Alternativa Step by Step
"Visez o scoala in care sa nu se predea, la
drept vorbind, nimic. Sa trăieşti liniştit şi cuviincios, într-o margine de
cetate, iar oamenii tineri, câţiva dintre oamenii tineri ai lumii, să vină acolo
pentru a se elibera de tirania profesoratului. Căci totul şi toţi le dau
lecţii. Totul trebuie învăţat din afară şi pe dinafară, iar singurul lucru care
le e îngăduit din când în când e să pună întrebări. Dar nu vedeţi că au şi ei de spus ceva ? de mărturisit
ceva ? Şi nu vedeţi că noi nu avem întotdeauna ce să le spunem? Suntem doar
mijlocitori între ei şi ei înşişi... Dar nici asta nu trebuie să le fie
spus"
- Constantin Noica-
CUPRINS:
I. Noţiuni
introductive
II. Caracteristici:
1. Particularităţi ale predării în
alernativa Step by Step
2.Individualizarea elevilor
3.Implicarea
familiei ca partener
4. Dezvoltarea creativităţii
elevilor în clasa Step by Step
5.Relatia profesor - elev
6.Evaluarea
elevilor
III.Concluzii
IV.Bibliografie
I.Noţiuni introductive
În cadrul sistemului de învăţământ din
România, prin iniţiativele realizate la nivel central, teritorial şi local,
după anul 1990, sunt instituţionalizate următoarele alternative educaţionale,
aplicabile în învaţământul preprimar şi primar, cu deschideri spre învăţământul
secundar:Waldorf, Montessori, Step by step, Freinet şi Jena-Petersen.
Programul
Step by Step urmăreşte să creeze temelia atitudiniilor, cunoştinţelor şi
deprinderilor de care vor avea nevoie copiii în viitor. El este conceput în
spiritul respectului faţă de necesităţile specifice fiecărei ţari cu tradiţiile
sale culturale, în spiritul respectării Drepturilor omului şi a Convenţiei
Drepturilor Copilului. În ţara noastră alternativa educaţională a debutat în
1994 la iniţiativa fundaţiei SÖRÖS pentru o societate deschisă, iar în 1998 ea
este continuată de centrul Step by Step pentru Educaţie şi Dezvoltare
Profesională.
Cea mai răspândită alternativă
educaţională din România, la ora actuală, este Step by Step, care funcţionează
pentru învăţământul pre-primar, primar şi gimnazial.
La noi în ţară alternativa Step by Step funcţionează din 1995.
Alternativa Step by Step sprijină şi integrează familia, formând
împreună cu ea un tot unitar, care sădesc împreună personalitatea activă şi
creatoare a copilului.
Prezenţa alternativelor educaţionale în peisajul educaţional românesc
este una benefică, reprezentând şi un factor stimulativ pentru învăţământul
tradiţional, apărând astfel concurenţa pozitivă.
II.CARACTERISTICI
1.
Particularităţi ale predării în alternativa Step by Step
Daca in procesul de instruire
traditional, activitatea se concentra in jurul cadrului didactic, el
fiind cel care transmitea cunostintele, iar elevul era, “un recipient”(Ioan
Cerghit),in cadrul invatamantului alternativ,invatarea se bazeaza pe
participarea directa a elevului la propria sa formare.A invata copilul cum sa
invete , mai degraba decat ce sa invete precum si de a-si dezvolta propriul
potential sunt doua lucruri foarte importante pentru alternativa Step by Step.
Invatatoarea trebuie sa cunoasca , sa inteleaga
diversele stiluri de invatare ale elevilor si sa adapteze mediul de invatare la
nevoile fiecarui copil.Invatatoarea trebuie sa fie constienta de faptul ca
fiecare copil este dominat de o anumita aptitudine , care poate duce la un tip
de inteligenta identificabil in “Teoria inteligentelor multiple” a lui Gardner
.
Cunoasterea tipului de inteligenta dominat ne ajuta sa intelegem si sa
intervenim asupra copilului ca atare , si cu siguranta va duce la success in
ceea ce priveste actul de predare-invatare-evaluare.
Conceptul de individualizare a instruirii defineste actiunea
profesorului angajata in directia proiectarii si a realizarii activitatii
didactice/educative in functie de particularitatile Bio-Psiho-Socio-Culturale
ale fiecarui elev , in vederea dezvoltarii si a intregrarii sale optime la diferite
niveluri de cerinte micro si macro-structurale inregistrate in procesul
devenirii personalitatii umane.
Step
by step cauta sa asigure ca orice copil achizitioneza si dezvolta aptitudini
fizice, congnitive , emotionale ,
etico-morale , artistice , teoretice , sociale si practice pentru a participa
la o societate democratica , deschisa .
O
foarte mare importanta o are si relatia pe care o stabileste cadrul didactic cu
propii elevi . Aceasta relatie trebuie sa fie una bazata pe o comunicare eficienta .
Ideea de proces include o dualitate , in cazul procesului
instructiv-educativ aceasta incluzand cadrul didactic ca subiect al schimbarii
si elevul , obiectul schimbarii. In
prezent , relatiile trebuie sa duca la un parteneriat intre cadrul didactic si
elev , bazat pe o comunicare eficienta intre cei doi , colaborare si
cooperare . (Cerghit)
Alternativa educationala Step by Step , urmareste prin cadrul
programului sau specific tocmai o optimizare a acestor relatii , prin constientizarea
si a elevului de faptul ca fiecare mai are de invatat , si ca putem invata unii
de la altii , chiar daca exista o
diferenta de statut .
In locul unei relatii inegale cadrul
didactic-copil , alternativa Step by Step considera copilul ca pe o persoana
demna de respect , unica si cauta sa-i asigure
o continuitate individuala in dezvoltare , precum si practice de dezvoltare
adecvate , specifice lui . Cooperarea si colaborarea au drept scop verificarea
demersurilor si experientelor individuale de descoperire a lumii si valorizarea
lor .
2.Necesitatea individualizării elevilor
Într-o clasă în care învăţarea se realizează conform
programului “Step by Step”, elevul se dezvoltă într-o atmosferă de încredere şi
se simte ajutat.Învăţătorii care lucrează în această alternativă percep fiecare
copil ca fiind unic, demn de înţelegere şi respect.
Programul “Step by Step” pentru învăţământul primar permite elevilor să
îşi asume diferite roluri în cadrul clasei, ceea ce îi va ajuta să atingă mai
uşor scopurile stabilite:
-ca prieteni,elevii vor învăţa să aibă încredere şi să se îngrijească de
ceilalţi;
-ca parteneri,vor învăţa să coopereze, să ia în considerare şi punctele
de vedere ale celorlalţi;
-ca ascultători,vor
învăţa să devină auditori activi, atenţi la public; -ca
organizatori, elevii îşi vor planifica propriul studiu, asumându-şi răspunderea
pentru propriile decizii;
-ca interlocutori,
îşi vor formula şi exprima propriile idei;
-ca persoane ce rezolvă o problem, elevii vor crea soluţii alternative
la obstacolele întâlnite în cale.
Cadrele didactice din alternative “Step by
Step” sunt interesate de “aici şi acum”în ceea ce îl priveşte pe copil şi
implementează acest obiectiv punând accent pe joc şi individualizare. O individualizare amplă se realizează prin
joc. Jocul şi procesul de creştere sunt legate între ele, astfel încât mediul
copilului mic oferă permanente ocazii pentru jocul liber.Materialele din centre
îi stimulează şi îi provoacă să-şi folosească toate simţurile în timpul
activităţii.
3. Implicarea familiei ca partener activ în
clasa Step by Step
Familia trebuie să înţeleagă importanţa rolului său în
educaţia şi viitorul copiiilor, necesitatea unei implicări active în relaţia cu
programele şi activităţile şcolare.
Programul Step by Step pentru învăţământul primar
recunoaşte, respect şi sprijină rolul părintelui ca prim profesor şi expert
asupra copilului său.Ca şi în programul pentru învăţământul preşcolar,
programul pentru şcoala primară consideră părinţii ca parteneri în educaţia
copiiilor.
Profesorul trebuie să comunice dorinţa şcolii de a coopera
cu părinţii.Cercetările au arătat că efectele unei asemenea cooperări sunt
pozitive asupra dezvoltării personale şi intelectuale.Dacă aceşti copii simt implicarea
părinţilor în viaţa şcolii, importanţa încrederii în sine creşte.Toţi copiii
beneficiază de pe urma unei relaţii pozitive şi prieteneşti între casă şi
şcoală.
Cum pot fi
parteneri părinţii şi şcoala?
O relaţie
eficientă şcoală-părinte poate fi realizată în principal pe două căi:
1.O
comunicare bilateral clară şi consistent
2.Variate
mijloace de implicare
Relaţia
părinte-şcoală se bazează pe încredere.
Programul Step by Step pentru învăţământul
primar vede părinţii ca cei mai importanţi consultanţi privitori la
copii.Pentru ca această comunicare bilaterală să fie eficientă profesorii
trebuie să apeleze la bune deprinderi de ascultare.Procesul ascultării
părinţilor are patru părţi: audiţia, interpretarea, evaluarea şi răspunsul.
Următoarea
digramă ilustrează fluxul comunicării atunci când ascultarea activă este o
unealtă a acesteia:
Părintele ca emiţător de mesaj
|
Profesorul ca receptor de informaţie
|
1.Exprimă mesajul
|
1.Îşi focalizează atenţia asupra scopului şi intenţiei
emiţătorului.
|
2.Aude ce se transmite
|
2.Parafrazează
şi repetă părţi importante de mesaj
|
3.Îşi dă
seama dacă ascultătorul
|
3.Se
străduieşte să înţeleagă complet intenţia
|
Rămâne deschis la intenţia
|
4.Clarifică mesajul emiţătorului
|
Avantajele
colaborării dintre părinte şi învăţător
De
implicarea activă a familiilor încă din primele clase beneficiază atât
învăţătorii cât şi părinţii şi copiii.Învăţătorii crează o atmosferă deschisă
prin implicarea şi încurajarea părinţilor să pună întrebări, să vină la ore
să-şi împărtăşească interesele şi talentele.
Dacă părinţii sunt implicaţi în activitatea la clasă, învăţătorii pot
observa direct felul în care părinţii îşi motivează copiii, în care îi ajută să
rezolve problemele, să se apropie de o sarcină de lucru sau felul în care
familia îşi împărtăşeşte preocupările şi interesele.Implicarea părinţilor îl
ajută pe învăţător să cunoască mai bine fiecare copil şi îi oferă şansa de a fi
mai puţin izolat în clasă.
4.Dezvoltarea creativităţii
elevilor în clasa Step by Step
“Cu cât a văzut şi a auzit mai mult un copil, cu
atât vrea el să vadă şi să audă mai mult.”
(Jean Piaget)
1.Consideraţii generale
Alternativa
educaţională Step by Step are misiunea de a dezvolta în fiecare copil
capacitatea de a fi creativ şi de a-şi valorifica resursele proprii, a avea o
gândire critică, a fi capabil să facă alegeri şi să aibă iniţiativă.În
programul Step by Step pentru învăţământul primar, încurajăm copiii să înveţe
despre lumea înconjurătoare punând întrebări, apoi căutând răspunsuri la
propriile lor întrebări.
2.Momente prielnice de dezvoltare a creativităţii în clasa Step by Step
a)
Întâlnirea de dimineaţă
O componentă a
Întâlnirii de dimineaţă este “Salutul”, prin care elevii îşi împărtăşesc
bucuria de a fi împreună încă o zi.
Aceasta oferă
posibilitatea elevilor de a descoperi ceea ce urmează să înveţe, bazându-se pe
cunoştinţele dobândite anterior.
b)Activitatea pe centre
Alegerea de
către copii a centrului la care doresc să înceapă ziua, determină
o motivaţie pozitivă pentru întrega activitate din acea zi.
Ca metode de
corectare a exprimării orale şi dezvoltării creativităţii pot fi
introduse:teatrul de păpuşi,jocul de rol,înregistrarea în secret pe casetă a
exprimării lor în diferite împrejurări.
5.
Relația profesor – elev în alternativa Step by Step
Deoarece în majoritatea claselor din toată lumea discursul învățătoarei
domina activitatea clasei, a fost firească elaborarea unei alternative care să
răspundă necesităților elevului. Prin programul Step by Step se propune o nouă
imagine a claselor și școlilor, o imagine care reflectă posibilitățile lumii și
potențialul fiecărui copil. Există clase în care învățarea este apreciată și
ușurată. Aceste clase constituie un cadru de explorare, investigare,
soluționare de probleme în grup, dialogare eficientă. În aceste clase
învățătoarea îi ajută pe copii să înțeleagă fenomene, să se obișnuiască cu
ambiguitatea și să muncească cu dăruire pentru găsirea răspunsurilor la
întrebările pe care și le pun. Acestea sunt clase axate pe dezvoltarea
copilului, clase Step by Step.
Când mediul de învățare în care
elevii petrec majoritatea timpului este organizat în așa fel încât încurajează
interacțiunea elev – elev, când colaborarea dintre elevi este prețuită, temele
și materialele sunt sintetizate, iar elevii au libertatea de a-și urmări
propriile idei, copiii devin mai dornici să-și asume riscuri și să muncească în
așa fel încât să fie capabili de a răspunde la provocările intelectuale
curente. O astfel de perspectivă asupra învățătoarei modelează condițiile de
mediu și contribuie la crearea unui respect față de copii, în calitatea lor de
viitori intelectuali. (Brooks, 1993, p. 9).
În învățământul tradițional clasa
este dominată de învățătoare, de discursul acesteia, iar procesul de învățare
are loc într-o progresie liniară prin stăpânirea informațiilor și deprinderilor
acumulate, conținutul programei fiind prezentat global.
Pe de altă parte în cadrul unei
clase orientate după necesitățile copilului, procesul de învățare este văzut ca
o spirală care se tot extinde având conținut, adâncime și lărgime, iar
conținutul programei este constituit pe măsură ce copiii fac conexiuni.
Totodată programa este concepută în funcție de cerințele elevilor și ale
planului de învățământ, adaptată de către învățătoare.
Rolul învățătoarelor într-o clasă
Step by Step este facilitarea și îndrumarea elevilor în cadrul învățării.
„Școala cea mai importantă e aceea în care înveți, înainte de toate, a învăța”
(Nicolae Iorga). De aceea, învățătoarele se comportă într-o manieră interactivă
menită să medieze procesul de învățare și să stabilească un raport optim în
relația dascăl – elev. În schimb, într-o clasă în care învățătoarea este
singura sursă de informații transmise de cele mai multe ori prin lectură,
culegeri de exerciții și lucrări, elevii sunt cei care lucrează în primul rând
singuri, neavând un mediator care să le faciliteze învățarea. Prin prisma
faptului că învățătoarele și elevii stabilesc împreună reguli de comportare
care pun accentul pe asumarea responsabilităților, în clasele Step by Step se
instalează o ambianță optimă care facilitează învățarea și face ca școlarizarea
să fie interesantă și atractivă.
6.Evaluarea elevilor
În
alternativa educaţională Step by Step, evaluarea se face fără calificative sau
note. Nu există carnet de note, iar catalogul clasei a fost înlocuit cu caiete
personale de evaluare în care competenţele elevilor sunt consemnate ca grad de
realizare a obiectivelor de referinţă.
Debarasarea
de cuantificarea rezultatelor învăţării prin note sau calificative are drept
scop evaluarea pentru încurajarea progreselor elevilor şi eliminarea
posibilităţilor de sancţionare, etichetare, comparare şi ierarhizare a lor.
Orientările moderne privind evaluarea accentuează necesitatea de a descoperi ce
ştiu şi pot face elevii mai mult decât ce nu ştiu şi nu pot face.
Conform
programului Step by Step pentru
învăţământul primar, evaluarea trebuie să se bazeze pe următoarele premise:
-
să
stimuleze acumularea de cunoştinţe, înţelegerea şi încrederea copilului în
sine;
-
să se axeze
pe obiective importante şi să implice multiple surse de informaţii;
-
să
spijine şi să informeze asupra practicilor de instruire în conformitate cu
gradul de dezvoltare a copilului;
-
părinţii şi elevii să fie parteneri de
bază în procesul de evaluare.
Scopul
principal al evaluării este să urmărească progresul copilului şi să
stabilească exact le ce nivel de dezvoltare se află fiecare în parte. Identificarea nevoilor fiecărui copil şi a
copiilor cu nevoi speciale care ar necesita sprijin ori intervenţii
suplimentare sunt alte obiective ale unei evaluări autentice. Evaluarea
autentică trebuie:
·
să valorifice
punctele forte ale fiecărui elev, în loc să-i sancţioneze erorile;
·
să
furnizeze procesului de instruire indicaţii asupra a ceea ce trebuie predat şi
asupra modului cum se face predarea;
·
să
reprezinte o componentă permanentă a procesului de instruire;
·
să fie
multidimensională, axată nu numai pe aspectul cognitiv, ci şi pe dezvoltarea
socială şi afectivă a copilului;
·
să
includă rezultatele colaborării active dintre părinţi şi învăţători, precum şi
dintre învăţători şi copii;
·
să
scoată în evidenţă importanţa învăţării;
·
să promoveze un învăţământ optimal, care
să asigure succesul pentru toţi copiii;
·
să fie corect înţeleasă de către elevi şi
părinţii lor.
(adaptare
după PLAS)
Tipuri de evaluare
1. Observarea sistematică
- informală
(ocazională)
- formală (în
urma stabilirii unor scopuri precise)
presupune
consemnarea într-o fişă a unor evenimente, atitudini, manifestări, relaţionări,
comunicări; fotografii, înregistrări audio care vor fi depuse la portofoliul
elevului pentru a fi consultate de părinţi.
1.
Evaluarea în centrul de activitate reprezintă aprecierea verbală sau
scrisă pe care învăţătorul o face în timpul lucrului direct cu elevul la
centrul de activitate.
2.
Evaluarea la „scaunul autorului”. Elevii se prezintă în faţa clasei unde,
de pe „scaunul autorului”, prezintă
rezultatele muncii lor. Se poartă discuţii deschise, se fac aprecieri verbale.
Acest exerciţiu îi formează pe copii în a juceda rezultatul muncii colegilor
lui pe care îl va compara cu munca sa.
3.
Expunerea lucrărilor. Lucrările elevilor sunt expuse în clasă şi
toţi copiii pot să examineze cum au lucrat şi să comenteze lucrările.
4.
Constituirea portofoliului. Pentru fiecare elev se constituie un dosar
care cuprinde lucrări reprezentative aranjate pe
domenii de studiu. Sunt colectate teste de verificare, fişe de lucru,
compuneri, desene, lucrări practice, jocuri de perspicacitate, fişe se
observaţii, etc.
5.
Caietul de evaluare este tipizat, cuprinde datele personale
şi fotografia elevului. Caietul se completează semestrial prin bifarea gradului
de achiziţie a unor capacităţi pe obiecte de studiu: achiziţionat, în
curs de achiziţie sau neachiziţionat. De asemenea se pot descrie atunci
când e cazul, la rubrica Observaţii specificul individual al
nivelului de achiziţionare fără folosirea calificativelor.
6.
Corespondenţa scrisă pentru
părinţi. Învăţătorul
transmite părinţilor periodic scrisori de sinteză care cuprind constatări,
înştiinţări sau îndrumări privind ajutorul pe care părinţii îl pot da.
III.Concluzii
Programul Step by Step urmăreşte să
creeze temelia atitudiniilor, cunoştinţelor şi deprinderilor de care vor avea
nevoie copiii în viitor. El este conceput în spiritul respectului faţă de
necesităţile specifice fiecărei ţari cu tradiţiile sale culturale, în spiritul
respectării Drepturilor omului şi a Convenţiei Drepturilor Copilului.
Sistemul Step by Step este bine structurat
şi corespunde atât intereselor şi nevoilor de grup, cât şi cele individuale,
incluzânâd şi îndrumările necesare pentru observarea şi evaluarea progresului
fiecărui copil.
Într-o clasă în care învăţarea se
realizează conform programului Step by Step, copilul se dezvoltă într-o
atmosferă de încredere şi se simte ajutat. Echipa de educatori care lucrează în
acestă alternativă percepe fiecare copil ca fiind unic, demn de înţelegere şi
respect.
Educaţia în alternativa Step by Step
înseamnă aprecierea ritmului de gândire şi acţiune al fiecărui copil,
stimularea imaginaţiei creatoare în povestirile sale, crearea unei atmosfere în
care jocul, învăţarea şi munca se desfăşoară cu plăcere.
Alternativa Step by Step construieşte
personalitatea copilului bazându-se pe relaţia dintre copil şi părinte, oferind
familiei şansa de a se implica în continuare la procesul de formare a
personalităţii copilului. Implicarea familiei în cadrul programului desfăşurat în grădiniţă
este esenţială pentru îmbogăţirea mediului stimulativ, fixarea şi lărgirea
cunoştinţelor asimilate în grupă sau acasă. Aşadar, prin programul Step by Step se emite
convingerea că familiile au cea mai mare influenţă asupra copiilor şi că ele
sunt educatorii lor primari. Familiile doresc binele copiilor lor, urmărind ca
ei să devină cetăţenii activi, realizaţi şi plini de succese. De aceea
familiilor trebuie să le fie permis să joace un rol indispensabil în procesul
educaţional şi să ofere ajutor la dezvoltarea experienţelor de asimilare şi
învăţare din cadrul programului.
Alternativa educaţională Step by Step are
în centrul activităţii sale tocmai copilul cu preocupările, necesităţiile şi
dorinţele sale, iar cadrul didactic trebuie să fie un model demn de urmat de
către copii.
IV.Bibliografie
Alternative educaţionale din România (2003),
Editura Triade, Cluj-Napoca Cristea S.(1998);
Dicţionar de termini pedagogici, EDP, Bucureşti;
Albunescu, Ion (2007), Doctrine pedagogice,
EDP,Bucureşti;
Albunescu, Ion, Suport de curs, Alternative
educaţionale;
Bocoş, M.(2002),Instruiere interactiveă,
Editura Pesa Clujeană, Cluj-Napoca;
Kate Burke Walsh(1999), Predare după
necesităţile elevului, Editura Cermi, Iaşi;
Kristen,H.,Rozane,K. Kaufman,(1999), Crearea
claselor orientate după necesităţile copilului,C.E.D.P.Step by Step, România;
Kristen,H.,Rozane,K. Kaufman,Ştefan,
S.(1998), Educaţia şi cultivarea democraţiei:metode pentru preşcolari, C.E.D.P.Step
by Step, România;
Revista învăţământului preşcolar nr.1-2
/2000;
Kiresten A.H.,(1998), Creearea claselor
orientate după necesităţile copilului, Editura CRI, Bucureşti;
Dima,S.,(1999),Revista învăţământului
preşcolar nr.1-2/1999,Editura Coresi, Bucureşti;
Ion T.R.,(2002) Pedagogie fundamente
teoretice, Editura V&I INTEGRAL, Bucureşti.
Acest material a fos realizat de catre
studentele anului 2,Extensia Nasaud,zi: Titieni
Daniela Ionela(coordonator),Burduhos Maria,Burduhos Adriana, Guzu
Anamaria-Sabina si Iovu Anuta
Foarte frumos articolul!Citatul este de excepție... foarte expresiv, felicitări Daniela, felicitări fetelor!
RăspundețiȘtergere