Relaţia şcoală-familie-comunitate
„Prezenţa pãrinţilor
poate transforma cultura şcolii.”
( S. L. Lightfoot )
Aspecte generale
Scoala si
familia urmaresc acelasi scop educativ formarea copiilor spre a deveni oameni
multilateral dezvoltati.
Pentru realizarea
acestui scop unic este necesara unitatea de actiune, concordanta dintre
mijloacele specifice de influentare folosite de aceste doua institutii sociale.
Scoala este
interesata sa colaboreze cu familia, sa-si faca din ea un aliat, pentru ca
actiunea sa educativa sa fie mai profunda si de durata. Colaborarea scolii cu
familia este necesara si in vederea unei informari reciproce cu privire la
dezvoltarea copilului, la comportarea lui.
In convorbirea cu
parintii, profesorul (invatatorul) trebuie sa dovedeasca mult tact. Sa aiba
atitudinea unui prieten, nu a unui sef care da ordine. Sa fie apropiat, sa
gaseasca argumente potrivite si temeinice, ca parintii sa le accepte fiind
convinsi de utilitatea lor, dar sa nu renunte la convingerile sale daca acestea
sunt bine intemeiate. Cadrul didactic se va interesa de modul cum este
respectat regimul de zi al copilului, cum este ajutat acesta la invatatura,
daca are create conditii bune de pregatire a temelor, cum se comporta copilul
fata de parinti, frati, bunici cum se comporta acestia fata de el, ce influente
pozitive si negative se exercita asupra lui, cu ce se ocupa in timpul liber, ce
prieteni are, cum se odihneste si cum se hraneste, care este starea sanatatii
lui, ce interese manifesta.
În general, toată
lumea apreciază efectele benefice ale unei participări foarte active a părinţilor la activităţile
şcolare. Numeroase cercetări la nivel de învăţământ primar şi chiar secundar au pus în evidenţă aspectul determinant al
calităţii interacţiunii dintre familie şi şcoală asupra educaţiei copiilor.
Această
recunoaştere a importanţei părinţilor în favorizarea succesului şcolar al
tinerilor a determinat autorităţile educative să susţină necesitatea întăririi
legăturilor dintre părinţi şi şcoală. De
altfel, în contextul actual, aceste legături par a fi mai necesare ca
niciodată. Într-adevăr, misiunea socială a şcolii depăşeşte tot mai mult simpla
atingere a obiectivelor pedagogice ale curriculum-ului şcolar avâdn în vedere şi faptul că mulţi părinţi sunt prea preocupaţi de problemele familiale,
profesionale sau sociale pentru a putea urmări evoluţia copiilor lor sau coerenţa dintre
educaţia pe care copilul o primeşte în familie şi cea şcolară.
Atât părinţii cât
şi cadrele didactice beneficiază de avantajele unei astfel de colaborări.Binefacerile sunt numeroase, începând cu o mai bună
cunoaştere reciprocă şi depăşirea stereotipurilor,
şi continuând cu identificarea unor interese comune în beneficiul copiilor. În sfârşit, colaborarea este benefică
şi pentru şcoală, părinţii aducând deseori resurse suplimentare ce pot susţine rolul educativ
al şcolii dar oferă şi un cadru
pentru o continuă reevaluare.
Spre a ajuta eficient pe copii, parintii
trebuie sa tina legatura cu scoala, spre a se informa despre rezultatele muncii
si despre comportarea lor la scoala. Unele informatii despre aceste situatii le
pot obtine parintii prin consultarea carnetului cu note al elevului sau din
relatarile despre activitatea lui la scoala si modul cum a fost ea apreciata de
profesori, dar mult mai utile sunt informatiile pe care le primesc parintii de
la cadrele didactice.
Accelerarea
transformarilor sociale, democratice, emanciparea femeii, modificarea
statutului copilului, dispersia familiei, incercarea de a restitui prestigiul
educatiei familiale, progresele sociologiei si psihologiei, precum si alte
cauze au dus la intelegerea faptului ca orice sistem de educatie ramane
neputincios daca se izbeste de indiferenta sau de opozitia parintilor. Scoala
capata astfel o misiune suplimentara.
Au existat
intotdeauna educatori excelenti si parinti iubitori care nu si-au pus probabil
atatea probleme si totusi au reusit foarte bine, dar poate ca acest lucru era
mai usor intr-o lume foarte statornica, in care traditia avea ultimul cuvant.
Modificarea pe care au suferit-o, in curs de o generatie sau doua, relatiile
dintre parinti si copii, dintre adulti si tineri, apare mai vadita in
consideratia pentru copil.
Un raport asupra relatiilor dintre
scoala si familie in tarile Comunitatii Europene, bazat pe cercetari
comparative, documentare si empirice enumera patru motive pentru care scoala si
familia se straduiesc sa stabileasca legaturi intre ele:
- parintii sunt
juridic responsabili de educatia copiilor lor;
- invatamantul nu
este decat o parte din educatia copilului, iar o buna parte a educatiei se
petrece in afara scolii;
- cercetarile pun in
evidenta influenta atitudinii parentale asupra rezultatelor scolare ale
elevilor, in special asupra motivatiilor invatarii, precum si faptul ca unele
comportamente ale parintilor pot fi favorizate datorita dialogului cu scoala;
- grupurile sociale
implicate in institutia scolara (in special parintii si profesorii) au dreptul
sa influenteze gestiunea scolara.
Moduri de participare a părinţilor
Părinţii elevilor
dintr-o clasă formează rareori un grup omogen
şi nu dispun toţi de aceleaşi mijloace pentru a se implica în mod activ în
activităţile şcolii. Cooperarea lor cu mediul şcolar
trebuie, deci, să ia forme diverse pentru a răspunde nevoilor şi disponibilităţilor lor. Anumiţi părinţi sunt pregătiţi să
consacre mai mult timp şi energie pentru participarea la activităţi. Unii dintre ei nu sunt
disponibili decât în mod punctual şi pot să participe la un eveniment special (de exemplu să
însoţească grupul de elevi cu
ocazia vizitării unui muzeu). Alţii dispun de suficient de
mult timp liber, energie şi cunoştinţe pentru a putea aduce o contribuţie mai importantă
şcolii. Unii pot veni în clasă pentru a susţine o expunere pe o anumită temă (legată
de locul lor de muncă, tradiţiile lor culturale, anumite experienţe de viaţă
specifice sau de modul cum îşi petrec timpul liber). Alţii sunt pregătiţi să se implice în
animarea unor grupuri de întrajutorare
de părinţi, care abordează probleme particulare.
Tipuri de programe de colaborare între
şcoală şi familie
O serie de
programe au încercat să promoveze o participare mai activă a părinţilor la activităţile şcolii şi au propus diferite forme de
activităţi de colaborare. Anumite practici au drept obiectiv ameliorarea relaţiilor dintre familie şi
şcoală: în cadrul acestor programe, părinţii contribuie la elaborarea şi realizarea unor activităţi care stimulează schimbul de informaţii
şi care favorizează relaţiile interpersonale armonioase. Aceste activităţi pot lua diferite forme: vizite reciproce, un club
al părinţilor în şcoală,comunicare scrisă, prânzuri sau cine comunitare, adunări
informative.
În cadrul
programelor vizând sprijinul şcolar,
părinţii sunt invitaţi să se implice în conceperea şi
susţinerea unor proiecte şcolare. Poate
fi vorba despre strângerea de fonduri, de asistenţă directă(zugrăvire, donaţie de haine,
reparaţii etc.), de însoţirea elevilor cu ocazia excursiilor, de conferinţe, despre
predarea unei arte sau despre o activitate distractivă, despre organizarea de evenimente
sociale sau culturale.
Anumite proiecte
vizează educaţia părinţilor. Aceştia sunt invitaţi să participe la sesiuni de
formare menite să-i ajute să-şi dezvolte abilităţile parentale sau să-şi îmbunătăţească cunoştinţele: ateliere de formare pe anumite
teme, cursuri de formare continuă, acces la material de formare (cărţi, casete video,
broşuri). În sfârşit, în unele cazuri se pune accentul pe utilizarea comitetelor
consultative în cadrul cărora părinţii
formează grupuri de consiliere care se pot interesa de
diferite probleme care privesc şcoala, fie ele de ordin socio-cultural, financiar,
administrativ sau pedagogic.
Printre multiplele
motive, fondate sau nu, invocate de cadrele didactice în vederea neutilizării anumitor strategii ce încurajează participarea
părinţilor, este invocată adesea convingerea că părinţii vor refuza să colaboreze, sau că nu
au capacitatea să o facă.
O serie de
studii realizate în ultimii zece ani au adus precizări faţă de acest subiect şi
au demonstrat că părinţiii şi cadrele
didactice consideră că o colaborare
între ei ar putea ameliora randamentul
şcolar şi conduita elevilor în
clasă. Numeroşi părinţi afirmă că sunt doritori să se implice în procesul de educaţie al
copiilor lor. Cadrele didactice trebuie totuşi să formuleze aşteptări realiste privind
această colaborare. În ceea ce priveşte activităţile care pot fi propuse părinţilor,
acestea trebuie să fie multiple, variate şi să corespundă nevoilor
şi posibilităţilor lor. În
faţa unui eşec sau a unei slabe participări, trebuie identificaţi factorii care împiedică
participarea parentală şi apoi să se elaboreze un program care să corespundă mai bine nevoilor
reale şi disponibilităţilor familiilor, în loc să se conchidă că părinţii sunt lipsiţi de interes.
TEORII IMPORTANTE PRIVIND RELATIA
SCOALA-FAMILIE
Exista doua teorii
importante privind relatia scoala-familie:
- teoria profesionalismului
care considera ca un element esential serviciul facut altora, fara a te gandi
la avantaje personale, criteriile acestei teorii sunt: competenta, servirea
clientilor, un cod de etica profesionala;
- teoria schimbului
care considera actiunea umana in functie de un castig personal, se considera
privilegii traditionale ale profesorilor: un grad de autonomie, un salariu
asigurat, o competitie restransa.
Din aceasta
perspectiva se pune intrebarea: ce castiga profesorul intr-o cooperare cu
familia? Se apreciaza ca acest castig poate fi un statut revalorizator in ochii
societatii, cooperarea cu familia poate fi un test profesional si poate fi
considerata ca facand parte din datoria profesionala a profesorului deoarece:
parintii sunt clienti ai scolii, eficacitatea invatamantului poate fi ameliorata prin cooperarea intre
scoala si familie, parintii sunt responsabilii legali de educatia copiilor lor
si pot avea exigente de a evalua rezultatele activitatii scolare.
In acest context se
pune si problema: de relatia cu familiile trebuie sa se ocupe profesori
specializati sau toti profesorii? Solutia ideala pare a fi: toti profesorii sa
aiba relatii obisnuite de colaborare cu familiile, profesorii specializati
(consilieri educationali) sa rezolve cazuri particulare, dificile, sa efectueze
vizite in familii, cand este necesar si sa organizeze reuniunile cu parintii.
ETAPE IN EVOLUTIA
RELATIEI FAMILIE-SCOALA
Se pot deosebi trei
etape in evolutia relatiei familie-scoala:
- etapa scolii
autosuficiente: scoala este considerata o institutie inchisa, care nu
influenteaza mediul familial si nu se lasa influentata de el. Caracteristicile
etapei sunt: contactele cu parintii sunt rare, formale, parintii accepta ideea
ca nu au nimic de vazut despre ceea ce se intampla in scoala, administratia
alege scoala pentru copii, parintii nu participa la consiliile de administratie
scolara, asociatiile de parinti nu sunt incurajate, formarea profesorilor
neglijeaza relatia intre familie si scoala.
- etapa de
incertitudine profesionala: profesorii incep sa recunoasca influenta factorilor
familiali asupra rezultatelor scolare, dar parintii continua sa creada ca
scoala este autosuficienta. Caracteristicile etapei sunt: tendinta de a creste
acuzarea familiei pentru proastele rezultate scolare, administratia scolara are
tendinta de a conserva atitudinea din etapa anterioara, contactele formale, de
rutina cu parintii continua, apar experiente localizate privind comunicarea cu
parintii, apar organizatiile voluntare de parinti, se constituie consilii de
gestiune scolara, in care participarea parintilor are un rol minor,
nedecizional, formarea profesorilor abordeaza relatia familie-scoala ca o
problema de importanta secundara.
- etapa de dezvoltare
a increderii mutuale: parintii si profesorii descopera impreuna ca neincrederea
este putin cate putin inlocuita cu increderea unora fata de altii.
Caracteristicile etapei sunt: relatia cu familiile este din ce in ce mai
incurajata de scoala, consiliul scolar include reprezentanti ai parintilor, cu
rol decizional in toate problemele educationale, organizatiile de parinti sunt
acceptate si incurajate in activitatea scolara, profesori specializati
(consilieri educationali) trateaza problemele exceptionale ale colaborarii cu
familiile, organizatiile de profesori recunosc statutul si rolul asociatiilor
de parinti, administratorii si politicienii educatiei insista asupra
importantei relatiei familie-scoala, formarea profesorilor abordeaza problema
relatiei cu familia, ca una din problemele importante, se organizeaza cursuri
pentru profesori si parinti.
Familia,mediul prioritar pentru creşterea şi
educarea copiilor
Copilul este o fiinta cu
insusiri calitative diferite de cele ale adultului si are in mod legitim
dreptul de a ocupa o pozitie privilegiata si de a se bucura de un „tratament”
specific.Sanatatea, dezvoltarea si educatia copilului trebuie sa fie in centrul
preocuparilor familiei.
Prin caracterul sau stabil si
coerent familia este mediul educogen primar, cu valente formative esentiale
pentru dezvoltarea normala a copilului.Apartenenta copilului la familie este conditionata de siguranta afectiv
materiala si afectiv esentiala pentru dezvoltarea psihica, indeosebi in etapele
timpurii ale evolutiei acestuia.Din aceasta cauza separarea copilului da
familie poate determina perturbari grave ale echilibrului lui biopsihic.
Familia este cel mai adecvat
mediu de structurare intelectuala,afectiva si volitiva a personalitatii
copiilor, climatul si atmosfera familiala devenind cadrul de ambianta
materiala, spirituala si afectiva in care se vor forma copiii. De aceea
eventualele carente materiale ale mediului si climatului familial ,
influenteaza in mod negativ dezvoltarea psihocomportamentala a copiilor.
In prezent, familia ca unitate
sociala s-a modificat foarte mult atat la nivel structural, cat si la nivel
atitudinal in sensul cresterii ratei divorturilor si a tensiunilor si
conflictelor intrafamiliale. Situatia existenta pe plan familial se poate
rasfrange negativ asupra maturizarii fizio-psihice, fiziologice si sociale a
copiilor lasand sechele in structura psihica si de personalitate a acestora. In
familiile de astazi, legaturile sunt mai putin durabile , pe considerentul ca
oamenii nu mai accepta sa convietuiasca impreuna daca nu se inteleg bine, nici
macar de dragul unui copil, fata de care au anumite responsabilitati.
Se vorbeste tot mai mult
despre existenta unei adevarate „crize” a familiei moderne. Aceasta stare
critica poate fi determinata de inversarea rolurilor sot-sotie, de disparitia
unor roluri traditionale , de problemele materiale, sau de absenta parintilor
din cadrul caminului pentru indeplinirea sarcinilor socio-profesionale, ceea ce
determina o mai slaba preocupare a lor, pentru educatia copiilor.
Conform Conventiei ONU cu privire la drepturile copilului, acesta „
trebuie sa creasca intr-un mediu familial, intr-o admosfera de fercire,
dragoste si intelegere” pentru a-si dezvolta complet si armonios
personalitatea.Este recunoscut faptul ca in cadrul familiei copilul isi
dezvolta simtul identitatii. O relatie pozitiva si consistenta cu parintii, in
care acestia reusesc sa vina in intampinarea nevoilor copilului, il ajuta sa
capete siguranta interioara, sa-si cunoasca si sa-si inteleaga propriul trecut,
sa devina autonom.
Familia este primul mediu in
care copilul experimenteaza relatii si el va dezvolta relatii in afara acestui
mediu pornind de la modelele pe care le-a preluat de aici. De aceea un copil
are nevoie de legaturi emotionale stabile, de sentimentul apartenentei
neconditionate la un grup de persoane (in esenta familia sa), de un mediu
securizat care sa-i permita experiente normale de viata.
Cand vorbim de familie, ne
referim in primul rand la parinti, dar un loc foarte important il are in viata
copilului familia externa, formata in mod traditional din bunici si rude pana
la gradul al IV-lea. Familia extinsa il ajuta pe copil sa-si cunoasca
radacinile, sa-si intregeasca experintele de viata de familie, sa dezvolte
relatii multiple si complexe.De aceea este foarte important pentru fiecare
copil sa isi cunoasca rudele si sa se bucure de relatii pesonale cu acestea. In
plus, familia extinsa este principala relatie de suport pentru parinti. In
special bunicii pot fi un sprijin real pentru parinti si, de multe ori,
reprezinta principala resursa pentru prevenirea separarii.Toti copii au nevoia
si dreptul de a fii ingrijiti si crscuti de parintii lor intr-o maniera
competenta.
Familia ramane grupul social
vital in asigurarea ingrijirii, protectiei si educatiei copilului.In contextul
schimbarilor sociale se constata o diversificare a modelelor familiale:
farcventa crescanda a coabitarilor (concubinaje), cresterea numarului
divorturilor, a familiilor cu un singur parinte, optiunea unor femei de a avea
un copil in afara casniciei, noile forme coexistand cu modelul „clasic” al
familiei conjugate.
Intr-o lume in care toate
institutiile si toate tipurile de raporturi sociale se schimba in ritm
accelerat, familia nu poate ramane neschimbata si nu trebuie absolutizat un
model sau altul de organizare familiala.Toate aceste schimbari nu trebuie
interpretate ca o criza a familiei, ci mai repede ca adaptari ale conduitei
individuale la schimbarile demografice, econimoce si materiale care afecteaza
societatile in ansamblul lor.
Dezvoltarea personalitatii
copilului este rezultatul unui ansamblu de factori : familiali, scolari,
comunitari.Factorii familiali sunt ca proximitate si importanta cei mai
importanti in dezvoltarea unei personalitati armonioase , in securitatea fizica
, afectiva si materiala a copilului.Indiferent de modul de organizare , mediul familial intemeiat pe un
sistem de interactiuni afective intense este apt de a reactiona la trebuintele copilului, de a
participa si favoriza elaborarea personalitatii, a imaginii sale de sine si
despre lume.
Familia este cea mai in
masura sa raspunda nevoilor copilului, afectiv ceva mai adecvata trebuintelor
lui pentru ca numai aceste relatii afective si sentimente de dragoste il fac pe
parinte sa inteleaga si sa intuiasca copilul si starea lui de copilarie.In
familie isi poate satisface nevoile sale primare , isi poate manifesta
frustrarile inevitabile, temperate de dragostea parintilor. In familie copilul
poate sa-si investeasca toate resursele emotionale si sa invete sa si le
controleze pentru ca aici ar trebui sa fie in mod sigur un mediu mai ales
afectiv – garantie pentru o dezvoltare armonioasa.
Daca copilul este singur la
parinti el tinde sa fie mofturos, egoist, capricios datorita parintilor care
doresc sa-i faca toate poftele.In familiile cu mai multi copii afectiunea
parintilor se indreapta catre toti copii.Parintii trebuie sa aiba o
autoritateasupra copilului. Aceasta autoritate nu trebuie obtinuta cu ajutorul
pedepselor sau a violentei si nici printr-un exces de bunatate si satisfacerea
orcarei dorinte. „Adevarata autoritate deriva din exigenta parintilor fata de
comportarea copiilor,imbinata cu respactul fata de acestia. Copilul trebuie sa
simta iubirea pe care parintii i-o poarta, dar este necesar sa stie ca nu-i vor
ingadui orce capriciu.
„Dragostea este astfel nu numai cheagul familiei, ci si
calea cea mai eficienta a educatiei, dar numai daca ea e potrivita si cu
masura”. Nu in ultimul rand „pentru a fi un bun mediu educativ, familia trebuie
sa aiba o situatie economica apta sa satisfaca trebuintele de prim ordin ale
membrilor sai”. Educarea unui copil nu este un lucru atat de usor.Unii parinti,
avand conceptii invechite, cred ca ei stiu cel mai bine sa-si educe copilul,
neacceptand sfaturi din exterior.In prezent exista o multime de carti, filme si
emisiuni special realizate pentru indrumarea pedagogica a parintilor.Familia
care nu reprezinta un bun mediu educativ:
a. Familia descompusa: familia care ramane descompusa in urma unui divort
sau a unui deces, nu este un mediu educativ ideal.Dar totusi conditia de viata
a copilului orfan de un parinte depinde foarte mult de puterea de dragoste a
celui ramas, care poate compensa dragostea celui disparut.In trecut divortul era
extrem de daunator pentru copii. Cercetarile actuale par sa indice ca copiii se
simt mai bine daca parintii nefericiti divorteaza decat daca stau impreuna
intr-o atmosfera de furie, amaraciune, violenta si ura.
b. Familia reconstruita: recasatorirea creeaza o familie reconstituita sau
combinata formata din doi parinti, din care cel putin unul aduce in aceasta
unitate familiala noua unul sau mai multi copii dintr-o casatorie
anterioara.Cuvintele mama si tata vitreg sunt deja expresii peiorative.Atunci
cand copii provin din doua familii diferite, mama va proteja pe ai sai, iar
tatal pe ai lui, plangandu-se fiecare impotriva copiilor celuilalt.In acest
context merita sa ne punem cateva semne de intrebare: Cine asigura disciplina
in aceasta familie? Dar educatia? Care sunt indatoririle parintelui biologic
caruia i s-a luat copilul? Ce autoritate
are acesta? Raspunsul la aceste intrebari variaza de la caz la caz.
c. Violenta in familie este un fenomen ce ia amploare.Maltratarea
partenerului si a copilului are loc in toate clasele sociale, dar posibilitatea
maltratarii creste o data cu problemele financiare. Cazurile de maltratare a
copiilor este in crestere. „Ca si in cazul maltratarii unuia dintre soti, sunt
responsabili mai ales barbatii. In multe cazuri cei care maltrateaza , au fost
maltratati in copilarie , astfel perpetuand un ciclu de violenta”. Copii
maltratati sunt frustrati de dragoste, pierd bucuria de dragoste si intelegere a semenilor,sanatatea lor psihica fiind pusa la
indoiala.
d. Alte cazuri in care familia nu este un bun mediu educativ: Certurile si
neintelegerile dintre parinti au efecte traumatizante asupra copiilor.
Divergentele dintre parinti cu privire la masurile educative au urmari negative
asupra educatiei.Daca parintii mint, injura, sunt necinstiti,in cele mai multe
cazuri copilul va imita comportamentul acestora.
Aspecte specifice privind relaţiile cu
familiile şi comunităţile de romi
Problematica relaţiei “familie,
comunitate, şcoală” îmbracă un aspect
particular atunci când se referă la minoritatea
romilor. Cercetări realizate în ultimii ani de Institutul Intercultural Timişoara sau de Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei din
Bucureşti, bazate pe interviuri şi discuţii de
grup cu cadre didactice, au scos în evidenţă faptul că printre cele mai importante probleme
asociate prezenţei elevilor romi în şcoală se situează şi relaţia cu părinţii.
Cadrele didactice au deseori tendinţa de
a acuza părinţii romi de dificultăţile şcolare ale copiilor lor.
Desigur, în
numeroase cazuri, atât condiţiile materiale cât
şi sprijinul în procesul de învăţare sunt net
inferioare celor pe care le pot oferi copiilor părinţii ne-romi.Dar formularea (explicită sau
neexprimată deschis) a unor asemenea acuzaţii, chiar dacă acestea pot fi susţinute
cu argumente într-un caz sau altul, nu conduce la găsirea unei soluţii şi la
îmbunătăţirea situaţiei. Cercetările au arătat că, deşi cadrele didactice doresc să colaboreze cu
părinţii romi pentru îmbunătăţirea situaţiei şcolare a copiilor, un număr mare dintre ele
consideră că tot ce pot face este să aştepte ca părinţii romi „să-şi schimbe atitudinea şi comportamentul” pentru a se conforma
cerinţelor impuse. Este evident însă că în
majoritatea cazurilor o asemenea aşteptare este nerealistă. Soluţia ar putea fi găsită împreună,
prin stabilirea unei comunicări reale, pornind de la înţelegerea reciprocă a punctelor de
vedere. Este firesc ca acest proces să fie iniţiat de cadrele
didactice dar, desigur, acolo
unde este posibil el poate fi mult
facilitat prin intervenţia unui mediator şcolar.
Pe de altă parte, anumite diferenţe în
comportament pe care le manifestă copiii romi sunt interpretate de unele
cadre didactice ca o carenţă cauzată de „lipsa de educaţie” a părinţilor şi/sau de
„deficienţele” sau incompatibilitatea cu civilizaţia modernă a culturii rome. Mai grav este însă atunci când copiii romi care vin
la şcoală fără a cunoaşte anumite coduri de
comportament social sunt etichetaţi ca şi cum ar avea un handicap
insurmontabil („aşa sunt ei
şi nimic nu-i poate schimba”). Un formator francez remarca însă faptul că “nu-i va trece
nimănui prin minte să califice drept handicapat psihomotor pe cel care se comportă
inadecvat la masă fiindcă acesta nu cunoaşte atitudinea ceruta de situaţie”.
Unul dintre factorii - cheie în
asigurarea succesului şcolar al copiilor romi este existenţa unor relaţii bune
între şcoală şi părinţi. Fără cooperarea
părinţilor, multe dintre iniţiativele şcolii sunt
sortite eşecului. Legătura cu părinţii înseamnă mai întâi contactele obişnuite,
individuale, legate de copil, de munca sa, de jocurile sale, de progresele
sale şi dificultăţile pe care le
întâmpină.
Romii au propriile raţiuni, pe care
raţiunea instituţiei şcolare le ignoră deseori. Pentru a se încerca ameliorarea
acestor relaţii s-au organizat întâlniri informale: s-a făcut o invitaţie la o cafea, pentru
a facilita comunicarea deschisă. Dar părinţii romi n-au manifestat interes faţă de
această „invitaţie la cafea”. Într-o ţară europeană, cu
ocazia unei serate la care se
programase o proiecţie de diapozitive reflectând viaţa romilor, s-au creat
tensiuni, iar diapozitivele n-au mai fost găsite niciodată de către
organizatori.Pe lângă faptul că apropierea
dintre învăţători şi romi nu se produce, există şi un refuz al acestora din urmă în ceea
ce priveşte prezentarea unor informaţii referitoare la romi.Iar cazul este departe de a
fi unul singular. Nu trebuie însă să
concluzionăm rapid, ca urmare a acestor tentative de
apropiere care eşuează, că “din nefericire este evident că părinţii copiilor romi nu se
prea implică în educaţia copiilor lor”: evidenţele sunt înşelătoare iar educaţia
copiilor, faţă de care părinţii romi sunt foarte atenţi, pentru ei nu se reduce doar la educaţia
şcolară.
Atunci când se construieşte un proiect
al şcolii, al clasei, absenţa cooperării
“în amonte”, încă din faza de
definire a proiectului, între diverşii parteneri face imposibilă asumarea acestuia ca un
proiect comun, iar ulterior cei care servesc drept intermediari,cadrele didactice sau
mediatorii, se regăsesc pe o poziţie greşită şi nerealistă.
Faptul că disensiunile între comunităţi
depăşesc pragul şcolii este evident şi se poate înţelege de ce, momentan,
părinţii nu sunt prea tentaţi să-i sprijine pe învăţători. În majoritatea cazurilor,
atitudinea lor oscilează între indiferenţă şi opoziţie faţă de structura şcolară, chiar dacă se produc contacte cu
cadrele didactice şi chiar dacă acestea nu sunt rele.
Învăţătorii pot fi respectaţi ca persoane, ceea ce nu împiedică să
fie criticaţi în calitate de
reprezentanţi ai unei instituţii ameninţătoare
şi adesea coercitivă în însăşi
principiile sale de funcţionare. Dacă un copil nu se simte bine la şcoală, dacă el face obiectul
unor remarci - justificate sau nu - din partea învăţătorului,dacă este obiectul unei
respingeri din partea celorlalţi copii, părinţii şi familia sa, precum şi întregul grup din care
face parte vor fi întotdeauna alături de el pentru a-l suţine şi a-l
proteja. Se poate întâmpla,
de altfel, atunci când un copil nu vrea să meargă la şcoală,ca acesta să profite de
situaţie şi să prezinte dinadins în
culori sumbre viaţa sa la şcoală. Alegerea sa va fi
respectată de către părinţi. Cum poate fi schimbat acest fapt?
Cu siguranţă nu începând cu instruirea
copilului, ci prin acceptarea părinţilor.Legătura, contactul, pentru a
putea da naştere unei colaborări, presupun o voinţă şi un demers în vederea armonizării
relaţiei dintre parteneri. Mult prea des, până în prezent,ori nu se făcea nici un
astfel de demers şi fiecare rămânea departe de celălalt, neînţeles şi imposibil de înţeles în
acelaşi timp, ori efortul necesar unui astfel de demers era
aşteptat să vină doar din
partea romilor. De puţin timp încoace însă, ici
şi colo, în diferite ţări, s-au făcut
eforturi reciproce care permit, în mod punctual, să se depăşească conflictele, aprehensiunile,
neînţelegerile. Se poate constata astfel un progres al adaptabilităţii reciproce.
Contactele se intensifică, învăţătorul obţine o marjă de libertate pentru a le stabili şi a le
menţine, sau este delegat un mediator special în acest sens,
persoană care se află în
acelaşi timp în slujba cadrelor didactice cât şi a părinţilor.
Uneori câteva detalii tehnice pot schimba
radical viaţa clasei şi relaţia cu
părinţii:posibilitatea accesului liber
al părinţilor la ore, posibilitatea contactelor telefonice ...Cadrele didactice fac uneori
eforturi de a se apropia de romi adoptând însă metode care nu sunt întotdeauna adaptate: de
exemplu, un studiu realizat în Marea
Britanie prezintă cazul unui tânăr învăţător
care, plin de bune intenţii, pentru a cunoaşte mai bine
specificul comunităţii
romilor, s-a angajat ca salariat în timpul perioadei de vacanţă la un rom care vindea maşini de
ocazie; odată angajat, acesta a fost însă desconsiderat în ochii părinţilor romi, pentru
care învăţătorul ar fi trebuit să se asocieze cu comerciantul rom, dobândind astfel un
statut egal şi satisfăcător.
S-a demonstrat de asemenea că absenţa
părinţilor romi de la reuniunile formale nu este sinonimă cu dezinteresul, ci
mai degrabă cu o non-adeziune la un anumit tip de discuţie; aceste discuţii
informale cu frecvenţă scăzută sunt, de altfel, aşa cum o arată mai multe studii, puţin
interesante: se pare că, în cadrul lor, părinţii adoptă fie o atitudine întotdeauna pozitivă, de
aprobare reiterată, fie una sistematic critică, de barare.
Încercările de colaborare nu
sunt scutite de dificultăţi.
“Doar 30% dintre părinţi urmăresc
activitatea şcolară a copiilor lor şi, în ciuda dorinţei lor de a avea o
întâlnire constructivă cu cadrele didactice, raportul se reduce adesea la un dialog scurt şi superficial. Între părinţi şi
cadrele didactice se instaurează în general o adevărată incomunicabilitate,
care îşi are originea în substratul de analfabetism al părinţilor, care nu au
astfel posibilitatea de a percepe sensul pe care îl are şcoala şi,implicit, ceea ce reprezintă
aceasta pentru copiii lor. 70% dintre ei refuză să se supună diverselor reguli ale
birocraţiei şcolare, invocând banala şi învechita justificare: <<La ce bun, din moment ce noi suntem
romi şi aşa vom râmăne; pentru noi nimic
nu se va schimba niciodată>>. În
spatele acestei fraze se ascunde o resemnare tristă, o lipsă de entuziasm şi de aspiraţie
pentru schimbare şi progres”.
Spre exemplu, în cadrul unui proiect
pilot din Bremen, unul din obiectivele pedagogice esenţiale a fost de a-i
determina pe membrii comunităţii Sinti să înţeleagă că ei sunt parteneri egali la proiect. Era
vorba în esenţă de a-i implica activ pe aceştia în planificarea proiectului,
prin intermediul unui Comitet consultativ a cărui competenţă era reglementată printr-un acord
de cooperare încheiat între Volkshochschule din Bremen
şi Bremer Sinti-Verein.
Punerea în practică a acestei revendicări de participare egală a membrilor comunităţii Sinti
la proiect s-a dovedit a fi extrem de dificilă din mai multe puncte de vedere. Pentru a
putea beneficia de o participare continuă într-un proiect care depăşeşte cadrul
familial e nevoie de o muncă permanentă şi motivantă. O participare în sensul unei
colaborări critice la realizarea proiectului echivala în foarte
mare măsură în acest caz cu a
cere prea mult de la grup. Chestionaţi cu privire la acest aspect, îndeosebi membrii
Sinti mai în vârstă au repetat în nenumărate rânduri că ar fi fost suficient să li se
acorde încredere. Cererea de a comenta critic proiectul era resimţită de ei ca o
impoliteţe, venită din partea unui spirit belicos şi, în consecinţă, ca fiind superfluă, odată ce
încrederea şi unitatea au fost
stabilite”. Discuţiile sunt
fructuoase pentru toţi, iar
informaţiile pe care la furnizează cu privire la copil, la educaţia sa şi mediul din care face parte, despre
dorinţele părinţilor, permit învăţătorului să-şi adapteze mai bine pedagogia.
Pentru părinţi este important să li se demonstreze şi ca aceştia să dobândească
sentimentul că şcoala aparţine copiilor lor în aceeaşi măsură în care aparţine şi celorlalţi
copii. Având în vedere situaţia actuală, un astfel de sentiment
poate el să existe? Este el
justificat? Sau se fondează doar pe iluzii?
Având în vedere importanţa dar si
dificultăţile de comunicare ce pot apărea în relaţia cadre didactice – părinţi
romi, respectiv în relaţia şcolii cu
comunitatea romilor, este oportună deseori utilizarea
unui mediator şcolar.
Prezentare cartea
,, La Minut “
In cartea „Mama
la minut” Dr. Spencer sustine ca copiii au nevoie de afectiune si
dragostea continuua, indiferent de ceea ce fac sau zic.In aceasta carte sunt
prezentate „3 secrete” care constituie „cea mai rapida metoda de a va ajuta
copiii sa invete sa se placa pe ei insasi , dar si sa fie cuminti”:stabilirea de
scopuri la minut ,acordarea de laude la minut si mustrarile la minut. „La
minut”este un titlu general , caci nu-ti garanteaza ca dureaza un minut si o sa
ai tot ce ti-ai dorit.Dar merge pe ideea ca intr-un anumit interval de timp(mai
lung sau mai scurt) tot o sa intre intr-un ritm al vietii, firesc, normal si
chiar metodele nu o sa ia mai mult de un minut sa se aplice. Sa detaliem putin.
„Problemele apar intotdeauna
cand oamenii nu stiu clar ce vor ceilalti membri ai familiei”.Scopurile la
minut functioneaza corect daca :stabilim impreuna sau fiecare individual care
sunt scopurile „ noastre” si care sunt scopurile „mele”, fiecare isi descrie
scopurile foarte succint, astfel incat lecturarea lor sa nu ia mai mult de un
minut: fiecare isi recita frecvent scopurile, pentru a le transforma intr-un
nou mod de gandire.
„Ii ajuta pe copii mei sa-si atinga potentialul maxim. Ii surprind atunci
cand fac ceva bun”. Laudele la minut functioneaza bine atunci cand: ii anunti
pe copii dinainte ca vor fi laudati daca fac lucruri bune; ii surprinzi pe
copii atunci cand fac un lucru bun si iti exprimi mandria si pentru lucrul
facut; iti exprimi sentimentele fata de copii(prin imbratisari sau altfel) si
ii incurajezi sa faca la fel.
Mustrarile la minut
functioneaza cand: ii anunti pe copii ca o sa le atragi atentia atunci cand
purtarea lor supara/este inacceptabila etc.; le spui ca au si ei dreptul sa
faca la fel in privinta ta; reactionezi imediat ce a aparut problema si le spui
copiilor ce anume simti fata de ceea ce au facut; ii mangai si le dai de
inteles ca esti de partea lor si ca desi nu agreezi comportamentul lor, pe ei
ii iubesti la fel de mult...
In viziunea lui Osho(„carte
despre copii”) inocenta inseamna curaj si luciditate deopotriva , dar nu este
o calitate ce poate fi dobandita sau invatata , ea tine chiar de natura reala a
omului.Copiii se nasc cu aceasta inocenta dar, pe parcursul vietii o pot pierde.
Cand sunt mici , copii au multe frustrai :cand doresc ceva dar nu pot obtine
sau nu i se pot oferi incep sa planga.Plansul penru ei este o necesitate
profunda cu rol de purificare, de alungare a frustrarilor.In cazul in care se
opresc brusc, caci toata familia va incerca sa ii opreasca , frustrarile vor fi
blocate si se vor acumula.Mai tarziu ei vor avea nevoie de o modaliate in care
sa se exprime complet, numita in psihologie „tipat primar”.De multe ori Osho
condamna societatea pentru ca ingradeste inteligenta , constiinta si
luciditatea copilului , intrucat i-ar acorda libertate acestuia s-ar revolta impotriva
legilor si a sistemului.Copilul se naste inteligent, insa parintii il vor
sufoca , il vor conditiona , vor incerca sa ii imprime modelul lor.De aceea
copilul are nevoie de un spatiu al sau, de un anumit timp petrecut singur
pentru a-si forma propria personalitate, pentru a-si dezvolta potentialul
iluminarii.
Rolul bunicilor in viata copilului
S-a dovedit stiintific faptul ca prezenta bunicilor in viata
copiilor are urmari benefice asupra intregului comportament al copiilor:
acestia sunt mult mai stabili emotional, invata mai bine la scoala, capata
incredere in sine si relationeaza mai usor cu cei din jur.
Bunicii sunt o oaza nesecata
de dragoste neconditionata de care nepotii se pot bucura din plin. Rolul
acestora ia diferite forme, de la prietenul cel mai bun, confidentul, pana la
istoricul familiei, cel care mentine si transmite legaturile si povestile din
familie.
Legatura formata intre nepoti
si bunici este unica tocmai datorita faptului ca acestia din urma nu pun nici o
conditie pentru atentia si dragostea lor. Spre deosebire de parinti, care au
diverse exigente fata de copiii lor, bunicii nu asteapta nimic in schimb.
Acestia au tot timpul din lume pentru a acorda atentie micutilor, iar rabdarea
lor o depaseste cu mult pe cea a parintilor. Copilul se simte astfel in
siguranta, iar casa bunicilor devine un loc de refugiu si chiar de regasire.
Tot cu aceeasi rabdare
infinita, buncii ii lasa pe copii sa fie mai liberi, fara sa ii conditioneze
prea mult. Acest lucru nu duce neaparat la rasfat, ci il ajuta pe copil sa
capete o atitudine independenta, fiind totusi supravegheat de un adult care ii
vrea binele. Stii doar cate de bine se simte atunci cand are ocazia sa isi
petreaca vacantele la bunici, fara parinti.
Bunicii au timp si experienta
pentru a-i invata o multime de lcururi interesante, oferindu-le sfaturi
intelepte si trucuri pe care doar acestia le mai stiu, fascinandu-ne insa chiar
si atunci cand ajungem la maturitate. Caci doar bunica face cea mai buna
mancare, iar bunicul are gradina cea mai frumoasa.
Copilul va invata sa isi pretuiasca mai mult familia
si sa isi aprecieze parintii, pentru ca povestile bunicilor despre nazbatiile
parintilor atunci cand erau si acestia copii, ii face sa para mai umani si sa
coboare de pe acel piedestal al rolului parintesc.
Concluzie
Implicarea parintilor in viata activa a scolarului este foarte
importanta, deoarece copiii daca sunt ajutati devin mai motivati si mai ambitiosi in tot ceea ce fac.
Eu cred ca implicarea parintilor in viata
micului scolar il face pe acesta sa fie mai increzator in sine si mai
puternic,putand sa depasesca toate obstacolele pe care le intalneste nu doar la
scoala,ci si in viata de zi cu zi.
Dialogul cu familia este unul din
elementele indispensabile ale reusitei scolare.
Bibliografie:
- ,,Mama
la minut” de Dr. Spencer Johnson;
-Mircea Agabrian-,,Scoala,familie,comunitate”-Editura
Intitutul European,2007;
- Sincai Eugenia,
Alexandru Gheorghe-"Scoala Si Familia" - Editura Gheorghe Alexandru,
Craiova, 1993;
-http://www.disacnetsolutions.net;
- suport de curs capitolul scoala- familie-
comunitate.
Autori:
Rus Georgeta Nicoleta
Autori:
Rus Georgeta Nicoleta
Şorobetea Saveta
Pop Sorina
Teodora
Marcu Camelia
Andonescu Cristina
Un mare mulțumire de la Maria Fieraru către DR DAWN pentru că m-ai ajutat să-mi reconstruiesc casa spartă. Incoerența a fost la ordinea zilei în casa și în căsătoria mea. Soțul meu a avut o problemă al naibii și îmi sfâșie carnea de când am început să avem prea multe dezacorduri. În unele zile tocmai a plecat și nu s-a întors decât în ultimele săptămâni. Am fost devastat și am încercat tot ce am putut pentru a remedia problemele, dar nu am reușit. A trebuit să caut ajutor și am fost îndrumat de un prieten să contactez DR DAWN, ceea ce am făcut. Nu am știut niciodată că va fi posibil pentru că problemele persistaseră timp de doi ani întregi. DR DAWN m-a liniştit şi mi-a spus să am încredere în el şi să cred că dorinţele mele se vor împlini. Mi-a reparat căsnicia cu relația sa puternică de reuniune de dragoste și casa mea este din nou grozavă și soțul meu este cu mine pentru a nu pleca niciodată. Contactează-l și tu și crezi că te poate ajuta pentru că nu are înregistrări proaste. Doar WhatsApp-i +2349046229159
RăspundețiȘtergeresau e-mail-i prin: dawnacuna314@gmail.com