SOCRATE
SI PLATON
Ø
Viața lui Socrate
Ø Socrate ca filosof
Ø Viața lui Platon
Ø Platon ca filosof
Ø Socrate ca filosof
Ø Viața lui Platon
Ø Platon ca filosof
Socrate s-a născut la Atena în
dema Alopex, în 470 î.Hr., adică la sfârșitul războaielor medice. Mama sa, Phainarete,
era moașă; tatăl său, Sophroniscos, era sculptor.
Socrate a primit educația de care aveau parte
tinerii atenieni din vremea sa: a trebuit să învețe muzică, gimnastică și gramatică, adica
studiul limbii bazat pe comentarii de texte.( Gheorghe Vlăduțescu- Cei doi
Socrate, ed.Polirom)
Socrate a trăit într-o
perioadă de mari transformări politice în Atena, orașul său natal, unde de
altfel, în cele din urmă, va fi socotit răspunzător pentru problemele cetății
și va plătii cu viața. Mult din ceea ce știm despre Socrate ne-a parvenit prin
opera discipolului său, inegalabil Platon, căci Socrate a fost un filosof călător
care își preda învățăturile doar pe calea oratoriei și a dezbaterilor
publice,el nescriindu-și niciodata opera.
Spre deosebire de filosofii
greci dinaintea lui,Socrate era mai puțin preocupat de chestiunile metafizice
abstracte, îndreptându-și atenția mai degrabă asupra întrebărilor practice
privitoare la conduita noastră în cadrul unei vieți bune și la ce înseamnă
aceasta pentru om. În consecință, este deseori numit părintele acelei ramuri a
filosofiei cunoscute sub numele de etică. Tocmai preocuparea sa în chestiunile
de etică a fost cea care deseori a dus la conflicte cu înțelepții orașului,
care îl acuzau de a fi corupt mințile fiilor celor bogați cu idei neortodoxe și
revoluționare.
Socrate era cu
siguranță un nonconformist, deseori susținând spre consternarea
interlocutorilor săi, că avea certitudinea asupra unui singur lucru, anume
ignoranța sa. Într-adevăr, Socrate obisnuia să își provoace auditoriul la a
găsii definiții pentru diferite noțiuni uzuale ca: frumos, bine sau pietate,
doar pentru a dovedii cu judecăți argumentate că toate definițiile propuse și
concepțiile comune duceau la paradoxuri sau absurdități. Unii dintre
contemporanii săi considerau că există o anumită viclenie în tehnica sa și că
Socrate știa mai mult decât lăsa să se creadă. Cu toate acestea, metoda sa era
menită să evidențieze pericolul acceptării necritice a credințelor. Adeseori
critica, făcând adevarate victime dialectice dintre cei ce pretindeau că dețin
cunoștințe certe în privința vreunui subiect. El este cel căruia filosofia îi
datorează în mare măsura evoluția către o disciplină modernă a unei reflecții
critice continue. Cel mai mare pericol, atât pentru individ cât și pentru
societate, aflăm de la Socrate, constă în suspendarea gândirii critice.
Deși admirat de tinerii
aristocrați, Socrate și-a făcut inevitabil și mulți dușmani de-a lungul vieții
sale. În jurul vârstei de 70 de ani, după ce Atena trecuse printr-o serie de
schimbări politice nefericite, a fost adus în fața justiției pe motiv de “corupere a tineretului” si a “lipsei de credință în
zeii orașului”. S-ar putea crede că acuzațiile fuseseră aduse în principal
pentru a-l determina să renunțe la discursurile sale publice provocatoare și
pentru a convinge cetățenii Atenei că noua conducere ducea o politică fermă în
privința legii și ordinii. Dacă ar fi pledat vinovat, probabil că Socrate ar fi
scapat de proces trăinu-și restul vieții ca cetățean de rând. Totuși, în stilul
său characteristic s-a apărat singur cu fermitate, ocărându-și acuzatorii și
susținând că Dumnezeu însuși îl trimisese sa practice și să predea filosofia.
Odată găsit vinovat, întrebat fiind asupra sentinței pe care consider că o
merită, el a sfidat Curtea sugerând o taxă de 30 de minae. Scandalizați chiar
și cei care nu îl găsiseră inițial vinovat, și-au schimbat votul și, astfel,
mare majoritate a membrilor curții a decis ca Socrate să își afle sfârșitul
band o cupa de cucută. Acesta s-a supus legilor cetății și a interzis familiei
și prietenilor să ceară amânarea execuției.(Philip Stokes- 100 mari gânditori
ai lumii, ed.Lider)
Ca filosof
, Socrate pleda pentru cultivarea
rațiunii (valoarea formativă a demersului său), pentru permanenta
problematizare, menirea educatorului fiind aceea de a-l conduce pe discipol
spre conștientizarea posibilităților de care dispune și spre o valorificare
productivă a cunoștințelor accumulate.(Curs doctrine pedagogice de Ion
Albulescu)
PLATON
S-a născut într-o familie aristocratică,
la Atena sau
pe insula Egina, având ca tată pe Ariston și ca mamă pe Perictione. Numele de naștere
al său era Aristocles; Platon a fost o poreclă primită datorită pieptului său
lat. Copilăria îi este marcată de războiul
peloponesiac și de luptele civile între democrați și aristocrați.
La 20 de ani îl
cunoaște pe Socrate, rămânând alături de
el vreme de 8 ani, până la moartea acestuia. Înclinațiile poetice, talentul în
domeniul teatrului le-a înnăbușit și s-a dedicat total filosofiei. La moartea
lui Socrate (399 î.Hr.) nu a putut fi de față, fiind bolnav. Condamnarea
nedreaptă a maestrului l-a îndemnat să-l reabiliteze , dialogurile de tinerețe
purtând marca puternică a filosofiei socratice.(Gheorghe Vlăduțescu- Cei doi
Socrate, ed.Polirom)
Discipol al
lui Socrate și fondator al Academiei-prima instituție de înaltă educație,
Platon este gânditorul cu cea mai mare și răspândităinfluiență în istoria
filosofiei.
Lumea experiențelor este iluzorie, afirmă Platon, din ce
moment ce doar ceea ce este neschimbător și etern este real, idée împrumutată
de la Parmenide. Așadar, continuă el, trebuie să existe o lume a formelor
eterne, neschimbătoare , care sunt modele ale fenomenelor efemere pe care le
observăm cu ajutorul simțurilor. Potrivit lui Platon, deși există mulți
cai,pisici și câini, ei sunt cu toții creați după o singură formă universal,
respectiv: calul, câinele și pisica. În mod asemănător, tuturor oamenilor le
corespunde forma universal: om. Influiența acestei idei asupra gândirii creștine,
în care omul este creat dupa chipul lui Dumnezeu este doar una dintre multele
modalități în care Platon și-a pus amprenta asupra teologiei creștine.
Teoria platoniciana a Formelor nu privea doar obiectele
material. El consider că există forme ideale ale conceptelor abstracte sau
universal, ca frumos,dreptate, adevăr, și ale conceptelor matematice, anume
numărul și clasa. Într-adevăr influența lui Platon se simte puternic și astăzi,
atât Frege cât și Godel susținând concepția platoniciană în acest sens.
Teoria Formelor se regăsește și în Republica, cea mai
cunoscută și dezbătută lucrare a sa. În încercarea de a înțelege natura și
valoarea dreptății, Platon ne ofera o viziune a unei societăți utopice condusă
de o elită formată din gardieni educați de la naștere în spiritual
conducerii,restul societății fiind împărțită în soldați și oameni de rând. În
cadrul Republicii, cetățeanul ideal este acela care înțelege că trebuie să își
pună talentul propriu în slujba întregii societăți și își asumă această sarcină.
Se pune puțin accent pe libertatea și drepturile individului în Republica lui
Platon, căci totul este cu rigozitate controlat de conducători, pentru binele
statului ca întreg.
Societatea ideală, în forma prezentată de Platon, rămâne și
astăzi un subiect deschis controversei.(Philip Stokes- 100 mari ganditori ai
lumii, ed. Lider)
Educația, consider Platon conștient de funcția socială și
culturalizatoare a acesteia, trebuie să devină o chestiune de ordin public,
realizată cu profesori aleși de cetate și controlați de magistrați speciali. În
acele vremuri, un astfel de deziderat era realizat doar în cetățile
aristocratice, precum Sparta, în altele având un caracter privat. Statul
trebuie să se preocupe de educație dintr-un motiv simplu de înțeles: polisul nu
poate exista și prospera decât dacă toți cetățenii beneficiază de o educație
care să îi facă în stare să ia decizii politice adecvate.
Educația este garantul stabilității, ordinii și armoniei,
de aceea, ea trebuie organizată de cetate.(Curs doctrine pedagogice de Ion
Albulescu)
BIBLIOGRAFIE:
·
Gheorghe Vlăduțescu- Cei doi Socrate,
ed.Polirom
·
Philip Stokes-
100 mari ganditori ai lumii, ed. Lider)
·
Curs doctrine
pedagogice de Ion Albulescu
Autori:
Autori:
·
Gălan Anuța-Ionela
·
Persecă Ioana
·
Solcan Simona-Virginia
·
Telcean Mihaela-Alina
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu