Colaborarea
cu familia în cadrul
Alternativelor
Educaționale din România
1. PARTICIPAREA
FAMILIEI ÎN CADRUL PROGRAMULUI STEP BY STEP
“A
fi bun este un lucru nobil, dar a-i învăţa pe alţii să fie buni este şi mai
nobil”
- MARK TWAIN
Scopurile programului Step by Step sunt fixate în funcţie de nevoile copilului,
nevoi intelectuale,
sociale şi de
dezvoltare ale acestuia.
Programul pentru
învăţământul primar stabileşte patru obiective :
-
să
pregătească indivizi dispuşi să se instruiască toată viaţa
-
să
asigure continuitatea şi metode practice de dezvoltare
-
să
creeze un mediu de instruire bazat pe respect reciproc şi principii democratice
-
să
se asigure că toţi copiii vor dobândi deprinderi eficiente artistice, etice şi
practice.
Într-o
clasă în care învăţarea se realizează potrivit programului Step by Step, elevul
se dezvoltă într-o atmosferă de încredere şi se simte ajutat . Fiecărui copil i
se cere după posibilităţile lui, sarcinile de învăţare fiind formulate
diferenţiat. Învăţătorii care lucrează în această alternativă percep fiecare
copil ca fiind unic, demn de înţelegere şi respect.
Modelul acestui program include
implicarea prin participarea familiei, didactici adecvate ce ţin cont de
personalitatea copilului, centre de activitate în sălile de clasă, instruirea
continuă a învăţătorilor, poziţia centrală a copilului în abordarea demersului
educaţional bazat pe individualizare.
Copiii vor atinge scopurile stabilite prin asumarea, în cadrul clasei, a diferitelor roluri :
- de prieteni, copii vor învăţa să aibă încredere şi să se îngrijească de ceilalţi
- de parteneri, copiii vor învăţa să coopereze
- de gânditori, vor reflecta la acţiunile lor
- de ascultători, vor învăţa să devină auditori activi şi atenţi la public
- de organizatori, îşi vor planifica propriul studiu
- de interlocutori, îşi vor formula şi exprima propriile idei
- de persoane ce rezolvă o problemă, vor crea soluţii alternative
- de martori ai unor întâmplări, îşi vor dezvolta deprinderile necesare pentru a comunica propriile idei şi observaţii.
Modelul Step by Step îşi propune să-i înveţe
pe copii cum să devină participanţi responsabili într-o societate democratică.
Programul Step by Step pentru
învăţământul primar recunoaşte, respectă şi sprijină rolul părintelui ca prim
profesor şi expert asupra copilului său. Acest program îi consideră pe părinţi
ca parteneri în educaţia copiilor, are
încredere în responsabilitatea şi cooperarea părintelui şi a şcolii pentru a
asigura succesul fiecărui copil în toate domeniile de dezvoltare.
Comunicarea eficientă dintre
părinte şi şcoală se bazează în primul rând pe încredere. Încă din clasa I, de
la începutul parteneriatului dintre părinţi şi cadre didactice, învăţătorii
trebuie să se gândească ce pot învăţa de la ei despre copii. Pentru aceasta
aceştia trebuie să ştie să asculte. Ascultând atent părintele se poate stabili
o relaţie deschisă de încredere şi sprijin reciproc. În relaţia de comunicare
cu părintele, învăţătorul trebuie să fie:
Ø prietenos – cel ce comunică
prieteneşte este încurajator, admite contribuţiile altora, îşi exprimă deschis
admiraţia şi respectul şi are tact
Ø relaxat – cel ce comunică
relaxat este calm şi atent, liniştit şi fără ticuri nervoase
Ø atent – cel ce comunică
atent ştie să asculte, este interesat de ceea ce i se spune şi reacţionează
astfel încât celălalt are convingerea că e auzit
Ø expresiv – cel ce comunică
expresiv realizează un contact vizual frecvent şi susţinut cu expresii faciale
şi gesturi dese
Ø impresionat – cel ce arată
că este impresionat tinde să fie rememorat datorită stimulilor pe care îi
proiectează.
În programul Step by Step pentru
învăţământul primar, se organizează regulat întâlniri sau conferinţe cu
părinţii. În clasa I, la şcoala noastră au fost organizate lunar. Prima
întâlnire cu părinţii am organizat-o cu două luni înainte de a începe şcoala,
în luna iulie, pentru a pune la punct unele probleme organizatorice, astfel
încât elevii să înceapă în bune condiţii clasa I. Atunci când am considerat că
este necesar, am pregătit chestionare referitoare la copii, care au fost
completate de părinţi. Am încercat să-i obişnuim pe părinţi să nu fie reticenţi
la activităţile desfăşurate în şcoală, să fie deschişi şi să prezinte toate
problemele apărute pe întreg parcursul anului şcolar.
De implicarea activă a părinţilor
încă din primele clase beneficiază atât învăţătorii, cât şi elevii. Învăţătorii
creează o atmosferă deschisă prin încurajarea părinţilor să vină la ore, să
pună întrebări, să-şi împărtăşească ideile şi talentele.
Familia
reprezintă primul educator al copiilor şi are o mare influenta asupra lor.
Programul Step by Step recunoaște, respecta si sprijină rolul părintelui ca prim
profesor si expert in educația copilului sau.
În cadrul programului step by step, familiile
sunt cele care consolidează si extind procesul de învățare realizat in clasa de
elevi. În Step by Step, conferințele cu părinții se organizează regulat în
scopul comunicării continue privind progresul fiecărui copil. Prima întâlnire
cu părinții are loc cu mult timp înainte
de începerea anului școlar, cu scopul cunoașterii reciproce. La cea de-a doua,
întâlnim copilul şi părinții, se face
cunoștință cu așteptările părinților privind anul școlar și se stabilește de la început o relație prietenoasă și deschisă.
Metodele de comunicare cu
părinții :
•
scrisorile săptămânale;
•
buletine săptămânale sau lunare;
•
întâlniri ale grupului de părinți;
•
cafele de dimineață;
•
întâlnire
de prânz sau seara la 4,30 când pleacă copii acasă;
•
schimb de cărți;
•
serbări , sărbători,zile de naștere;
Model de scrisoare de însoțire a
setului de lucrări ale copilului
Având în vedere că părinții
nu au timp uneori să vină la școală pentru a discuta dosarul copilului, se trimite
acest dosar la domiciliul părinților. Iată
modelul de scrisoare mai jos care conține anunțul că dosarul va ajunge
la părinți. Aceștia sunt rugați să răspundă utilizând un chestionar de luare la
cunoștință a dosarului elevului.
Data
Către părinții
lui : ………………………………………………………..
Copilul dumneavoastră
vă va aduce
acasă dosarul pentru
luare la cunoștință. Dosarul conține
un set din
lucrările copilului
dumneavoastră.
Vă rugăm
să parcurgeți toate
materialele împreuna cu
copilul, punându-i întrebările pe
care le considerați
necesare. Vă rugăm
să completați chestionarul alăturat.
Dosarul acesta, fiind
parte integrantă din
programul
instructiv-educativ, vă rugăm să-l
restituiți la școală în
termen de o
săptămână.
Vă
mulţumim pentru ajutor și colaborare.
Cu
multă stimă,
Diferite modalități de
implicare
Programul
Step by Step consideră părinţii cei mai importanți consultanți în înțelegerea
mai bună a fiecărui copil. Se includ părinții si în activitățile de la
clasă.
O
școala prietenoasa trebuie să creeze
climatul tuturor implicărilor părinților, care participă la toate activitățile
clasei . În acest scop părinții acționează ca voluntari în cadrul școlii și al
clasei de elevi.
Câteva
din sarcinile părinţilor voluntari au fost:
- coordonatori ai unor
evenimente speciale;
- reparații si îmbunătățiri;
- muncă la bibliotecă;
- activități științifice și
artistice;
- supraveghetori pe terenul
de joaca al copiilor;
- organizatori ai zilelor de
naștere - la STEP SE PRACTICA
ORGANIZAREA ZILELOR DE NASTERE;
- sarcini speciale: ex.
organizarea de excursii
- colectori de fonduri(
plata pentru masa la cantina)
CHESTIONAR
REFERITOR LA COPILUL DUMNEAVOASTRĂ
1. NUMELE, PRENUMELE COPILULUI
………………………………………………………………………………………
2. ADRESA
………………………………………………………………………………………
3. NUMELE, PRENUMELE TATĂLUI, LOCUL DE
MUNCĂ
………………………………………………………………………………………
4. NUMELE, PRENUMELE MAMEI, LOCUL DE
MUNCĂ
………………………………………………………..………………………
5. GREUTATEA ŞI ÎNĂLŢIMEA COPILULUI
………………………………..
6. CE REZULTATE CREDEŢI CĂ VA OBŢINE ÎN
ACEST AN ŞCOLAR?
………………………………..…………………………………………………………………
7. DINTRE ORELE DE CURS, CE ORĂ ÎI PLACE
MAI MULT?
………………………………………………..………………………………………………
8. SUBLINIAŢI EXPRESIILE CE I S-AR
POTRIVI CEL MAI BINE:
mobil, în mişcare, să se facă
remarcat, se intimidează repede, închis în sine, visător, exuberant, cu capul
în nori, combativ, rece, tenace, copilăros, nepăsător, serios, autoritar,
personal, descurcăreţ, politicos, liniştit, metodic, neliniştit, indiferent,
tăcut, morocănos, puţin afectuos
9. PRECIZAŢI PROBLEMELE PE CARE LE ARE
COPILUL DIN PUNCT DE VEDERE AL SĂNĂTĂŢII ŞI COMPORTAMENTULUI ŞI TREBUIE ŞTIUTE
DE ÎNVĂŢĂTOARE
………………………………………………………………………………………………………………………………………………
10. CE LITERE ŞTIE DE LA GRĂDINIŢĂ ?
………………………………………………………………………………………………………………………………………………
11. CE CIFRE CUNOAŞTE ?
…………………………………………………………………………………………………………………………………………
SEMNĂTURA
PĂRINTELUI,
………………………………..
CHESTIONAR ADRESAT PĂRINŢILOR
DATA:
NUMELE ELEVULUI________________________________
VĂ RUGĂM SĂ RĂSPUNDEŢI LA URMĂTOARELE ÎNTREBĂRI:
v AŢI CONSULTAT MAPA CU
LUCRĂRILE COPILULUI ÎMPREUNĂ CU COPILUL DUMNEAVOASTRĂ?
………………………………………………………………………………………
v CARE PARTE V-A PLĂCUT
MAI MULT?
………………………………………………………………………………………
v AVEŢI VREO ÎNTREBARE
REFERITOARE LA CONŢINUTUL MAPEI?
………………………………………………………………………………………
v CE PROGRES ÎNREGISTRAT
DE COPIL AŢI REMARCAT?
………………………………………………………………………………………
CHESTIONAR ADRESAT
PĂRINŢILOR
DATA OCTOMBRIE
NUMELE ELEVULUI________________________________
VĂ RUGĂM SĂ RĂSPUNDEŢI LA
URMĂTOARELE ÎNTREBĂRI:
v CARE ESTE CEL MAI MARE MOTIV DE MÂNDRIE PRIVIND COPILUL DUMNEAVOASTRĂ?
…………………………………………………………………………………………………………………………………………
v CE ACTIVITĂŢI DESFĂŞURATE DE COPIL LA ŞCOALĂ V-AR PLĂCEA SĂ CUNOAŞTEŢI?
…………………………………………………………………………………………………………………………………………
v CUM V-AR PLĂCEA SĂ FIŢI IMPLICAT ÎN VIAŢA ŞCOLII ŞI A CLASEI ÎN ACEST AN
ŞCOLAR?
…………………………………………………………………………………………………………………………………………
Step
by Step consideră părinţii ca primii învăţători ai
copilului, parte din procesul de învăţământ. Părinţii sunt invitaţi să
participe efectiv la clasă, la procesul de educaţie, bineînţeles sub auspiciile
unei colaborări cu învăţătorul. Prezenţa unui părinte în clasă este un fapt
firesc, nici festiv, nici perturbator. Poziţia “umăr la umăr” a educatorului cu
copilul în centrele de activitate facilitează această participare. Lecţiile
tematice unde un părinte poate aduce mai viu elemente din sfera lui de
activitate îl pot transforma în personaj principal în educaţie. În comunicarea
cu educatorul în clasă, se nuanţează specificul în dezvoltare al fiecărui
copil, se găsesc modalităţi de cultivare a unor abilităţi în familie pentru a
completa sau suplimenta procesul educativ. Aceasta comunicare duce la reducerea
presiunilor conflictuale asupra copilului, dându-i o mai mare libertate în
dezvoltare. Comunicarea copilului cu adulţii devine mai uşoară, el se exprimă
mai liber devenind astfel mai transparent pentru părinţi.
Accentul pus pe participarea familiei în cadrul programului Step by Step
este și el o particularitate unică. Prin programul Step by Step se emite
convingerea că familiile au cea mai mare influență asupra copiilor și că ele
sunt educatorii lor primari. Familiile doresc binele copiilor lor, urmărind ca
ei să devină cetățeni realizați și plini de succese. De aceea, familiei trebuie
să-i fie permis să joace un rol indispensabil în procesul educațional și să
ofere ajutor la dezvoltarea experiențelor de asimilare și învățare din cadrul
programului. Programul Step by Step va promova participarea familiei în
modalități variate. Modelele vor varia de la centru la centru și de la familie
la familie în funcție de diverse circumstanțe individuale și comunitare. Cu
toate acestea, familiile vor încuraja să se implice în toate secțiunile
programului.
Fiecare centru va avea o Cameră a Familiei unde membrii familiei să poată avea întrevederi
cu educatorii, să poată împrumuta materiale, să poată afla despre progresul
copilului, despre sănătate, disciplină și alte subiecte de interes. Această
cameră va fi utilizată pentru întrevederi și discuții cu părinții. Familiile
vor fi întotdeauna binevenite la centru pentru a-i ajuta pe copii, pentru a
contribui la diferite activități și pentru a se întâlni cu echipa de educatori.
Ele vor fi încurajate să se alăure activităților copiilor din grupă și să
împărtășească acestora idei legate de înclinațiile și experiența proprie.
Membrii familiei vor fi angajați ca ajutoare de educatori pentru a completa
posturile de ajutoare de educator și vor fi încurajați să-și ofere serviciile
în clasă, să construiască echipament, să ajute la organizarea de excursii în
împrejurimi și la activități care îi interesează și la care pot participa.
Un alt element al Programului Step by Step este Comitetul de Consultanță Familială, un
comitet care va discuta operațiunile proiectului împreună cu echipa de
educatori. Comitetul va fi constituit din părinții copiilor înscriși în program
și va putea include și alți membri ai comunității. Programul Step by Step va
include o Evaluare a Necesităților Familiei (ENF) pentru fiecare copil. Aceasta
va furniza un profil general sau o imagine generală a fiecărei familii care
este deservită de proiect.
Răspunderea
reciprocă: Părinții și educatoarele au în egală măsură răspunderea
eforturilor comune pentru a dezvolta o relație de colaborare. Comunicarea,
respectul, acceptarea diferențelor și căutarea intereselor copilului formează
bazele unei bune relații. Nu e întotdeauna suficient să schimbi personalul și
atitudinea familiei; de multe ori, oamenii de profesie în ceea ce privește
educația și părinții trebuie să-și dezvolte noi abilități și practici pentru a
stabili contacte de calitate.
Șanse de colaborare:
Membrii familiei vor putea alege dintre multe modalități și ocazii de a se
implica în program. Vizitele la domiciliu vor fi programate la momente
convenabile pentru familie și vor oferi educatoarei ocazia să cunoască familia
și copilul în mediul lor propriu. Familia va fi încurajată să viziteze sala de
clasă în orice moment. Părinții vor fi invitați să-și valorifice talentele
alături de copii (lucrul în lemn, cusutul etc.). De asemenea, ei vor fi rugați
să se pronunțe asupra carnetelor de notițe care sunt trimise acasă de
educatoare. Când familiile comunică educatoarelor despre evenimente speciale
din viața lor (zile de naștere, o slujbă nouă, vizite la rude, o excursie
într-un oraș din apropiere) aceasta va găsi motivele care stau la baza
potențialelor schimbări din comportamentul copiilor. Aceste evenimente pot
deveni și ocazii de dialog între copii.
Frecvența și varietatea ocaziilor ca membrii familiilor
și educatoarele să lucreze împreună, să comunice și să-și împărtășească
informații vor veni în întâmpinarea diverselor nevoi și preferințe ale fiecărei
familii. De exemplu, dacă ambii părinți lucrează, ei au la dispoziție un timp
limitat pentru a participa la programul școlar de zi cu zi. Comunicarea
neîntreruptă cu acești părinți este foarte importantă, deci se vor sugera
modalități creative pentru facilitarea comunicării. Un mic dejun, duminica,
organizat pentru familii la școală, notițe și observații trimise la domiciliu
de educatoare/învățătoare cu detalii despre activitățile preferate de copil. Se
poate ca, într-o astfel de familie, un bunic/o bunică să aibă grijă de copii
cât timp părinții sunt la serviciu. Bunica poate participa cu plăcere la o
activitate săptămânală de gătit împreună cu copiii în sala de clasă. Aceasta
permite copilului să aibă un membru al familiei care cunoaște noua lui lume,
iar bunica, ajungând să cunoască mai multe despre activitățile din sala de
clasă, își poate comunica impresiile și noutățile restului familiei.
Comunicarea cu familiile face parte integrantă din
răspunderile ce revin echipei de educatori/învățători. Toate familiile se
preocupă de copiii lor și vor ca ei să învețe cu succes și cu plăcere. Școala
reprezintă, mai mult ca sigur, prima experiență a copilului separat de familia
lui și deci membrii familiei vor dori să cunoască cum copilul progresează.
Echipa de educatori/învățători va dori să discute cu familia despre
activitățile pe care copilul le desfășoară acasă și la școală, despre punctele
forte și despre cele slabe, despre motive de îngrijorare din partea
educatoarei/ învățătoarei.
Dialogul deschis bazat pe încredere reciprocă, cere timp
pentru a fi clădit. Unii părinți, care au avut experiențe negative în timpul
propriilor ani de școală, se pot simți intimidați de prezența unor cadre
didactice. Alții, care au fost învățați de profesorul „știe cum e mai bine”, nu
pun la îndoială faptele acestuia. Cadrele didactice la rândul lor pot să fi
avut experiențe negative, probabil unii părinți le-au dat lecții despre cum
să-și facă meseria. Aceste atitudini sau sentimente pot obstrucționa o bună
comunicare. Va fi important pentru echipa de cadre didactice să discute cu
familia încă de la începutul Programului, explicându-i că este nevoie de
informație din partea familiei. Talentul de a asculta este indispensabil
dialogului deschis.
Strategii de
comunicare informală : Foarte adesea, un program încărcat și un orar de lucru prelungit au drept consecință
lipsa de timp liber a familiei. De aceea, ocaziile informal de dialog dintre
membrii echipei de cadre didactice și familie au o importanță deosebită în
constituirea unei comunicări valide între casă școală. Multe echipe de cadre
didactice pot dialoga cu familiile dimineața, când copilul este lăsat la
școală, și după-amiaza, când copilul este luat acasă. Acestea sunt momentele
când echipa de cadre didactice poate comunica familiei amănunte despre
activitățile zilei, despre progresele copilului, amintind de asemenea diferite
aspecte legate de întruniri ulterioare cu familia sau programul săptămânal.
Multe programe educaționale includ comunicarea informală în orarele lor cu
ajutorul planificării, la începutul și sfârșitul fiecărei zile școlare, de o
așa manieră, încât familiile să fie întotdeauna binevenite în cadrul programului
și al orarului zilnic.
Comunicarea dintre cadrele didactice și familie poate fi
facilitată și de trimiterea unei scurte note (a unui mesaj) către părinți, prin
copil. Mesajele trebuie să fie scurte și clare și pot descrie o realizare a
copilului, o nouă deprindere sau un nou comportament. Ele pot de asemenea să
conțină mulțumiri adresate familiei pentru ceea ce a făcut pentru program.
Familia apreciază gestul cadrului didactic de a trimite astfel de mesaje și se
poate simți încurajată să trimită la rândul ei note echipei de cadre didactice.
Acest stil de comunicare poate fi deosebit de eficient dacă cadrul didactic
lucrează cu copilul la un proiect anume care este aprofundat acasă, cu
părinții.
Pentru o comunicare constantă, carnetele de dialog care circulă între casă și grădiniță sunt
foarte utile. Aceste carnete de dialog pot fi simple caiete cu foi detașabile,
decorate de către copil, care sunt „transportate” înspre și dinspre școală de
către copil sau de către un membru al familiei. Majoritatea programelor
educaționale care utilizează această tehnică încearcă să comunice cu familia
prin intermediul carnetului de dialog cel puțin o dată săptămânal.
Afișierele reprezintă o altă modalitate prin care se
comunică informații familiilor într-o manieră informală. Informațiile de pe
afișier pot fi adresate direct anumitor părinți. Ele pot fi: anunțuri ale
diverselor întruniri, bilețele cu note despre comportamentul copilului au
despre alte aspecte importante. Se pot prezenta și informații legate de
activitățile petrecute la școală, produse artistice ale copiilor, povestiri despre
excursiile făcute, compuneri, fotografii cu membrii familiilor din care provin
copiii. De asemenea, pot fi afișate și liste cu orarul zilnic, note care
trebuie semnate, liste cu instrucțiuni pentru voluntari. Informațiile de pe
afișier pot repeta sau accentua date deja menționate prin intermediul altor
forme de comunicare cum ar fi scrisorile sau înștiințările trimise acasă.
Este important ca afișierele să fie frumos colorate și
plăcute la vedere, aspectul lor trebuind, ca de altfel și conținutul, să fie
schimbat frecvent. Familiile pot contribui la elaborarea acestor afișiere.
Există momente când se dorește o
comunicare programată, formală cu familiile. Vizitarea copiilor și a familiilor
la domiciliu este o practică utilizată de multe programe. Vizitele la domiciliu
trebuie efectuate de 2 ori în timpul
anului școlar, de obicei la începutul și respectiv sfârșitul anului. Scopul
vizitei este buna cunoaștere a copiilor și a familiilor lor. Vizita reprezintă
o bună cale de a stabili noi dialoguri și de a cunoaște membrii familiei.
Vizitele
la domiciliu pot fi recompensatorii atât pentru echipa de cadre didactice cât
și pentru familii. Cadrul didactic poate afla lucruri interesante despre
cultura familiei respective, modul de a interacționa, sau despre talentele și
aptitudinile membrilor acesteia. În ceea ce privește membrii familiei, ei se
bucură astfel de atenția cadrului didactic și văd cum cadrul didactic intră în
contact comunicațional cu copilul. Familia poate împărtăși idei legate de
anumite preocupări, neînțelegeri sau obiective specifice referitoare la copilul
lor. Cadrul didactic are șansa de a discuta pe larg despre progresele și
succesele individuale ale copilului.
Familiile în sala de clasă: Pentru a ajuta familiile să se simtă binevenite și în
largul lor în sala de clasă e nevoie de mai mult decât o simplă notiță scrisă
sau de o invitație unică, izolată.
Programul Step by Step se bazează pe o strânsă colaborare și comunicare între
cadre didactice și familii. Participarea membrilor familiei este foarte
necesară, materializându-se în exprimarea în scris a cerințelor și
necesităților lor și în dialoguri cu echipa de cadre didactice pe marginea
diverselor posibilități și ocazii care sunt puse la dispoziția familiilor
pentru a participa la elaborarea programului. Familiilor pot să comunice
interesele și atitudinile lor care pot deveni utile în cadrul programului.
Crearea unei atmosfere de încredere reciprocă, bazată pe comunicare sinceră,
necesită respectul mutul care survine în timp. Există numeroase avantaje ale
promovării participării familiei ca și componentă esențială a unui program de
educație școlară.
Alte activități care pot promova
participarea familiei:
v Urcușul
pe munte –
un scurt traseu montan într-un colț de natură ar fi o minunată experiență
educativă.
v Picnicurile
– cuprind
cântece, jocuri tradiționale și povești care molipsesc pe toată lumea;
v Patinaj
pe gheață sau pe patine cu rotile - chiar dacă nimeni nu e
expert, n-are a face. Toată lumea se va distra de minune.
v Pescuitul
– atât
copiilor, cât și adulților le place să pescuiască; a vă uda leoarcă face parte
din distracție.
v Construirea
sau îmbunătățirea locului de joacă din curte – este o activitate la care oricine
poate da o mână de ajutor, este o modalitate minunată prin care se pot atrage
tații care pot da înapoi când este vorba de alt soi de activități.
v Grădinăritul
– copiii
pot învăța cum se cresc plantele comestibile, iar părinții pot obține de aici
fructe și legume proaspete.
v Sărbătoarea
zmeului –
copiii și părinții pot confecționa împreună un zmeu de hârtie ( sau mai multe),
invitând și alte grupe să participe la
ridicarea lor.
Cluburi
sau cursuri - grupurile
de opinie și dialog de diverse tipuri sunt importante pentru părinți, care
astfel leagă prietenii și se obișnuiesc să se susțină și să se sprijine
reciproc.
v Cursuri
de cusut, arte frumoase, exerciții fizice - un expert poate să predea aceste
cursuri pentru părinți și pentru cadrele didactice.
v Club
de reparații -
aici, familiile se reunesc și se ajută reciproc în a repara mașinuțe,
echipamente, hăinuțe sau alte materiale din sala de clasă
v Amici
în secret -
pentru fiecare părinte se desemnează un alt părinte care să-i fie „amic
secret”. Pe parcursul anului școlar , fiecare părinte va face gesturi frumoase
față de „partenerul său”, la sfârșitul anului părinții vor constata că această
activitate este o cale minunată de cunoaștere reciprocă
Mâncare
și distracție:
v Petreceri
cu specialități culinare – o
minunată cale de a înțelege diversele tradiții ale fiecărei familii înscrise în
program. Familiile sunt încurajate să
aducă mâncăruri gătite sau ingrediente pentru a le pregăti la școală, un grup
de părinți și copiii vor asista la prepararea mâncărurilor. Cu puțină muzică și
dans și cu poveștile și demonstrațiile copiilor, se va obține o seară de
neuitat.
v Seara
mâncărurilor preferate - părinții sunt rugați să discute cu
copii lor despre ce mâncare le place, să
o prepare și să o aducă la grădiniță.
Acestea
sunt doar câteva idei de implicarea a familiilor în program pe căi active,
agreabile.
Toate
aceste presupun din partea părinților o dorință de implicare atât activă cât și
materială pentru a se putea realiza o bună colaborare între Școală și familie.
Programul
Step by Step pentru învăţământul primar consideră părinţii ca parteneri în
educaţia copiilor, având încredere în responsabilitatea şi cooperarea
părintelui şi a şcolii pentru a asigura succesul fiecărui copil în toate
domeniile de dezvoltare.
Părinţii şi şcoala pot fi parteneri
printr-o relaţie eficientă şcoală – părinte ce se poate realiza prin:
1.
comunicare
bilaterală clară şi consistentă;
2.
variate
mijloace de comunicare.
1. Comunicarea
Relaţia
părinte – şcoală are la bază încrederea, iar comunicarea eficientă asigură
încrederea reciprocă. La începutul parteneriatului real cu părinţii ne-am
gândit ce putem învăţa de la părinţi despre copiii lor, fiind convinse că
părinţii sunt cei mai importanţi consultanţi privitor la copii. Am ascultat
atent părinţii, astfel încât am reuşit să stabilim o relaţie deschisă cu
sprijin reciproc cu scopul de a crea un parteneriat strâns în sprijinul
copilului.
De-a
lungul celor trei ani de activitate în această alternativă educaţională am
organizat regulat întâlniri cu părinţii în scopul comunicării continue privind
progresul fiecărui copil, însă dialogurile obişnuite au fost mai frecvente.
Prima întâlnire cu părinţii am organizat-o cu o săptămână înainte de începerea
clasei I. Am avut ca scop cunoaşterea reciprocă şi am solicitat părinţilor
anumite informaţii prin următoarele întrebări:
·
Ce
ar dori copilul dvs. să câştige în acest an şcolar?
·
Care
este cel mai mare motiv de mândrie privind copilul dvs.?
·
Care
sunt jocurile şi activităţile lui preferate? Dar locul preferat de joacă al
copilului dvs.?
·
Ce
face copilul dvs. când este trist? Care este cea mai bună metodă de alinare?
·
Ce
altceva aţi vrea să ştim despre copilul dvs.?
·
În
care dintre aspectele programului v-ar place să aveţi posibilitatea să vă
implicaţi:
a.
Lucru
în sala de clasă împreună cu doamnele învăţătoare?
b.
Confecţionarea
de materiale didactice?
c.
Participanţi
activi în cadrul grupului de opinie şi dialog?
În urma analizei răspunsurilor date,
am constatat că majoritatea părinţilor (peste 80%) au o comunicare foarte bună
cu copiii lor, le cunosc comportamentul în diferite situaţii, ştiu jocurile lor
preferate şi printre motivele de mândrie au specificat, destul de des,
generozitatea şi rapida adaptabilitate într-un grup.
În organizarea întâlnirilor noastre
cu părinţii am avut permanent în vedere :
- pregătirea: - fişe ale fiecărui copil,
evaluări individuale şi exemple ale muncii copilului într-un
dosar pentru imaginea evolutivă a copilului;
- notarea unor elemente importante cum ar fi activităţile preferate, prietenii speciali, precum şi observaţii care să sintetizeze experienţele evolutive ale copilului în toate domeniile;
- locul: - mobilierul clasei oferă posibilitatea ca părinţii să stea pe scaune de mărime normală în jurul unor mese joase pe care sunt expuse lucrările copiilor despre care se vorbeşte; - aranjarea mobilierului sugerează părinţilor că este o întâlnire între colegi care îşi împărtăşesc informaţii;
- conţinutul / structura: - în cadrul unei atmosfere
prietenoase, am evidenţiat punctele forte ale copilului, prezentând anecdotic comportarea lui, lucrări de arte şi de la
alte ore sau creaţii personale;-
discuţiile au vizat scopurile sociale şi spirituale, profesionale, cognitive şi de dezvoltare fizică, planurile şi strategiile de atingere
a
acestor scopuri;
- am avut grijă să limităm cuvântul nostru încât să nu depăşim jumătate din timpul întâlnirii;
- după întâlnire: - fiind un moment hotărâtor în asigurarea continuării dialoguri, se dau răspunsuri imediate dacă părinţii au solicitat acest lucru sau, în funcţie de conţinutul întâlnirii, se folosesc căi diferite: fixarea unei alte întâlniri, vizite acasă, informări regulate, un formular de evaluare prin care se cer sugestii privind formatul întâlnirii, discuţii prieteneşti zilnice cu părinţii;
De-a lungul întâlnirilor cu părinţii se comunica şi evidenţiază experienţele evolutive ale copiilor la şcoală.
Astfel, părinţii primesc constant informaţii de calitate şi şi
reconsideră atitudinea faţă de rolul de părinte şi opiniile despre
experienţele prin care trec copiii, fiind mult mai preocupaţi faţă de întreaga
experienţă şcolară.
2. Variate
mijloace de implicare
Încă din clasa I se crează o
atmosferă deschisă prin implicarea şi încurajarea părinţilor să pună întrebări,
să vină la ore şi să-şi împărtăşească interesele şi talentele.
Prezentăm, în continuare, câteva
activităţi în care părinţii elevilor au avut o implicare activă.
Ø Sărbătoarea
primelor 100 de zile de şcoală
-
părinţii sunt grupaţi pe patru centre de activitate: citire, scriere, matematică,
arte;
- lucrează efectiv sarcinile primite, sub observarea directă a copiilor lor;
-
la
Evaluare își prezentă produsele activităţii, elevii pun întrebări şi
şi își exprimă părerea personală;
Ø Clubul
Cărţii
- se
aleg patru cărţi adecvate interesului şi nivelului elevilor;
-
sub
forma unui pachet, elevii iau cărţile acasă pentru o săptămână şi le
citesc, împreună cu părinţii;
-
în
pachet se află şi un carneţel în care sunt notate impresiile părinţilor şi ale
elevilor în urma citirii cărţilor;
-
astfel,
copiii şi părinţii au fost puşi împreună într-un program care susţine dragostea
de carte şi de lectură;
Ø Ateliere
de lucru
-
împreună
cu elevii şi pe baza unui program dinainte stabilit, părinţii se implică în
realizarea unor şabloane, cărticele, proiecte tematice, accesorii pentru
diferite activităţi culturale;
Ø Analiza
dosarului cu lucrările copilului
Lunar sau o dată la două luni, se trimit părinţilor dosarele copiilor, alături de o înştiinţare prin care îi
informează pe părinţi că acest dosar conţine un set din lucrările copilului. Se
recomandă părinţilor să parcurgă toate materialele împreună cu copilul, să-i
pună acestuia întrebările pa care le consideră necesare şi apoi să completeze
un chestionar de forma:
·
Aţi
consultat dosarul împreună cu copilul dvs.?
·
Care
parte v-a plăcut mai mult?
·
V-au
surprins progresele înregistrate? De ce?
·
Aveţi
vreo întrebare referitoare la conţinutul dosarului?
Răspunsurile părinţilor reprezintă
indicaţii preţioase privind comunicarea în legătură cu evaluarea dosarului şi
am putut formula următoarele concluzii:
- toţi părinţii analizează portofoliul,
împreună cu copiii;
- în general sunt apreciate toate
lucrările, dar în mod special acele lucrări realizate la arte şi
ştiinţe;
- foarte puţini părinţi ( 2 - 3) au
întrebări în legătură cu portofoliul, acestea fiind explicate în discuţii particulare;
Ø Festivaluri
şi sărbători
La
sfârşitul fiecărui an şcolar o cale de a mulţumi părinţilor pentru implicare şi
ajutorul oferit, este înmânarea de diplome speciale într-un cadru festiv.
Părinţii şi învăţătorii se pot sprijini
reciproc, organizând activităţi şi proiecte interesante. Dacă părinţii simt că
sunt parte constitutivă a educării copiilor lor, ei ajung să aprecieze
eforturile pentru predare şi învăţare făcute de învăţători. Copiii au ocazia să
vadă că adulţii importanţi din viaţa lor activează împreună spre un scop comun,
dobândesc un simţ crescut al siguranţei şi încrederii şi le face plăcere să
simtă legătura dintre familie şi şcoală.
PARTENERIATUL
GRADINIȚĂ– FAMILIE
ÎNTR-O
GRADINIȚĂ „STEP BY STEP”
Alternativa
educaționala Step by Step este fundamentată pe convingerea că implicarea
familiei în cadrul programului este esențiala, de aceea unul din cele trei
concepte de bază ale programului este accentuarea colaborării cu familia în
modalități variate și metode diverse.
Activitatea
educativă din grădiniță nu poate fi izolata, separată de alte influențe
educative ce se exercită asupra copilului și mai ales, nu poate face abstracție
de acestea.
Educația trebuie să se
manifeste permanent ca o acțiune coerentă şi unitară a grădiniței şi familiei.
Interesul comun determină o mișcare de apropiere dublu sens, familie –
grădiniță, grădiniță – familie, în vederea unei suficiente cunoașteri de ambele
părți. Unitatea de acțiune este condiționată de unitatea de vederi, de un mod
comun de lucru și de o buna cunoaștere reciprocă.
Disponibilitatea
părinților pentru soluționarea în parteneriat a problemelor preșcolarilor
trebuie formată și stimulată.
Părinții
sunt deschiși la sugestiile educatoarei atunci când sunt tratați cu încredere,
ca niște adulți responsabili, când educatoarea nu pierde din vedere faptul că
părinții își cunosc bine copiii, chiar dacă nu au întotdeauna abilitatea de a
acționa într-un sens favorabil acestora.
În
cadrul grupei noastre familia reprezintă un partener ideal, de aceea i-am
oferit ocazii frecvente și varietate de a se implica în program. Am asigurat un
parteneriat real ce a părăsit traseele standardizate, ineficiente și a afirmat
flexibilitatea strategica şi acțională.
Echipa
de educatori cu bunăvoință şi competentă poate avea abilitatea de a face din
orice părinte un colaborator. Rezultatele concrete vor dovedi avantajele
colaborării.
Dintre
multiplele modalități de colaborare cu familia practicate și care pot avea un
real succes prezentam: întrunirile, comitetul de sprijin, afișierul,
expozițiile permanente, serbările, convorbirile individuale, mesajele scrise,
participările la activități etc.
În
orice grădiniță Step by Step familia și părinții copiilor vor vizita grădinița,
vor fi invitați să cunoască echipa de educatori, să observe sala de grupă și să
afle câte ceva despre program încă înainte de înscrierea copiilor.
De
mulți ani s-a depășit momentul când părinții iși lăsau copiii la ușă. Acum,
echipa de educatori și familiile copiilor își împărtășesc informații, fac
planuri împreuna despre cum să colaboreze, să se implice și să participe activ.
Întrunirile
părinților sunt foarte importante. Trebuie anunțate din timp, iar uneori se
trimit invitații. Sunt prezentați părinții copiilor nou veniți în grădiniță. Se
prezintă programul Step by Step, se discuta baza teoretica pentru a nu se
ajunge la neconcordanțe în comunicare. Se stabilesc așteptările părinților și
semnificația noțiunii de „succes” pentru fiecare. Se strâng date ce vor fi anunțate
în timp util. Se aplica unele chestionare. Părinții vor primi un formular
cuprinzând interesele familiei, în care trebuie sa bifeze dintr-o lista
aspectele de colaborare care le acoperă ariile de interes sau în care au
posibilitatea să se implice.
Întrunirile
vor fi un prilej ca educatoarea și părinții să discute, să planifice și să
rezolve diferite probleme. Familiile vor fi încurajate să se implice și să își
ofere serviciile. Prin lectoratele pe
diverse teme, părinții vor fi mai bine informați în fața problemelor educative
și de dezvoltare ale copilului.
Asociația
de Sprijin. Membri fondatori pot fi
echipa de educatori și toți părinții din
grupă, grădiniță, parteneri educaționali. Membrii de onoare ai asociației pot
fi parteneri din grădinițele înfrățite, eventual din altă țară. Asociația este
activă în organizarea de excursii, sărbători diverse, colecte pentru acte de
binefacere etc.
Menținerea
zilnica a contactului părinților cu grădinița se realizează prin Afișierul
grupei. Mascota grupei îi invită pe părinți să se informeze din următoarele
rubrici: Orar; Tema săptămânii;Să repetăm(cântecele, poeziile și jocurile
muzicale învățate); Apariții de reviste pentru copii; Aniversările copiilor;
Anunțuri( vizite și alte deplasări, piese de teatru și alte vizionari
evenimente);Mulțumiri pentru părinții ce s-au evidențiat în săptămâna
anterioara.
Acțiunile
de voluntariat inițiate de grădiniță , cu mare impact social, vor beneficia
întotdeauna de un aport important adus de părinți, ce se vor mobiliza exemplar.
Acțiunile îi vor face pe copii să descopere alături de părinți acțiunea și nu verbalismul. Vor avea condiția de a săvârși fapte bune, de a
descoperi binele și nu doar de a vorbi despre el, de a sprijini oameni cu nevoi
speciale. Copiii vor înțelege prin participare, importanța acțiunilor sociale
și vor trăi satisfacții morale.
Acțiunile
de voluntariat vor fi o evaluare a
compartimentului social, etic, moral, religios și o educare în sensul omeniei,
generozității, receptivității la durerile celor din jur.
Mostre
ale lucrării copiilor. În expoziția amenajată pe hol se afișează lucrările
tuturor copiilor, indiferent de aportul lor adus la ilustrarea temei
respective. Expoziția este un prilej de a-i familiariza, atât pe copii cât și
pe părinți, cu date și evenimente importante de natura socială, culturala,
ecologica, artistica.
Sărbătorirea
zilei de naștere – prilej de exersare a comportamentului civilizat între
membrii colectivului. De asemenea este o modalitate de a crea legături afective
cu membrii familiilor, deoarece invitații sărbătoritului sunt părinții, frații,
bunicii și prietenii. Zilele de naștere sunt o excelentă modalitate de fixare a
cunoștințelor legate de trecerea timpului, anotimpuri, luni și zile într-un calendar ilustrat al aniversarilor .
Excursii,
vizite. Copilul se hrănește cu trăiri
frumoase care îl ridica deasupra cotidianului.
Oferiți copiilor prilejul să cunoască lumea, natura, lucruri, și
oameni, oferiți-le trăiri cu valoare de
amintire.
Copiii
grupei, însoțiți de părinți și echipa de educatori, pot cunoaște unele dintre
valorile spirituale ale românilor vizitând casele memoriale: Eminescu, Creangă,
bojdeuca lui Creangă, Sadoveanu, George
Enescu, Ciprian Porumbescu etc.
Părinții
pot contribui la organizarea și la sponsorizarea excursiilor, pot asigura
supravegherea și securitatea copiilor, vor trai emoții pozitive alături de
copiii lor, le oferă modele de comportare, îi
familiarizează cu tradiții și obiceiuri populare, le povestesc evenimente
istorice.
Serbările
sunt o modalitate ca părinții să se cunoască între ei, să evalueze rezultatele
copiilor și să se implice în ornare, decorare, confecționare, sponsorizare și
dotare. Prin participarea părinților la astfel de evenimente, copiii vor căpăta
siguranța, se evita blocajele psihice.
Stimularea
și menținerea interesului părinților se realizează prin împărțirea prin rotație a
responsabilităților și prin recompensarea lor prin afișare la panoul unității
și cu diplome.
Camera
părinților este un loc retras, plăcut amenajat, unde de obicei au loc convorbirile individuale cu
ocazii deosebite, ca serbări, sărbătoriri aniversări . Părinții trebuie tratați
de la egal la egal, fără diferențe între clasele sociale.
Educatoarea
trebuie să cunoască copilul în contextul familiei și al influentei acesteia
asupra copilului. Educatoarea nu trebuie să exprime critici, ci să manifeste
simpatie, să dialogheze constructiv, iar în fața copilului părinții trebuie
obligatoriu să fie susținuți. Este datoare să echilibreze si sa atenueze
tensiuni si conflicte, sa fie sociabila, politicoasa, deschisa fata de familie
și problemele ei. Discuțiile trebuie să fie discrete și să rămână
confidențiale.
Părinții
să afle că orice nemulțumire sau îndoială față de educatoare sau față de
program, care de obicei e temporară, nu trebuie exprimată în fața copilului
pentru că nu are decât efecte negative ci, trebuie discutata și clarificată
direct cu educatoarea.
Părinții
pot împrumuta jocuri, cărți, reviste, jucării, casete, CD.
Evaluarea
Parteneriatului grădiniță – familie se poate face prin discuții libere și prin
aplicarea unui chestionar la sfârșit de an școlar. Rezultatele evaluării vor
scoate în evidență dacă părinților le-au fost satisfăcute așteptările, iar prin
participarea la parteneriat au descoperit modalități noi de a se implica în
educarea copiilor și în activitățile grădiniței.
Succesul
parteneriatului cu părinții va fi confirmat prin prezenta ulterioara și prin
implicarea frecventă la acțiunile grupei. Valorificarea potențialului uman și
conștientizarea impactului pozitiv al ideilor antrenate și construite pe
parcursul desfășurării parteneriatului vor dobândi valoare.
Se
poate alcătui un jurnal al grupei cu seturi de fotografii, impresii ale
părinților, descrieri de acțiunii, menționări ale unor contribuții deosebite,
copii ale unor diplome obținute, scrisori pentru părinți și scrisori ale
părinților.
Parteneriatul
Grădiniță – Familie este o experiență benefica. Împreună copii, părinți,
grădiniță, comunitate valorifica o experiență care stimulează și sărbătorește
succesul educației.
Parteneriatul
Grădiniță – Familie poate fi terenul unor relații educative din care fiecare să
fie beneficiar: copil, părinte, educator. Fiecare poate să învețe și să se
simtă VALORIZAT ȘI IMPORTANT.
2.
Colaborarea
cu familia în cadrul Educației
Montessori
În
alternativa Montessori, educatoarea, părinții și copiii lucrează împreună
pentru a crea comunități de învățare în care fiecare se simte în siguranță și
este perceput așa cum este în realitate. Părintele și educatorul sunt priviți
ca cele doua vâsle ale unei bărci. Daca se mișcă numai una, barca se învârte în
cerc, dacă vâslele se acționează într-o direcție diferită, exista riscul ca
barca să se răstoarne.
Avantajul
primordial îl constituie dreptul fiecărui copil de a participa la propria
formare, de a se autoforma și consecințele acestui lucru in evoluția personala.
Programul Montessori oferă experiențe care cultiva spiritul de independenta,
respectul de sine, pasiunea pentru lucrul bine făcut și respectul față de
spiritul individual al fiecăruia.
Dezavantajele
sunt de ordin material. Pentru dotarea unei clase Montessori cu trusele si
materialul de dezvoltare complet, sunt necesari aproximativ 20.000 euro, de
aceea acest program necesită un mare sprijin din partea familiei, spijin ce presupune
și un mare suport material.
Părinții
doresc să își educe copiii astfel încât să se adapteze cât mai ușor la
provocările ce vor veni în viața de adult. Mediul educațional stimulativ și
materialele de învățare stimulează implicarea activă a copiilor în sarcina de
învățare, aceștia fiind conștienți de responsabilitatea pe care și-o
asuma. De asemenea, se asigura o mai bună punere în practică a cunoștințelor,
exersarea priceperilor și capacităților în variate contexte și situații.
3.
Colaborarea
cu familia în cadrul Planului Jena
Școala
trebuie să colaboreze cu părinții, constituind o parte dintr-o comunitate de
viață mai amplă. Învățământul se bazează pe educație naturală, spontană.
Părinții sunt ajutați să susțină copiii în eforturile lor de a dobândi o bună
educație; ei trebuie să cunoască și să sprijine relația care se stabilește între educația naturală și cea conștientă,
îndrumată de către profesor. Ei sunt invitați să participe la cât mai multe
activități organizate în școală, să fie activi în comunitatea educațională ,
dar și în comunitatea de viață din care fac parte.
Dezvoltarea
propriei identități a copilului poate să se desfășoare doar în interacțiunea sa
cu alți indivizi, deci în comunitate. Părinții, cadrele didactice și copiii,
care formează comunitatea educațională au ca obiectiv comun realizarea unei
educații de bună calitate. În comunitate copilul învață să fie membru util al
acesteia și să-și dezvolte spiritul critic față de acesta. El învață de
timpuriu să-i respecte pe cei din jur, să-și asume responsabilități, învață ce
este libertatea și care sunt limitele ei, învață să se manifeste ca persoană
dinamică, cu spirit de inițiativă.
Mediul
în care se desfășoară procesul educațional este foarte important. El trebuie să
ofere confort, siguranță, intimitate , asemenea unui cămin și trebuie să
reflecte gustul, nevoile și interesele copiilor, care și contribuie la
amenajarea și întreținerea lui. Plante, acvarii, colecții de desene, de obiecte
realizate de copii, de materiale din natură, jucării și jocuri, un mobilier
ușor și mobil sunt nelipsite în grădinițele și școlile organizate după Planul
Jena, acestea fiind posibile cu ajutorul spijinului acordat de părinți, prin
sponsorizări și prin o bună colaborare a școlii cu părinții elevilor.
4.
Colaborarea
cu familia în cadrul Școlii Waldorf
În
Școala Waldorf se pune un mare accept pune un mare accent pe colaborarea cu
familia, deoarece armonia și constanța relației dintre profesori și părinți se
răsfrânge pozitiv asupra elevilor. Cel
mai evident aspect al acestei colaborări este faptul că cele două lumi,
școala și familia, știu tot timpul una de cealaltă, formează un întreg sănătos.
Profesorul
ține legătura cu părinții elevilor, astfel încât activitatea sa pedagogică are
o caracteristică mai personală. Cel puțin o data pe semestru, părinții elevilor
se întâlnesc cu toți profesorii clasei în vederea îmbunătățirii activității
didactice.
Pe
lângă obișnuitele ședințe cu părinții, elevii, părinții și profesorii se
întâlnesc și colaborează cu multe alte ocazii: tabere, spectacole și serbări,
târguri și carnavaluri. La acestea muncesc toți, cot la cot, pregătind împreună
acțiunea respectivă. Și această muncă în colectiv este deosebit de educativă,
iar puterea exemplului celor din jur îl influențează pozitiv pe copil.
Dar, poate cel mai puternic
argument al acestei colaborări îl reprezintă însăşi şcolile Waldorf din
lume. Acestea nu sunt înfiinţate de ministerele învăţământului din ţara
respectivă, ci iau naştere din iniţiativa părinţilor care, nemulţumiţi de
oferta publică, îşi doresc această alternativă, luptându-se pentru ea. Părinţii
sunt astfel inima oricărei Şcoli Waldorf.
Latura
părinţi-şcoală este deseori neglijată, odată cu trecerea copilului de ciclul
primar. Participarea la şedinţele cu părinţii scade sub jumătate, mulţi părinţi
aducându-şi aminte de şcoală doar dacă copilul lor rămâne corigent.
Educatorii trebuie să lucreze împreună cu
familiile, pentru că în școlile Waldorf scopul de bază este de a provoca părinții
să monitorizeze îndeaproape dezvoltarea copiilor lor. Școala și familiile
lucrează conștient, pentru a forma copiii armonioași. Pentru a face acest
lucru, din momentul înscrierii, școala trebuie să facă clar pentru parintii ce
este pedagogic. Părinții, apoi, în posesia acestui material, pot reflecta
și de a lua o decizie conștientă cu privire la educația viitoare a copiilor
lor, participând astfel activ în acest proces.
Părinții vor fi chemați la conversații private cu
privire la progresul copiilor lor în școală și, de asemenea, în ceea ce
privește spiritul de conviețuire între școală și familie, profesorii ar trebui,
cel puțin o dată pe an, să viziteze elevii lor în casele lor.
Școala va promova, de asemenea, excursii menite să
discretizere și armonizeze conviețuirea socială.
Serbările școalare, de obicei, legate de anotimpuri,
moment de prestigiu pentru părinți, precum și Bazar evenimentului.
Bazarul este rezultatul de organizare și de lucru
efectiv efectuat pe tot parcursul anului pentru familii. Lucrări de
tamplărie, să facă jucării, legătorie, pictura și altemeserii sunt conduse de părinți și expuse
pentru întreaga comunitate, arătând în copii lor un mare potențial uman.
Grupurile de studiu privind educația Waldorf și
dezvoltarea copilului vor fi oferite părinților la școală și în familie,
se colaborează în procesul de educare a copilului.
Waldorf studiază fiecare copil în parte și încercă de a-i satisface toate nevoile lui. Permite părinților să
participe activ la dezvoltarea și formarea profesională a copiilor lor,
construind o comunitate vie, puternică și mult mai fericită.
Bibliografie:
v Bibliografie
– Kate Burke Walsh, „Predarea orientată după necesităţile copilului”, Iaşi,
1999
v Dumitrana,
M. – „Copilul, familia și grădinița”, Editura Compania, 2000
v Paisi
Lazarescu, M., Ezechil, L. - „Laborator preșcolar”, Editura V&I, 2002
Mititean
Raluca
Pop
Anamaria
Urcuș
Georgiana
Păun
Marcela-Alina
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu