii se datorează în mare
măsura teoreticianului elveţian Jean Piaget (1896-1980). Teoria stadiilor
cognitive formulate de Piaget a fost precursoarea „revoluţiei cognitive” de astăzi, cu accentul ei asupra
proceselor mentale.
Metoda clinică a lui Piaget combină observaţia şi
întrebările flexibile.Pentru a afla cum gândesc copiii, Piaget formula mereu
noi întrebări pe marginea răspunsurilor lor. Pe această cale, a descoperit, că
în mod tipic, un copil de patru ani crede că monedele sau florile sunt mai
numeroase dacă sunt aranjate în şir decât atunci când sunt făcute morman. Pe
baza observaţiilor asupra propriilor săi copii şi a altora, Piaget a elaborat o
teorie comprehensivă privind dezvoltarea cognitivă.
Observaţiile lui Piaget au avut ca rezultat o cantitate mare de
informaţii şi unele revelaţii surprinzătoare. Cine ar fi crezut, spre exemplu,
că majoritatea copiilor cu vârsta sub 7 ani nu-şi dau seama că o bilă de
plastelină transformată într-un sul
chiar sub ochii lor conţine aceeaşi cantitate de plastelină? Piaget ne-a arătat
că mintea copiilor nu este o minte adultă în miniatură. Ştiind cum gândesc
copiii, părinţilor şi profesorilor le este mai uşor să-i înţeleagă şi să-i
înveţe. Teoria lui Piaget a oferit o serie de repere aproximative cu privire la
ceea ce putem aştepta din partea copiilor la diferite vârste şi i-a ajutat pe
educatori să elaboreze programe şcolare adecvate diferitelor niveluri de
dezvoltare.
Psihologul rus Lev Semenovici Vîgotki ( 1896- 1934)
privea creşterea cognitivă ca un proces de colaborare. Copiii, spunea Vîgotki,
învaţă prin interacţiune socială. Ei achiziţionează abilităţi cognitive în
cadrul intrării lor într-un mod de viaţă. Activităţile în comun îi ajută pe
copii să internalizeze modurile de gândire şi de comportare ale societăţii din
care fac parte şi să le şi însuşească. Vîgotki a pus un accent deosebit pe
limbaj – nu doar ca expresie a cunoştinţelor şi gândirii, ci şi ca mijloc
esenţial de a învăţa şi gândi despre lume.
Dezvoltarea cognitivă
În mintea
oricărui cadru didactic sau elev apar şi
stăruie nu puţine întrebări. Ce este mintea umană? Cum funcţionează ea la
diferite vârste? Cum poate fi formată, dezvoltată sau ameliorată? Cum se
schimbă cogniţia în timp şi căror factori le datorează ea o dezvoltare naturală sau una cultivată,
performantă?...
Toate aceste întrebări şi răspunsuri posibile aparţin cu
prioritate domeniului dezvoltării cognitive.
Abordarea
procesării informaţiei urmăreşte să explice dezvoltarea cognitivă prin analiza proceselor implicate în
înţelegerea informaţiilor receptate şi în executarea eficientă a sarcinilor:
procese ca atenţia, memoria, strategiile de planificare, luarea deciziilor şi
stabilirea obiectivelor. Abordarea
procesării informaţiei nu constă într-o singură teorie, ci într-un cadru
teoretic ce serveşte drept suport unei game largi de teorii şi cercetări.
Potrivit perspectivei
contextuale, dezvoltarea poate fi înţeleasă doar în contextul ei social.
Contextualiştii nu văd individul ca pe o entitate separată care interacţionează
cu mediul, ci ca pe o parte inseparabilă a acestuia.
Piaget susţine că, dezvolatrea cognitivă se produce în
principal prin joc.
Psihologia educaţiei cognitive porneşte în analiza
fenomenelor de la câteva principii generale. Astfel:
¬Copiii
în general sunt curioşi şi activi. Încă din primii ani de viaţă aceştia îşi
organizează şi reorganizează
cunoaşterea, înţelegerea lumii şi a oamenilor, stările, conţinutul mentalului
şi evenimentele pe care le trăiesc;
¬ Creşterea
capacităţii de cunoaştere este un rezultat al interacţiunii maturizării natural
cu experienţele individuale,cu învăţarea socială;
¬ Copiii şi tinerii
se dezvoltă şi evoluează în ritmuri/rate diferite, inegale, cel mai adesea
paralele, deloc uşor de anticipat şi controlat prin criterii de echivalenţă sau
comparativitate;
¬Dezvoltarea cognitivă este corelativă inteligenţei,
ordonată în gradualitatea ei, salturile fiind greu de acceptat, cu excepţia
poate a ceea ce H.Gardner (2004) numea „răzgândirea şi orientarea vectorului găndire”.
¬ Învaţarea cognitivă
şi efectele ei în educaţia cognitivă se produce pe fondul întâlnirii dinspre
subiectul uman şi mediul său existenţial,constituindu-se în acest caz cogniţia
socială.
Dezvolarea
cognitivă este în mod esenţial rezultatul interacţiunii substan-
ţiale a cel putin 4 factori importanţi:
·Normalitatea maturizării biologice şi neurofiziologice
· Evoluţia graduală,
spirală sau circulară între activităţile spontană, semidirijatî şi dirijată ale
subiectului aflat in câmpul educaţie.
· Relevanţa
experienţelor sociale şi educaţionale,interrelaţiile dintre educatori şi
educaţi
· Echilibrul
proceselor şi funcţiilor psihoeducaţionale. Acestea erau înscrise de J.Piaget
în ceea ce el definea prin triada:
· Organizarea sub
forma structurilor, a schemelor psihologice necesare înţelegerii şi
interacţiunii cu lumea (de exemplu: gândirea despre obiecte)
· Adaptare, ca
tendinţa de adaptare, ajustare şi modificare a conduitei prin acomodare şi
asimilare
· Căutarea
echilibrului între schemele de organizare, asimilare şi acomodare/adecvare a
proceselor cognitive la relaţia de nevoie om-mediu.
Percepţia
Este un
proces psihic cognitiv senzorial elementar prin intermediul căruia se reflecta
unitar şi integral însuşirile obiectelor şi fenomenelor când acestea
influenţează nemijlocit (direct) asupra organelor de simţ.
Percepţia este
proprietatea psihicului de a reflecta impresiile obiectelor, implicând
gândirea, memoria, imaginaţia, formând imagini sintetice ale obiectelor
receptate, se fundamentează pe experienţa subiectivă, provoacă interese,
aptitudini, stări afective. Percepţia presupune prezenta diferitelor senzaţii
şi decurge împreuna cu senzaţiile.
Pornind de
la complexitatea procesului perceptiv, clasificarea percepţiilor prevede
divizarea lor în forme complexe.
Există mai multe criterii de clasificare a percepţiilor.
•Percepţie
vizuală - contemplarea unui tablou;
•Percepţie
auditivă ~ audierea unei melodii, unei povestiri;
• Percepţie tactilă - cunoaşterea unui obiect după
pipăit, în dependenţă de obiectul implicat în percepţie cunoaştem:
• Percepţie spaţiului - în procesul percepţiei
spaţiului distingem percepţia mărimii, formei şi îndepărtării obiectelor,
poziţia unor obiecte faţă de alte obiecte, care îi livrează omului repere
necesare pentru formarea abilitaţilor de orientare, evaluare, alegere de
comportamente adecvate condiţiilor.
• Percepţia timpului este reflectarea duratei şi
succesiunii fenomenelor sau evenimentelor. Intervalele temporale sunt
determinate de procesele ritmice ce au loc în organismul omului. Percepţia
duratei timpului depinde de conţinutul activităţii omului. Timpul, plin de
ocupaţii interesante, semnificative, trece repede. Dacă, însa, evenimentele
sunt neinteresante, puţin importante, timpul se scurge încet.
Perceperea
timpului depinde de un şir de factori: omul foloseşte trei sisteme de
referinţă:
*Sistemul fizico-cosmic, care oferă cunoaşterea reperelor
naturale - zi, noapte, poziţie a aştrilor, anotimpuri etc.;
* Sistemul biologic, ce depinde de succesiunea funcţiilor
organismului, permiţându-i individului uman să aprecieze ora mesei, timpul
somnului, trezirii etc.;
*Sistemul sociocultural, constituit pe parcursul
activităţii umane, care oferă repere cronologice - divizarea timpului în
secunde, minute, ore, luni, ani etc.
Reprezentarea
Reprezentarea - proces cognitiv-senzorial, este imaginea
obiectului sau fenomenului, ce nu acționează în momentul dat asupra organelor
de simț. Ele sunt imaginea secundară a
obiectului sau fenomenului, pastrată în memorie. Reprezentările sunt imaginea
generalizată a obiectului. Din sute de mii de imagini ale percepției apar
câteva imagini generalizate în care se pastrează ceea ce este mai important:
mărimea relativă şi dimensiunile obiectului,
culoarea dominantă, detaliile ce
îl deosebesc de alte obiecte
asemănătoare.
Capacitatea de a avea reprezentări este
diferită la oameni: unii văd imaginea în conştiință clar, viu, alții cu greu o
pot provoca în conşitintă. Reprezentările sunt treapta de trecere de la
senzație la gând.
Reprezentările
sunt imagini senzoriale şi ele sunt clasificate după analizatori:
reprezentările vizuale, auditive, olfactive, tactile, motorii.
După proveniența se evidențiază reprezentări, apărute pe
baza senzațiilor şi percepțiilor.După gradul de generalizare se disting
reprezentările, generale, schematizate şi izolate.
Reprezentarea generală este reprezentarea
despre trăsăturile generale ale unui grup de obiecte asemănătoare. Desenând
pentru copil un om, adulții într-un astfel de desen surprind şi redau
componentele principale ale figurii omului: cap, picioare, mâini. E cunoscută
de toți redarea copacului în genere: o tulpină cu crengi.
Reprezentările schematizate sunt reflectarea
obiectului sub formă de imagine grafică convențională.
Reprezentările izolate sunt reprezentările unui obiect şi
fenomen concret.
Inteligenţa
Un factor care poate influenţa forţa abilităţilor cognitive timpurii
este inteligenţa.Deşii copiii preşcolari sunt mai uşor de testat decât cei sub
3 ani, tot trebuie să fie testaţi individual.
Scala de inteligenţă Stanford- Binet se folosesc începând de la 2 ani şi
administrarea durează 45-60 de minute. Copilului i se cere să explice cuvinte,
să înşire mărgele, să construiască folosind cuburi, să identifice părţile lipsă
dintr-o imagine, să rezolve labirinturi şi să arate înţelegerea numerelor.
Scorul ar trebui să măsoare raţionarea fluentă ( capacitatea de a rezolva
probleme abstracte sau noi), cunoştiinţele, raţionarea cantitativă, procesarea
vizual-spaţială şi memoria de lucru. Pe lângă faptul că oferă un IQ complet,
scalele Stanford-Binet dau scoruri separate pentru IQ verbal şi nonverbal, plus
scoruri compuse care cuprind cele cinci dimensiuni cognitive.
O concepţie eronată răspândită este
aceea că scorul IQ reprezintă o cantitate fixă de inteligenţă înnăscută. În
realitate, scorul IQ măsoară doar cât de
bine se descurcă copilul la anumite sarcini, într-un timp dat, în comparaţie cu
alţii de aceeaşi vârstă.
Măsura în care mediul familial influenţează inteligenţa copilului este
incertă. Nu ştim cât de mult din influenţa părinţilor asupra inteligenţei se
datorează contribuţiei lor genetice şi cât de mult faptului că ei furnizează
copilului cel dintâi mediu de învăţare.
Corelaţia între statutul socio-economic şi IQ
este bine documentată. Venitul pe familie este asociat cu dezvoltarea cognitivă
şi cu performanţele la vârsta preşcolară şi mai târziu. Condiţiile economice
ale familiei pot să exercite o influenţă puternică, nu atât prin ele înşile, ci
prin influenţa asupra altor factori, cum ar fi sănătatea, stresul, practicile
de parentaj şi atmosfera de acasă.
Chiar şi aşa, unii copii dezavantajaţi
economic obţin rezultate mai bune la testele de IQ decât alţii. Sunt implicate
aici atât factorii genetici, cât şi cei din mediu. Copiii săraci cu temperament
sociabil, cu îngrijire maternal caldă şi cu activităţi stimulatoare acasă au
tins să obţină rezultate mai bune decât alţi copii dezavantajaţi economic.
După Vîgotki, copiii învaţă prin internalizarea rezultatelor
interacţiunilor cu adulţii. Această învaţare interactivă are eficacitate maximă
în a-i ajuta pe copii să traverseze zona de dezvoltare proximă, golul dintre
ceea ce sunt deja capabili să facă şi ceea ce încă nu sunt pregătiţi să
realizeze singuri.
Schelăria- sprijinul temporal pe care
î-l oferă copilului părinţii, profesorii sau alţi oameni ca să îndeplinească o
sarcină, până când copilul reuşeşte să o realizeze singur- poate contribui la
ghidarea progreselor cognitive ale copilului. Cu cât copilul este mai puţin
capabil să efectueze o sarcină, cu atât
adultul trebuie să-i dea mai multe îndrumări. Pe măsură ce copilul poate face
tot mai mult, adultul îl ajută tot mai puţin. Când copilul poate îndeplini
sarcina singur, adultul îndepărtează schelăria, care nu mai este necesară.
Memoria
Memoria reprezintă modul în care
experienţa trecută este înmagazinată la nivelul creierului, modelând
funcţionarea prezentă şi viitoare a fiinţei.
Când se dezvoltă memoria? Cum se explică
diferenţele dintre indivizi in privinţa capacităţilor cognitive?
Aceste întrebări îi intriga de mult pe
specialiştii în dezvoltare; mulţi dintre ei au adoptat în studiile lor una din
şase abordări:
¨Abordarea
comportamentalistă studiază mecanica elementară a învăţării, care se încadrează
în domeniul dezvoltării cognitive. Pe comportamentalişti îi interesează cum se
schimbă comportamentul ca reacţie la experienţă.
¨ Abordarea psihomotrică măsoară diferenţele
cantitative în privinţa capacităţiilor ce alcătuiesc inteligenţa, folosind
teste care indică aceste capacităţi sau fac predicţii asupra lor.
¨Abordarea
piagetiană urmăreşte schimbările sau stadiile calitative ale funcţionării
cognitive. Adepţii ei sunt interesaţi de felul în care mintea îşi structurează
activităţile şi se adaptează la mediu.
¨Abordarea procesării informaţiei se
concentrează asupra percepţiei, învăţării, memoriei şi rezolvării problemelor.
Ea urmăreşte să descopere cum procesează copiii informaţiile, din momentul când
le întâlnesc şi până când le utilizează.
¨Abordarea neuroştiinţelor cognitive
examinează suportul fizic constituit de sistemul nervos central. Ea urmăreşte
să identifice structurile cerebrale implicate în aspectele concrete ale
cogniţiei.
¨Abordarea socio-contextuală examinează
efectele aspectelor ce ţin de mediu ale procesului învăţării şi, mai ales,
rolul părinţilor şi al altor îngrijitori.
Copiii se nasc cu capacitatea de a învăţa din
ceea ce văd, aud, miros, gustă şi ating şi au o anumită capacitate de a-şi
aminti ce învaţă.
Unii cercetători susţin creşterea
capacităţii memoriei de a înmagazina informaţiile, în paralel cu avansarea în
vârstă a copilului. Este neîndoielnică creşterea odată cu vârstă a cantităţii
de informaţie procesată, înmagazinată şi disponibilă. Încă din primele luni de
viaţă, copiii au anumite comportamente, care demonstrează că procesele de bază
ale memoriei sunt în funcţiune.
Procesele memoriei şi ale dezvoltării
sunt strâns legate.
În
primul an de viaţă, copilul dispune de o memorie implicită, care cuprinde forme
de memorare emoţională, comportamentală, perceptuală şi probabil corporală.
Copiii cu vârsta de 1 an vor avea doar amintiri implicite. Pe la jumătatea
celui de-al doilea an de viaţă, începe să funcţioneze şi se dezvoltă un al
doilea tip de memorie, cea ”explicită”. Aceasta include două forme importante:
memoria factuală (semantică) şi cea autobiografică (episodică). Memoria
autobiografică clădeşte şi asigură sensul sinelui de-a lungul vieţii iar
memoria semantică ne ajută, să învăţăm, să ne formăm noi deprinderi şi să
înmagazinăm cunoştinţe.
S-a
crezut iniţial că există un deficit la nivelul memoriei de lucru al copiilor
preşcolari. Pe de altă parte, s-a considerat că nu putem vorbi de metacogniţie
sau metamemorie la această vârstă. S-a dovedit însă că pur şi simplu copiii de
3 ani, nu îşi dau seama că li se cere să memoreze ceva şi apoi să redea, pe
când cei de 6 ani înteleg ce anume dorim de la ei. Există experimente, care
demonstrează că intenţia de memorare apare la cei mici, dacă ştim să le
solicităm acest lucru. Într-un astfel de experiment (Vellman & Flavel
1975-1977), s-a ascuns un căţel de jucărie sub o cutie (pe masă fiind mai multe
cutii) şi s-a urmărit ce comportamente sunt puse în valoare spontan de copil,
pentru “a memora” unde e căţelul. Au apărut mai multe strategii: unii au fixat
insistent cutia, alţii au delimitat-o de celelalte (trăgând-o spre ei), iar
alţii chiar au ţinut mâna pe cutie. Cei care au apelat la aceste strategii
mnezice, au avut performanţe mai bune,
ceea ce arată că atunci când copiii sunt motivaţi să-şi amintească un lucru, chiar vor depune
efort în acest sens.
Concluzia
este că există metamemorie, dar e limitată la situaţii familiare, contexte
specifice şi e folosită totuşi inconsistent de către cei mai mici de 6 ani.
Strategiile celor mai mari de 6 ani sunt folosite sistematic.
Deşi
se consideră, în general, că memoria preşcolarului este mai puţin performantă,
recunoasterea însă, este mai bună decât reactualizarea. Astfel, perioada
latentă a recunoaşterii la copilul de 3 ani este de câteva luni, dar la 4 ani
atinge 1 an, iar la 6 ani durează 1 1/2 – 2 ani. Dacă recunoaşterea cunoaşte un
ritm accelerat, în schimb reactualizarea (intervalul maxim de timp în care un
material perceput poate fi reprodus ) creşte mai încet. La 3 ani reactualizarea
este de câteva săptămâni, la 4 ani de câteva luni. Numeroşi psihologi (Decroly,
Claparède, Istomina, Leontiev, Piaget) au demonstrat că memoria este mai activă
în joc. Copilul, în acest caz, intuieşte cerinţa fixării şi păstrării
sarcinilor care i se trasează. Copilul învaţă poezii pe care le reproduce cu
plăcere, însă nu poate continua
recitarea dacă este întrerupt, decât dacă reia totul de la capăt.
Performanţele
mnezice ale preşcolarului, sunt potentate de trăiri emoţionale puternice.
Astfel, bucuria, plăcerea, mulţumirea, pe care copiii le trăiesc în legatură cu
un anumit eveniment, o persoană sau o jucărie, intensifică procesele memoriei.
Productivitatea
memoriei creşte, de la o grupă de vârstă la alta după cum urmează: din 5
cuvinte prezentate cu voce tare o singură dată, copiii de 3-4 ani memorează în
medie un cuvânt; la 4-5 ani, 3 cuvinte; iar la 5-6 ani 4 cuvinte. Primele
încercări mai evidente de memorare intenţionată apar la vârsta de 4-5 ani.
Memoria
copiilor de vârsta şcolară mică este
bine cristalizată, ceea ce este demonstrat de faptul că memorează cu o anumită uşurinţă şi rapiditate materialul de studiu. Ei sunt
capabili să reproducă povestiri lungi, cărţi întregi cu conţinut de povestiri
pentru copii. De obicei reţin uşor versurile ce includ acţiuni, întâmplări. O
mare dezvoltare a început să aibă memoria în legătură cu evenimentele la care
au participat, întâmplări, franturi de conversaţii etc.
O
prima caracteristică a memoriei la această vârstă este creşterea vizibilă a caracterului ei voluntar sau intenţional.
Noile sarcini de învaţare, care nu mai sunt benevole, ci obligatorii, impun pregătirea
cu responsabilitate pentru lecţii, efectuarea fără greseli a temelor pentru
acasă, capacitatea de a reactualiza cele învăţate la cererea cadrului didactic.
Aceste condiţii ale activităţii de învăţare, impun o mai bună autoreglare a
proceselor memoriei, o creştere a capacităţii de memorare şi a celei de
recuperare.
O
altă particularitate este că, la această vârsta, deşi memoria intenţională
este relativ structurată, predomină
încă memoria textuală şi implicit reproducerea textuală. Acesta se
datorează unor factori cunoscuţi : o bună capacitate de păstrare a informaţiilor
(datorată marii plasticităţi a creierului), absenţa deprinderii copilului de a
învăţa (care se află în curs de elaborare), frecvenţa prea mare a temelor care
necesită memorare textuală (în special a poeziilor). Odată cu dezvoltarea
gândirii însă acest tip de memorare şi reproducere cedează locul proceselor
mnezice abastracte.
Copiii
de vârsta scolară mică memorează, mai bine, imaginile obiectelor şi fenomenelor
concrete, chiar şi din materiale verbale şi fixează mai bine conţinutul
poveştilor şi a descrierilor care au o expresie concretă şi produc efecte
emoţionale mai pronunţate.
Limbajul
Primele
forme de comunicare a fiinţei umane sunt expresiile faciale (mimica) şi
gesturile. Acestea comunică direct emoţii şi au ca scop evitarea pericolelor şi
crearea unei stări de siguranţă. Limbajul verbal, care se dezvoltă ulterior,
permite stocarea imaginilor perceptive la mediul înconjurător. Deşi fiecare
copil va învăţa limba vorbită de
comunitatea în care se naşte, pare că există o dezvoltare genetică pentru
achiziţia limbajului şi toate fiinţele umane îşi dezvoltă limbajul trecând prin
aceleaşi etape.
Piaget
este de părere că limbajul se dezvoltă datorită dezvoltării gândirii simbolice
a copilului şi pe baza acestuia. Punctul lui de vedere este azi mai puţin
popular. Vigotski avea un punct de vedere opus celui piagetian, afirmând că
gândirea se realizează pe baza limbajului, pe care copilul îl achiziţionează în interacţiunile cu mediul
lui sociocultural. În jurul vârstei de 2 ani, limbajul se internalizează şi
devine un instrument de operare a gândirii, punând ordine în percepţii şi
organizând găndirea.
Limbajul
se dezvoltă sub trei forme: vorbit, scris şi citit. Dezvoltarea limbajului se
leagă de dezvoltarea cognitivă. Din punct de vedere al realizării limbajului
vorbit, cu succesiune temporală de sunete, este necesară funcţionarea a trei
componente:
-expiraţia, care asigură energia
exprimării;
-vibraţia coardelor vocale şi a cutiei
de rezonanţa (piept, cap etc.), care asigură sonorizarea şi timbrul;
-articularea, realizată de aparatul
fonoarticulator (buze, dinţi, limbă, palat).
Bloom
şi Lahey (1978) au creat un model al dezvoltării şi funcţionării sănătoase a
limbajului. Ei susţin existenţa a trei componente în interacţiune: forma
(sintaxa: producerea fonemelor, a cuvintelor, a regulilor gramaticale),
conţinutul (semantica: sensul cuvintelor şi producţiilor verbale) şi utilizarea
(pragmatică: utilizarea exprimărilor adecvate în situaţii concrete). La
confluenţa celor trei componente se plasează orice utilizare corectă a
limbajului. Tot astfel putem întelege corect orice tip de tulburare de limbaj.
Limbajul
indeplineşte funcţiile de exprimare şi comunicare cu ceilalţi. În acelaşi timp,
el este alcătuit dintr-un ansamblu de semne şi simboluri care permit
clasificarea obiectelor, a evenimentelor şi deci organizarea gândirii.
Dezvoltarea
limbajului se petrece trecând prin câteva stadii. Există diferenţe între copii
în ceea ce priveşte viteza şi formele de achiziţie a limbajului. La aceeaşi
vârstă, unii copii abia vorbesc, alţii formulează fraze complete.
La
vârsta de 3 ani, vorbirea copilului este situativă (forma a vorbirii coerente,
este etapa ei primară). Treptat, preşcolarul îşi insuseşte vorbirea
contextuală, care este o forma evoluată a vorbirii coerente. La începutul
acestei perioade, limbajul este în plină expansiune şi au loc progrese spectaculoase
privind construcţia frazei. Dacă dezvoltarea fonologică este aproape încheiată,
vocabularul va creşte exponenţial şi se va dezvolta sintaxa, devenind din ce în
ce mai complexă.
Dezvoltându-se concomitent cu
dezvoltarea gândirii, limbajul copilului preşcolar se îmbogăţeşte foarte mult, devine în această
perioadă un instrument activ şi deosebit de complex al relaţiilor copilului cu
cei din jurul său.
Se
dezvoltă de asemenea mult corectitudinea pronunţiei în perioada preşcolară.
Încep să dispară perseverarea, contaminarea, eliziunea din vorbirea copilului.
Creşte foarte mult complexitatea limbajului, folosirea relativ corectă a
acordului gramatical, al cazurilor şi al timpului verbal. Structura gramaticală
a vorbirii, se dezvoltă foarte mult, se constituie stereotipul complex al
vorbirii orale corecte.
Limbajul se rafinează din punct de
vedere sintactic şi semantic, dar şi pragmatic: apare o capacitate sporită de
adaptare la necesităţile ascultătorului. Pe lângă limbajul social, o
caracteristică a acestei vârste este reprezentată de “vorbirea cu sine”, care
însoţeşte acţiunile şi are rol de ghidare şi monitorizare a acţiunilor.
Cu
timpul, din limbajul monologat se constituie limbajul intern, fapt ce va
intensifica funcţia sa cognitivă.
Limbajul
intern este un limbaj interior, structurat pe baza mecanismelor vorbirii
sonore, cuprinde componente auditive şi vizuale, kinestezice, precum şi
componente eferente motorii. Vorbirea interioară are o funcţie cognitivă, dar
şi de reglaj (Ana Tucicov-Bogdan, 1973 p. 266).
În acest sens prezintă un mare interes
lucrările lui B.F. Baev, care a făcut o serie de experimente prin care a ajuns
la observaţia interesantă că încă de la
vârsta de 4-5 ani copiii folosesc vorbirea interioară. Rezolvând în gând
diferite situaţii problemă, de pilda intocmirea sau reconstituirea de povestiri
după serii de ilustraţii, în care au fost unele omise, preşcolarul începe să
facă observaţii cu glas tare, dialogând (“aşa”, “iată”,”nu înteleg ce s-a
întâmplat aici”, a spus un copil sesizând o astfel de omisiune). Dezvoltarea
vorbirii interioare se face prin eliberarea ei treptată de legătura nemijlocită
cu acţiunea concretă.
Numeroşi autori semnalează distanţe de
dezvoltare între semantică, morfologia şi sintaxa vorbirii copilului preşcolar.
În general limbajul, fixează experienţa cognitivă şi organizează activitatea.
Aceasta din urmă funcţie a vorbirii, se pune în evidenţă când copilul
întocmeşte un colaj sau desenează. Activitatea este marcată de exclamaţii,
evaluări, exprimări de intenţii etc.
Limbajul se rafinează din punct de
vedere sintactic şi semantic, dar şi pragmatic: apare o capacitate sporită de
adaptare la necesităţile ascultătorului. Pe lângă limbajul social, o
caracteristică a acestei vârste este reprezentată de “vorbirea cu sine”, care
însoţeşte acţiunile şi are rol de ghidare şi monitorizare a acţiunilor.
Concomitent
cu dezvoltarea limbajului are loc şi dezvoltarea
celor mai importante funcţii ale sale,
şi anume: funcţia de comunicare,
de fixare a experienţei cognitive şi de
organizare a activităţii (Ursula Schiopu, 1963, p. 240).
Importante
pentru învăţarea limbajului sunt cel puţin trei secvenţe de dezvoltare
interdependente: dezvoltarea cognitivă (capacitatea de a recunoaşte,
identifică, discrimină şi manipula), dezvoltarea capacităţii de a discrimina şi
înţelege vorbirea pe care o aude de la ceilalţi din apropiere şi dezvoltarea
abilităţii de a produce sunete şi succesiuni de sunete ale vorbirii care
corespund din ce în ce mai exact structurilor vorbirii adulţilor (Carroll,
1979, p. 47).
Din punctul de vedere al dezvoltării
codului lingvistic se arată că acum limbajul copilului se îmbogăţeşte nu numai
cu substantive, ci şi cu verbe, adjective, pronume. Privitor la intonaţie,
copilul o foloseşte chiar din primii ani, pentru a da frazei sensul
interogativ, afirmativ sau imperativ. Intonaţia ascendentă sugerează o
intrebare, cea descendentă un ordin, iar o intonaţie egală una informativă.
Negarea este exprimată, de asemenea, devreme, prin cuvinte, iar de la 4 ani,
integrează negaţia în enunţ.
La intrarea în scoala, copiii pronunţă
aproape toate sunetele, erorile fiind din ce în ce mai rare. Vocabularul este de aproximativ 2.500 de cuvinte. Tot
acum se formează capacitatea de scris-citit, impulsionând progresele limbajului.
Activitatea verbală are componente
cognitive, afective şi motorii. Învăţarea limbii depinde de factorii genetici,
de starea fiziologică şi experienţa acumulată de copil şi de tipul de mediu la
care a fost expus.
La sfârşitul perioadei, copilul îşi
însuşeşte fondul principal de cuvinte al limbii materne (aproximativ 5.000 de
cuvinte), care pătrund tot mai mult în vocabularul activ al copilului (Verza,
Zlate, Golu, 1993).
Atenţia
Atenţia este un act de selectare
psihică activă prin care se realizează semnificaţia, importanţa şi ierarhizarea
unor evenimente, obiecte şi fenomene care ne influenţează existenţa (acordăm
atenţie lucrurilor care ne interesează şi o menţinem prin scopul urmărit).
Cea mai importantă caracteristică a atenţiei este, în mod incontestabil
în opinia tuturor specialiştilor selectivitatea. Dacă un fapt, o idee, un
stimul verbal prezintă interes pentru o persoană, generează trăiri afective,
aceste stări motivaţional- afective vor orienta şi susţine atenţia cu uşurinţă
şi pe perioade lungi de timp. Orientarea atenţiei spre anumiţi stimuli este
concomitentă cu inhibarea altor stimuli, realizându-se astfel un fenomen de
filtraj sensorial şi de organizare, de autoreglare a energiei psihonervoase.
Suntem “bombardaţi” de milioane de stimuli şi totuşi, doar unii ne atrag
atenţia şi anume aceea care au legătură cu cele trei întrebări fundamentale din
viaţa noastră: cei care ne agresează securitatea, cei care ne stimulează sexul
sau cei care fac parte din dialogul nostru cu Eternitatea. Dar există şi
stimuli neconştienţi care ne atrag atenţia involuntar. Intrebarea care se pune
este: “Care dintre aceşti stimuli ne vor atrage atenţia?” Răspunsul se poate da
cu ajutorul principiului dominaţiei lui Uhtonski, care spune că, dacă sunt mai
mulţi stimuli cel mai puternic va focaliza atenţia noastra.
Atenţia este un atribut al celorlalte procese psihice. Dacă se asociază
cu percepţia, atunci aceasta va fi mai clară, precisă şi completă. Dacă se
asociază cu memoria, atunci aceasta va fi mai bogată, fidelă, trainică. Dacă se
asociază cu gândirea şi imaginaţia, atunci acestea vor fi mai eficiente,
profunde şi creatoare.
Dacă inteligenţa este considerată o funcţie psihică complexă care
asigură într-o formă superioară adaptarea între organism şi mediu, atenţia este
un factor activ al investigării mediului înconjurător, cu efecte favorabile
asupra activităţii de cunoaştere.
Caracteristici ale atenţiei
- Stabilitatea: menţinerea un timp mai lung a orientării şi concentrării
psihonervoase asupra aceluiaşi fapt sau aceleaşi activităţi. E influenţată de proprietăţile stimulului, de
complexitatea şi natura activităţii şi nu în ultimul rând de motivaţia
subiectului. Un obiect cu structură simplă şi nemişcat ne reţine atenţia foarte
puţin timp.
- Concentrarea (intensitatea): mobilizarea intereselor şi eforturilor
într-o anumită direcţie în funcţie de semnificaţiile stimulilor, paralel cu
inhibarea acţiunii unor factori perturbatori.
Gradul de concentrare e dependent de mulţi factori dintre care amintim:
interesul subiectului pentru acea activitate şi rezistenţa lui la factorii
perturbatori. Se poate măsura prin rezistenţa la factori perturbatori, în
special la zgomot.
După Lev Tolstoi, marele romancier, orice obiect, cât de mic, poate
deveni enorm dacă i se acordă mereu atenţie. O mică umflătură sub piele, de
care cineva se teme că ar fi de natură canceroasă şi o urmăreşte necontenit,
ajunge să-i copleşească existenţa. La fel, floarea pe care un pensionar o
îngrijeşte mereu capătă o importanţă majoră iar furtul ei declanşează o
catastrofă morală.
- Orientarea conştiinţei într-o direcţie asigură o selecţie a unor
impresii, ce par cu maximă claritate, în raport cu altele care sunt mai şterse.
De exemplu, când citim o carte interesantă, textul ne absoarbe toate gândurile,
iar ceea ce se petrece în jur: zgomote, convorbiri, nu este înregistrat. Uneori
suntem aşa de cufundaţi în lectură, încât nu mai ştim dacă este dimineaţă sau
după amiază.
- Claritatea unui obiect asupra căruia ne concentrăm atenţia sporeşte.
Nu e vorba numai de acomodarea vizuală când privim, deoarece claritatea
sporeşte mult şi în cazul urmăririi unei conversaţii. Ea rezultă din intensificarea
procesului conştient.
- Rapiditatea perceperii unui eveniment: când urmăresc atent sosirea
unui prieten într-o piaţă aglomerată îl observ mult mai repede decât atunci
când nu aş aştepta venirea lui.
- Volumul: cantitatea de date ce pot fi cuprinse simultan în planul
reflectării conştiente. Volumul atenţiei este limitat. Volumul mediu este de
5-7 elemente.
- Flexibilitatea (mobilitatea): capacitatea subiectului de a deplasa
atenţia de la un obiect la altul în intervale cât mai scurte de timp. Pragul
minim de deplasare potrivit cercetărilor este de o şesime de secundă.
- Modificările motorii şi expresive sunt caracteristici bine cunoscute
ale concentrării atenţiei. Când aştept un eveniment important, ridic capul,
sprâncenele, apar cute orizontale pe frunte, ochii sunt larg deschişi. Din potrivă,
în atenţia interioară, căutând să-mi amintesc cât mai bine un text, apar
reacţii inverse: plecarea capului, coborârea sprâncenelor, ochii aproape se
închid etc.
Asemenea reacţii sunt caracterizate de I.P.Pavlov ca fiind “reflexe de
orientare”: orientarea capului, a corpului, acomodarea senzorială (a
cristalinului şi a pupilei), concomitentă cu inhibarea altor mişcări, creşterea
tonusului muscular, toate constituie o pregătire pentru reacţia promptă.
Modificările se datorează sistemului nervos central şi vegetativ, implicând
totodată mecanisme respiratorii şi circulatorii. Reacţia de orientare este
declanşată de o variaţie în situaţia actuală, de intervenţia a ceva nou.
Desigur, ea poate surveni şi în urma unei iniţiative a persoanei, ca un act de
voinţă.
De fapt întregul organism participă la realizarea atenţiei.
Formele
atenţiei
Se pot distinge mai multe forme ale
atenţiei. P.Guillaume deosebea, după obiectul ei: a) atenţia în expectativă; b)
atenţia exterioară şi c) atenţia interioară.
Se manifestă atenţia în expectativă când aşteptăm un anumit eveniment
sau semnal la care trebuie să reacţionăm prompt. Se vorbeşte în acest caz de
vigilenţă, aspect foarte important în industria modernă, când operatorul
trebuie să urmărească numeroase tablouri de comandă, cu multiple indicatoare de
control al mersului maşinilor, instalaţiilor. Vigilenţa asigură reacţii
prompte, de ea depinde siguranţa in exploatare.
Atenţia exterioară e prezentă când urmărim obiecte, fenomene din mediul
ambiant, ori mişcările, acţiunile noastre.
Atenţia interioară se concentrează, prin dedublarea, asupra vieţii
interioare, asupra propriilor imagini, gânduri, sentimente. Este atenţia angrenată în actul de introspecţie.
Se mai poate efectua o clasificare a atenţiei după proprietăţile
intrinseci:
a) Atenţia involuntară care se realizează de la sine, fără efort. Ea
este pasivă când orientarea este provocată de excitanţi exteriori, de obicei
noi ori puternici. I.P.Pavlov o caracterizează ca reflex de orientare.
b) Atenţia voluntară presupune un efort,
uneori penibil, de vointă (ca atunci când trebuie sa invăţăm un curs
neinteresant).
C) In fine, unii vorbesc şi de atenţia
postvoluntară : ne concentrăm asupra unei activităţi care nu ne place, dar in
virtutea exerciţiului şi experienţei ea începe să ne atragă şi ajungem să o
efectuăm cu plăcere, fără să mai fie nevoie de efort voluntar. E cazul
copilului pus să inveţe să cânte la un instrument muzical- plictisit de exerciţiile
monotone necesare, dar care, după ce dobândeşte dexteritate, începe să-i placă
muzica şi nu mai e necesară intervenţia voinţei.
Distragerea atenţiei este opusul concentrării. Distragerea atenţiei este
rezultatul acţiunii diferiţilor stimuli, care determină interesele persoanei
într-o altă direcţie, de exemplu: apariţia şi instalarea oboselii, diminuarea
interesului şi apariţia plictiselii etc.
Distragerea atenţiei se mai poate întampla şi în cazul reactualizării de
către un stimul direct, a unor interese legate de cele trei capitole ale
vieţii.
Atenţia nu are un conţinut informaţional propriu. Totuşi, ea are
întotdeauna un obiect asupra căruia se concentrează, se focalizează.
Funcţia specifică a atenţiei este cea de
orientare, selectare şi concentrare selectivă a energiei psihonervoase în
vederea facilitării proceselor de cunoaştere. Funcţia adaptativ-reglatorie a
atenţiei este cea de adaptare, reglare, susţinere energetică. In baza acestei
funcţii, atenţia realizează o adaptare eficientă prin semnalarea evenimentelor,
situaţiilor, care se află în zona câmpului de conştiinţă.
In plan subiectiv, atenţia este trăită ca o stare de concentrare
selectivă, orientată, astfel încât obiectul atenţiei este selectat din câmpul
perceptiv, este evidenţiat, pus în valoare şi, în acelaşi timp, sursele externe
care pot distrage atenţia sunt inhibate, îndepărtate. Starea de atenţie este
inseparabil legată de starea de veghe , este trăită ca o focalizare,
concentrare, orientare asupra obiectului atenţiei.
In concluzie: Din punct de vedere psihologic, a reieşit că atenţia este
o formă a vieţii psihice, aplicându-se unor variate conţinuturi şi constând
într-o focalizare a conştiinţei, într-o intensificare a ei în jurul unui
domeniu limitat. Atenţia e o funcţie de sinteză, adunând toate datele şi
resursele disponibile în jurul unui obiect sau fenomen. Este un monoideism
relativ facilitat de intervenţia motivaţiei şi a efectelor. Un rol îl au şi cunoştinţele,
deprinderile formate anterior. Rezolvarea problemelor atenţiei voluntare atârnă
de progresele înregistrate în studiul voinţei.
Posibilităţile de concentrare ale
atenţiei variază mult de la un individ la altul. Ele sunt o expresie a întregirii
personalităţii, exprimând aspiraţiile ei îndeosebi.
Limitele gândirii
Capacitatea de a percepe mărimea şi forma obiectelor şi de a le discerne
mişcările poate fi un mecanism evolutiv timpuriu de evitare a animalelor de
pradă.
Conceptul de obiect – ideea că obiectele au existenţă, caracteristici şi
localizare în spaţiu proprii, independente- este o achiziţie cognitiv
ulterioară, fundamentală pentru o imagine ordonată asupra realităţii fizice.
Conceptul de obiect stă la baza conştiinţei copilului că el însuşi există
separat de obiecte şi de alţi oameni. El este esenţial pentru înţelegerea unei
lumi pline de obiecte şi evenimente.
Lumea devine mai ordonată şi mai previzibilă pe măsura ce copiii
preşcolari ajung să înţeleagă mai bine identitatea: ideea că oamenii şi multe
obiecte sunt în esenţă aceiaşi sau aceleaşi chiar dacă-şi schimbă forma,
mărimea sau înfăţişarea. Această
înţelegere se află la baza apariţiei concepţiei despre sine.
Clasificarea îi cere copilului să
identifice asemănările şi deosebirile. La 4 ani, majoritatea copiilor poate să
clasifice pe baza a două criterii, cum ar fi culoarea şi forma. Copiii folosesc
această capacitate ca să ordoneze multe aspecte ale vieţii lor, clasificându-i
pe oameni drept „buni”
, „răi”,
„drăguţi” .
Una din principalele caracteristici ale gândirii preoperaţionale este centrarea: tendinţa de concentrare asupra unui
singur aspect al unei situaţii şi de neglijare a celorlalte. Potrivit lui Piaget, preşcolarii ajung la
concluzii ilogice pentru că nu pot să decentreze – adică să se gândească simultan
la mai multe aspecte ale unei situaţii. Centrarea poate să limiteze gândirea
copiilor mici cu privire la relaţiile sociale, dar şi fizice.
Egocentrismul
Egocentrismul este o limitare a
gândirii copilului aflat în perioada preoperaţională.
Perioada preoperaţională începe cu o stare de egocentrism mental. În
opinia lui Piaget, copilul mic din perioada preoperaţională are doar o
abilitate limitată de a-şi reprezenta experienţele psihologice ale celorlalţi,
de a evada din propria perspectivă pentru a-şi însuşi perspectiva sau punctul
de vedere al altcuiva. În schimb, copilul acţionează adesea ca şi cum toată
lumea îi împărtăşeşte propriul punct de vedere – vede ceea ce vede el, simte
ceea ce simte el, ştie ceea ce ştie el etc.
Termenul de egocentrism provine din
greacă şi latină ἑγώ
/ ego-ul, care înseamnă „ eu ”, „mă ”, şi „de
sine ”. O
persoană nu poate empatiza egocentric pe deplin, adică „se pune in locul altor popore”.
Egocentrismul este un concept mai larg care cuprinde o serie de curiozităţi suplimentare de
dezvoltare cognitivă timpurie, inclusiv realismul (confuzia de obiective şi
subiective), animism (confuzie de însufleţite şi neînsufleţite), şi
artificialism (confuzie de activitate umană sau cu intenţiile de cauze naturale
). Ceea ce aceste forme de egocentrism au în comun este incapacitatea de a
diferenţia perspective subiective şi obiective.
Pentru Piaget,egocentrismul desemnează o stare cognitivă în care
subiectul cunoscător vede lumea dintr-un punct de vedere unic, al său propiu,
fără să aibă cunoştinţă de puncte de vedere diferite şi nici că propiul său
punct de vedere ar fi unul dintre altele posibile. La copil, egocentrismul este
conceput de Piaget ca reprezentând, în anumite momente ale dezvoltării, o nediferenţiere
sau o lipsă de diferenţiere între subiectul cunoscător şi mediu. Această
absenţă sau această lipsă a diferenţierii se pot referi atât la activitatea
propie a subiectului şi la propietăţiile lumii fizice, cât şi la punctul de
vedere propiu al subiectului şi la caracteristicile lumii sociale.
Egocentrismul infantil, care şi-ar avea rădăcinile în dualismul radical
al noului născut,ar rezulta din asimilarea realului social şi fizic la eul şi activitatea copilului. În cursul
dezvoltării, el ar putea să ia diferite forme şi să se refere la diferite
obiecte de cunoaştere.
În lumina lucrărilor recente, egocentrismul nu poate fi considerat drept
caracteristică majoră a unei etape de dezvoltare. Indiferent că e vorba de
construirea spaţiului sau de dezvoltarea interacţiunilor sociale ,lucrările
recente arată existenţa precoce a
conduitelor descentrate sau socializate care coexistă cu conduita egocentrică.
Pe de altă parte, se constată că unele conduite
egocentric subzistă, în anumite sarcini şi în anumite situaţii, până la
vârsta adultă. Egocentrismul ar corespunde mai degrabă unei stări cognitive
care apare în mod recurent şi sub diverse forme de-a lungul întregii dezvoltări
decât unui stadiu clar identificat în cursul psihogenezei. Deseori ameninţat cu
excluderea din vocabularul psihologic ,conceptul de egocentrism urmăreşte să
definească o relaţie esenţială între subiectul cunoscător şi obiectele de
cunoaştere. Eventuala renunţare la el ar lăsa cu siguranţă un gol care va
trebui neaparat umplut, într-un fel sau altul.
Pentru a studia egocentrismul, Piaget a conceput sarcina cu trei munţi.
Copilul stă la o masă pe care se află trei movile mari. Pe un scaun aflat de
partea cealaltă a mesei este aşezată păpuşa. Investigatorul îl întreabă pe
copil cum arată „munţii”
pentru păpuşă. Piaget a constatat că, de regulă, copiii mici nu puteau răspunde
corect la întrebare, ci descriau munţii din propria lor perspectivă, Piaget a
văzut în această dovadă că, în stadiul preoperaţional, copiii nu-şi pot imagina
o perspectivă diferită.
http://youtu.be/OinqFgsIbh0
http://youtu.be/OinqFgsIbh0
Egocentric cred că toată lumea ar trebui să vadă ceea ce văd eu, sau că
ceea ce văd, într-un fel, depăşeşte ceea ce cele mai multe persoane pot vedea,
de exemplu "cum văd eu lumea acum este modul în care lumea este".
Pentru ei, orice percepţie diferită de propria lor este considerată fie
existenţe false sau nu.
Micuţii până la doi ani dacă îşi doresc
să aibă de exemplu jucăria altui copil o iau fără să aibă nevoie de aprobare.
Dar nu fac acest lucru din răutate ci pentru că pur şi simplu nu pot să se pună
pe locul doi.
În general, până la 4 ani copiii învaţă să împartă, să ceară, să facă
schimb de jucării. Însă, pentru a ajunge la acest stadiu au nevoie de puţină
îndrumare şi anume:
•
dezvoltarea simţului proprietăţii;
•
dezvoltarea dorinţei de cooperare şi a noţiunii de ajutor reciproc
Aşadar, copilul trebuie să aibă o serie
de jucării doar ale lui care să fie aşezate într-un loc al lui numai de el.
Astfel, el va învăţa diferenţa dintre lucrurile lui, lucrurile altora şi
lucrurile comune.
Ajuta foarte mult dacă îi şi arătaţi câteva lucruri personale
(îmbrăcămintea, periuţa de dinţi etc.) şi comune (frigiderul, masă, televizorul
etc.) din casă.
Copilul trebuie să înveţe să fie şi cooperant cu ceilalţi copii cu care
îi puteţi explica faptul că poate face schimb de jucării. Dar trebuie să îi
lăsaţi libertatea ca el să aleagă ce jucării vrea să împartă.
Egocentrismul se manifestă în starea sa cea mai pură la preşcolari (3-6
ani). Ei trăiesc cu impresia că celelalte persoane au aceleaşi gânduri, dorinţe
şi păreri ca ei şi totodată că pot controla lumea ceea ce le dă un simţ de
omnipotenţă.
De exemplu, dacă cineva e supărat şi copilul are o jucărie care în
general îl face să se simtă mai bine i-o da persoanei respective. Pentru el
realitatea aşa cum o percepe el este una absolută şi deci universal valabilă.
Nu poate înţelege că ceea ce pentru el e de foarte mare ajutor, pentru alţii
s-ar putea să nu fie.
În perioada 6-12 ani copiii devin mai puţin egocentrişti deoarece încep
să înţeleagă logic obiectele concrete şi evenimentele reale. Aceasta dezvoltare
a logicii se continua în perioada adolescenţei (12-18 ani) când copiii privesc
în mod logic chiar şi elementele abstracte şi situaţiile ipotetice.
Gândirea egocentrică este o gândire prelogică, intuitivă şi
preconceptuală. Declinul gândirii egocentrice prin descentrare are loc către
vârsta de 5-6 ani, când raţionamentul copilului se modifică, observându-se o
diminuare a răspunsurilor egocentrice cu o acomodare mai puternică la
realitatea exterioară obiectivă (Tourrette şi Guidetti, 2002, p. 114).
ANIMISMUL
ANIMISM – CULTURA
PRIMITIVA
Animismul (latină anima „spirit” apoi „suflet”) este rezultatul gândirii
omului primitiv din stadiul prereligios timpuriu, manifestat prin
personificarea obiectelor şi a fenomenelor naturii, precum şi prin investirea
acestora cu atribute umane. Termenul de animism a fost introdus de etnograful
englez Edward Burnett Tylor într-un studiu apărut in anul 1871, Primitive
Culture, pentru a desemna primul stadiu religios, un „minim de religie”, având
ca sursă dorinţa omului de a-şi explica fenomene enigmatice din propria viaţă (somnul,
visele, halucinaţiile, bolile) sau credinţa că orice om are un suflet autonom
care-l poate părăsi temporar (în somn sau în leşin) sau definitiv (prin
moarte).
Animismul este o formă de religie care
atribuie un suflet animalelor, fenomenelor şi obiectelor naturale. El este
prezent, într-o varietate de forme de expresie şi manifestare, la mai toate
popoarele tribale ale lumii şi influenţează mult hinduismul popular şi Islamul,
dar şi creştinismul. Cei mai mulţi practicanţi ai animismului (sau tradiţiilor
religioase tribale) consideră că există un Dumnezeu creator care a întocmit
universul în trecutul mitic. El este undeva departe şi nu are nimic de-a face
cu oamenii. În orice caz, există întotdeauna vreun fel de legendă sau
promisiune că ei vor fi aduşi, în vreun fel sau altul, înapoi la Dumnezeu.
Practic vorbind, spiritele sunt cele mai importante realităţi ale acestor
oameni în vieţile lor şi de acee Frica pătrunde şi poate controla, pe întreaga
durată a vieţii cuiva, chiar şi vieţile oamenilor educaţi, fiindcă aproape
orice poate aduce mânia vreunui spirit asupra unei persoane. Aceste spirite
trebuie mereu îmblânzite pentru a nu se mânia, dar mai sunt chemate şi pentru a
aduce bunăstarea sau blestemul asupra cuiva. Deoarece spiritele pot locui şi
obiectele neînsufleţite, deseori ceea ce pare inocent, cum ar fi un cuţit găsit
în apropierea casei cuiva, poate provoca teamă. Ar putea însemna că persoana a
fost blestemată. Oamenii caută protecţie prin brăţări speciale sau alte
obiecte, numite fetişuri, primite de la un vraci. Mulţi animişti care devin
creştini continuă să cheme spiritele pentru a obţine ajutor practic fiindcă
uneori misionarii occidentali i-au lăsat cu impresia că Dumnezeul Bibliei oferă
doar mântuire spirituală într-o altă lume. Atunci când se îmbolnăvesc,
misionarii îi trimit la doctor; pentru problemele agricole sau cu vitele sunt
trimişi la fermier. Dar ei se duc la vraci şi la spiritele lor pentru a primi
ajutor practic. a sunt şi numiţi „animişti”, ceea ce înseamnă închinători la
spirite.
În toată lumea, există milioane de oameni pe care-i numim animişti.
Animiştii se simt adesea foarte slabi şi neajutoraţi în faţa puterilor naturii
înconjurătoare.Ei nu înţeleg aceste puteri şi se tem de ele deoarece cred că
dezastrele cum ar fi seceta, foametea, boala, incendiile, cutremurele,
furtunile şi inundaţiile sunt de fapt lucrarea spiritelor rele.
Animiştii cred că există spirite care
trăiesc în tot ceea ce-i înconjoară, precum şi în locuri cum ar fi peşterile,
vârfurile de munte sau o răscruce de drumuri. Unele din aceste spirite sunt
prietenoase dar altele sunt rele şi aduc întotdeauna nenorociri. Oamenii se tem
de aceste spirite rele şi le aduc ofrande speciale şi sacrificii ca acestea să
nu le facă rău lor şi familiilor lor. Vor aduce alte ofrande şi jertfe ca să
obţină ce vor de la spirite – poate sacrifică un pui pentru a avea o recoltă
bună sau succes la vânătoare. Alţii poartă anumite brăţări sau obiecte magice
(numite fetişuri) despre care ei cred că au puteri magice să-i protejeze de
rău.
Mulţi animişti cred că atunci când moare o persoană spiritul său
continuă să trăiască pe lângă casa acesteia. Acest lucru e foarte important
pentru ei pentru că ei cred că spiritele strămoşilor lor îi pot proteja de
dezastre şi boală şi pot să facă să li se întâmple lucruri bune. Aşa că le aduc
ofrande, sperând să primească ajutor de la ele. Chiar şi aşa, tot au necazuri,
şi când vin acestea, oamenii se gândesc că o persoană din familie a supărat
spiritele. Animismul e o concepţie concretă asupra forţelor necunoscute.
„Sub numele de animism îmi propun să studiez doctrina «fiinţelor
spirituale», credinţa care este însăşi esenţa filosofiei spiritualiste, ca opus
al filosofiei materialiste. Inteligenţa, într-un stadiu de cultură puţin
avansat, pare preocupată mai ales de două categorii de fenomene biologice: mai
întâi, ceea ce constituie deosebirea între un corp viu şi un corp mort, cauza
treziri, somnului, morţii, bolii; apoi natura formelor umane ce apar în vis şi
în năluciri.
De aici, această deducţie că în fiecare
om există o viaţă şi o fantomă. [...] La popoarele sălbatice, ca şi la
popoarele civilizate, baza reală a oricărei filosofii religioase este
animismul” (E.B. Tylor, op. cit.).
Nefiind capabil de abstractizare, primitivul nu-şi imagina poate
sufletul ca o entitate imaterială, ci ca un model miniatural al omului, cu trup
material şi cu organe, socotit uneori un omuleţ, alteori o pasăre, un şoarece
ş.a.
Principalul neajuns al teoriilor
animiste stă în limitarea zonei izvoarelor şi, implicit, în artificiala
învestire a omului primitiv cu capacitatea filosofică a abstractizării
fenomenelor naturale; primitivul remarca în primul rând mişcarea fiinţelor şi
lucrurilor, neştiind să deosebească mişcarea autonomă de mişcarea mecanică (un
animal alergând, de o piatră rostogolită); chiar mai târziu, noţiunea biblică
nephesh, însemnând de fapt „sânge”, era tradusă prin „suflet”.
J. G. Frazer (Creanga de aur, cap. II, Regii preoţi) observă:
„Primitivul aproape că nu înţelege deosebirea pe care o fac de obicei popoarele
mai avansate între natural şi supranatural. Lumea este, pentru el, în mare
măsură sub influenţa unor agenţi supranaturali, adică a unor fiinţe
personificate care acţionează conform unor impulsuri şi motive asemănătoare cu
ale lui proprii, putând fi, ca şi el însuşi, mişcate prin apeluri la îndurarea,
la speranţele şi temerile lor. Într-o lume concepută astfel, el nu vede nicio
limită în calea puterii sale de a influenţa cursul naturii în propriul său
folos”.
Spiritele, în animism, reprezintă un
pas spre personificarea cauzal-atributivă a divinităţilor din stadiul
mitologic; de exemplu, ciuccii au o distribuire specializată destul de
riguroasă: câte un spirit al tusei, guturaiului, epilepsiei, sifilisului etc;
diversificarea e mult mai bogată, constituind aproape o mitologie, la unele
triburi amerindiene sau africane, dar mult mai săracă la tribul ainu.
Astfel, în orice om primitiv (sau numai
cu gândire rudimentară, necultivată), ca şi în orice copil al oricărei epoci,
există înclinaţia spre animism, în sensul de a considera însufleţite obiectele
înconjurătoare; cum afirmă psihologii, este nevoie de cunoaşterea precisă a
mecanismelor naturii spre a scăpa de tendinţa de animare a obiectelor amorfe şi
iresponsabile.
Teoria animistă a fost constituită în
trăsăturile sale esenţiale de către Tylor, iar apoi a fost preluată de către
Spencer care a introdus o serie de modificări. Datorită neputinţei de a-şi
explica viaţa sa dublă, în stare de veghe şi de somn, omul a apelat la ideea de
suflet.
Tylor
consideră că această extindere a animismului se datorează mentalităţii
specifice omului primitiv care, asemenea unui copil, nu ştie să facă distincţia
dintre însufleţit şi neânsufleţit. Omul primitiv gândeşte ca un copil, şi el
este înclinat să atribuie, chiar şi lucrurilor neânsufleţite, o natură analoagă
cu a sa. Pornind de la ideea că omul este un trup însufleţit de un spirit, el
trebuia să atribuie şi corpurilor neânsufleţite o dualitate de acelaşi tip şi
suflete asemănătoare cu al său. Faţă de spiritele cosmice, omul manifestă o
stare de dependenţă mult mai evidentă decât faţă
de spiritele strămoşilor.
Émile Durkheim este de părere că,
atunci când un copil mustra furios obiectul care l-a rănit, tindem să credem că
el vede în obiect o fiinţă asemenea lui; cuvintele şi gesturile lui sunt însă
interpretate greşit. De fapt, el este străin de raţionamentul complicat ce i se
atribuie. Dacă învinovăţeşte masa care i-a pricinuit răul, o face nu pentru că
ea ar fi însufleţită, ori inteligentă, ci pentru că i-a produs un rău. Odată
iscată de durere, mania trebuie să se descarce în exterior; ea caută obiectul
pe care să se descarce şi se îndreaptă în mod firesc asupra lucrului care a
provocat-o, deşi obiectul cu pricina e neputincios. Într-o situaţie similară şi
conduita adultului este adesea la fel de lipsită de raţiune.
Când ne aflăm într-o stare de furie
violentă, simţim nevoia să jignim sau să distrugem, fără ca să conferim
totuşi obiectelor asupra cărora ne
descărcăm mânia, o rea voinţă constientă.
Confuzia însă e atât de neînsemnată încât, chiar şi copilul, după ce
şi-a domolit nervii, ştie foarte bine să distingă un scaun de o persoană: nu se
comportă cu obiectul ca şi cu fiinţa. Dintr-o tendinţă similară, jucăriile sunt
tratate ca şi cum ar fi vii. Din nevoia de joacă, atât de intensă la el, îşi
creează o materie apropiată, tot asa cum, în cazul precedent, sentimentele
violente de suferinţă s-au descătuşat prin însufleţirea lucrurilor. Ca să se joace,
îşi imaginează că marioneta este vie. Iluzia este atât mai facilă cu cât, în
cazul lui imaginaţia este suverană; gândeşte doar în imagini şi stim cât de
suple sunt ele şi cu câtă docilitate ascultă ele de toate dorinţele noastre.
Ficţiunea îl însală însă într-o foarte
mică măsură şi, desigur, ar fi cel dintâi care să se mire, dacă, deodată ea ar
deveni realitate şi să zicem păpusa ar sări să-l muşte.
Să
lăsăm, deci asemenea analogii înşelătoare. Ca să vedem dacă omul s-a lăsat de
la început prada confuziilor ce i se imputa, nu trebuie să luăm în considerare
cazul animalului sau al copilului, ci credinţele primitive însele.
În toată lumea există, milioane de
oameni pe care-i numim animişti. Animiştii se simt adesea foarte slabi şi
neajutoraţi în faţa puterilor naturii. Ei nu înţeleg aceste puteri şi se tem de
ele deoarece cred că dezastrele cum ar fi seceta, foametea, boala, incendiile,
cutremurile, furtunile sunt mânia duhurilor. Cea mai veche formă a animismului
este credinţa în duhuri, adică putem înţelege că există şi alte forme. Lumea
omului preistoric era umplută de aceste duhuri, a caror lume era nevăzută. Mai
târziu această lume nevăzută a primit o
conotaţie tainică si a început
delimitarea duhurilor rele de cele bune. În animism nu gasim un răspuns concret
referitor la ce se va întâmpla cu sufletul după moarte. Mulţi cred că sufletul
omului va exista şi după moarte, ori se va întrupa într-un alt om, sau se va
ridica la un alt nivel spiritual.
Energia impersonală a duhurilor cum
susţin animiştii lucrează doar prin anumite obiecte, cuvinte şi ritualuri,
înzestrându-i cu puteri supranaturale, necesară pentru îndeplinirea dorinţelor
lor. Animiştii nu prea se tem că prin faptele lor pot săvârşi vreun păcat în faţa celui prea înalt. Ci punctul
lor de vedere este să nu cumva să superi duhurile.
CONCEPŢIA LUI JEAN PIAGET.
Dacă,
copilul nu distinge lumea psihică de lumea fizică, dacă, la debutul evoluţiei
lui, nu observă nişte limite precise între eul sau şi lumea exterioară, e de
aşteptat ca el să considere vii şi constiente un număr mare de corpuri care,
pentru noi, sunt inerte.
Piaget
are o perspectivă diferită în ceea ce priveşte animismul. Pentru a obţine
răspuns la întrebările care îl preocupau, psihologul a utilizat chestionarele
orale.
O primă intrebare ar fi: atribuie oare copilul
constiinţa obiectelor din jurul lui şi în ce masură?
Autorul a stabilit următoarele stadii:
Primul stadiu: totul este conştient.
-
Copilul din acest stadiu nu declară că totul e conştient de toate, el afirmă
doar că orice obiect poate fi sediu al constiinţei la un moment dat, adică
atunci când obiectul va fi activ într-un oarecare grad, sau sediu al unei
acţiuni. Astfel o piatră poate să nu simtă nimic, dar dacă o deplasezi, o bagi
în apă sau o spargi etc., va simţi.
De exemplu:
KEN (7 1/2): “Dacă înţepăm această piatră, ea va simţi? – Nu.
- De ce? – Pentru că e tare”. “Dacă o
băgăm în foc , va simţi? – Da.
- De ce? – Pentru că focul o arde. Va
simţi frigul sau nu? – Da”.
“Un vapor simte că e pe apă? – Da. – De
ce? – Pentru că e subţire [= neconsistenţă]. – Când e pe foc, simte căldura sau nu simte nimic?
- Da [simte]. – Soarele ar simţi dacă ar
fi înţepat? – Da, pentru că e mare”. “
Iarba simte când o smulgi? – Da, pentru că o tragi”. “ Dacă am împinge această
masă în celălalt colt al camerei, ar simţi? – Nu, pentru că e usoară [= ea nu
opune rezistenţă, în lipsa greutăţii]. – Dacă o spargem? – Ea simte acolo [= ea
o simte]”.
E
greşit să spunem că copilul “atribuie o conştiinţă” lucrurilor. De fapt, el nu
şi-a pus niciodată sau şi-a pus foarte rar problema de a ştii dacă obiectele
sunt conştiente sau nu. Dar, neavând nici o noţiune despre o distincţie
posibilă între gândire şi obiectele fizice, el ignoră că pot exista acţiuni
neînsoţite de conştiinţă.
Al doilea stadiu: e conştient tot ce se miscă.
Ceea
ce caracterizează al doilea stadiu, e că, conştiinţa e rezervată mobilelor,
adică nu doar corpurilor care sunt, ocazional sediul unei anumite miscări ci şi
celor care sunt obişnuiţi în mişcare. Astfel, vor fi considerate conştiente
astrele, norii, râurile, vântul, vehiculele, focul.
În
cazul următor, copilul este mai explicit:
KAE (11 ani) leagă spontan conştiinţa de
mişcare: “Soarele ştie ceva? – Da, el încălzeşte. – Stie că, seara, se ascunde?
– Da, pentru că vede nori în faţa lui ... nu, nu ştie, pentru că nu el se
ascunde. Ci norii trec prin faţa lui”. Deci, dacă soarele era cel care se
ascundea, ar fi ştiut, dar cum e ascuns fără a acţiona el însuşi, nu ştie.
“Bicicleta ştie că merge? – Da, ea simte pământul”. “Un automobil ştie că
merge? – Da, el simte că nu mai e în acelaşi loc”.
Diferenţa
între al doilea şi al treilea stadiu vine din aceea că micuţul descoperă
existenţa corpurilor a căror mişcare nu e autonomă.
Al treilea stadiu: sunt conştiente corpurile dotate cu o mişcare proprie
Acest
stadiu este cel mai sistematic şi cel mai interesant. Majoritatea copiilor care
îl reprezintă au un animism mai gândit şi mai motivat decât precedenţii.
SCHI (6 ani. Avansat): “Norii simt că se
mişcă? – Pentru că ei fac vântul, pot să simtă”. Şi spune la fel despre flori:
“Ele simt dacă tu calci pe ele? – Ea trebuie s-o simtă” şi precizează “ E vie
pentru că ea creşte”.
Al patrulea stadiu: conştiinţa este
rezervată animalelor
Acest
stadiu apare, în medie, doar la 11-12 ani, dar poate fi întâlnit şi la copii de
6-7 ani. Să începem prin a releva continuitatea care există între al treilea şi
al patrulea stadiu. Iată câteva cazuri intermediare semnificative în această privinţă: copiii refuză orice
conştiinţă corpurilor sublunare, cu excepţia animalelor, dar o acordă încă
soarelui şi lunii, pentru că ele se miscă singuri.
Gol(6
ani foarte avansat) rezervă conştiinţa animalelor şi lunii “ pentru că, seara,
ea merge mereu în acelaşi loc”. Dimpotrivă, focul nu e conştient “pentru că el
rămâne mereu în acelaşi loc”, iar norii nici ei nu au conştiinţa pentru că “
vântul îi împinge”.
E interesant de constatat că luna şi
soarele sunt aproape întotdeauna cei care rămân pentru mult timp animaţi. Sunt
într-adevăr, singurele corpuri a căror mişcare pare la fel de spontană ca şi a
animalelor.
CEL(10;7)
refuză să atribuie orice conştiinţă chiar soarelul şi lunii “pentru că nu sunt
vii”. “Există lucruri care ştiu sau simt ceva?
- Plantele,
animalele, persoanele, insectele. – Asta-i tot? – Da – Vântul poate simţi? –
Nu” etc.
Visc(11;1) justifică aceleaşi refuzuri,
spunând de fiecare dată: “Nu [nu simte nimic], pentru că e un lucru, nu are
viaţă”.
Conceptul
de “lucru”, de care face uz Visc, este rar întâlnit înainte de 11 ani în sensul
unui obiect fără viaţă. Apariţia lui marchează declinul animismului infantil.
Animismul
există mult mai mult la copii cu titlu de orientare de spirit, de schema
explicativă, decât cu titlu de convingere conştient sistematică.
În măsura în care copilul va căuta să-şi
explice rezistenţa neprevăzută a unui obiect asupra căruia acţiunea nu are
efect, el va fi obligat să-l anime. Sau mai general, când un oarecare fenomen va părea întâmplător, bizar şi mai
ales înfricosător, copilul va pune intenţii la originea acestui fenomen. Ori,
această nevoie de explicaţii care dă naştere animismului nu e decât momentană.
Aninismul explicit nu va fi deci şi el, decât momentan.
Cum
spune dl Delacroix: “Luna şi soarele nu există decât când sunt eclipse.
Universul nu există pentru omul primitiv”.
Pe de altă parte, copilul crede în
atotputernicia omului asupra lucrurilor şi animismul serveşte copilului să
explice puterea lucrurilor.
Deşi,
cele patru stadii ne prezintă modul în care animismul infantil descreşte foarte
regulat şi foarte logic, de la primul la al patrulea stadiu, putem găsi însă,
spre 5 ani, copii care par mai puţin animişti decât fraţii lor mai mari. Mai
mult, când urmărim acelaşi copil, notând întrebările lui şi chestionând asupra
aceloraşi materii de care se interesează el, vedem că animismul variază când în
plus, când în minus. Ceea ce tind să inverseze în parte ordinea stadiilor
stabilite sunt trei feluri de factori: factori de sistematizare, factori de
conştientizare şi de vocabular.
Copiii
cei mai mici vor fi animişti fără a fi capabili de a-şi justifica conştient
atitudinea. Dar, în momentul în care această atitudine se va lovi de o ipoteză nouă,
susceptibilă de a o clătina, e foarte posibil ca micuţul să reţină explicaţia
animistă, în lipsa unor soluţii mai bune şi să-i dea prin reflecţie şi prin
sistem, o extensiune pe care nu o mai comportă de drept, date fiind noile
tendinţe latente ale copilului.
Copilul
neavând conştiinţa clară a sistematizărilor implicite ale spiritului său, în
momentul în care îsi va da seama, fie datorită întrebărilor noastre, fie unei
reflecţii spontane, de existenţa dintre convingerile lui animiste. El va fi
determinat să-şi exagereze extinderea acestor convingeri.
Vocabularul
joacă, de asemeni un rol important. Cuvântul “a şti”, de exemplu, are un sens
mai îngust la 5 ani decât la 10 ani. Pentru un copil mic “a şti” înseamnă “a
şti ca persoanele mari”, pentru unul mare înseamnă numai “a avea cunoştinţă”.
Astfel ca, schimbându-şi sensul, cuvintele îl vor împinge pe copil când să-şi
extindă animismul, când să şi-l restrângă. În concluzie aceşti trei factori pot
produce inversări de sens în dezvoltarea generală a animismului infantil.
CONCEPTUL DE “VIAŢĂ”
Noţiunea de viaţă, pare a avea o extensiune, nu atât de mare, pentru
copil, ca noţiunea de conştiinţă. Noţiunea de viaţă e hotărâtoare pentru
evoluţia conştiinţei atribuită lucrurilor. Reflecţia asupra “vieţii” ar obişnui
copilul, să repartizeze mişcările naturii, în diverse tipuri şi puţin câte
puţin, considerarea acestor tipuri ( mişcare proprie) ar influenţa atribuirea
de conştiinţa lucrurilor.
ORIGINEA
ANIMISMULUI INFANTIL
ANIMISMUL SPONTAN LA COPIL
Amintirile
unor surdomuţi, sunt deosebit de importante, pentru că ele ne arată, ce
tonalitate afectivă poate lua animismul la copiii, care n-au primit nici o urmă
de educaţie religioasă.
JAMES
citează cazul unui surdomut devenit profesor, care şi-a povestit propriile
amintiri: “Nimic nu excită curiozitatea lui ca luna. Îi era frică de ea, dar
dintotdeauna îi plăcea s-o observe. Remarca faţa neclară pe care o arată luna
plină. Apoi presupunea că era o fiinţă vie. Încerca atunci să facă dovada că
era vie sau că nu era vie. Intreprinse această cercetare prin patru căi
diferite. Mai întâi, scutura capul de la dreapta la stânga, cu ochii ţintă la
lună. Îi păru că va urma mişcările capului său, urcând şi coborând, avansând şi
reculând. Se gândea deasemeni că luminile erau vii, pentru că făcu şi cu ele
aceeaşi experienţă. În al doilea rând, când mergea pe afară, privea dacă luna
îl urmează. Discul ei părea să vină după el peste tot ...”
În
amintirile copiilor normali, animismul are, o cu totul altă tonalitate. Se
întâlnesc frecvent, de exemplu, amintiri de genul acestora:
O
femeie îşi aminteşte că şi-a impus, copil fiind, obligaţiile următoare. Când
lovea din întâmplare o pietricică pe jumătate înfiptă în pământ, o punea la
loc, ca aceasta să nu sufere din cauză că a fost deplasată. Ori, când vroia să
aducă acasă o floare sau o piatră, lua întotdeauna mai multe flori sau mai
multe pietre, pentru ca niciuna să nu se plictisească şi pentru ca fiecare
să-şi păstreze anturajul obişnuit.
Altcineva
se chinuia, dimpotrivă, să mute din când în când pietrele de pe drum, pentru ca
ele să nu aibă mereu acelaşi peisaj în faţa lor.
Se
ştie că întrebările copiilor denota foarte frecvent o atitudine animistă şi că,
în general, spectacolul mişcării este cel care îl determina pe copil să pună
aceste întrebări animiste.
Băiat de 6 ani: ”Cine face vântul să
bată? E cineva care-l împinge? Eu credeam că trebuie să se oprească atunci când
dă de o casă sau de un copac mare”. Şi, în fine: “El ştie că ne întoarce foile
[de hârtie].
Cât
despre copiii mici, animismul lor este mult mai implicit şi informulabil. Ei nu
se întreabă nici dacă lucrurile ştiu ce fac, nici ce e viu şi ce e mort, pentru
că animismul nu a fost pus încă în dubiu. Ei se mărginesc să vorbească despre
lucruri în limbaj uman, să le atribuie voinţă, dorinţă, activitate conştientă.
Exemplu: O fetiţă care găseşte într-o
dimineaţă păpuşa sa cu ochii căzuţi în interiorul capului: disperare, plânsete,
i se promite micuţei că păpuşa va fi dusă la magazinul de unde a fost cumpărată
pentru a fi reparată. Dar timp de trei zile fetiţa a întrebat mereu, foarte
neliniştită, dacă pe papuşă o doare şi dacă va suferi când va fi reparată.
În concluzie, avem două perioade în
animismul spontan al copiilor. Pâna la 4-5 ani, care nu pune probleme copilului.
De la 4-6 ani, dimpotrivă, întrebările apar, marcând astfel că acest animism
implicit este pe cale de dispariţie.
SOARELE ŞI LUNA NE URMEAZĂ
Se pot întâlni trei stadii. În timpul celui dintâi, copilul crede că
soarele şi luna îl urmează, cum ar face o pasăre la înălţimea acoperişurilor.
Acest stadiu durează, în medie până la 8 ani, dar găsim reprezentanţi până la
12 ani. În timpul celui de al doilea
stadiu, copilul suferă o contradicţie, pe care încearcă s-o depăsească cum
poate: soarele e imobil, dar razele lui ne urmează, sau soarele stă pe loc, dar
se miscă în aşa fel încât să ne privească mereu etc.
Vârsta
medie a copiilor din acest stadiu este de la 8 la10 ani.
De la 10-11 ani, copilul ştie că soarele
pare doar a ne urma şi că acest lucru e doar o iluzie datorată îndepărtării
acestor astre.
Primele
două stadii sunt animiste iar al treilea marchează, în general, dispariţia
animismului referitor la astre.
DETERMINISM FIZIC ŞI NECESITATE MORALĂ
Am constat de multe ori că copilul nu este
atât de antropomorf pe cât s-ar crede. Nu acordă conştiinţă lucrurilor decât
atât cât e strict necesar pentru indeplinirea respectivelor funcţii. Astfel
copilul de 7 ani va refuza să admită că soarele ne vede într-o cameră sau că
ştie numele noastre, dar va admite că soarele poate repera drumul nostru,
pentru că trebuie să ne însoţească spre “ a ne încălzi” etc. Către 7-8 ani
apare prima noţiune a unui determinism fizic: anumite mişcări, ca alunecarea
norilor sau curgerea râurilor, se explică din ce în ce mai mult că datorându-se
nu unei obligaţii morale, nici unei constrângeri legale ci uneia fizice. La
fel, între 7-8 şi 11-12 ani vom observa diverse combinaţii ale necesităţii
morale şi ale determinismului fizic, fără posibilitatea de a subdiviza această
perioadă în stadii propriu-zise.
Patru
grupe de cauze converg, spre geneza animismului. Două sunt de ordin individual,
iar două de ordin social.
Există două tipuri de atitudini animiste
pe care îi putem întâlni la copii: - animism difuz – tendinţa generală a
copiilor de a confunda viul şi inertul; - animism sistematic – ansamblul de
convingeri animiste explicite a caror dovadă o face copilul şi din care cea mai
categorică este cea după care copiii cred că astrele îi urmează.
Nu
descoperirea existenţei gândirii e ceea care provoacă apariţia animismului, cum
credea Tylor, referitor la primitivi, ci ignoranţa psihicului e cea care
permite copilului să anime lucrurile, iar descoperirea subiectului cugetător e
cea care-l constrâge să renunţe la acest animism.
Animismul,
sau cel puţin animismul difuz, rezultă din nedisocierea noţiunilor primare şi
doar progresele cunoaşterii de sine pot duce la disocierea acestor noţiuni.
Anumite convingeri sistematice, cum e convingerea după care astrele sau norii
ne urmează, se ocupă de noi, par să indice intervenţia altor factori. Aici e
necesar să facem apel la introiecţie.
Introiecţia
rezultă din tendinţa egocentrică de a crede că totul gravitează în jurul nostru
şi înseamnă a împrumuta lucrurilor puterile propri ca să ni se supună sau
eventual să ne reziste.
Factorii
de ordin sociali care favorizează persistenţa animismului infantil sunt
sentimentele de participare pe care le încearcă, vizavi de anturajul lui social
şi necesitatea morală la care copilul e supus prin educaţie. Primul dintre
aceşti factori e capital. Copilul, a cărui activitate e legată încă din leagăn
de o activitate complementară a parinţilor lui, trebuie să trăiească în primi
ani cu impresia că e perpetuu înconjurat de idei şi acţiuni favorabile. El trebuie
în fiecare clipă, să se creadă văzut, înţeles şi ocrotit. Mai târziu în timpul
primelor schimburi de idei cu fraţii sau prietenii, copilul conservă această
tendinţă de a se crede întotdeauna înţeles uşor şi în acest fapt stă rădăcina
limbajului egocentric al copilului.
Animalele,
dau loc unor raporturi de acelaşi ordin şi copilul are cu siguranţă impresia de
a fi uneori înţeles de ele, sau uneori de a se face înţeles.
Astfel,
NEL vorbeşte adesea cu animalele “ La revedere vacă!” – spune ea unei vaci după
ce o chemase aşa: “ Hai, hai, hai, vacă. Vino vacă!” şi unei lăcuste: “Vei
vedea domnisoară Recri [=lăcusta] ... [lăcusta scapă din mâinile ei]. Ce vrei
tu lăcusto?”
PIE
(6 ani) în faţa unui acvariu: “O, ce tare se miră ea [o salamandra] de uriaşul
ăsta [un peşte]. Salamandra trebuie să-i mănânci pe peşti!”
Cum
a arătat Bovet într-un remarcabil studiu, sentimentul de obligaţie rezultă din
respectul consemnelor, iar acest respect rezultă el însuşi din respectul pe
care copilul îl are faţă de cel care a stabilit consemnele. Întrebările
referitoare la reguli pot fi abundente la copilul de 6 ani. Şi la copilul de
2-5 ani întâlnim mereu întrebări de genul: “De ce trebuie făcut aşa?”, “Trebuie
făcut aşa?”, “Aşa se face?” etc.
Factorii
de ordin individual şi factorii de ordin sociali converg, în formarea şi
dezvoltarea animismului infantil. Alt factor de mare importanţă în
sistematizarea animismului este limbajul ambiant. Limbajul nu e cauza a
animismului infantil în general. E doar cauza a faptului că acest animism
urmează cutare cale trasată mai curând decât alta.
Bibliografie
Diane E. Papalia Sally Wendkos Olds Ruth Duskin Feldman Editura TREI „Dezvoltarea umană”
Larousse „Marele dicţionar al psihologiei ” Mircea
Miclea Editura Polirom„Psihologia cognitivă”
Jean Piaget Editura Didactica si
Pedagogica „Dimensiuni interdisciplinare ale psihologiei”
Mircea Miclea Editura Polirom „Introducere
în psihologia educaţiei şi a dezvoltării”
“
Psihologie generală” Andrei Cosmovici, Polirom 2005
“ Manual de psihologie generală” Alain
Lieury
“Mitologiile lumii” Larousse, Fernand
Compte, enciclopedia Rao
“Antropologie generală” Georges-Hubert
de Radkowski, ed. Amarcord ,2000
Robin Harwod, Scott A. Miller, Ross Vasta – Psihologia copilului, Ed.
Polirom, Iaşi, 2005
Graţiela Sion – Psihologia vârstelor, Ed.
Fundaţiei România de Mâine, Bucureşti, 2007
Filimon Turcu – Psihologie şcolară, Ed. ASE,
Bucureşti
Ursula Şchiopu – Psihologia copilului, Ed.
Didactică şi pedagogică, Bucureşti, 1963
Ana Munteanu – Psihologia dezvoltării umane,
Ed. Polirom, Iaşi 2009
Jean Piaget – Reprezentarea lumii la copil,
Ed. Cartier 2005
Émile Durkheim – Formele elementare ale vieţii
religioase, Ed. Polirom, Iaşi, 1995
Autori:
Mezei Gabriela-Cosmina
Bolog (Incier) Emese
Fechete Crina- Maria
Rodilă Alexandra
Rusu Carmen
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu