Planul
Jena
|
3.
Orientarea procesului de invatamant
4.
Planul ritmit de activitati
5.
Serbarea
6.
Relatia gradinitei cu
parintii
7.
Amenajarea spatiului
educational
8 .Concluzii
1. Planul Jena: is one of the reform pedagogies from the
beginning oh the 20th century, like Montessori pedagogy,
Freinet, the Dalton Plan etc. It represent an alternative to the
traditional school and offers to it an input of important element to
innovate and increase the quality of the educational process.
Planul Jena se inscrie in pedagogiile
reformei de la inceputul secolului XX, asemenea pedagogiei Montessori,
Waldorf, Freinet, Planului Dalton etc. El reprezinta o alternative la
invatamantul traditional si ofera totodata acestuia elemente importante de
inovatie pentru cresterea calitatii procesului educational .
In 1927, Peter Peterson a prezentat in
cadrul congresului de la Locarno al Ligii Internationale pentru Noua
Educatie, experimentul de la Jena, care de atunci incolo s-a impus pe plan international.
La scurt timp dupa congres s-a tiparit raportul sau sub numele de Planul
Jena cel mic.
|
Caracteristici:
·
Şcoala
este elementarǎ, generalǎ şi liberǎ. Ea este deschisǎ copiilor de
ambele sexe.
·
Şcoala
este o şcoalǎ a comunitǎții. Petersen face
distincție între societate şi comunitate. Societatea este o asociație de luptǎ, al cǎrei scop ultim
este satisfacerea vieții practice.
·
Comunitatea are un conținut spiritual şi
dinamism liber al structurii interne , de aceea Petersen preferǎ o şcoalǎ a comunitǎții, în locul celei a societǎții, iar grupul ca subunitate a comunitǎții îl preferǎ clasei.
·
Comunitatea este cea în cadrul cǎreia elevii se pot
manofesta ca ființe sociale. În cadrul ,,Şcolii comunitǎții de muncǎ şi de viațǎ” ei învațǎ sǎ se manifeste activ şi sǎ-şi formeze conştiința socialǎ.
În diferitele grupuri, copiii sunt pe rând
îndrumǎtori şi copii
îndrumați. Copiii dotați îi sprijinǎ pe cei mai puțin dotați, cei vârstnici îi sprijinǎ pe cei mai
tineri, şi astfel se creeazǎ un profil moral, armonios al elevilor.
Copiii pot în egalǎ mǎsurǎ sǎ se pronunțe în egalǎ mǎsurǎ asupra problemelor de interes comun.
Ei pot sǎ ia decizii, dar
trebuie sǎ se şi supunǎ deciziei
conceptului.
Şcoala trebuie sǎ fie o şcoalǎ a muncii cu un învǎțǎmânt complex. Elevii lucreazǎ individual în grupuri mici sau în
grupuri de bazǎ şi se orienteazǎ dupǎ interesele şi
ritmul propriu de lucru, armonizând în acelaşi timp cu grupul.
Şcoala trebuie sǎ colaboreze cu pǎrinții, constituind o parte dintr-o comunitate de viațǎ mai amplǎ. Învǎțǎmântul se bazeazǎ pe educarea
naturalǎ, spontana.
Manga Mihaela
2.Dezvoltarea copilului în comunitate:
Planul Jena se înscrie
între pedagogiile reformei de la începutul sec. 20. Potrivit modelului școlar
propus de Peter Peterson școala este elementară, generală și liberă. Ea este
deschisă copiilor de ambele sexe, indiferent de mediul social din care provin,
de aptitudinile pe care le au sau de modul în care înțeleg viața.
Școala este o școală a comunității, iar
comunitatea este cea în care elevii se pot manifesta ca ființe sociale. În
procesul educational se pune accentul pe
copil şi pe dezvoltarea integrală a personalităţii sale . În
acest tip de școală, copiii învață să se manifeste activ și să-și formeze
conștiința socială. Copiii sunt pe rând conducători și îndrumați, în funcție de
aptitudinile pe care le au.
Deasemenea, copiii dotați îi sprijină pe cei
mai puțin dotați, cei mai vârstnici îi spijină pe cei tineri, și astfel se
creează un profil moral armonios al elevilor.Copiii pot în egală măsură să se
pronunțe asupra problemelor de interes comun, pot să ia decizii, dar trebuie să
se și supună deciziilor grupului.
Școala trebuie să fie o” școală a muncii”, cu
un învățământ complex. Elevii lucrează
individual, în grupuri mici sau în grupul de bază și se orientează după interesele și ritmul
propriu de lucru, armonizându-se în același timp și cu grupul.
Școala trebuie să colaboreze cu părinții,
constituind o parte dintr-o comunitate mai amplă. Părinții sunt invitați să
participe la cât mai multe activități organizate în școală, să fie activi în
comunitatea educațională, dar și în comunitatea de viață din care fac parte.
Obiectivul comun al cadrelor didactice și al
părinților este acela de a realiza o educație de calitate. În comunitate
copilul învață să fie membru util al acesteia și să-și dezvolte spiritul critic
față de aceasta. El învață de timpuriu să-i respecte pe cei din jur, să-și
asume responsabilități, învață ce este libertatea și care sunt limitele ei,
învață să se manifeste ca persoană dinamică, cu spirit de inițiativă.
Mediul în care se desfășoară procesul
educațional este deasemenea foarte important. El trebuie să ofere siguranță,
confort, intimitate, asemeni unui cămin și trebuie să reflecte gustul, nevoile
și interesele copiilor.
Din punct de vedere al conținuturilor
educaționale, acestea nu sunt diferite de cele ale școlii tradiționale, astfel
încât copiii au oricând posibilitatea să migreze de la o școală organizată după
Planul Jena la una tradițională și invers. Conținuturile sunt însă tratate
interdisciplinar și se pornește, pe cât posibil, de la situații reale de viață.
Ținându-se cont de specificul de vârstă al copiilor, la nivelul preșcolar și
primar, se pune accentul pe intrarea în contact direct cu natura și lumea
înconjurătoare în general, deoarece experiența personală este cea mai bună bază
pentru învățare. Din această
perspectivă orientarea în mediul înconjurător ocupă în procesul educațional un loc central, având la
bază experiența nemijlocită, cercetarea și descoperirea personală.
Această alternativă urmărește formarea
deprinderilor de bază,dezvoltare individuală, modelarea de personalitate și
dezvoltarea capacității de socializare si relaționare. Avantajele pe care le
obținem cu ajutorul acestei alternative sunt multiple. Copiii vor învăța să se
respecte în primul rând pe ei, înșiși și pe cei din jurul lor, vor învăța să se
descurce în diverse situații, unele dintre acestea având un grad de dificultate
mai ridicat și vor descoperii lumea prin experiențe proprii.
În această alternativă, accentul este pus
pe dezvoltarea socială, pe relațiile personale care se creează la nivelul
individului, pe comportamentul pe care individul trebuie să îl aibă în relația
cu ceilalți, a respectului pe care trebuie să îl manifeste atât față de sine,cât și față de cei cu care va
intra în contact.
Planul Jena propune organizarea copiilor în
principal pe grupuri de bază ( grupuri de vârste eterogene ), pentru a se
stimula atât învățarea de la ceilalți, cât și grija pentru ceilalți copii din
grup. Nu se renunță însă total la împărțirea tradițională a copiilor prin
introducerea grupurilor de nivel, care respectă de regulă criteriul vârstei și
al dezvoltării generale a copiilor. Fiecare modalitate de grupare a copiilor se
subordonează anumitor obietive educaționale și nu este formală sau disordantă
în raport cu obiectivele fixate. Planul Jena îşi propune organizarea grupelor
de bază (grupuri de bază combinate) : grupul de bază 1 : 4-6 ani ; grupul de
bază 2 : 6- 9 ani ; grupul de bază 3 : 9- 12 ani.
În grupul de bază se fac, de exemplu,
ativități formative generale, orientarea în mediul înconjurător ș.a. În grupul
de nivel are loc instrucția, asemeni celei din școlile tradiționale. Grupurile
de masă, grupurile opționale, grupurile de luru sunt deschise, au dinamism
liber al mișcării și răspund nevoilor unei educații individualizate.
Activitatea de bază a planului Jena este
reprezentată de cerc, fie acesta deschis sau închis. Cercul impune niște
reguli, cum ar fii ascultarea copilului care vorbește, de către ceilalți copii.
Această activitate diferă, în funcție de specificul vârstei.
La grupa mica,cercul deschis va avea
sarcina de inițiere, acesta mai fiind numit și cercul de inițiere. În aceste
cercuri vor ieşi nişte reguli:
- se iniţiază ceva ;
- se vorbeşte despre ceva ;
- se prezintă materiale ;
- joc de construcţii ;
- truse ;
- se arată cum să se joace ;
- se aranjează mapele .
La grupa mijlocie obiectivul general poate fi
acelaşi. Aici se lucrează interdisciplinar. Este prezentă conversația. Copiii
vor asculta instrucțiunile date de cadrul didactic,după care vor trece la
rezolvarea sarcinii, la sfârșitul activității prezentându-se rezultatul final.
În grupul de masă jocul este esențial , iar
munca independentă, la nivel propriu .
Serbarea marchează deschiderea sau încheierea
unei săptămâni.
La grupele mari, activitatea este
individuală, liber aleasă și sugerată de educatoare, care îi va urmării pe
copii pe tot parcursul desfășurării activității și va oferi ajutor si
explicații acolo unde va considera necesar. Este urmărită dezvoltarea
creativității si a imaginației prin intermediul jocului și dezvoltarea
sociabilității prin intermediul conversației, care la acest nivel, poate aduce
în discuție orice temă specifică vârstei.
În cercul închis, educatoarea propune o temă
adoptată ca modalitate de exprimare.
Lucrul se va
desfășura pe o perioadă compactă, preșcolarii lucrând fișe din mape, a căror temă o vor alege singuri.
Serbarea va dura
în jur de o oră, o oră și jumătate.
În grupurile Planului Jena se alternează și
completează activitatea interdisciplinară individuală cu cea îndrumată și
organizată de către cadrul didactic. Aceasta din urmă este orientată în mod
explicit pe creșterea calității performanțelor școlare și ridicarea nivelului
cognitiv. Inițiativa copiilor joacă un rol foarte important în demersul
educativ.
Activitatea se organizează prin planul ritmic
de activitate, în care cele patru activități fundamentale- conversația, jocul, lucrul
și serbarea se succed alternativ.
Mester Bianca
3.
Orientarea procesului de învățământ
Procesul de învățământ din școală se
realizează cu ajutorul mijloacelor didactice și prin situațiile pedagogice.
Acestea din urmă se definesc ca situații de învățare, pe care adultul le poate
pregăti pentru a deveni experiențe de viață preluate și prelucrate de către
elevii săi.
Pe parcursul unei săptămâni copiii au de
realizat independent, în perioada compactă, un ansamblu de cerințe minimale.
Cadrul didactic observă copiii și intervine
atunci când consideră că aest lucru este necesar. În plus există o serie de
activități facultative, pe care copiii mai rapizi,cei cu înclinații deosebite
către un anumit domeniu sau pur și simplu
cei interesați le pot realiza. Se urmărește astfel autodepășirea și
atingerea unor performanțe conforme cu natura proprie a fiecărui copil. Este
important să se țină seama de interesele și aptitudinile fiecărui copil, de
ritmul și nivelul său individual.
Predarea frontală nu este exclusă, ea apare
în cadrul grupurilor de nivel.
Ca forme de lucru mai sunt înafară de activitatea în grupuri de nivel și
în grupuri de bază și activitățile din cadrul proiectelor, cursurile de
inițiere și cele de exersare, cursurile
opționale, cercurile ș.a.
În școală se realizează evaluări ale
comportamentului și realizărilor
copilului pe cât posibil din perspectiva
istoriei individuale de
dezvoltare a acestuia și după discuții prealabile cu copilul. Evaluarea este un
proces continuu și se concretizează în principal în rapoarte periodice.
Mester Bianca
4 Serbarea:este una dintre cele patru activități fundamentale (conversația,jocul,lucrul,serbarea)ale planului ritmic de
activitate după care se lucrează în
alternativa Planul Jenna.
Viața afectivă a
copilului este mult influențata de de adulți care îl înconjoară.Afectivitatea
ăsoțește întreaga viață psihologică ceând condiții favorabile sau nevaforabile
pentru desfășurarea ei.
Planul Jenna pune
accentîn procesul educațional pe copil,pe dezvoltarea integrală a
personalității sale,îmbibând armonios munca și învățătura cu distracția și jocul.
O caracteristică a
alternativei Panul Jenna o reprezintă participarea familie la procesul
educațional. Părinții sunt încurajați să lucreze efectiv în sala de grupă alături de copiii lor, să
confecționeze materiale necesare desfășurării de acțiuni, să ajute la
organizarea diferitelor evenimente( zile de naștere, sosirea unui nou copil, vizionări de spectacole, concursuri
ș.s.m.d.)
Este o formă de activitate cu un puternic
caracter social,fiind acel element care reunește periodic comunitatea școlară
în care toți cei implicați în procesul educațional (copii,părinți, educatori)au
ocazia să se manifeste atunci în colectivitate.
Tipurile de serbări:
Serbările organizate de educator
Serbările conduse de educator
Serbarile supervizate de profesor
Serbările organizate de copii
Orice serbare şcolară este o sărbătoare, atât pentru copii
cât şi pentru educatorii lor şi, nu în ultimul rând, pentru părinţii copiilor.
Pregătirea unei serbări este un excelent prilej de a pune în valoare imaginaţia
şi creativitatea fiecăruia – copil sau educatoare. De ce organizăm serbări? Verificăm astfel, de câteva
ori pe an, că micuţii şi-au însuşit informaţiile transmise la grădiniţă şi le
dăm posibilitatea de a aplica învăţătura din clasă. Cântând, dansând, recitând
, interpretând un rol dintr-o scenetă, preşcolarul îşi perfecţionează
deprinderile artistice. Acestea îl vor ajuta să-şi dezvolte gustul , dragostea
de frumos, aptitudinile pentru arte. Serbările contribuie la stabilirea unei
legături între cunoaşterea artei şi practicarea ei.Mișcarea , atmosfera de
veselie, de destindere și atmosfera încărcată de emoții produce o
anumită tensiune interioară fiecărui
copil.
În proiectarea
scenariului unei serbări trebuie să se ia în calcul, pe lângă conţinuturi, care
trebuie să fie apropiate experienţei de viaţă a copilului, să răspundă nevoilor
sale de cunoaştere, de nou şi de frumos, înca două coordonate majore: mişcarea,
atmosfera de veselie și destindere pe de o parte, şi atmosfera încărcată de emoţii
,ce produce o anumită tensiune interioară fiecărui copil, pe de altă parte.
Una din trăsăturile psihice la vârsta preșcolară
o constituie marea și perpetua curiozitate, nevoia de a ști,de a afla,de a
cunoaște ,care pune stăpânire pe copil, orientându-i
întraga procesualitate psihică.
Pe lângă marea
curiozitate și dorință de a cunoaște cât mai mult,la
varsta preșcolară se manifestă și o altă particularitate.Este vorba
despre o bogată afectivitate a acestei perioade.E nevoia copilului de a trăi
stări afective cu încărcătură pozitivă,de a se bucura,de a fi vesel,binedispus.
SERBAREA
ca formă specifică de activitate
reprezintă o modalitate eficientă de cultivare a capacitaților de vorbire și
a înclinațiilor artistice ale copiilor care contribuie la stimularea și
educarea atenției,a memoriei,a voinței,a afectivității,a imaginații
și
creativității.Această activitate reprezintă și o formă de evaluare
proprie alternativei Planul Jena deoarece ea se practică cu succes fiind
organizată săptămânal, această așa
zisă SERBARE – ACTIVITATE, acestea având sensul de distracție, bună dispoziție,
fiind organizate, de regulă de Vineri, după parcurgerea temei din planificarea
săptămânală.
Serbarile nu trebuie
privite doar ca un mod de destindere ci și ca educare
estetică,intelectuală,fizică, și de cultivare a unor calități
morale ca bunătatea, cinstea, corectitudinea,a unor trăsături de voință,
stăpânire de sine,perseverență.
De asemenea, pentru a realiza serbarea școlară , educatorul are nevoie şi de cunoştinţe specifice
din domeniul scenografiei şi al regiei. La toate acestea, bineinţeles, se mai
adaugă aşteptările copiilor şi ale părinţilor.
În pregătirea unei serbări profilul organizatorului
se conturează cam în felul următor: informat, flexibil cu deschidere la nou,
cooperant, atent la nevoile părinţilor şi, mai ales, caracterizat de cele patru
importante adjective: actual, activ, atractiv, artist.
Concluzii:
Aceste momente, ale serbării, îi ajută pe toți cei implicați să se cunoască mai bine între ei, să se descopere,dar și autodescopere, să depășeascăanumite barierede comunicare, săse formeze.
Prin serbare se ajunge și la evaluare și autoevaluare, dar și la formarea influențată de comunitate.
De
asemenea serbările:
Contribuie
la acumularea cunoştinţelor şi la lărgirea orizontului de cunoaştere al
copiilor;
Îmbogăţesc şi
nuanţează viaţa lor afectivă, stimulează apariţia unor sentimente neîncercate
sau le dezvoltă pe cele mai slab manifestate anterior;
Contribuie la dezvoltarea simţului de
răspundere a fiecărui copil şi al întregului colectiv prin dorinţa comună de a
obţine rezultate bune;
Favorizează
stabilirea unei discipline conştiente pe parcursul desfăşurării repetiţiilor;
Trezesc în copil energia latentă, existentă
în fiecare, de a învinge dificultăţile întâlnite, de a-şi stăpâni timiditatea;
Cultivă spiritul de iniţiativă, de
independenţă, de acţiune iar pregătirea
serioasă contribuie la stimularea interesului pentru munca făcută cu un scop
precis şi îndeplinită cu conştiinciozitate.
Pavalean Lenuta
5
Planul ritmic de activităţi:
Din punct de vedere al
conţinuturilor educaţionale, alternativa educaţională Jena nu se deosebeşte de
şcoala tradiţional. Diferenţa constă în faptul că se bazează pe un plan ritmic,
în care se succed alternativ patru tipuri de activităţi.
Planul Jena lucrează după un
plan ritmic de activităţi, în care se succed alternativ cele patru activităţi
fundamentale: activitate-conversaţie,
jocul, lucrul şi serbarea .Pe parcursul unei săptămâni, copiii au de
realizat independent, în perioada compactă, un ansamblu de cerinţe minimale şi
anume activităţile, cercurile, jocurile prezentate în cadrul activităţilor de
bază învățarea este explozivă, bazată pe descoperire și
cercetare, iar evaluarea și înregistrarea comportamentului
fiecărui copil se realizează concret, și eficient.
Generația
actuală de părinți de a colabora, de a se integra puternic și
autentic în viața grădiniței este influențată de
motivația în
funcție de
care ei au ales pentru copiii lor acest mediu-educativ-alternativa pedagogică
Plan Jena.
Am cosiderat necesare unele
tipuri de activități cu părinții, în parteneriat:
1.Activități de ,,spart gheața,,
2.Informarea părinților
3.Consiliere psiho-pedagogică
4.Discuții și schimburi de idei și experiență între
părinți- să
audă și să
vadă experiențe similare.
Părinții sunt dornici să comunice despre copiii lor și să
contribuie prin diferite modalități la formareași educarea
acestora, oferind ajutor, cooperând.
Am încurajat părinți ca de câte ori au
posibilitatea să ia parte la programul copiiilor pentru a se juca și a
vorbi cu ei. Cu cât vin mai mulți la activitățile
noastre, cu atât munca educatoarei devine mai ușoară,
convarsația,
jocurile , activitățile fiiind asistate și extinse de
mai multe persoane interesatede buna desfășurare a
programului educativ.
Învăţătoarea observă copiii şi intervine
atunci când este solicitată sau când consideră că acest lucru este necesar. In
plus, există o serie de activităţi facultative, pe care copiii mai rapizi, cei
cu înclinaţii deosebite către un anumit domeniu sau pur şi simplu cei
interesaţi le pot realiza. Se urmăreşte, astfel, autodepăşirea şi atingerea unor performanţe conforme cu natura proprie
a fiecărui copil. Este important să se ţină seama de interesele şi
aptitudinile fiecărui copil, de ritmul şi de nivelul său individual de
dezvoltare.
Predarea frontală nu este exclusă, ea apare în cadrul grupurilor de
nivel.
Ca forme de lucru sunt
practicate activitatea în grupuri de nivel, activitatea în grupuri de bază,
cursul de iniţiere și cele de exersare, cursurile opţionale, cercurile Nerenunţând total la împărţirea
tradiţională a copiilor se introduc grupele de nivel. Planul Jena propune organizarea grupurilor de bază (grupuri de bază
combinate), în care se realizează activităţi formative. În grupul de nivel
are loc ceea ce numim, în mod tradiţional, instrucţie.
Grup de nivel
|
Grup de bază 1
|
Grup de bază 2
|
Grup de bază 3
|
Grup de nivelul 1
|
4 - 6 ani
|
6 - 9 ani
|
9 - 12 ani
|
Grup de nivelul 2
|
|||
Grup de nivelul 3
|
Pentru o zi obişnuită de şcoală, Planul Jena propune:
1) Introducerea cercului de scris ca moment fix al zilei, în care se
dezvoltă o anumită temă din viaţa cotidiană;
2) Cursul de iniţiere în care se urmăreşte formarea de deprinderi
(predarea);
3) Perioada compactă (lucrul pe fişe);
4) Introducerea cercului închis, în care se propune tema săptămânală;
Materiile sunt tratate
interdisciplinar şi se porneşte, pe cât posibil, de la situaţii autentice de
învăţare. Respectându-se particularităţile de vârstă natura, cu lumea înconjurătoare
în general, deoarece experienţa personală este cea mai bună bază pentru
învăţare.
În grupurile Planul Jenna se
alternează și completează activitatea interdisciplinară individuală cu
cea îndrumată și organizată de către cadrul didactic.Aceasta din urmă este orientată în mod explicit pe
creșterea calității
performanțelor școlare și ridicarea nivelului cognitiv.
Inițierea copiilor joacă un rol foarte important în demersul
educativ.
În școală se realizează evaluări ale comportamentului și
realizărilor copilului pe cât posibil din
perspectiva istoriei individuale de dezvoltare a acestuia și
după discușii prealabile cu copilul.Evaluarea este un
proces continuu și se concretizează ăn principal în rapoarte periodice.
Concluzii:
P.Petersen a fundamentat științific modelul alternativ al Planului Jenna,El nu a
rămas încă la nivelul abstract al argumentării științifice,
ci a transpus concepția sa asupra educației, oferind
prin Planul Jenna un model pedagogic concret de realizare a unei educații
de calitate, care să conducă
la umanizare și, prin ea, la modificarea în sens pozitiv a societății.
Jenna se regasește prin
câteva elementele fundamentale, pe care dimensiunea socială a pedagogiei sale
le-a adus cu sine și care
s-au păstrat și dezvoltat până în zilele noastre:promovarea dialogului, a
colaborării și întrajutorării, umanizarea și
democratizarea școlii, eliberarea individului câștigată
prin socializare și spiritualizare, gândirea critică și creativă altruismul și
activismul,participarea la luarea în comunitatea școlară.
Pavalean Lenuta
6.Relatia
gradinita cu parintii: „
Pentru fiecare familie, bijuteria cea mai
de pret ar trebui sa fie copilul... Calitatea de om se naste din iubire, a
carei unica masura este constiinta morala”.
La educarea
si formarea copilului prescolar contribuie mai multi factori educationali:
gradinita, familia, societatea. In cadrul acestui „complex formativ”, rolul
primordial ii revine gradinitei.
Activitatea educatoarei implica un imalt
grad de responsabilitate profesionala si civica, deoarece in modalitatile
concrete de realizare a educatiei prescolare depinde in mare masura intraga
dezvoltare a personalitatii ulterioare a copilului.
Nu este usor sa iei in grija un copil de 3
ani care sa nu stie sa isi spuna numele, pronunta greu doar cateva cuvinte si
mai apoi sa te ocupi de el pana la 6-7 ani cand stie sa povesteasca, sa recite
poezii, sa numere, uneori chiar sa citeasca sa fie pregatit pentru scoala.
Toate acestea inseamna ani de munca, perseverenta, incordare, multa aplicare
catre copil suparare, bucurie. Cei care recunosc acest lucru sunt parintii si
copii.
Implicarea parintilor in activitatea
educativa din gradinita a dus la constientizarea rorului lor in educatia intra
si extracurriculara la nivel prescolar, i-a mobilizat in a se implica mai mult
in activitatile propuse de educatoare.
Vom incepe sa ne punem o intrebare: „Ce
inseamna implicarea familiei in educatie?” Presupune, dupa cum stim, o
multitudine de activitati.
Unii parinti si unele familii poate ca au timp sa se implice in mai multe moduri, altii in una sau doua activitati, dar indiferent de implicare, nu uitati ca, in cazul in care va angajati sa ramaneti implicati, veti observa diferenta.
Unii parinti si unele familii poate ca au timp sa se implice in mai multe moduri, altii in una sau doua activitati, dar indiferent de implicare, nu uitati ca, in cazul in care va angajati sa ramaneti implicati, veti observa diferenta.
Dezvoltarea parteneriatelor eficiente cu
parintii solicita din partea educatoarei multa, foarte multa pricepere si
implicare. Acestea trebuie sa creeze un mediu scolar care sa-i intampine
deschis pe parinti si sa-i incurajeze, sa le asculta ingrijorarile, sa
participe la luarea deciziilor legate de educatia copilului, sa le arate cum
pot sa se implice mai mult, sa dea informatiile necesare.
Educatoarea trebuie sa se manifeste cu caldura,
sensibilitate, flexibilitate,incredere, accesibilitate. Educatoarea
copiilor poate fi o placere, dar poate fi si dificila. Un parinte poate fi mai
bun decat altul, dar toti parintii au nevoie de sfaturi si sprijin.
Realizarea unei colaborari stranse, sistematice si permanente inca din
perioada prescolara intre parinti si
educatoare reprezinta un bun inceput si garantia unei educatii deschise,
flexibile a copilului prescolar. Astfel, parintii inteleg mult mai bine rolul
educatoare si isi insusesc procedee educative pe care sa le aplice in educatia
copiilor lor. De aesemea, se stabilesc relatii deschise intre educatoare si
parinti, acestia colaborand in luarea
deciziilor. Parintii trebuie sa realizeze
ca investitiile facute de ei in sala de grupa sunt foarte
importante si sa stie ca exista un
singur beneficiar final : COPILUL.
In zilele noastre majoritatea parintiilor isi pun toata speranta in sistemul de
educatie, care este mult reinoit fata de
trecut.
Planul Jena, la fel ca si Freinet
sau Waldorf, se inscriu in pedagogiile reformei, iar in procesul
educational pune accent pe copil si 0pe
dezvoltarea integrala a personalitatii sale.
Atat parintii, cat si educatorii, profesorii, copiii care formeaza
comunitatea gradinitei urmaresc aceasi problema – O buna educatie.
Invatamantul prescolar este principalul partener al familiei de aceea am
incercat sa construim cateva motive care fac gradinita sa fie un factor
educativ de importanta majora:
GRADINITA
|
-Face o educatie generala adecvatei varstei, dispunand de cadre bine pregatite
-Asigura
un bun debut in invatamantul primar
-Este un mediu propice de pregatire si petrecere a timp
Scoala este o scoala a comunitatii.
Peter Petersen distinge intre societate si comunitate. Societatea este o asociatie de lupta, al carei scop ultim este sadisfacerea nevoii practice.
Parintii sunt ajutati sa sustina
copiii in eforturile lor de a dobandi o buna educatie, ei trebuie sa sprijine
si sa cunoasca relatia care se stabileste intre educatia naturala si cea
constienta, indrumata de catre profesor. Ei sunt invitati sa participe la cat
mai multe activitati organizate in scoala, sa fie activi in comunitatea
educationala, dar si in comunitatea de viata din care fac parte.
Ca si o concluzie care sa ne
intregeasca continutul putem spune ca colaborarea dintre parinti si gradinita
sau scoala, este extrem de importanta. Se cunosc mult mai bine activitatiile
facute de prescolari si elevi si mai mult decat atat acest lucru constituie
siguranta lor. Cu acesta ocazie se pot urmarii aspectele pozitive ale acestei
alternative educationale, iar parintii sa fie alaturi de scoala in acest
demers.
Manga
Mihaela
7. Amenajarea spatiului
educational:
Prescolaritatea este apreciata
tot mai mult ca varsta ce cuprinde cea mai importanta experinta educationala
din viata unei persoane, de aceea nu putem face abstractie de una din
dimensiunile esentiale pentru intreaga dezvoltare si afirmare a personalitatii-
creativitatea.
Atmosfera sau climatul psihosocial
in care isi desfasoara activitatea copilul constituie aspectul hotarator. Se
subliniaza rolul unui climat caracterizat prin deschidere si stil relaxat de
munca si creatie, prin asigurarea libertatii si expresie independenta, prin
recunoasterea si aprecierea pozitiva, ca si incurajarea si promovarea efortului
creativ.
Activitatea in aceasta alternativa
are in centru “copilul”. Pornind de
la aceasta premisa el este “creatorul” unui program saptamanal, al intregii
amenajari din grupa. Locul reproducerii mecanice a cuvintelor mereu
spuse uitarii, a repetarii, imitatii, al reprimarii activitatii creatoare a
copilului l-a luat cultivarea atenta a imaginatiei inventivitatii, initiativei,
creativitatii.
Curtea gradinitei este primul
spatiu pe care copiii il traverseaza, atunci cand vin la scoala. Din acest
motiv el trebuie sa fie placut amenajat, multifunctional, sa ofere confort
si siguranta copiilor si sa raspunda nevoilor acestora. Amenajarea curtii se
face din perspectiva principiilor generale ale scolii, avandu-se in vedere
functiile pe care trebuie sa le indeplineasca acest spatiu:
Ø Curtea trebuie sa fie un
loc de intalnire a copiilor si ai celorlalti membri ai comunitatii scolare.
Sunt binevenite amenajarea de locuri pentru gararea bicicletelor, banci de
asteptare, eventual acoperite de o copertina.
Ø Curtea trebuie sa fie un
loc de joaca. Daca spatul o permite sunt binevenite spatii ca:
·
Coltul de joaca in aer liber, cu diverse aparate pentru catarat,
jocuri de echilibru amenajate in nisip
sau pe pavele de cauciuc.
·
Suprafata pavata sau asfaltata, care sa permita mersul cu
bicicleta, cu trotineta, cu patine cu rotile, dar si gimnastica, alergatul,
jocul cu mingea, jocurile de miscare in aer liber; in acest spatiu se pot
amplasa si pereti falsi pentru diverse jocuri.
·
Suprafata acoperita cu gazon
·
Un spatiu verde cu copaci, tufe, flori si iarba, prevazut si cu banci pentru copii
·
Coltul de apa si nisip, prevazut cu groapa de nisip si bazin cu apa/ sursa de apa si bazin cu apa,
accesibila copiilor
·
Colturi personalizate in aer liber
Curtea trebuie sa fie un loc de studiu si de lucru, daca spatiul o permite
putem amenaja:
·
Un spatiu pentru
activitati educative pentru citire , povestire, conversatie, dramatizare,
cantec, aptiul trebuie sa fie intim si sa poata fi utilizat de copiii unui
intreg grup de baza.
·
Gradina amenajata si intretinuta de copii, in care pot fi
plantati copaci, flori, zarzavat, plante
medicinale.
La gradinita sunt subliniate stimularea
creativitatii copiilor, atunci cand fac primul pas in curtea gradinitei ii
intampina un part amenajat impreuma cu
comunitatea, pe care ii putem numi cum vrem noi ex: “Comoara de langa mine”,
jocurile coiilor in acest loc dovedesc ca acestia au o imaginatie deosebit de creatoare. In foisorul special amenajat se desfasoara adevarate spectacole
de cantece si poezii, dar si jocuri specifice copiilor; “Sotronul”, “Telefonul
fara fir” etc.
Sala de clasa trebuie sa ofere
copiilor o atmosfera placuta, foarte apropiata de lumea jocului, specifica
varstei. Un mediu favorabil stimularii creativitatii trebuie sa raspunda
intereselor copiilor, sa mentina treaza curiozitatea lor, sa stimuleze atitudini
pozitive fata de viata si activitate. Un asemenea mediu il ofera salile de
clasa organizate pe centre de interes si de activitate, asa cum sunt promovate
de Alternativa Jena.
Sala de clasa trebuie sa ofere
copiilor o atmosfera placuta, foarte apropiata de lumea jocului, specifica
varstei. Un mediu favorabil stimularii creativitatii trebuie sa raspunda
intereselor copiilor, sa mentina treaza curiozitatea lor, sa stimuleze
atitudini pozitive fata de viata si activitate. Crearea unei ambiante bine
organizate incurajeaza copiii sa exploreze, sa aibe initiative si sa creeze.
Clasa Jena este un mediu dinamic, in permanenta schimbare, cu materiale si
experiente gandite pentru a corespunde interesului individual al copilului si
stadiilor de dezvoltare. Fiecare sala va avea mai multe centre de activitate
care contin materiale diferite , pe care copiii le vor explora si se vor juca.
Coltul de constructii, in care se realizeaza
constructii cu diferite materiale de constructii ( cuvuri din lemn, diverse
figuri geometrice, jocuri de ansamblare) pentru crearea unor structuri
imaginare cum ar fi: orase, ferme, gradini zoologice.
Coltul papusii si Casuta papusii destinate jocului cu papusile; aici se
afla papusile si accesoriile lor,
casa papusilor amenajata de catre copii. Aici, copiii invata multe lucruri; se
dezvolta in clinatia spre matematica, se exerseaza gandirea si imaginatia,
creste capacitatea de concentrare, se stimuleaza creativitatea.
Coltul jocurilor de rol ( de
exmplu casa, magazinul, policlinica etc) amenajate pe dimensiunile copiilor,
cateodata intr-un spatiu mic supraetajat, va contine costumatii si obiecte care
ii vor incuraja pe copiii sa dramatizeze ceea ce vad in viata de zi cu zi ,
ajutandu-i sa inteleaga lumea inconjuratoare.
Coltul viu, in care copiii
ingrijesc si observa plante si animale (acvarii ghivece cu flori); coltul de
apa si nisip ; chiar daca scoala dispune de o curte se recomanda organizarea
acestui spatiu si in interior.
O succinta descriere a mediului
educational propus de Planul Jena a fost necesara, avand in vedere ca el
stimuleaza factorii pe care ii presupune creativitatea ( curiozitatea,
interesul de cunoastere, de investigare si de experimentare, initiativa si
autonomia in actul cunoasterii, senzorialitatea, capacitatile motrice,
gandirea, imaginatia, comunicarea, increderea in sine).
Manga
Mihaela
Bibliografie:
Revista de pedagogie- Pedagogii alternative
Curiureanu M. 2006- Educatia altfel-
Petersen si modelul Panul Jena, Edutura Cartea Universitara, Bucuresti
Educatia copilului prescolar, Editura Pro Humanitate, Bucuresti
www.google.com Didactic.ro
www.google.com edu.ro
Dezvoltari teoretice si institutionale in alternativele educationale,
Editura Nomina
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu