Cuprins:
I.Arta dramatică
II.Desenul formelor
III.Pașii unui profesor în pedagogia Waldorf
IV.Importanța ritmului în educația copilului
V.Jocul-munca serioasă a copilului
VI.Concluzii
VIII.Bibliografie
Pedagogia se bazează pe metodele fundamentate de Rudolf Steiner - fondatorul primei școli Waldorf, ce s-a nascut în 1861 la Kraljevec – Croația de astăzi. |
|||||
Filozof,
pedagog, om de știintă și cercetător, aduce un impuls innoitor în societatea
de inceput de secol XX, prin concepțiile asupra lumii, în centrul căreia se
află omul ca ființă spirituală, capabilă de evoluție. Acest impuls cultural,
antroposofico-antropologic, stă la baza principiilor pedagogice steineriene. |
|||||
Teoria
steineriană induce forme de învățământ specifice ritmului de dezvoltare
fizică, sufletească și spirituală, cuprinse într-un curriculum propriu ce
respectă treptele de dezvoltare ale copilului, aprobat de Ministerul Educației și Cercetării. |
Ce poate oferi pedagogia Waldorf?
Este o pedagogie ce se adresează minții, inimii și mâinilor copilului, impletește cunoașterea academică cu cea experimentală, cultivă capacitățile latente, învățarea sub aspect calitativ sub forma unui incitant proces de descoperire a lumii și a ființei proprii, se susține o completă introducere în lumea literaturii, a limbilor străine, istoriei, geografiei, matematicii și științelor,și realizează fundamentul pentru integrarea copilului de azi în lumea de mâine, complexă și mereu în schimbare, astfel:
Este o pedagogie ce se adresează minții, inimii și mâinilor copilului, impletește cunoașterea academică cu cea experimentală, cultivă capacitățile latente, învățarea sub aspect calitativ sub forma unui incitant proces de descoperire a lumii și a ființei proprii, se susține o completă introducere în lumea literaturii, a limbilor străine, istoriei, geografiei, matematicii și științelor,și realizează fundamentul pentru integrarea copilului de azi în lumea de mâine, complexă și mereu în schimbare, astfel:
“Crește prin teatru” este un concept educaţional inedit dedicat copiilor
cu vârste intre 7 si 10 ani. Acest tip de invăţare este diferit de orice altă
metodă tradiţională de educaţie pentru că mizează pe acumularea de cunoştinţe
prin joc. Sub indrumarea unui expert in arta dramatică şi a unui psiholog,
atelierele urmăresc dezvoltarea personalităţii copiilor şi a abilităţilor
de comunicare, precum şi stimularea inteligenţei emoţionale prin tehnici
împrumutate din teatru. Atelierele
de artă dramatică concepute ca o suită de jocuri şi exerciţii vor conduce la
creşterea spiritului de iniţiativă şi imaginaţie a copilului.
Studiile dezvoltate de psihologi şi psihoterapeuţi au arătat că
împlicarea teatrului în educaţia copiilor este una benefică, dezvoltând
capacitatea de control a emoţiilor şi exprimarea verbală. Un studiu realizat in
cadrul Universităţii private Sigmund Freud din Viena a demonstrat o serie de
avantaje ale educaţiei prin arta dramatică: puterea de memorare a copiilor
creşte cu până la 50%, atenţia copiilor crește cu 30%, în timp ce stima de sine
în interiorul familiei şi a prietenilor urmează de asemenea un trend ascendent
de până la 12%.
„Prin intermediul jocului cu mijloacele teatrului, intâlnirile de lucru
sunt un excelent prilej: de dezvoltare a curajului de a acţiona şi
reacţiona, de dezvoltare a libertăţii de a gândi, de a descoperi soluţii
variate la aceeaşi problemă, de descoperire a propriei persoane şi a
respectului de sine, dar şi de descoperire a respectului pentru celălalt”,
explică Cornel Todea, Directorul Teatrului Ion Creanga.
„Pentru copii teatrul este lumea lor, o lume in care işi exersează şi
işi perfecționează achiziţiile şi in care au libertatea de a schimba ce
consideră inconvenabil, de a se amuza, de a inventa şi de a fi eroi de succes”,
susţine Dr. Psiholog Carmen Anghelescu.
Aceasta este o materie
specifică pedagogiei Waldorf, prezentă aproape în fiecare an, chiar dacă nu
apare în planul de învăţământ. Fiecare disciplină poate da ocazia unei
dramatizări, fie că vorbim despre limbi străine sau despre fizică.
La sfârşitul clasei a
VIII-a, elevii pun în șcenă o piesă de teatru mai amplă, pe care o vor prezenta
în faţa părinţilor şi a întregii şcoli. Această piesă de teatru este o
încununare a muncii lor ca şi colectiv de-a lungul celor opt ani petrecuţi
împreună. Pentru realizarea piesei de teatru, elevii sunt solicitaţi să
participe activ la toate etapele de elaborare a recuzitei şi de punere în scenă
a textului, având astfel posibilitatea de a avea o experienţă proprie foarte
intensă privind munca artistică.
Munca la această piesă, care
de obicei durează câteva luni, întăreşte şi uneşte foarte mult colectivul
clasei, îi face pe elevi să fie mai toleranţi unii cu alţii, îi face să se ajute
mult mai mult între ei. Prezentarea piesei de teatru de către clasa a VIII-a
este un eveniment deosebit pentru întreaga şcoală şi în special pentru clasele
mai mici, aceştia urmărindu-i cu foarte mare atenţie pe colegii lor mai mari.
Acest eveniment se repetă la un nivel de complexitate mult mai mare, la
sfârşitul liceului, când piesa de teatru le oferă elevilor posibilitatea de a
se depăşi şi de a-şi consolida performanţele în exprimarea socială şi
artistică.
Prin urmare, toate lecţiile
şcolii Waldorf sunt proiectate in aşa fel incât să facă apel la minte, inimă şi
mâini, tocmai pentru a le dezvolta copiilor toate simţurile. Pedagogia Waldorf
incearcă să educe copilul in totalitate. Rudolf Steiner crede că oamenii au 20
de simţuri printre care gândirea, limba, căldura, echilibrul, mişcarea, viaţa
şi individualitatea faţă de ceilalţi. Şcolile Waldorf datorită practicilor sale
produc caractere morale şi sociale foarte puternice, oameni mai increzători şi
optimişti, cărora le dezvoltă la maxim aceste simţuri. Arta dramatică este una
din practicile care ii ajută pe copii să inveţe, prin imitarea intâmplărilor
din viaţa reală, să intre in pielea personajelor, astfel imaginaţia le este
pusă la incercare, la fel precum şi sensibilitatea şi trăirea vieţii cotidiene
cât mai real posibil.
Desenul formelor este una dintre
materiile introduse de Rudolf Steiner atât în pedagogia curativă,cât și în
pedagogia Waldorf.Elementul artistic în desenul formelor este linia.
Învăţământul alternativ
Waldorf îşi propune să asigure dezvoltarea completă şi nerestrictivă a
personalităţii copilului în concordanţă cu aptitudinile sale native.
Programa de Desenul formelor, pentru o oră de
trunchi comun şi o oră de aprofundare,încercă să formeaze în copii înţelegerea
gesturilor oprite în formele exterioare, aflate în lucrurile şi fiinţele
naturale, cât şi în obiectele create. Privirea este astfel capacitată cu forţa
de creaţie şi de descoperire a procesului de devenire a formei. Această
capacitate conduce fiinţa umană dincolo de suprafaţa celor vizibile şi îl
poartă spre profunzimile fiecărei fiinţe sau lucru.
Această materie,
prezentă în clasele I-V, are două argumente puternice în favoarea sa.
În primul rând, formele desenate în primele două clase vor
pregăti introducerea literelor şi a cifrelor,iar mai târziu, desenul formelor
va pregăti geometria, ce apare în clasa a V-a sub forma desenului geometric.
Tot atât de important
este faptul că această materie este o activitate artistică, ce îşi propune să
trezească gândirea copilului, simţul echilibrului, al armoniei şi al
frumosului. Ea stimulează facultatea de reprezentare şi cea imaginativă ajutând
la formarea vederii în spaţiu.
(Imagine
de la școala Waldorf-Cluj)
Prima
zi de şcoală, desenul formelor.
Dascălul plin de
emoţie trasează pe tablă o linie dreaptă şi o curbă. Este foarte
emoţionat: linia şi curba trebuie să fie perfecte. N-are voie să şteargă şi să
refacă. Copilul va vieţui prin cele două linii foarte multe lucruri: ce poate
face omul cu mâna lui, faptul că dascălul ştie să le facă atât de bine, toată
simbolistica liniei drepte, care aparţine pământului şi a liniei curbe, care
aparţine Cerului. Cu o emoţie la fel de mare elevii trag fiecare câte o linie
şi o curbă…dascălul îi priveşte şi deja află foarte multe lucruri despre
fiecare copil: temperamentul, felul cum dispune de mână, dacă are curaj, etc.
Apoi ies în curte şi merg cu piciorul pe linia curbă şi cea dreaptă, în
final după ce au vieţuit cele două linii, aşa de diferit, se întorc în clasă şi
desenează în caietele lor.
La desenul formelor, linia nu este un contur, adică limitarea intelectual gândită a unui fenomen din lumea exterioară: ea este expresia unui joc interior de forţe. Este formă vie. Ea nu ucide, ea trezeşte sufletul şi spiritul la viaţă. Dacă învăţătorul are fantezie, poate varia la nesfârşit motivele şi îndemnurile. Desenul şi pictura vor fi pe cât posibil clar diferenţiate. Povestitul cu creionul colorat, pictarea tablourilor şi ilustrarea sunt pictură, iar literele şi cifrele vor fi trecute din desen în scriere. În clasa a IV-a copiii sunt îndrumaţi să descopere cotiturile exersate în desenul formelor, în elipsele şi curbele de la scaune, vaze etc. Începe fericirea de a descoperi în formele desenate şi trăite pornind de la forţe lăuntrice, forţele formatoare ale lumii vizibile.Redarea fenomelor din lumea exterioară în mod autentic va fi cultivată abia în clasa a VII-a şi a VIII-a, când elevii şi-au însuşit premizele unei tehnici artistice de desen în alb şi negru.
Această
materie este o activitate artistică, ce își propune să trezească capacitatea de
percepție a copilului. Ea stimulează facultatea de prezentare și cea
imaginativă, ajutând la formarea vederii în spațiu.
În clasa I, dreapta și curba apar ca elemente polare, ce stau la baza tuturor formelor geometrice de bază: cercul, ovalul, pătratul sau triunghiul, spirala dreaptă sau curba.
În clasa a II-a, exercițiile de simetrie axială verticală vor ajuta la dezvoltarea simțului,armoniei și al echilibrului.
În clasa a III-a, exercițiile de simetrie față de două axe sau cu trei elemente, vor oferi copilului sentimentul ocupării întregului spațiu, stimulând imaginația și educând percepția artistică: perfecțiunea și imperfecțiunea.
În clasa a IV-a, apare desenul formelor împletite, cultivând în copil o logică activă, puterea de discernământ, perceperea spațialității și capacitatea de armonizare a elemetelor astfel corelate.
În clasa I, dreapta și curba apar ca elemente polare, ce stau la baza tuturor formelor geometrice de bază: cercul, ovalul, pătratul sau triunghiul, spirala dreaptă sau curba.
În clasa a II-a, exercițiile de simetrie axială verticală vor ajuta la dezvoltarea simțului,armoniei și al echilibrului.
În clasa a III-a, exercițiile de simetrie față de două axe sau cu trei elemente, vor oferi copilului sentimentul ocupării întregului spațiu, stimulând imaginația și educând percepția artistică: perfecțiunea și imperfecțiunea.
În clasa a IV-a, apare desenul formelor împletite, cultivând în copil o logică activă, puterea de discernământ, perceperea spațialității și capacitatea de armonizare a elemetelor astfel corelate.
Desenul geometric cu mâna liberă în clasa a V-a precede predarea geometriei în Școala Waldorf, printr-un studiu viu al
metamorfozelor principale-figuri geometrice.
Astfel, din prima oră, elevii desenează cu mâna liberă cercuri poziționate diferit. Ca figură polară față de cerc urmează dreapta. Fără a fi definite și teoretizate, apar aici primele noțiuni geometrice.
Urmează metamorfoza pătratului în dreptunghi, romb sau paralelogram si metamorfoza triunghiului echilateral în isoscel, scalen, dreptunghi, toate, pe cât posibil, înscrise in cerc.
Astfel, din prima oră, elevii desenează cu mâna liberă cercuri poziționate diferit. Ca figură polară față de cerc urmează dreapta. Fără a fi definite și teoretizate, apar aici primele noțiuni geometrice.
Urmează metamorfoza pătratului în dreptunghi, romb sau paralelogram si metamorfoza triunghiului echilateral în isoscel, scalen, dreptunghi, toate, pe cât posibil, înscrise in cerc.
Rudolf Steiner în opera sa ,,Arta educației” afirmă: ,,După
cum am văzut, în primii ani de şcoală noi predăm desenul în aşa fel încât să
trezim în copil un anumit simţ pentru sesizarea formelor curbe, ascuţite
ş.a.m.d. Pornind de la formă, dezvoltăm elementele de care avem nevoie apoi
pentru învăţarea scrisului. La începutul acestor ore de desen elementar,
evitaţi cu totul imitarea. Evitaţi pe cât vă stă în putinţă să puneţi
copilul să deseneze imitând un scaun sau o floare sau orice altceva, ci
scoateţi din dvs. înşivă pentru copil cât mai multe forme liniare- curbe,
ascuţite,semicirculare, eliptice, linii drepte ş.a.m.d.”
Paşii unui profesor în pedagogia Waldorf
A-i
acorda copilului o
educaţie adecvată nu
înseamnă numai a-l
ajuta să se
integreze respectivelor condiţii culturale, economice şi sociale.
Educaţia într-o lume care se transformă
de la o zi la alta într-un ritm ameţitor, impune părinţilor şi pedagogilor întrebarea: cât de creativi, independenţi,
liberi şi plini de iniţiativă pot deveni tinerii prin intermediul educaţiei şi al şcolii? Cum învaţă
ei să întâmpine noul cu flexibilitate?
(Imagine
de la școala Waldorf-Cluj)
Fundamentul pedagogiei Waldorf îl reprezintă antropologia şi
psihologia dezvoltării, aşa cum au fost prezentate pentru prima oară de către
Rudolf Steiner (1861-1925), în ciclul de conferinţe „Antropologia generală ca
bază a pedagogiei” (1919). De atunci au fost elaborate lucrări variate despre
fiziologia şi psihologia dezvoltării, despre metodică şi didactică, precum şi
despre noi discipline de învăţământ, iar aceste lucrări constituie şi ele baza
pedagogiei Waldorf.
Pedagogia Waldorf porneşte de la copil şi are ca obiectiv dezvoltarea
potenţialului individual al fiecărui copil. Această pedagogie ţine cont
de diversitatea culturală şi îşi asumă principiile etice general-umane
(v. Declaraţia Universală a Drepturilor Omului din 10 decembrie 1948, Convenţia
ONU privind Drepturile Copilului din 20
noiembrie 1989, Convenţia ONU privind Drepturile Persoanelor
cu Dizabilităţi din 13 decembrie 2008). Ea reprezintă fundamentul pentru
diferite
instituţii de educaţie, de învăţământ şi de formare (de
ex., unităţi de educaţie preşcolară, şcoli, instituţii
de formare profesională, şcoli speciale şi multe altele).
Cadrele didactice
trebuie să aibă pregătire în pedagogia Waldorf, să se autoeduce în mod
corespunzător şi să se perfecţioneze continuu din punct de vedere profesional. Forma juridică adecvată şcolilor, grădiniţelor şi altor unităţi de
învăţământ este cea de unitate independentă, care se organizează prin
participarea tuturor celor implicaţi în procesul educaţional.
Caracteristici
esenţiale ale educaţiei ante-preşcolare, ale grădiniţelor Waldorf şi ale
şcolilor Waldorf
În primii şapte
ani, dezvoltarea sănătoasă a copilului are loc într-o atmosferă de căldură şi
îndrumare, care produce bucurie, uimire şi respect. Cel mai
important aspect al lucrului cu copilul mic îl reprezintă atitudinea lăuntrică a
educatorului, care este modelul pe care copiii îl imită. Prin urmare, această activitate solicită o continuă autoeducaţie. În grădiniţele
Waldorf, în grupele preşcolare, în programele părinţi-copii şi în
alte unităţi pentru educaţie ante-preşcolară şi preşcolară, se pun bazele sănătăţii fizice şi vitalităţii, uimirii şi interesului
pentru lume, dispoziţiei lăuntrice de a învăţa şi de a cunoaşte lumea prin trăiri
personale, aptitudinii de a relaţiona, precum şi ale dezvoltării
fizice, emoţionale, intelectuale şi spirituale pe tot parcursul vieţii. Baza educaţiei şi predării în şcolile Waldorf este un curriculum-cadru care
stimulează cadrele didactice în a-şi elabora individual
predarea. Predarea ţine cont de liniile directoare menţionate.
Fiecare cadru didactic este responsabil pentru orele sale şi răspunzător în
faţa comunităţii. Predarea se evaluează. Şcoala
Waldorf este o şcoală unitară, care reuneşte toate ciclurile educaţionale
specifice fiecărei ţări, în care se asigură accesul egal şi
universal la educaţie. Curriculumul-cadru al şcolii Waldorf este corelat la nivelul claselor şi al disciplinelor de învăţământ şi,
datorită adecvării sale la etapele de dezvoltare a copiilor şi adolescenţilor,
oferă fiecărui copil/elev multiple posibilităţi de dezvoltare,
potrivite vârstei sale. Acestea constau, printre altele, în
dobândirea de cunoştinţe, de competenţe culturale, de aptitudini sociale şi emoţionale, de diferite deprinderi practice şi de aptitudini
artistice (v. şi inteligenţe multiple).
Obiectivul cadrului didactic este de a se forma pe el însuşi ca „artist al
educaţiei”, astfel încât elevul să devină creativ din punct de vedere
intelectual, responsabil din punct de vedere social şi apt de a acţiona. Autoeducaţia cadrului didactic, formarea şi perfecţionarea sa în
specialitate sunt premise esenţiale pentru realizarea acestui obiectiv. De regulă, un cadru didactic conduce clasa ca învăţător-diriginte până la
clasa a VI-a – a VIII-a. Profesorii de specialitate şi mentorii, mai
ales cei de la clasele mari, trebuie să aibă pe lângă calificarea
în pedagogia Waldorf şi o calificare corespunzătoare în specialitate, o
calificare
academică.
Principii
metodico-didactice
Metodele de
predare diferă în funcţie de vârsta copiilor şi a adolescenţilor. Toate
activităţile pornesc de la necesităţile de dezvoltare specifice vârstei
respective, de la dezvoltarea orientată preponderent spre activarea voinţei, în
primii trei ani de viaţă, la jocul imaginativ şi la activităţi cognitive a
căror pondere creşte odată cu trecerea de la grădiniţă la şcoală. Copilul mic imită şi este educat prin modele şi exemple. Caracteristicile
esenţiale ale educaţiei timpurii sunt jocul liber, nedirijat, precum
şi experienţele motrice şi senzoriale. Printre altele, prin organizarea ritmică a zilei, a săptămânii, a anului, educatoarea se
îngrijeşte de dezvoltarea fizică şi psihică a copilului şi pune astfel baza
rezilienţei acestuia. Elevul învaţă de la cadrul didactic, care are la dispoziţie o
multitudine de metode, care îşi elaborează creativ predarea şi care îşi
iniţiază copiii în toate marile domenii ale cunoaşterii (predarea în epoci).
Cadrul didactic, mai ales învăţătorul-diriginte, clădeşte cu elevii (şi cu
responsabilii pentru educaţia acestora) o relaţie autentică şi păstrează
caracterul creativ al predării, care devine tot mai formală pe măsură ce copiii
cresc. Standardele de performanţă reprezintă pentru învăţătorul-diriginte
formularea şi realizarea unor obiective de învăţare raportate la toate tipurile
de inteligenţă din clasa sa (diferenţiere internă). Predarea la liceu urmăreşte
ca adolescenţii să devină capabili să trateze critic şi analitic conţinuturile
studiate, să ajungă la judecăţi individuale, care se manifestă prin prelucrarea
tot mai independentă a conţinuturilor de învăţare. De
asemenea, prin sarcini adecvate, se dezvoltă conştiinţa de sine,
responsabilitatea personală şi angajamentul faţă de lume. La liceu sunt
oferite, în mod progresiv, căi de învăţare individualizate.
Prin menţinerea componenţei clasei se consolidează competenţele
sociale.
O şcoală Waldorf are următoarele caracteristici particulare:
- Educaţia preşcolară nu este supusă unor cerinţe intelectuale inadecvate
vârstei
- De regulă, un cadru didactic conduce clasa ca învăţător-diriginte până la
clasa a VI-a – a VIII-a
- Predarea euritmiei
- Predarea în epoci, predarea orelor de specialitate şi alte forme de
predare
- Predarea limbilor moderne începând din clasa I
- Orare alcătuite pe cât posibil în funcţie de criterii psihologico-igienice
- Colectivul clasei este păstrat, indiferent de performanţele individuale
ale elevilor
- Nu se fac evaluări exclusiv cantitative şi nu se dau teste de dragul
testării
- Certificate şcolare care, pe lângă aprecierea performanţelor realizate,
descriu şi apreciază mai ales evoluţia elevului şi îi oferă sugestii
pentru activitatea ulterioară.
- Soluţii pedagogice la probleme de disciplină
- Activităţi care formează şi întăresc comunitatea, cum ar fi serbările
lunare, serbarea de an, excursiile, stagiile de practică, piesele de
teatru etc.
- La solicitarea părinţilor se pot organiza ore de educaţie religioasă
confesională. În caz contrar, şcolile pot oferi ore de educaţie religioasă
neconfesională.
Evaluare
Cadrele didactice participă la evaluări
interne şi externe. Acestea sunt cu atât mai necesare cu cât se dă o mai mare importanţă unei predări creative, de care cadrul didactic
este răspunzător.
(Imagine de la școala Waldorf-Cluj)
Organizarea şcolilor şi
grădiniţelor Waldorf
În domeniul pedagogic, grădiniţele
şi şcolile Waldorf sunt administrate şi conduse de consiliul profesoral al
acestora. În domeniul economic
şi juridic, grădiniţele şi şcolile sunt administrate şi conduse, conform cadrului juridic al organizaţiei respective, de către părinţi şi cadre
didactice, iar forma şi structura acestora depind de opţiunile persoanelor
implicate, de cadrul cultural şi de posibilităţile juridice existente. Această formă de autoadministrare a
grădiniţelor şi şcolilor Waldorf include şi delegarea sarcinilor, pe perioadă
determinată, către persoane şi/sau grupuri mici de persoane. Concentrarea
conducerii grădiniţei sau şcolii în mâinile unei singure persoane ar trebui
evitată, cel puţin în ceea ce priveşte conducerea internă (pedagogică) a
şcolii.
Colaborare
Fiecare coleg se obligă să participe
săptămânal la consiliul profesoral comun. Acesta reprezintă forul de conducere pedagogică a şcolilor şi grădiniţelor şi include studiul
lucrărilor de bază (antropologie/pedagogie), discutarea anumitor
probleme pedagogice, discutarea unor copii care au probleme (în urma observării atente a comportamentului lor de către cadrele
didactice şi analizării situaţiei lor şcolare, sociale, familiale, în
vederea găsirii unor soluţii optime pentru copil şi clasă), probleme organizatorice şi sarcini privind dezvoltarea şi conducerea
şcolii, în colaborare cu alte foruri. Consiliul
profesoral este un spaţiu al formării continue, dar şi al perceperii,
aprecierii, învăţării şi stimulării, precum şi al formării unei conştiinţe
comune a întregului.
În afara colaborării din consiliul
profesoral, se desfăşoară de asemenea schimburi de experienţă şi perfecţionări
pe plan naţional şi internaţional. De acestea răspund Secţiunea Pedagogică de la Goetheanum şi organizaţiile naţionale. În cadrul
Secţiunii Pedagogice există şi un organism responsabil cu recunoaşterea
şcolilor ca şcoli Waldorf şi a grădiniţelor ca grădiniţe Waldorf. Dreptul de a folosi denumirea „Waldorf” este atribuit după această recunoaştere. Această sarcină poate fi delegată şi
forurilor naţionale. Şcolile Waldorf recunoscute sunt enumerate în
Lista Internaţională a Şcolilor, care este publicată de Bund der freien Waldorfschulen.
Structura
zilei :
La
început sunt programate materiile ce presupun o mai mare implicare a
componentei cognitiv-aptitudinale. Urmează cele ce necesită o continuă repetare
ritmică (limbile moderne, euritmia, gimnastica, muzica, religia). Spre prânz
sau după-amiază se desfăşoară activităţile practice, deci cele care se
adresează mai mult componentei volitiv-acţionale (lucrul manual, meserii,
grădinărit etc.). Sensul este deci: preluare - trăire -executare – plăsmuire.
Provocările formării
profesionale în educaţie, azi
Structuri. Câţi ani sunt necesari pentru a realiza
formarea unui pedagog Waldorf, a unui pedagog în general? În configuraţiile
actuale, mediul academic este structurat în cicluri de 3 ani (bachelor) şi 2
ani (master). Disciplinele predate sunt din categoriile: psihopedagogice,
didactice şi metodice.
Cursurile
de formare în pedagogi Waldorf s-au orientat multă vreme după modelul folosit
de Rudolf Steiner în 1919, la Stutgard, şi anume: antropologie, metodica şi
didactica, cursurile artistice şi cursuri practice. Ambele abordări cunosc,
după absolvire continuarea pregătirii prin cursuri de perfecţionare şi cursuri
de formare continuă. Acestea respectă, în mare, domeniile abordate în cursurile
de formare iniţială. Se cunoaşte şi perioada de stagiatură (în general de un
an), după absolvirea cursurilor. Aici metoda aplicată este de tip mentorat.
Prin restructurarea cursurilor de
formare Waldorf după criterii academice, prin procesele de acreditare, temele
din disciplinele de bază propuse de Rudolf Steiner au fost integrate în
disciplinele canonului academic. Diferenta consta în menţinerea cursurilor
artistice şi de abilităţi practice. Uneori, asemenea activităţi
artistic-practice sunt implicate ca formă de aplicaţie a unor aspecte din
cursurile fundamentale.
Condiţionări. Canonul academic, chiar amendat după
recomandările Bologna, impune o anumită structurare sistematică, bazată pe
achiziţionarea unui set de competenţe considerate necesare profesării
disciplinelor didactice în învăţământul preuniversitar. Recomandările pentru
specializările Waldorf pornesc de la focalizarea pe copil, adica au in vedere
fundamentarea antropologică a profesiei pedagogice. În perspectiva unei
convergenţe a programelor, cele două tipuri de condiţionări stau faţă în faţă,
asemenea adultului-dascăl şi copilului-elev. Unde este puntea pentru
relaţionare şi cum arată ea?
Provocări. Chiar dacă, istoric, nu ne aflăm în
momentul apariţiei pedagogilor de reformă, la sfârşitul secolului XIX, totuşi
sintagma „Reformarea învăţământului continuă să trăiască ba chiar este
cultivată în politicile educaţionale. Pedagogiile de reformă au avut specifică
proiectarea unui program educaţional. Şi acum, la începutul mileniului III, mai
ales în faţa schimbărilor radicale şi rapide din jurul nostru, există
necesitatea programelor educaţionale orientate spre viitor. Reconfigurarea acestora
ar putea însemna în primul rând construirea unor didactici pornind de la copil
şi de la raporturile adulţilor cu aceasta în procesele educaţionale, vazute ca
dezvoltări ale unor prilejuri didctice”.
“Încotro ne-am îndrepta atenția, de la
procesele evolutive ale cosmosului la cele ale pământului sau chiar ale ființei
umane, vom observa ca ele se desfășoară în etape ciclice, păstrând o anumită
ritmicitate.” ( R. Steiner)
La vârsta preșcolară, programul repetat
periodic, pe durate determinate, poate contribui decisiv la creșterea sănătoasă
și robustă a organismului uman. Acesta își
creează niște jaloane clare între care își desfășoară existența, care
pot avea efect pe toate planurile.
Basmele ca și poeziile, cântecele și
jocul ritmic vor fi alese astfel încât conținutul lor imaginativ să corespundă
timpului calendaristic în care sunt spuse. Se vor distinge basmele de iarnă de
cele de primăvară, de toamnă sau de vară, astfel încât ele să contribuie la
armonizarea trăirilor sufletești ale copiilor cu ceea ce se petrece în natură.
(Imagine
de la școala Waldorf-Cluj)
În Școala Waldorf, ritmul are un rol
important în educarea vointei, urmărindu-se
ritmul unei ore,
al zilei, al lunii și al anului.
Ritmul
anului
Organizarea sărbătorilor este făcută după
vechi tradiții populare și culturale. Acestea sunt prelucrate de fiecare
educatoare, adaptate specificului local și introduse ca elemente artistice și
de conținut în activitatea zilnică. Prin metodele folosite, educatoarea îi
creează copilului o percepție armonioasă și bogată a sărbătorilor, prin simțuri
și trăiri proprii. Sărbătorile ocupă un rol important și în jocurile din timpul
săptămânii, atât cele dirijate, cât și cele create de copii pe baza amintirilor.
În grupele Waldorf evenimentele cardinale
ale anului calendaristic sunt marcate prin sărbători:
- La echinocțiul de toamnă se
desfășoară sărbătoarea Recoltei;
- La solstițiul de iarnă se desfășoară
sărbătoarea Crăciunului;
- La echinocțiul de primăvară –
sărbătoarea de Paște;
- La solstițiul de vară- sărbătoarea
Sânzienelor.
În afară de
acestea se mai țin și următoarele serbări:” A Piticilor (a Lampioanelor)” , a
“Sfântului Mihail” , a “Sfântului Nicolae” , a “Celor trei magi” , a “Carnavalului”
, a “Înălțării” , a “Rusalilor”. Sărbătorirea evenimentelor de peste an, în
derularea celor patru anotimpuri este doar un aspect al modalității armonizării
ritmurilor proprii ale copiilor cu cele ale naturii.
Ritmul săptămânii
În grădinița
Waldorf se practică sistemul de predare în epoci, adică aceleași conținuturi
sunt repetate pe o perioadă de 2-3 săptămâni. Acesta permite copilului să
parcurgă întregul proces (învățare, repetare, verificare) prin care se
familiarizează cu noile conținuturi, le însoțește, le poate aprofunda prin
exersare, apoi le interiorizează, ca mai târziu să le poată folosi. Săptămână
de săptămâna educatoarea conduce copiii prin conținuturile activităților,
ținând cont de posibilitățile acestora de a parcurge întreaga epocă. Pe durata
unei epoci (2-3 săptămâni) sunt stabilite activități specifice pentru fiecare
zi a săptămânii. Activitatea este repetată odată cu revenirea zilei
corespunzătoare. De exemplu: luni-pictură, marți-desen, miercuri-activitate
practică, joi-modelaj, vineri-activitate gospodărească.
Ritmul zilei
Și în
alcătuirea programului zilnic este respectat ritmul specific al respirației,
care presupune o inspirație și o expirație, adică alternanța dintre concentrare
și relaxare. Alternanța activităților desfășurate cu întreaga grupă de copii,
cu activități desfășurate cu grupe mici și individual se prezintă astfel:
- Ziua începe cu jocul liber unde
copiii aleg activitatea pe care doresc să o desfășoare (de exemplu în timp
ce educatoarea tricotează sau coase, unii copii pot să o ajute, alții
construiesc și/sau desenează). –expirație
- După strângerea jucăriilor, când
fiecare lucru își află locul în spațiul său din clasă și este din nou
ordine, urmează partea ritmică, adică întâlnirea de dimineață, care se
desfășoară cu întreaga grupă. –inspirație, concentrare
- Spălatul pe mâini este un scurt
moment de relaxare. -expiratie
- Servirea mesei îi adună pe copii și
totul se desfășoară într-o atmosfera de mulțumire și respect pentru
mâncare. Acesta este un moment de destindere, relaxare, respirație.
- Ieșirea la joacă în curte moment de
relaxare, destindere, expirație.
- Se revine în sala de grupă pentru
ascultarea basmului, prilej de concentrare –inspirație. Un basm se repetă
zilnic în timpul epocii (2-3 săptămâni). Ritmul zilei este organizat
diferit în funcție de tipul grădiniței (cu program normal sau prelungit).
Utilizarea
ritmului în educație permite ca întreaga ființă a persoanei educate să fie
abordată și nu numai componenta sa intelectuală.
Ritmul în
această pedagogie, reprezintă un adevărat fenomen care acompaniază viața, de
aceea se consideră că educația copilului se realizează în raport cu ritmul
zilei, ritmul săptămânii și cel al anului.
Partea
ritmică ar putea fi comparată cu acordarea unui instrument muzical; dacă ea
reuşeşte, copiii şi învăţătorul s-au „acordat” bine
între ei şi pentru activitatea ce urmează. Ea cuprinde exerciţii ritmice de
mişcare, cultivarea rostirii prin exerciţii de plastica vorbirii;se cântă vocal
şi la instrumente, se face calcul oral, se interpretează roluri semnificative
pentru disciplina studiată etc. Prin faptul că, recitând, se lasă antrenaţi de
ritmurile versurilor, că făcând muzică vocală sau la un instrument simt
ritmurile muzicale şi că exerciţiul practicat cu regularitate devine în cele
din urmă un nou ritm de viaţă, elevii se cufundă tot mai adânc în elementul
ritmic la care am făcut referiri mai înainte, care are totodată efect de
armonizare
Pentru a
realiza cât de important este ritmul în viața copilului, putem pune în practică
un exercițiu spre dezvoltarea copilului; acesta trăiește în starea de vis a conștiinței
sale, de aceea trebuie să le creăm copiilor timp pentru a se regăsi. Acest
lucru are loc cu ajutorul jocului liber-expirația, când copilul își exprimă
individualitatea, după care urmează inspirația prin jocul în grup care unește
comunitatea.
La fel ca în grădinița Waldorf, și în
școală, ritmul are importanță astfel că se urmează ritmul unei ore, al zilei,
al lunii, al anului. Ritmul orei este reliefat de împărțirea cursului
principal, ce se desfășoară la începutul cursurilor în primele două ore, în
trei părți:
- O parte ritmică, prin care se
solicită voința copilului;
- O parte cognitivă care se adresează
intelectului;
- O parte de povestire care se
adresează simțirii.
.
JOCUL-MUNCA SERIOASĂ A COPILULUI
“Omul nu este întreg decât atunci când se
joacă”
( F. Schiller)
În viaţa copilului
jocul este o activitate deosebit de atrăgătoare care evoluează între ficţiunea
pură şi realitatea muncii şi ne ajută să cunoaştem mai bine înclinaţiile
copilului, fiind cel mai bun turn de observaţie de unde putem avea o vedere de
ansamblu asupra dezvoltării copilului.
Jocul ne permite să
urmărim copilul sub toate aspectele dezvoltării sale, în întreaga sa
complexitate: cognitiv, motor, afectiv, social, moral.
Jocul este una din
activitațile umane fundamentale. Prin joc omul iși satisface imediat, dupa
posibilități, propriile dorinte acționând conștient și liber in lumea imaginară
pe care și-o creează singur. Pentru copii, jocul este o activitate extrem de
serioasă și de importantă.
Prin joc, copiii
rezolvă probleme de viata, din mediul lor inconjurător fizic și social, crează
soluții diferite - ceea ce le va dezvolta gandirea, invată utilitatea
obiectelor, ascultă, inteleg, se concentrează pe ceea ce fac, devin atenți,
motivați și interesați.
Copilul nu este un
mic adult .Vârsta copilariei este o formă specifică de existentă cu trebuințe și
posibilităti proprii.Principala caracteristică a copiilor mici este imensa lor
deschidere spre ceea ce ii inconjoară.Ei asimilează elementele din jurul lor
fără rezistenta pe care o are un adult din experiențele de viată si intâlnesc
lumea cu incredere nelimitată.Copiii percep in profunzime si componenta
sufletească a mediului reacționând cu intreaga fiintă prin gesturi și
atitudini,pentru că relația pe care o are copilul mic cu lumea este bazată pe o
incredere și o deschidere care nu vor mai fi regăsite in nici un alt moment al
vieții.
Ce este jocul pentru copil?
Pentru copil aproape
orice activitate este joc, prin joc el anticipează conduitele superioare.
Pentru copil “jocul este munca, este binele, este datoria, este idealul vieţii.
Jocul este sintagma, atmosfera în care fiinţa sa psihologică poate să respire
şi, în consecinţă, poate să acţioneze”.
Nu ne putem imagina
copilăria fără râsetele şi jocurile sale. Un copil care nu ştie să se joace,
“un mic bătrân”, este un adult care nu va şti să gândească.
„Copilăria este ucenicia necesară vârstei mature, iar prin joc copilul
îşi modelează propria sa statuie” (J. Chateau, 1967)
Jocul este un proces
interdisciplinar, el încurajează toate tipurile de inteligenţă.
Prin joc, copiii:
- învaţă
elemente de vocabular nou numind obiectele în timpul jocului; caracteristicile
acestora, relaţiile dintre ele, utilizând structuri gramaticale, dezvoltându-şi
abilitatea de a susţine o conversaţie; Exprimă dorinţe, negociază, împărtăşesc
idei, experienţe, imită aspecte din viaţa cotidiană.
- învaţă
muzica prin intermediul jocurilor cu text şi cânt, jocurilor cu acompaniament
instrumental;
- îşi formează
deprinderi matematice, construiesc, numără cuburi, obiecte, le compară, le
sortează, le aşează în spaţiu.
- îşi dezvoltă
abilităţi spaţiale prin arte (desen, pictură, modelaj), prin jocurile de
corespondenţă vizuală.
- aleargă, se
caţără, aruncă şi prind mingea sau alte obiecte, sar coarda dezvoltându-şi
abilităţile de tip corporal-kinestezic;
-rezolvă
situaţii problematice, găseşte soluţii pentru probleme reale;
- dobândeşte
abilităţi sociale îndeplinind diferite roluri sociale, învaţă să vadă lumea din
perspectiva altor persoane, folosesc limbajul adecvat negocierii şi rezolvării
de probleme, colaboarează şi acceptă propuneri, idei etc.
Copilul
are nevoie de timp zilnic pentru joc, de spaţiu corespunzător şi de obiecte
(jucării, materiale, truse) absolut necesare iniţierii şi desfăşurării jocului.
Adultul trebuie să urmărească: ce se joacă, cu ce se joacă, cu cine se joacă.
Interesul copilului pentru joc creşte atunci când el este stimulat prin crearea
unui spaţiu educaţional, adecvat cu materiale care să-i stimuleze curiozitatea,
dorinţa de explorare, imaginaţia, să-i dezvolte gândirea.
Dacă ne
propunem ca proiect tematic: “Mijloace de locomoţie”, amenajăm centrele de
activitate în aşa fel încât copilul să găsească jucării-maşini de forme,
mărimi, culori diferite, imagini, cărţi, truse de şofer, mecanic, marinar,
aviator, culori, coli desen, carioca, acuarele, lego, truse de construcţii, tot
ce poate fi selectat şi utilizat pentru dezvoltarea temei.
Copilul
alege centrul în funcţie de stimulul pe care-l reprezintă obiectele ce se află
acolo şi care-i satisfac lui nevoia de exprimare a experienţei trăite.
În
continuare el se manifestă liber, creativ, dezvoltă subiectul jocului, caută
parteneri, joacă roluri pe care şi le asumă, stabileşte şi respectă reguli.
JUCARIILE COPIILOR
Rolul educativ general
al jucăriilor nu numai că antrenează mişcările, exersează organele de simţ, dar
ele au şi altă valoare, dezvoltă gândirea, operaţiile prematematice (grupare,
seriere, clasificare etc.), relaţiile cauzale şi spaţiale dintre obiecte şi multe
alte cunoştinţe, deprinderi şi capacităţi.
Jucăriile se pot
împărţi în mai multe categorii: jucării distractive, jucării muzicale, jucării
tehnice, jucării teatrale. La copiii de 3-4 ani importante sunt jucăriile,
păpuşile, accesoriile de menaj, jucăriile mobile, containerele, diversele
obiecte care înlocuiesc în mod avantajos jucăriile (cutii, sticluţe de plastic,
dopuri, etc.).
De exemplu, pentru
vârsta 3-5 ani, în jocul „Straiele împărăteşti” se pot pune la dispoziţia
copiilor cartoane pe care s-au desenat hăinuţe diferite, cu contururi diferite
pe care copiii şi le pot alege pentru a le decora. Cu ajutorul unor confeti sau
a altor bucatele de diferite texturi, fiecare dintre straie se va transforma în
hăinuţe cu model. Sau se poate organiza o activitate de gospodărie, în cadrul
cărora copiii văd, miros, gustă, pipăie diverse fructe sau legume şi pot
identifica diferite calităţi ale lor şi pot afla despre beneficiile lor în
cadrul unui program sănătos de alimentaţie.
La grupe de 5-6/7 ani,
rolul educatoarei este şi acela de a antrena copilul să perceapă raporturi
între mărimi, greutăţi, volume, distanţe, poziţii şi direcţii şi acela de a-l
implica pe copil în rezolvarea de situaţii problematice. Exemplu: se pot
organiza experimente în cadrul colţului de Nisip şi apă pentru a explora
fenomenul plutirii corpurilor. Deşi ele
reprezintă relaţii de ordin fizic foarte complexe, pentru copil este foarte
importantă stabilirea de relaţii de cauzalitate între însuşirile obiectelor şi
acţiunea efectuată, de tipul „dacă...atunci...”. Acestea implică dezvoltarea
gândirii logice.
Exerciţii individuale:
să enumerăm, arătându-le cu mâna dreaptă, toate părţile drepte ale corpului
nostru (ochi, ureche, braţ, umăr, picior, gleznă, genunchi). Aceleaşi serii de
exerciţii, se pot desfăşura şi pentru părţile stângi şi cunoaşterea mâinii
stângi.
Jocul capătă valoare
formativă deosebită o dată cu venirea copilului la grădiniţă când cadrul
relaţional se lărgeşte. Copilul intră în contact cu alţi copii şi adulţi din
afara cercului familial, cunoaşte aspecte legate de înfăţişare, obiceiuri, au
loc socializarea, incluziunea, acceptarea.
Jocurile: “Cine sunt
eu?” sau “Spune-mi ce ştii despre mine” au rol de cunoaştere şi autocunoaştere.
Prin joc copilul dobândeşte deprinderile de autoservire şi deservire („De-a
bucătăria”, „De-a familia“), apoi jocul devine mai complex.
De exemplu, pentru
vârsta 3-5 ani, în jocul „Straiele împărăteşti” se pot pune la dispoziţia
copiilor cartoane pe care s-au desenat hăinuţe diferite, cu contururi diferite
pe care copiii şi le pot alege pentru a le decora. Cu ajutorul unor confeti sau
a altor bucatele de diferite texturi, fiecare dintre straie se va transforma în
hăinuţe cu model. Sau se poate organiza o activitate de gospodărie, în cadrul
cărora copiii văd, miros, gustă, pipăie diverse fructe sau legume şi pot
identifica diferite calităţi ale lor şi pot afla despre beneficiile lor în
cadrul unui program sănătos de alimentaţie. de filosoful si pedagogul austriac
Rudolf Steiner porneste de la premiza ca omul este o ființă spirituala aflata
intrun proces de patrundere treptata in realitatile societatii umane si care se
leagă in faze disticte de evolutie personală de faptele de viată.
Jocul liber – este tipul de joc pe care
copilul îl utilizează tot timpul pe parcursul zilei îmbrăcând diferite forme.
Fie că manipulează obiecte încercînd diverse mişcări şi experimente, fie că
realizează anumite acţiuni pentru a obţine satisfacţie (parchează maşini,
construieşte cazemate, rostogoleşte către o anumită destinaţie un obiect, leagă
obiecte între ele pentru a obţine un şir pe care apoi îl deplasează trăgându-l
după el etc., toate acestea copilul le realizează jucându-se. Nu sunt sarcini
impuse de nimeni, îi fac plăcere şi astfel învaţă despre lucruri.
Jocul didactic este
iniţiat numai de către adult, scopul fiind acela de a urmări atingerea unor
obiective educaţionale. Elementele joc se împletesc cu învăţare, reprezintă o
formă utilizată în activitatea educativă din grădiniţă.
O serie de obiective propuse în cadrul proiectelor tematice se rezolvă
prin această formă de organizare şi desfăşurare a actului educativ.
Jocuri de manipulare
- antrenează musculatura fină (premisă de bază în formarea deprinderilor de
scris), capacităţile de coordonare a mişcărilor, controlul lor, precum şi
coordonarea oculo-motorie. Prin manipularea obiectelor din mediul ce îl
înconjoară, copilul începe să controleze posibilităţile de cunoastere.De
exemplu, manipulând piesele jocurilor existente în centrele Joc de masă sau
Ştiinţe (puzzle, Lego, mozaic, basme în bucăţele, jocuri educative, jetoane)
copiii îşi dezvoltă: coordonarea ochi – mână, musculatura fină, capacitatea de
discriminare vizuală, deprinderi de îmbinare, triere, aşezare în ordine,
clasificare, numărare, punere în corespondenţă, percepţiile de culoare, mărime,
formă; sociabilitatea; capacitatea de a rezolva probleme; sentimentul de
bucurie la realizarea unor sarcini.
Jocul simbolic –
copilul utilizează mediul pentru a pune în scenă realitatea aşa cum o percepe
el, interpretează roluri, personaje reale sau imaginare. Aici este posibil ca
Făt-frumos să plece cu racheta la palatul zânelor Scufiţa Roşie să meargă la
bunicuţa împreună cu prietenii ei piticii. Copilul trebuie încurajat să
găsească soluţii noi pentru personajele sale, să gândească asupra unor
conexiuni între evenimente să motiveze cu argumente proprii acţiunile sale.
Jocul de
rol/dramatizarea presupune o pregătire prealabilă şi anume, transpunerea
subiectului, care trebuie bine cunoscut de către toţi partenerii, înţeles şi
redat cu fidelitate. Jocul dramatizare are ca sursă tematică lumea mijlocită a
poveştii, basmului, filmului, teatrului, dar şi realitatea cotidiană. În cadrul
acestor jocuri copiii au intervenţie personală.
Jocul cu reguli –
sunt jocurile cu reguli formulate fie de către copii sau de către adulţi. În
general sunt jocuri care arată prin ce modalităţi poţi să câştigi jocuri
inventate de copii, jocurile sportive, jocurile didactice.
La vârsta preşcolară
jocurile cu reguli inventate de copii sunt cel mai des întâlnite, treptat, spre
finalul preşcolarităţii, la 7 ani.
Copiii însă pot
simplifica sau complica aceste reguli, în funcţie de interesul manifestat, de
experienţa de viaţă, de context.
În jocurile lor
simbolice, copiii inventează propriile lor reguli ( de ex.: „Eu sunt postasul,
dar tu nu ai voie sa deschizi uşa până nu sun eu la uşă...”)
Jocul de construcţii reprezintă
activitatea prin care copilul exersează multe deprinderi şi capacităţi care
contribuie îndeosebi la dezvoltarea sa cognitivă şi a musculaturii fine. Prin
construcţie copilul sortează, grupează, asociază, realizează corespondenţe,
stabileşte raporturi între obiecte (de mărime, de lungime, de greutate, de
volum, relaţii spaţiale, raporturi cauzale etc.), organizează sau pune în
valoare spaţiul (prin intermediul diferitelor materiale şi forme), îngrădirea
spaţiului, separarea, acoperirea lui. Copilul construieşte cu cele mai diferite
materiale din natură: piatră, nuiele, zăpadă, lemn (deşeuri), lut, bucăţi de
cărămidă, cuburi de lemn.
Jocurile
dinamice/de mişcare au la bază acţiuni motrice mai simple sau mai complexe
dirijate de anumite reguli, prin care se consolidează deprinderile motrice de
bază (mers, alergarea, aruncarea, prinderea, săritura, căţărarea, echilibrul),
se dezvoltă calităţile motrice (viteza, forţa, rezistenţa) şi stări emoţionale
pozitive.
Prin joc copilul:
• desfăşoară o activitate specifică în sensul identităţii personale,
urmează cerinţele şi determinările de bază ale copilului;
• comunică, îşi îmbogăţesc şi exersează vocabularul, îşi dezvoltă
limbajul;
• rezolvă probleme de viaţă din mediul lor fizic şi social;
• experimentează posibilităţi de adaptare, rezolvă probleme, creează
soluţii;
• exprimă sentimentele lor în simboluri, îşi dezvoltă astfel gândirea
abstractă;
• comunică cu sine, cu ceilalţi, îşi exprimă sentimente, reacţionează
afectiv, recepţionează şi învaţă să recunoască sentimentele.
• folosesc obiectele din jurul lor în scopuri în care au fost create,
dar şi în alte scopuri (îşi dezvoltă creativitatea), îşi dezvoltă atenţia,
motivaţia, interesul.
Concluzii
“Educația pentru libertate” este orientată antropologic, ținând
seama de necesitățile și capacitățile fiecărui individ. Conținutul
disciplinelor nu urmăreste însușirea acestora, ci să stimuleze interesul
copiilor pentru cunoaștere. Dezvoltarea gândirii, simțirii, voinței copilului
sunt obiective esențiale ale acestei alternative educaționale, iar în școala
Waldorf copiii au șansa de a învăța, de a crește frumos în gândire, simțire și
voință.
Bibliografie:
·
Steiner,R.(1994),Arta
educației,Editura Triade,Cluj(traducere din limba germană)
·
Catalano Horațiu,Dezvoltări teoretice și instituționale
în alternative educaționale,Editura Nomina
·
Rudolf Steiner – Antropologia generală ca bază a
pedagogiei Editura Triade, Cluj-Napoca- 1998
- Vrăşmaş,
E. , Consilierea şi educaţia părinţilor, Editura Aramis, Bucureşti, 2002
*** Cum să devenim părinţi mai buni, Editura
Lumen, 2002, traducere şi adaptare: Luminiţa Costache, Livia Trif, Brenda
Padina şi Cezar Iliescu-Halt .
·
Bunescu, G. , Alecu, G. , Badea, D. , Educaţia
părinţilor, Strategii şi programe, E.D.P., Bucureşti, 1997
·
EDITURA NOMINA ,DEZVOLTARI TEORETICE SI
INSTITUTIONALE IN ALTERNATIVELE EDUCATIONALE,HORATIU CATALANO
·
EDUCATIA COPILULUI
PRESCOLAR,ELEMENTE DE PEDAGOGIE LA VARSTA TIMPURIE,EDITURA PRO HUMANITATE,1999
·
PSIHOLOGIA
COPILULUI,PANTELIMON GOLU,EMIL VERZA,EDITURA DIDACTICA SI PEDAGOGIA 1998
Studenții:
Măgurean (Marinescu) Loredana Ionela
Marinescu Anamaria
Rai (Zinveli) Gabriela
Pîrja Alexandra-Oana
Filip (Moldovan) Talida Nicoleta
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu