>>Momente
speciale ale unui brand educational de succes-alternativa educationala”STEP by
STEP”<<
Anul II “P.I.P.P”
UBB-Nasaud
Extensia-Bistrita
>>Momente
speciale ale unui brand educational de succes-alternativa educationala “STEP by
STEP”<<
MOTTO:
“Nu-i poti obliga pe copii sa scrie si sa citeasca.Invatatorii inscusiti dintotdeauna au adresat o invitatie,…O INTREAGA LUME ASTEAPTA SA FIE EXPLOARATA;VINO!Dar nu-i poti invita sa vina intr-un loc unde tu insuti n-ai fost!”
(Donald Graves)
Planul lucrarii
-Partea Intai-
1.”STEP by STEP” pe plan
international.
2.Programul educational
“STEP by STEP” in contextul invatamantului din Romania.
3.Sintalitatea alternativei educationale “STEP by STEP”.
4.Momente speciale ale
unui brand educational de succes-alternativa-educationala”STEP by STEP”:
a)Intalnirea de dimineata;
b)Mesajul zilei;
c)Noutatile;
d)Activitatea in centrele
de interes ale copiilor;
e)”Sarbatoarea primelor
100 de zile de STEP by STEP”;
f)Parintii elevilor din
alternativa educationala “STEP by STEP”;
Partea a-II a (aplicativ-practica)
5.”Studiu tematic”;”Vis de iarna”.
6.Portofoliul de
prezentare(expunere) al elevului pentru studiul tematic”Vis
de iarna”.
7.Concluzii.
8.Bibliografie selectiva.
-Partea Intai-
“STEP by STEP”pe plan
international
Fundatia “Soros” pentru o
Societate Deschisa lansa prin Fundatiile Nationale din 15 tari din Europa
Centrala si de Est,tari foste comuniste,un program regional ambtios in anul
1994.Acest program se adreseaza copiilor de varsta prescolara si familiilor
lor,grup tinata aflat in situatie socio-economica defavorizata.
Initial,programul
denumit”Head Start”a fost conceput dupa modelul conceput in SUA in anii ’60,ca
un program educational de reforma,care promoveaza metode de invatare-predare
centrate pe copil,precum si implicarea familie si a comunitatii in procesul
instructiv-educativ.
Programul a respectat
legislatia in domeniul educatiei,specificul cultural si traditiile din fiecare tara in parte.In timp acest program s-a indepartat
oarecum de modelul american.
Din 1995 programul a luat
numele de “STEP by STEP”,nume de licenta pentru toate tarile in care se aplica.
In 1999 a luat
fiinta”Asociatia Internationala”STEP by STEP”,organizatie neguvernamentala,inregistrata
in Olanda,care reprezinta Asociatiile Nationale “STEP by STEP”din 29 de tari
din Europa,Asia si America de Sud,organizatie din care face parte si”Centrul
pentru Educatie si Dezvoltare Profesionala “STEP by STEP” Romania.
Alternativa educationala “STEP by
STEP”in contextul invatamantului din Romania
In Romania,programul educational a debutat in 1994
ca program regional in cadrul “Fundatiei pentru o Societate Deschisa”Romania.
Programul “STEP by STEP”a fost
rescunoscut ca alternativa educationala de catre MEN,in conformitate cu
aprobarea Consiliului pentru Alternative nr.10.015 din mai 1995.
In 1998,Asociatia “
Centrul STEP by STEP”pentru Educatie si Dezvoltare Profesionala”a fost
inregistrata prin hotararea judecatoreasca drept organizatie
nonguvernamentala,non profit.
In prezent,CEDP”STEP by
STEP”dezvolta in comun cu MEN,un program de instructie si educatie pentru
invatamantul prescolar,primar si gimnazial in baza Conventiei de Parteneriat
Educational nr.11.509 din 7 iulie 1999 si a Metodologiei aprobate.
In aprilie 1998 a fost emis Ordinul
Ministerului nr.3618 care precizeaza normarea claselor cu program “STEP by
STEP” cu cate doua posturi de invatatori fiecare clasa.
Asociatia CEDP”STEP by
STEP”a fost abilitata de cate MEN,prin Convetia de parteneriat nr.9693,sa ofere
cadrelor didactice cursuri de formare initiala si continua.
De-a lungul celor aproape
19 ani de activitate,prin programele dezvoltate”Centrul STEP by STEP pentru
Educatie si Dezvoltare Profesionala”s-a inscris in procesul de reforma a
invatamatului pe 3 directii:
1.Initierea sau formarea
continua a cadrelor didactice implicate in program,formare de
formatori,asistenta tehnica in clasele “STEP by STEP”.
2.Sustinerea
materiala:mobilier,material didactic specific,sustinerea institutionala.
3.Sprijinirea dezvoltarii
comunitare:incurajarea infintarii de Asociatieii de Parintii care sa sprjine
interesele si dezvoltarea propriilor copii in comunitate.
Din 1994 si pana in
present,2013,programul “STEP by STEP”a fost extins de la nivelul invatamantului
prescolar la nivelul invatamantului primar.Acest fapt a
fost”posibil”si”necesar”prin larga recunoastere si tot mai mare solicitare a programului,atata
din randul cadrelor didactice,dar mai ales a parintilor.
Putem afirma cu deplina mandrie
ca Romania
se numara printre primele 5 tari participante in acest program.Tara noastra a
inteles necesitatea continuarii
alternative si a aplicarii ei ca expresie a pluralismului educativ si a unei
reforme a invatamantului,de substanta.
Munca daruita si sustinuta
a cadrelor didactice din alterntiva educationala”STEP by STEP”a provocat
apropierea invatamantului traditional de alternativele educationale promovate
de Romania,”elegant”,”rafinat”din punctul de vedere al alternativei educationale
“STEP by STEP”.
Sintalitatea alternativei
educationale”STEP by STEP”
In cadrul alternativelor
educationale”STEP by STEP”sustine un program armonios centrat pe necesitatea,interesele
si “universul copilului”prescolar si scolar.
*Specificitatea acestei alternative educationale este data de
scopurile globale ale programului “STEP by STEP”:
-dezvlotarea unor
preocupari constante pentru educare;
-crearea unui mediu
educational bazat pe respect reciproc si principi democratice;
-asigurarea continuitatii
educatiei si a modelelor aplicate;
-insusirea de catre elevi
a unor deprinderi intelectuale,artistice,etice si grafice,care sa-l ajute sa
participe cu succes la progresul unei societati democratice;
*Educatia promovata de aceasta alternativa educationala este centrata pe copil:
-predarea este orientata dupa
nevoile si interesele copilului;
-se pune un accent aparte
pe indivizualizarea pregatirii;
-invatarea este organizata
in centre de activitate;
-implicarea familiei si a
comunitatii in procesul educatiei scolare este puternica,reala si bine venita;
-respectarea si aprecierea
diversitatii umane intr-o lume a contradictiilor,crizelor de natura
economica,morala etc.se realizeaza stralucit,de oameni de inalta tinuta
profesionala si calitati umane desavarsite;
-sustinerea incluziunii
grupurilor defavorizate etc.;
-afirmam prin puterea
faptelor si a rezultatelor acestei alternative educationale ca a devenit si
pentru Romania un brand de succes,un brand
educational sustinut de cele mai “bune practici”in misiunea sa.
*Misiunea asumata de programul “STEP by STEP”urmareste:
a)fiecare copil sa isi
dezvolte capacitatea de a fi creativ;
b)sa-si formeze o gandire
creativa;
c)sa exprime optiuni;
d)sa detina initiativa;
e)sa defineasca si sa rezolve
probleme;
f)sa comunice usor si eficient
cu semenii;
g)sa-si inteleaga semenii;
h)sa fie capabili sa
negocieze si medieze in situatii variate de viata;
*Invatarea se realizeaza in aceasta alternativa educationala:
-prin descoperire
individuala;
-in ritmul propriu
fiecarui copil;
-incurajand stilurile
personale de a progresa in cunoasterea si in dezvoltarea deprinderilor;
*Echipa de cadre didactice trebuie sa asigure si sa ofere zilnic copiilor:
-materiale de invatare
atractive si suficiente;
-sa incurajeze jocul si
activitatea in “centrele de interes si lucru”;
-sa respecte optiunea
copiilor in manifestarea lor libera,energica,spontana si inocenta.
*Centrele de activitate principale sunt:
-centrul de
alfabetizare(citire-scriere);
-matematica;
-stiinte;
-arte;
-constructii;
-joc de rol etc.;
Activitatea pe “centre de
interes” le ofera copiilor posibilitatea sa lucreze bazandu-se pe abilitatile
si interesele proprii in realizarea individualizarii invatarii.
Momente speciale ale unui brand
educational de succes-alternativa educationala “STEP by STEP”
“Intalnirea de dimineata”este un moment special al alternativei educationale
“STEP by STEP”.Acest moment de 15-20 de minute aplica o strategie speciala
“Circle Time”care aduce un plus de diversitate si de calitate invatarii.
Inspirata de tehnicile de
psihodrama si sociodrama ale lui J.L.Moreno,acest moment aparate “Intalnirea de
dimineata”,”porneste”activitatile zilei punand in valoare
copilul,interactiunile sale sociale pentru dezvoltarea personala fiind asociata
in mod direct cu dezvoltarea sinelui si a inteligentei
emotionale(interpersonale),dar si cu formarea coeziunii si armoniei grupului.
Copii isi
“impartasesc”unii altora “noutatile”care le aduce la grup de pe cel mai
“confortabil”,”de cinste”,si “onoare scaun,”,"scaunul autorului".
“Scaunul autorului”:
Strangand
“mascota”grupului in brate si privindu-si colegii direct in ochii isi “descarca”preaplinul
pozitiv sau negativ de evenimente,trairi si emotii.Ziua poate sa inceapa
calma,linistita,si intr-o nota
optimista.
Valentele Formative ale “Intalnirii de dimineata”sunt intregite de
alte momente speciale,care o compun:”Mesajul zilei”,”Agenda zilei”,”Calendarul
zilei si al naturii”.
“Strategia momentului”permite:
-dezvoltarea aptitudinilor
de comunicare ale copiilor;
-depasirea blocajelor
psihosociale care ar putea afecta relatiile dintre ei sau dintre ei si cadrele
didactice;
-cultivarea tolerantei
fata de interlocutori;
-aprecierea corecta a
colegilor si a situatilor scolare;
“Salutul”,”Mesajul
zilei”si “Noutatiile”prezentate de copii,chiar si de invatatoare si parintii
participanti dau un “start bun”inceperii unor activitati in centre stimulatoare
si care-l valorizeaza si-l pun in valoare pe fiecare copil.
Invatatoarele prin tot ceea ce fac armonizeaza
continuturi,subiecte,relatii de grup si faciliteaza si mediaza aplicarea si
realizarea obiectivelor curriculumului si realizarea obiectivelor si formare a
deprinderilor si stimularea creativitatii.
Invatatoarele alternativei
educationale”STEP by STEP”,faciliteaza invatarea,nu o controleaza.Ele asigura ocazii
diversificate de invatare.
*Relatia profesionala dintre cele doua partenere in alternativa
educationala impune:
-compatibilitate
profesionala;
-colaborarea reciproca si
spirit cooperant;
-respect reciproc;
-toleranta;
-impartirea sarcinilor de
lucru in mod echitabil;
-pregatire profesionala de
exceptie;
-o inalta calitate umana;
-comunicare eficienta;
Invatatoarele care
“vad”calitatile elevilor si stiu sa le aprecieze,”modeleaza in mintea acestora
o acceptare a diferentelor pe care copii o vor urma”.
Alternativa educationala
“STEP by STEP”aduce si alte "momente speciale"care imbogatesc semnificativ
procesul de invatare:”Sarbatoarea celor 100 de zile de STEP by STEP”,proiecte
tematice,activitati integrate,serbari scolare,expozitii tematice,studii tematice,intalniri
lunare de lucru sau speciale cu parintii copiilor.
*Momentele”evaluarii”in cadrul Programului”STEP by STEP”pun in relief
mai multe moduri de desfasurare.
1.Centrul de actvitate,unde elevii discuta cu invatatoarea
felul in care au rezolvat sarcinile de lucru,modalitatiile diferite in care au
lucrat si corectitudinea solutiilor.
2.Scaunul autorului,aici elevul isi prezinta colegilor,tema
efectuata de el sau de grupul de la centrul de activitate.Prezentarea va fi urmata de analiza si comentariile colegilor si invatatoarei.
3.Expunerea lucrarilor in clasa,cand toti copii pot sa
examineze cum au lucrat,sa comenteze lucrarile,sa isi evalueze propria munca.
>>Mini expozitie<<
>>STEP by STEP<<
4.Portofoliul(mapa)in care
fiecare copil isi strange lucrarile si care poate fi prezentate inclusiv parintilor,pentru ai
putea urmari evolutia copilului in timp.
5.Caietul de
evaluare,inlocuieste traditionalul catalog,aici consemnandu-se
“competentele”eleviilor pe arii curriculare si pe discipline.
Feed-backul invatatoarei
este pozitiv corect si pe intelesul elevilor.
“Sarbatoarea primelor 100 de zile de alternativa”STEP by STEP”prilejuieste copiilor din clasa I
trairi unice si de neuitat.
Parintii sunt implicati in
activitate si participa cu emotie la “prezentarea colectiilor propriilor
copiii.
Adevarata sarbatoare
pentru elevi,parinti si cadre didactice acest moment ramane special prin
angajarea fiecarui copil,parinte si a celor doua invatatoare ale clasei.
Fiecare copil isi etaleaza
colectia:de scoici,monede,martisoare,dopuri de plastic
colorate,timbre,margele,iepurasi,bonuri fiscale cu o asezare si prezenatare
tematica legata de viata cotidiana dar si cu o creativitate specifica
romanilor,cu o nuantare a functionalitatii lor.Imginile care ilustreaza aceste
momente speciale merita lauda si apreciere pentru truda depusa de
copii,invatatoare si parinti.
“100 de margele”
100 de zile de “STEP by STEP”marcheaza perceptia cantitativa a notiunii de numar,de sens real pentru”colectie”,dar si efortul de a da”noi intelesuri”si functionalitatea obiectelor prezentate.
“Mesajul zilei”este emotionant si pentru parinti,vizitatori,alti
invitati,elevi si cadre didactice din scoala,dar am constatat ca devine si un
exemplu de”buna practica”pentru invatamantul traditional care se inspira si
preia”momente speciale”din alternativa educationala”STEP by STEP”in orele de
clasa,in activitati extrascolare sau cu parintii.
Ilustram aceste momente
speciale ale vietii scolare in alternativa educationala nu doar prin imagini ci
si prin “Mesajul celor 100 de zile de STEP by STEP”.
Parintii din alternativa
educationala”STEP by STEP”sunt parteneri reali in procesul instructiv-educativ.
Principiile “STEP by
STEP”aseaza pe primul loc”participarea familiei la activitatea scolara si
extrascolara.
Invatatoarele clasei “STEP
by STEP”angajeaza grupul de parinti intr-o adevarata “scoala a parintilor”.
La “Scoala Parintilor”,in
programul “STEP by STEP”,prin intalniri lunare,activitati de consiliere(de grup
si/sau individual),scrisori informative,de intentie,studii si proiecte
tematice,parintii constientizeaza specificitatea si eficacitatea,alternativei
educationala”STEP by STEP”.
Feed-backul care-l primesc acesti parinti de la scoala este realmente pozitiv.Copiii sunt comunicativi,deschisi "provocarilor" scolare si extrascolare,spontani,dornici de a se implica in
activitati propuse de ei,noi si atractive.
In timp,grupul de copii
din aceasta alternativa isi castiga o autonomie proprie,iar spiritul de
initiativa si exprimarea interesele lor de invatare,explorare,comunicare,preocupare,relationare,este tot mai evidenta
atat in spatiul clasei(formal)si-n afara acesteia(informal).
Pozitia centrala a
copilului in abordarea demersului educational bazat pe “individualizare”reprezinta
in aceasta alternativa educationala”piatra de hotar”care marcheaza o noua
atitudine fata de copii atat in contexte formale cat si-n contexte nerformale.
>>Sfarsitul primei parti din
lucrare<<
Autor:Nusfelean Mioara Iulia
Anul –II-“P.I.P.P”
“UBB”-Nasaud
Extensia-Bistrita
Cadrul didactic din alternativa educationala”STEP by STEP” isi structureaza intreaga programa scolara intr-o succesiune de unitati tematice.
“Studiile si proiectele tematice nu mai sunt o noutate in didactica ciclului primar si prescolar.”
“Modelul Bank Street,Raportul Plowden,scolile British Infant,programele de invatamant inspirate de Piaget,ideile lui Dewey despre activitatile tematice(…),toate acestea si multe altele(…)lumineaza aspecte sau trasaturi care functioneaza atunci cand copiii sunt cuprinsi intr-un proiect activ de invatare(…)toate il situeaza pe elev in centrul practicilor didactice.
(Webster,1990,p.2,in Walsh B.K.1998,P.234)
*Proiectarea unui studiu tematic va asigura:
-interesul copilului intr-o pozitie centrala;
-motivatia acestuia;
-daruirea copilului in cursul invatarii;
-initiativa din partea copiilor in propunerea temelor de studiu;
-structurarea programei scolare de catre cadrul didactic in concordanta deplina cu”interesele”copilului.
Spre deosebire de “proiectul tematic”,”studiul tematic”are o amploare mai mica in abordarea integrat a curriculumului.
De fapt”studiul tematic”este inclus in “proiectul tematic”.
“Ridicat la rang de strategie didactica in alternativa educationala “STEP by STEP”studiul tematic presupune implicarea invatarii prin cooperare,a invatarii colaborative si a invatarii prin descoperire pe dimensiunea integrata si transdisciplinara a curriculumului.”(conform, Horatiu Catalano-“Studiul tematic-strategie moderna de integrare a continuturilor invatarii”,vol.<<Dezvoltarii teoretice si institutionale in alternative educationale>>,pag.10).
*Putem defini conform autorului mai sus amintit,”studiul tematic ca un demers didactic care presupune abordarea integrata a curriculumului”.
*In studiul tematic “Vis de iarna”,tema este luata din viata si dorintele copiilor.
*Subiectul este legat de conceptele generale de “schimbare”si”varietate”si exprima in mod adecvat “stadiul de dezvoltare a copiilor”(7-8 ani),raspunde “intrebarilor lor”integreaza invatarea din domenii diferite,(arta,stiinta,limba si comunicare etc.).
*Tema aleasa de copii este legata de “experiente de viata”concrete si directe dar transpusa intr-un “spatiu oniric”-visul.
Desi este exprimat totul intr-un “vis de iarna”aproape general-valabil copiilor din lumea intreaga cu varste intre 6-10 ani,studiul tematic face corelarea intre ceea ce invata si lumea inconjuratoare.
Parintii eleviilor au fost implicati in acest studiu si si-au exprimat la final satisfactia si bucuria pentru abordarea novatoare a dezvoltarii plenare a personalitatii copiilor.
*In acest demers didactic care vizeaza predarea-invatarea tematica in mod integrat,am respectat modul,”cum invata”copilul,omul 10% din ceea ce citeste,20% din ceea ce aude,30% din ceea ce vede,50% din ceea ce vede si aude,70% din ceea ce spunem si 90% din ceea ce spunem si facem,
“Pasi de urmat” (STEP by STEP=”Pas cu Pas”)in studiul tematic sunt “mici,siguri si deplini”.
*Stabilirea temei de catre copii si cadru didactic reflecta legatura ei cu viata reala-visul oricarui copil in preajma sarbatorilor de iarna si-n “anotimpul alb”:”Mos Craciun”,”Zana-Iarna”,”Pomul de Craciun”,”Omul de zapada”,”peisajele mirifice de iarna”,”noaptea de iarna”,etc.
Copiii au observat fenomenele implicate in studiu,au folosit resurse si materiale legate de tema pentru a o face accesibila si reprezentativa.
*Studiul tematic “Vis de iarna”a permis si cadrului didactic sa predea obiectivele cerute de curriculumului scolar.
De asemena s-a folosit un interval de timp mai lung pentru ca tema aleasa sa fie explorata intr-o abordare armonioasa si accesibila.
Studiul tematic”Vis de iarna”a demonstrat o varietate de indemanari si deprinderi care pot fi aplicate la aceasta tema(a se vedea si portofoliul de prezentare a acestei teme la sfarsitul temei).
*Prin acest demers didactic am pus in valoare:
-gandirea divergenta a copilului;
-accent pe latura formativa a invatarii;
-centrarea pe competente;
-inventivitatea copiilor;
-spiritul de colaborare;
-cooperarea copiilor;
-stapanirea de sine;
“Astfel de imbinari de gandire,constienta,sentimente si actiuni realizate de copii tind sa le creeze o experienta de autoadaptare,fluenta,deosebit de importanta in dezvoltarea personalitatii la varsta de formare”.
(Mihaly Csikzentmihaly 1992)
Subliniem ca studiul tematic “Vis de iarna”evidentiaza si “invatarea prin cooperare”.Aceasta presupunand “actiuni conjugate”ale membrilor triade educationale(elev-profesor-parinti).
Toti cei implicati au contribuit la realizarea scopurilor comune si au fost influentati benefic de activitate.
“Colaborarea se axeaza pe sarcini,iar cooperarea pe procesul de realizare a sarcinii.
Cooperarea este o forma de interactiune superioara in cadrul invatarii incluzand colaborarea.”(Horatiu Catalano.”Educatie si formare”,pag.15)”.
Mentionam ca acest studiu tematic poate fi abordat si la copiii prescolari de 5-6 ani si de catre scolarii calselor I-IV(6-10 ani)tinand seama de particularitatile psiho-fizice ale acestora.
*Grupul:
-prescolari de 5,6 ani si scolari din clasele I-IV(6-10ani).
*Durata:
-6-7 saptamani.
*Scop:
-obseravarea schimbarilor din natura care au loc in anotimpul iarna si influenta acestora in viata oamenilor,plantelor,animalelor;
-cunoasterea activitatilor desfasurate de oameni in timpul ierni si a modalitatilor de petrecere a timpului liber de sarbatori etc.
-formarea si dezvoltarea deprinderilor de a descrie iarna,folosind expresii frumoase intalnite in lecturi audiate sau citite;
-dobandirea de cunostinte in legatura cu viata oamenilor,plantelor si animalelor in sezonul de iarna.
*Obiective:
La sfarsitul studiului tematic,elevii vor fi capabil sa:
-sa compuna un eseu scurt,structurat dupa o macheta,material didactic sau produs curricular;
-sa observe si sa explice fenomenele specifice iernii si producerea lor;
-sa caute si sa selecteze informatii in legatura cu studiul tematic propus;
-sa predea prin desen,colorare,decupare,lipire,ansamblare a materialelor din hartie si carton,imagini de iarna,,momente mirifice de sarbatori etc.;
-sa confectioneze obiecte decorative,chear jucarii,folosind tehnicilie invatate;
-sa colaboreze cu colegii in vederea realizarii sarcinilor primite;
-sa aprecieze produsul finit(macheta”Vis de iarna”)raportat la proiectul initial.
*Repere:
-culegeri din texte literare pentru clasele I-IV si prescolari;
-manualele de stiinte ale naturii clasele I-IV;
-planse din dotarea scolii si planse confenctionate de cadrele didactice ale clasei;
-fise de lucru.
*Metode si procedee:
-conversatia euristica,lectura explicativa,observatia,explicatia,jocul muzical si didactic,munca independenta,brainstormingul.
*Tipuri de activitati:
-actvitatea individuala;
-activitatea pe grupe;
-activitatea in perechi;
-discutii de grup;
-activitati in natura;
-activitati practice;
*Evaluare:
-activitatea extracurriculara-serbare”Vis de iarna”(cu elevii si parintii);
-jocurile iernii(oameni de zapada,concurs cu aruncari la tinta);
-activitate cu studentii-P.I.P.P-de la UBB-Nasaud-extenisa Bistrita;
-prezentarea protofoliului tematic “Vis de iarna”;
*Armonizarea programei:
*Limba Romana:
-Iarna in operele literare;
-Compuneri,eseuri depre iarna;
-Memorizarii poezie;
-Discutii,dezbateri tematice;
-Dramatizari;
-Liste cu insusirile iernii;
*Stiinte:
-Viata plantelor si animalelor in timp de iarna;
-Fenomene ale naturii si ale iernii;
-Calendarul naturii pe lunile decembrie,ianuarie,februarie;
-Iarna in viata oamenilor;
*Arte:
-Doamna si Domnul “Om de zapada”(jucarie din carton si hartie);
-“Zana Iarna”(obiecte decorative din hartie si carton);
-“Mos Craciun pe sanioara”(jucarie din hartie,carton si cutie chibrituri);
-“Noapte de iarna”(peisaj-pictura-pe hartie aplicata pe carton);
-“Bradul de Craciun”(fisa de lucru);
-“Dansul Brazilor de Craciun”(lucrare din hartie,carton-jucarie);
-“Vis de iarna”(machete personale ale elevilor cu obiecte confenctionate mai sus).
*Evaluarea studiului tematic “Vis de iarna” si finalizarea studiului tematic a prilejuit prezentarea originala a unui “Vis de iarna”intr-o frumoasa “macheta”si un portofoliu personal pentru fiecare copil,ambele produse reflectand modalitati “necesare”si”posibile”de tratare a unei teme generoase.
Prezentarea acestor”produse ale elevilor”in fata parintilor a adus bucurie tuturor si intrarea in “atmosfera iernii”cu optimism si candoare de copil.
*Aprecierea studiului tematic “Vis de iarna”a venit si-n cadrul expozitiei de materiale didactice si produse curriculare al unei manifestari studentesti de la Nasaud din 5 decembrie 2013,prin obtinerea unei diplome care ii confera machetei”Vis de iarna”specificul de “produs curricular”(eveniment consemnat si de presa locala a judetului B-N si cea a “UBB”din Cluj Napoca).
*Concluzionari prin a spune ca:
-abordarea tematica a continuturilor invatarii perimte si promoveaza o invatare care transcede disciplinele,elimina “rigiditatea si canoanele academice,traditionale”.
*Concluzii:
1.”Majestatea sa copilul”este ,centrul Universului Invatarii in alternativa educationala “STEP by STEP”.
2.Programul “STEP by STEP”a fost implementat in Romania cu succes,devenind o alternativa educationala”brand educational de succes sustinuta de “bunele practici”promovate si de parintii eleviilor si prescolarilor.
3.”STEP by STEP”a apropiat invatamantul romanesc traditional de alternative educationale:Waldof,Montessori,Planul Jena(elemente ale acestor fiind preluate si adaptate de traditional).
4.”Momentele speciale”ale alternativei “STEP by STEP”si abordarea tematica si integrata confera acestui program de educatie o sintalitate aparte.
5.”STEP by STEP”este o alternativa educationala care promoveaza,pluralismul educativ,adoptat si de Romania dupa 1990.
1.Kate Burke Walsh-“predarea orientata dupa necesitatile copilului”
-“STEP by STEP”-un program pentru copii si familii;
2.Revista de pedagogie:”Pedagogii alternative”,nr.1-12/2006,coordonatori profesor universitar Viorel Nicolescu,dr.Gh.Bunescu,prof.universitar Miron Ionescu s.a-editura “Vanemode”,Bucuresti,2006.
3.Ion Albulescu-“Alternative educationale”-“Syllabus”-2013-suport de curs pentru studentii anului -II-”P.I.P.P”-UBB-Nasaud-extensia Bistrita.
4.Horatiu Catalano-“Dezvoltarii teoretice si institutionale in alternative educationale”Pitesti-2011 ed."Nomina".
6.Horatiu Catalano-“Perspective didactice in alternative educationale”STEP by STEP”,ed.Karuna,2008,Bistrita.
7.Horatiu Catalano-“Educatie si formare”ed.Karuna,2009,Bistrita.
8.Revista alternativei educationale”STEP by STEP”din jud.Bistrita-Nasaud,nr.2/2006,coordonatori Smaranda Florean,Ioan Joja,Aurel Scridon.
9.”Un ghid pentru invatatori”-Repere orientative in proiectarea activitatilor pe centre de interes-ed.”Solstitiu”,Satu-Mare,2002-coordonatori:”Inspectoratul Scolar al judetului Satu –Mare.
=aplicativ-practica=
MOTTO:
“Dascalii cu adevarat inzestrati sunt cei
care isi aduc clasa la stadiul in care sa poata spune:>>Fie ca sunt de
fata ori nu,clasa isi continua activitatea.Grupul si-a castigat
independenta.>>”
Studiu tematic
“Vis de iarna”
“Vis de iarna”
Cadrul didactic din alternativa educationala”STEP by STEP” isi structureaza intreaga programa scolara intr-o succesiune de unitati tematice.
“Studiile si proiectele tematice nu mai sunt o noutate in didactica ciclului primar si prescolar.”
“Modelul Bank Street,Raportul Plowden,scolile British Infant,programele de invatamant inspirate de Piaget,ideile lui Dewey despre activitatile tematice(…),toate acestea si multe altele(…)lumineaza aspecte sau trasaturi care functioneaza atunci cand copiii sunt cuprinsi intr-un proiect activ de invatare(…)toate il situeaza pe elev in centrul practicilor didactice.
(Webster,1990,p.2,in Walsh B.K.1998,P.234)
*Proiectarea unui studiu tematic va asigura:
-interesul copilului intr-o pozitie centrala;
-motivatia acestuia;
-daruirea copilului in cursul invatarii;
-initiativa din partea copiilor in propunerea temelor de studiu;
-structurarea programei scolare de catre cadrul didactic in concordanta deplina cu”interesele”copilului.
Spre deosebire de “proiectul tematic”,”studiul tematic”are o amploare mai mica in abordarea integrat a curriculumului.
De fapt”studiul tematic”este inclus in “proiectul tematic”.
“Ridicat la rang de strategie didactica in alternativa educationala “STEP by STEP”studiul tematic presupune implicarea invatarii prin cooperare,a invatarii colaborative si a invatarii prin descoperire pe dimensiunea integrata si transdisciplinara a curriculumului.”(conform, Horatiu Catalano-“Studiul tematic-strategie moderna de integrare a continuturilor invatarii”,vol.<<Dezvoltarii teoretice si institutionale in alternative educationale>>,pag.10).
*Putem defini conform autorului mai sus amintit,”studiul tematic ca un demers didactic care presupune abordarea integrata a curriculumului”.
*In studiul tematic “Vis de iarna”,tema este luata din viata si dorintele copiilor.
*Subiectul este legat de conceptele generale de “schimbare”si”varietate”si exprima in mod adecvat “stadiul de dezvoltare a copiilor”(7-8 ani),raspunde “intrebarilor lor”integreaza invatarea din domenii diferite,(arta,stiinta,limba si comunicare etc.).
*Tema aleasa de copii este legata de “experiente de viata”concrete si directe dar transpusa intr-un “spatiu oniric”-visul.
Desi este exprimat totul intr-un “vis de iarna”aproape general-valabil copiilor din lumea intreaga cu varste intre 6-10 ani,studiul tematic face corelarea intre ceea ce invata si lumea inconjuratoare.
Parintii eleviilor au fost implicati in acest studiu si si-au exprimat la final satisfactia si bucuria pentru abordarea novatoare a dezvoltarii plenare a personalitatii copiilor.
*In acest demers didactic care vizeaza predarea-invatarea tematica in mod integrat,am respectat modul,”cum invata”copilul,omul 10% din ceea ce citeste,20% din ceea ce aude,30% din ceea ce vede,50% din ceea ce vede si aude,70% din ceea ce spunem si 90% din ceea ce spunem si facem,
“Pasi de urmat” (STEP by STEP=”Pas cu Pas”)in studiul tematic sunt “mici,siguri si deplini”.
*Stabilirea temei de catre copii si cadru didactic reflecta legatura ei cu viata reala-visul oricarui copil in preajma sarbatorilor de iarna si-n “anotimpul alb”:”Mos Craciun”,”Zana-Iarna”,”Pomul de Craciun”,”Omul de zapada”,”peisajele mirifice de iarna”,”noaptea de iarna”,etc.
Copiii au observat fenomenele implicate in studiu,au folosit resurse si materiale legate de tema pentru a o face accesibila si reprezentativa.
*Studiul tematic “Vis de iarna”a permis si cadrului didactic sa predea obiectivele cerute de curriculumului scolar.
De asemena s-a folosit un interval de timp mai lung pentru ca tema aleasa sa fie explorata intr-o abordare armonioasa si accesibila.
Studiul tematic”Vis de iarna”a demonstrat o varietate de indemanari si deprinderi care pot fi aplicate la aceasta tema(a se vedea si portofoliul de prezentare a acestei teme la sfarsitul temei).
*Prin acest demers didactic am pus in valoare:
-gandirea divergenta a copilului;
-accent pe latura formativa a invatarii;
-centrarea pe competente;
-inventivitatea copiilor;
-spiritul de colaborare;
-cooperarea copiilor;
-stapanirea de sine;
“Astfel de imbinari de gandire,constienta,sentimente si actiuni realizate de copii tind sa le creeze o experienta de autoadaptare,fluenta,deosebit de importanta in dezvoltarea personalitatii la varsta de formare”.
(Mihaly Csikzentmihaly 1992)
Subliniem ca studiul tematic “Vis de iarna”evidentiaza si “invatarea prin cooperare”.Aceasta presupunand “actiuni conjugate”ale membrilor triade educationale(elev-profesor-parinti).
Toti cei implicati au contribuit la realizarea scopurilor comune si au fost influentati benefic de activitate.
“Colaborarea se axeaza pe sarcini,iar cooperarea pe procesul de realizare a sarcinii.
Cooperarea este o forma de interactiune superioara in cadrul invatarii incluzand colaborarea.”(Horatiu Catalano.”Educatie si formare”,pag.15)”.
Mentionam ca acest studiu tematic poate fi abordat si la copiii prescolari de 5-6 ani si de catre scolarii calselor I-IV(6-10 ani)tinand seama de particularitatile psiho-fizice ale acestora.
Studiu tematic
“Vis de iarna”
*Grupul:
-prescolari de 5,6 ani si scolari din clasele I-IV(6-10ani).
*Durata:
-6-7 saptamani.
*Scop:
-obseravarea schimbarilor din natura care au loc in anotimpul iarna si influenta acestora in viata oamenilor,plantelor,animalelor;
-cunoasterea activitatilor desfasurate de oameni in timpul ierni si a modalitatilor de petrecere a timpului liber de sarbatori etc.
-formarea si dezvoltarea deprinderilor de a descrie iarna,folosind expresii frumoase intalnite in lecturi audiate sau citite;
-dobandirea de cunostinte in legatura cu viata oamenilor,plantelor si animalelor in sezonul de iarna.
*Obiective:
La sfarsitul studiului tematic,elevii vor fi capabil sa:
-sa compuna un eseu scurt,structurat dupa o macheta,material didactic sau produs curricular;
-sa observe si sa explice fenomenele specifice iernii si producerea lor;
-sa caute si sa selecteze informatii in legatura cu studiul tematic propus;
-sa predea prin desen,colorare,decupare,lipire,ansamblare a materialelor din hartie si carton,imagini de iarna,,momente mirifice de sarbatori etc.;
-sa confectioneze obiecte decorative,chear jucarii,folosind tehnicilie invatate;
-sa colaboreze cu colegii in vederea realizarii sarcinilor primite;
-sa aprecieze produsul finit(macheta”Vis de iarna”)raportat la proiectul initial.
*Repere:
-culegeri din texte literare pentru clasele I-IV si prescolari;
-manualele de stiinte ale naturii clasele I-IV;
-planse din dotarea scolii si planse confenctionate de cadrele didactice ale clasei;
-fise de lucru.
*Metode si procedee:
-conversatia euristica,lectura explicativa,observatia,explicatia,jocul muzical si didactic,munca independenta,brainstormingul.
*Tipuri de activitati:
-actvitatea individuala;
-activitatea pe grupe;
-activitatea in perechi;
-discutii de grup;
-activitati in natura;
-activitati practice;
*Evaluare:
-activitatea extracurriculara-serbare”Vis de iarna”(cu elevii si parintii);
-jocurile iernii(oameni de zapada,concurs cu aruncari la tinta);
-activitate cu studentii-P.I.P.P-de la UBB-Nasaud-extenisa Bistrita;
-prezentarea protofoliului tematic “Vis de iarna”;
*Armonizarea programei:
*Limba Romana:
-Iarna in operele literare;
-Compuneri,eseuri depre iarna;
-Memorizarii poezie;
-Discutii,dezbateri tematice;
-Dramatizari;
-Liste cu insusirile iernii;
*Stiinte:
-Viata plantelor si animalelor in timp de iarna;
-Fenomene ale naturii si ale iernii;
-Calendarul naturii pe lunile decembrie,ianuarie,februarie;
-Iarna in viata oamenilor;
*Arte:
-Doamna si Domnul “Om de zapada”(jucarie din carton si hartie);
-“Zana Iarna”(obiecte decorative din hartie si carton);
-“Mos Craciun pe sanioara”(jucarie din hartie,carton si cutie chibrituri);
-“Noapte de iarna”(peisaj-pictura-pe hartie aplicata pe carton);
-“Bradul de Craciun”(fisa de lucru);
-“Dansul Brazilor de Craciun”(lucrare din hartie,carton-jucarie);
-“Vis de iarna”(machete personale ale elevilor cu obiecte confenctionate mai sus).
*Evaluarea studiului tematic “Vis de iarna” si finalizarea studiului tematic a prilejuit prezentarea originala a unui “Vis de iarna”intr-o frumoasa “macheta”si un portofoliu personal pentru fiecare copil,ambele produse reflectand modalitati “necesare”si”posibile”de tratare a unei teme generoase.
Prezentarea acestor”produse ale elevilor”in fata parintilor a adus bucurie tuturor si intrarea in “atmosfera iernii”cu optimism si candoare de copil.
*Aprecierea studiului tematic “Vis de iarna”a venit si-n cadrul expozitiei de materiale didactice si produse curriculare al unei manifestari studentesti de la Nasaud din 5 decembrie 2013,prin obtinerea unei diplome care ii confera machetei”Vis de iarna”specificul de “produs curricular”(eveniment consemnat si de presa locala a judetului B-N si cea a “UBB”din Cluj Napoca).
*Concluzionari prin a spune ca:
-abordarea tematica a continuturilor invatarii perimte si promoveaza o invatare care transcede disciplinele,elimina “rigiditatea si canoanele academice,traditionale”.
Portofoliu”Vis de iarna”
“Macheta”
“Lucrari
portofoliu”
Autor:Alb(Spanu)Doinita
Anul –II-”P.I.P.P”
“UBB”-Nasaud
Extensia-Bistrita
*Concluzii:
1.”Majestatea sa copilul”este ,centrul Universului Invatarii in alternativa educationala “STEP by STEP”.
2.Programul “STEP by STEP”a fost implementat in Romania cu succes,devenind o alternativa educationala”brand educational de succes sustinuta de “bunele practici”promovate si de parintii eleviilor si prescolarilor.
3.”STEP by STEP”a apropiat invatamantul romanesc traditional de alternative educationale:Waldof,Montessori,Planul Jena(elemente ale acestor fiind preluate si adaptate de traditional).
4.”Momentele speciale”ale alternativei “STEP by STEP”si abordarea tematica si integrata confera acestui program de educatie o sintalitate aparte.
5.”STEP by STEP”este o alternativa educationala care promoveaza,pluralismul educativ,adoptat si de Romania dupa 1990.
*Bibliografie:
1.Kate Burke Walsh-“predarea orientata dupa necesitatile copilului”
-“STEP by STEP”-un program pentru copii si familii;
2.Revista de pedagogie:”Pedagogii alternative”,nr.1-12/2006,coordonatori profesor universitar Viorel Nicolescu,dr.Gh.Bunescu,prof.universitar Miron Ionescu s.a-editura “Vanemode”,Bucuresti,2006.
3.Ion Albulescu-“Alternative educationale”-“Syllabus”-2013-suport de curs pentru studentii anului -II-”P.I.P.P”-UBB-Nasaud-extensia Bistrita.
4.Horatiu Catalano-“Dezvoltarii teoretice si institutionale in alternative educationale”Pitesti-2011 ed."Nomina".
6.Horatiu Catalano-“Perspective didactice in alternative educationale”STEP by STEP”,ed.Karuna,2008,Bistrita.
7.Horatiu Catalano-“Educatie si formare”ed.Karuna,2009,Bistrita.
8.Revista alternativei educationale”STEP by STEP”din jud.Bistrita-Nasaud,nr.2/2006,coordonatori Smaranda Florean,Ioan Joja,Aurel Scridon.
9.”Un ghid pentru invatatori”-Repere orientative in proiectarea activitatilor pe centre de interes-ed.”Solstitiu”,Satu-Mare,2002-coordonatori:”Inspectoratul Scolar al judetului Satu –Mare.
>>Sfarsit<<
*Grupa de studente*
1.Mioara Iulia Nusfelean
2.Doinita Alb(Spanu)
3.Larisa-Bianca Chetan
4.Andreea Alexi
5.Mirela Tarta
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu