marți, 3 iunie 2014

Idealul familiei: ,,Toţi pentru unul şi unul pentru toţi …. ,,



     
 
       

                           
                                          

             Relații pozitive /negative la nivel familial
Ce este familia?
       Din punct de vedere etimologic cuvântul familie provine din latinescul  familia. Se regăseşte aproximativ în aceeaşi formă şi în limbile italiană (famiglia), franceză (famille), germană (Familie). Conform DEX familia poate fi definită ca fiind forma socială de bază, întemeiată prin căsătorie, şi care constă din soţ, soţie şi din descendenţii acestora.  În sens larg, familia reprezintă totalitatea persoanelor care sunt înrudite prin căsătorie sau sânge, respectiv fac parte din acelaşi neam, ceea ce înseamnă că familia poate fi definită ca semnificând o succesiune de generaţii care au  un strămoş comun, neam, seminţie. Putem afirma că din punct de vedere istoric, familia semnifică o formă istorică de comunitate umană, grup de persoane legate prin consangvinitate şi  înrudire. În sens figurativ, familia poate semnifica un grup de oameni strâns unit, legat prin interese şi  idealuri comune.
 Familia reprezintă  „o formă  de comunitate umană alcătuită din doi sau mai mulţi indivizi, uniţi prin legături de căsătorie şi/sau paterne, realizând, mai mult sau mai puţin  latura biologică şi/ sau cea psihosocială ”. (I. Mitrofan, C. Ciupercă , 1998, p.17)
              Pentru a-și menține stabilitatea și echilibru dinamic, familia folosește mecanisme de feedback acestea fiind pozitive sau negative. Raportat la familie, feedback-ul pozitiv este reprezentat de acțiuni întreprinse, de exemplu atunci când în funcție de reacțiile copilului care merge la grădiniță sau la școală, părinții își organizează stilul de viață (programul zilei de lucru, timpul liber, timpul dedicat lecțiilor sau activități extrașcolare etc.). Feedback-ul negativ reprezintă mecanisme cum sunt pedepsirea, învinovățirea, umilirea, cearta, bătaia, folosite pentru corectarea comportamentelor greșite ale membrilor familiei.
             Unii dintre cei mai importanţi factori care menţin familia unită sunt stima şi iubirea reciprocă, dorinţa partenerilor de a duce o viaţă comună, implicarea acestora în creşterea şi educarea copiilor, comunicarea autentică între membrii familiei, existenţa unei locuinţe proprii şi a unor venituri satisfăcătoare. O familie armonioasă are un mod de viaţă echilibrat datorită deschiderii şi dorinţei membrilor ei de a-şi îndeplini în mod complet rolurile în cadrul familiei.
   Vorbind despre iubire nu putem să nu evindentiem faptul că acest semntiment este sigurul care te face ,,să îi dorești în mod autentic binele celuilalt ,,după cum spunea și autorul Andre Moureau există multe relații însă totodată există și mai multe tipuri de iubire.Pentru că o  relație dintre o față și un băiat să fie echilibrată și sănătoasă trebuie trebuie să cuprindă umpic din toate tipurile de iubire.Numai astfel putem numi iubirea dintre cei doi parteneri o  iubire mătura,în care fiecare dăruiește puțin romantism,puțină prietenie,puțină dragoste, tandrețe adică puțin din toate.
Se știe că în trecut bărbații erau capii familiei,ei aduceau și întrețineau familia neimplicandu-se în viață familială decât în cazuri extreme lăsând gospodăria și copiii în grijă femeilor.Astăzi se știe că femeia trebuie să fie pe lângă o bună gospoina ,o femeie cu carieră sau cel puțin să contribuie la întreținerea casei și a familiei,să fie o bună soție și o persoană sociabila. În plus bărbatul astăzi este mult mai implicat și pus la curent cu treburile familiei,cu problemele copiilor.
    Lucrul interesant este defapt  acela că deși acum comunicarea dintre parteneri ar trebui să fie ideală ,nu este ci în majoritatea cazurilor din lipsă de comunicare se ajunge la divorț.Sunt  cupluri ale căror relație a fost cuprinsă de neîncredere,infidelitate sau pur și simplu nu s-au cunoscut niciodată cu adevărat înainte .Acum e timpul să ne dăm jos măștile și să iubim sincer.Poate că nu vedem faptul că rată divorțurilor crește alarmant și este mai mare tocmai datorită faptului că azi femeia nu mai depinde de bărbat din punc de vedere material ,și își poate crește singură copiii.Azi problemele și tensiunile sunt mult mai multe,mai  mari și dese între parteneri,datorită faptului că relațiile între cei doi parteneri au devenit mai complexe,dar și faptului că  aceste relații nu fac față problemelor externe care influențează pe cele interne.
 Un lucru ce țin neapărat să- menționez este acela că între față/femeie și băiat/bărbat există o serie de diferențe.Daniel Goleman (2001) explică în cartea să că ,,divergențele ce apăr într-un cuplu se datorează relației emoționale a lui și a ei ,,.I. Mitrofan (1989,p.108) susține că ,,iubirea conjugală reală tinde de a fi într-o oarecare măsură altceva, ea e creația a două personalități,una prin intermediul celeilalte, ,, e un mod de a conviețui prin intercomunicare, intercunoastere și intermodelare mutuală,,.

   Ei bine după cum spuneam în interiorul familiei se întâlnesc numeroase procese şi fenomene familiale ca de exemplu: intercunoaşterea, comunicarea, cooperarea, conflictul, competiția, negocierea, formarea unor coaliții, manipularea, etc. Cele mai importante sunt intercunoșterea și comunicarea, ele stând la baza formării și evoluției cuplului și familiei.
         Intercomunicarea
       Intercunoașterea începe între cei doi parteneri atunci când se întalnesc, se plac, se îndragostesc (de cele mai multe ori) și hotărăsc să se cunoască. Când ajung la concluzia că se cunosc suficient şi dacă doresc formarea unui cuplu stabil ei se vor căsători. Procesul intercunoasterii nu este finalizat, el continua si după căsătorie, atunci când partenerii locuiesc împreună. Intercunoasterea este un proces atât voluntar, conştient, dar şi involuntar, automat, acţiunile directe de autodezvăluire şi dezvăluire reciprocă se succed şi se interpătrund, iar partea involuntară constă în comportamentele obişnuite şi automate pe care fiecare partener le realizează dându-i informaţii celuilalt despre el. Autodezvăluirea şi dezvăluirea reciprocă au o mare importanţă în stabilirea intimitatii în cuplu şi familie, astfel realizându-se stabilirea unor relaţii mai bune, mai calde, mai deschise între parteneri, cât şi între părinţi şi copii, dar şi facilitarea stimulării dragostei erotice, mai ales a dragostei profunde, mature.
Comunicarea
             Există o stransă legătură între intercunoastere şi comunicare, de aceea o comunicare bună va duce la o intercunoaştere bună asigurând împlinirea şi satisfacţia cuplului. Sunt două forme fundamentale de comunicare, cea verbală şi cea nonverbală, ambele foarte utile în cuplu şi familie, reuşind reglarea relaţiilor familiale şi reechilibrarea sistemului familial.
           O  comunicare bună presupune respectarea unor norme şi reguli ce implică:
          - sentimentele de afecţiune autentică ale membrilor familiei;
          - abilităţi de gestionare ale unei comunicării asertive;
          - onestitate şi diplomaţie în a afirma şi accepta adevărul;
          - înţelegerea corectă şi acceptarea necondiţionată a mesajelor verbale şi nonverbale primite de la ceilalţi membri;
          - disponibilitate afectivă şi temporară în a asculta ce spun şi ceilalţi;
          - acceptarea  dialogului atunci când problemele celuilalt o reclamă;
          - utilizarea unui limbaj, ton şi tonalitate adecvate situaţiei comunicaţionale.
Se tinde spre o cooperare necesară a tuturor membrilor familiei; coordonarea intereselor fiecăruia în folosul tuturor (identificare şi cooperare).
Climatul familial este definit ca fiind o ,,formaţiune psihosocială foarte complexă, cuprinzând ansamblu de stări psihice, moduri de relaţionale interpersonală, atitudini, nivel de satisfacţie etc, ce caracterizează grupul familial o perioadă mai mare de timp”. (Mitrofan, I., Mitrofan, N.). Climatul familial este sinonim cu atmosfera sau moralul grupului familial ca grup social mic.
Acest climat poate fi pozitiv (bun) sau negativ (rău) şi se interpune ca un filtru între influenţele educaţionale exercitate de părinţi şi achiziţiile psiho-comportamentale realizate la nivelul personalităţii copiilor.
Relatii pozitive la nivel familial.
Ocupându-se în cadrul unor cercetări de influenţa climatului familial asupra randamentului şcolar al copilului, M. Gilly precizează:
”Ipoteza noastră fundamentală este aceea că, orice copil are nevoie de un cadru general de viaţă în care să se simtă în siguranţă. Pentru aceasta el are nevoie de părinţi calmi, înţelegători, afectuoşi, destul de maleabili în raportul lor cu copilul, fără a da însă dovadă de slăbiciune. El are nevoie să simtă că părinţii se ocupă de el, că iau parte la micile lui necazuri şi la problemele care îl interesează şi că nu se dezinteresează de ceea ce se întâmplă la şcoală. Iar în acelaşi timp el are nevoie de un cadru de disciplină destul de ferm pentru a nu-l lăsa să-şi închipuie că libertatea lui e fără margini şi totodată, să ştie că părinţii săi împărtăşesc amândoi, acelaşi nivel de exigenţă.” (M. Gilly (1976), apud. Mitrofan, I., Mitrofan, N.).
,,Mediul familial- afirma Andre Berge- îl satisface pe copil în măsura în care răspunde trebuinţelor sale elementare adică în măsura în care este un mediu afectiv şi protector, dublă condiţie indispensabilă pentru ca fiinţa tânără să înveţe să se construiască pe sine, să se situeze în raport cu ceilalţi, să se ”polenizeze” din punct de vedere sexual, efectuând fără pericol, primele sale experienţe sociale şi sentimentale” (A. Berge, apud. Maria Voinea).

Comunicarea are un rol foarte important în favorizarea unui climat familial pozitiv. Fiecare partener are stilul propriu în comunicare într-o relaţie intimă, ceea ce conferă o notă de complexitate dacă ne gândim că diferitele metode de comunicare se îmbină cu stilurile specifice ale celor doi parteneri, formând un adevărat sistem de comunicare. Un climat pozitiv favorizează îndeplinirea tuturor funcţiilor cuplului conjugal şi grupului familial la cote înalte de eficienţă. ,,Câtă încărcătură afectivă şi câtă căldură prezintă ,,acasă” pentru cei care beneficiază într-adevăr de un climat favorabil! Aici ,,în sânul familiei”, individul este aşteptat, este preferat, este înţeles, preţuit, respectat, i se cere părerea, sfatul, opinia.” (Mitrofan, I., Mitrofan, N., 1991).
            Dacă toate acestea la un loc devin factori motivaţionali, ei determină creşterea gradului de integrare a conduitei copilului în viaţă şi în activitatea familială şi totodată, la sporirea unităţii şi coeziunii grupului familial. Fiecare membru apartenent familiei se simte din ce în ce mai atras de ,,forţele familiale centripete”, ceea ce determină creşterea gradului de stabilitate şi de funcţionalitate a unităţii familiale. Familia fiind un mediu afectiv şi protector asigură copiilor securitate, îngrijire, subzistenţă, sprijin material şi moral.
           
Relaţia copil-părinte. În cursul dezvoltării ontogenetice, fiinţa umană trece prin etape succesive care-i permit să treacă de la situaţia de dependenţă totală (biologică şi socială) la cea de independenţă.

            Perioada de gestaţie este relativ lungă la om (280 zile), timp în care creşterea embrionului şi apoi a fătului este vertiginoasă. În această perioadă produsul de concepţie se află într-o dependenţă totală de organismul mamei, relaţie ce a fost comparată cu parazitismul din biologie. În momentul naşterii, prin secţiunea cordonului ombilical, nou-născutul devine independent biologic, dar este încă foarte dependent social. El are nevoie de prezenţa mamei, care este indispensabilă. Relaţia cu mama şi apoi cu familia transformă copilul într-un individ independent social la sfârşitul adolescenţei. Tânărul se poate separa însă de familie doar atunci când a devenit şi independent economic. Perioada corespunde maturizării fizice, cognitive şi sexuale şi este considerată a fi vârsta de peste 18 ani. Până la această dată, copilul se află sub controlul familiei, care îşi propune să-i rezolve toate nevoile lui, de la cele mai simple (hrană, îmbrăcăminte), până la cele mai complexe (împlinirea personalităţii, program educaţional adecvat şi integrarea socială). Abia după aceea sarcina familiei s-a incheiat.

            Examinând situaţia cuplului părinţi-copii de-a lungul timpului, se poate spune că deşi din punct de vedere al trecerii de la dependenţă la independenţă a fiinţei umane nimic nu s-a schimbat, concepţia societăţilor şi a diferitelor culturi referitoare la relaţia părinţi-copii şi rolul de tutelă al familiei, a suferit modificări.
Copiii necesită multă atenţie şi timp, iar aceasta ofertă în primii 3 ani este crucială pentru dezvoltarea lor ulterioară. Experienţele precoce activează sinapsele “adormite” la naştere. Astfel cortexul vizual dovedeşte nivele remarcabile de activitate metabolică la vârsta de 2-3 luni, coincizând cu fixarea privirii şi primul zâmbet social, cortexul frontal devine activ în jurul vârstei de 6-8 luni, cortexul auditiv se activează la auzul vocii mamei şi apoi a fenomenelor limbii materne. Învăţarea muzicii (cântatul la pian sau la vioară) produce o modificare de lungă durată a circuitelor neuronale şi, ulterior, judecata logico-matematică a acestor copii este net superioară celor care nu au beneficiat de studii muzicale. Se demonstrează astfel că stimularea postnatală, mai mult decât factorii înnăscuţi, au un rol primordial în realizarea complexităţii activităţii creierului uman şi în ceea ce priveşte unicitatea persoanei. Dacă un copil trăieşte într-o familie disfuncţională şi este deprivat socio-familial, lobul temporal, locul unde sunt reglate emoţiile se dovedeşte inactiv metabolic şi copilul va suferi nu numai cognitiv, ci şi emoţional datorită lipsei de stimulare.
Există în prezent pericolul scăderii/reducerii interacţiunii părinţi-copii. Tehnica alimentaţiei artificiale a sugarului a devenit aproape impecabilă. Pe altă parte, antrenarea femeilor în activitatea productivă ar putea să ducă la scăderea numărului momentelor de interacţiune mamă-copil. Învăţământul medical superior, medicii pediatri și de familie, psihologii, pedagogii și consilierii școlari au datoria profesională de a populariza în rândul pacienţilor cunoştinţele actuale privind importanţa şi complexitatea interacţiunii părinţi-copii şi rolul central al familiei ca mediu optim pentru creşterea, dezvoltarea şi educarea tinerei generaţii.
Relaţii negative la nivel familial
          Conflictul intrafamilial reprezintă o perturbare momentană, temporară sau prelungită a
funcţionalitătii familiale, caracterizată printr-o încarcatura emoţională negativă şi prin
scurtcircuitarea relaţiilor de comunicare dintre membrii grupului respectiv.
El poate fi de intensitate variabilă, luând forme diferite, de la o simpla discutie în contradictoriu pâna la injurii şi amenintari, sau poate culmina cu agresivitatea fizica îndreptată asupra partenerului de cuplu sau/şi asupra celorlalţi membri ai familiei.Poate fi de tip exploziv, exprimând o eliberare bruscă a afectelor negative cumulate în timp, sau de
un tip insidios şi trenant, de intensitate medie, reprezentând însa fondul obisnuit pe care se
desfasoară interacţiunile familiale.Poate fi tranzitoriu, pasager, specific unor perioade de „criza” relatională sau unor situaţii existentiale dificile care intervin în viata grupului respectiv; dar poate fi, de asemenea, stabilizat sub forma unor paternuri reactionale caracteristice pentru relatiile cotidiene ale membrilor familiei în cauza; în aceasta situatie, starea conflictuala ajunge uneori sa nu mai fie recunoscută drept ceea ce este, ea tinând de o rutina a raporturilor interpersonale.Conflictele familiale frecvente, de mare intensitate, care sfârsesc cu acte de violenţă, dar, într-o masura importanta, şi acelea moderate din acest punct de vedere, însa recurente, constituind climatul relational-afectiv al vietii cotidiene sunt indicatori ai disfuncţionalităţii grupului respectiv.
    Atunci când climatul afectiv este echilibrat, caracterizat de un nivel înalt de satisfactie obtinut în relatiile cu ceilalti parteneri ai actului interpersonal (soţ-soţie, copii-copii, părinti-copii), el constituie o premisa importanta a maturizarii intelectual-afective a copilului.
Unele defectualităţi individuale ale copilului, cum sunt hiperexcitabilitatea sau instabilitatea, se pot atenua chiar, pâna la un punct, printr-o structura caracterială compensatorie, când mediul social şi familial sunt adecvate. Dezechilibrele emotionale, tensiunea, violenţa, conflictualitatea vor fi de incriminat atunci când avem de-a face cu diferite forme de tulburari de comportament, dar si cu retardări intelectuale, care adesea nu sunt conditionate atât genetic, cât social. În general, climatul familial perturbat pe termen lung este un mediu de socializare negativa şi un factor psihopatogenetic de prima importanta implicat în dezvoltarile dizarmonice de personalitate.
     Când conflictul este o constantă a vieţii domestice sau capată o intensitate mare apar tulburări la nivelul personalităţii tuturor membrilor din familia respectiva; copilul este însa întotdeauna cel mai lezat – pentru ca nu se poate apara si pentru ca este în crestere; efectele sunt amplificate atunci când este vorba de etapa de dezvoltare timpurie sau de perioadele critice (pubertate, adolescenta).
     În familiile în care cei doi parteneri conjugali au un statut egalitar, ei sunt, de obicei, în aceeasi masura, agenţi ai conflictului; astfel, de exemplu, gestul agresiv al barbatului devine un stimul declansator pentru reacţia agresivă a femeii, într-o circularitate care nu ia sfârsit decât o data cu epuizarea efectelor care au generat conflictul. În familiile în care relatiile dintre membrii diadei conjugale se constituie ca raporturi de forţă, de dominaţie-supunere, partenerul dominant, de obicei bărbatul, este unicul iniţiator al stării conflictuale, celuilalt fiindu- i rezervat un rol pur pasiv. Când personalitatea partenerului dominant este marcată de imaturitate morală, de lipsa de responsabilitate faţă de ceilalti membrii ai familiei, de o rezistentă scazuta la frustrare, apare nevoia urgenta de a gasi un „ţap ispasitor” asupra căruia sa se abată furtuna afectelor eliberate; persoana cea mai slaba din grup este învestita pentru acest rol predilect (de obicei sotia sau unul dintre copii). Chiar în situatiile aparent non-violente, tensiunile din familie, stresul, anxietatea sunt adesea diminuate prin proiectarea lor asupra unei persoane vulnerabile, incapabila de riposta directa; în acest fel, tensiunea relationala este redusa pâna la un prag de toleranta acceptabil, prin „sacrificarea” unui partener, care le preia, în scopul de menţinere a coeziunii grupului. Desi, în principiu, mai rar în fapt, victima poate fi atât femeia, cât si barbatul, statisticile, în tarile în care ele exista, indica faptul ca, în 95% din cazuri, femeia este aceea care îndura violentele barbatului.
Problemele la nivelul relatiilor familiale se refera, pe de o parte, la factori sociali, externi, obiectivi, care exercita asupra familiei presiuni de natură economica şi socială (lipsa banilor; lipsa unei locuinţe; somajul) şi, pe de alta parte, la factori interni ce ţin de: deficiente în asumarea sarcinilor de rol (participarea scazută la viaţa familiei, la treburile gospodareşti); stresul permanent asociat unei situaţii dramatice (boala cronica a unui membru al familiei ); abateri de la normele grupului familial (comportamentul neascultator al copilului); sau/şi de la normele moralei sociale (alcoolismul, comportamentele violenţe, suspiciunea provocată de gelozia/infidelitatea membrilor cuplului conjugal); precum  şi de contradicţia dintre modelele normativ-valorice promovate de familia tradiţională– în care controlul şi puterea de decizie aparţin generaţiei vârstnice – şi cele moderne, proprii familiei nucleare sau în curs de nuclearizare (amestecul nedorit al socrilor/parinţilor în treburile cuplului). O categorie specială de raspunsuri indica existenţa diferenţelor de păreri între membrii grupului familial; ele descriu o zona de confruntare interpersonala slab definita, în cadrul careia lipsa de consens este benigna, minora şi vizează probleme diverse, nespecifice. Este vorba, în fapt, de aria
normalităţii relaţionale în care dezacordul nu se transformă în adversitate, iar exprimarea unei opinii diferite nu antrenează certuri, animozitate, discordie, dezbinare. Cu excepţia acestei categorii, toate celelalte, enumerate anterior, reprezintă probleme specifice de mare importanţă, deoarece, atunci când – din lipsa de solutii sau din neputintă de a le afla – ele persistă în timp, riscă să devină factori de presiune şi de distorsiune relaţională, amenintând nu numai echilibrul familiei, ci mai ales dezvoltarea copilului care traieste într-un asemenea mediu perturbat. Copiii percep propriul comportament inadecvat drept motiv de neîntelegere în familie într-o masură mai mare decât parinţii, ceea ce înseamnă ca ei se simt responsabili de o buna parte a conflictelor dintre adulţi (vinovaţie pe care însa acestia nu le-o atribuie decât într- un grad foarte scazut).
       Asadar, la nivel familial se întalnesc atat relaţii pozitive bazate pe comunicare, încredere , afecţiune, dragoste, spirit de sacrificiu cat si relatii negative ce presupun egoism ,ceartă,
conflict, gelozie , violenţă, abuz etc; toate acestea avand o mare influenţă atat asupra stabilităţii şi echilibrului la nivel de cuplu cat şi asupra copiilor care se afla la mijloc. Şi  din  acest motiv are loc o noua etapa ce presupune educarea parinţilor actuali şi a viitorilor parinţi tocmai pentru a evita consecinţele nefavorabile ale unor relatii negative .
  Aceasta educaţie parentală presupune  o activitate voluntară de învaţare din partea parinţilor, totodata o forma de intervenţie asupra lor în vederea cresterii constiinţei parentale şi dezvoltarii aptitudinilor lor de parinţi. Educând parintii, acestia învaţă să-şi educe mai bine copiii. Educaţia parentală se poate realiza prin institutii specializate, dar şi informal şi nonformal prin intermediul unei mari varietati de poli relaţionali, care se transforma în factori educaţionali.   Asadar remarcam şi în acest caz rolul principal pe care îl joacă educaţia  în vederea atingerii idealului familial ,,Toţi pentru unul şi unul pentru toţi,,-ideal ce a guvernat familia secole la rand.

Bibiografie:

·         Mitrofan, I., C. Ciupercă, Incursiune în psihosociologia şi psihosexologia familiei,
Editura Press Mihaela S.R.L., Bucureşti,1998.
·         Mitrofan, I., 1989, Cuplul conjugal. Armonie şi dizarmonie, Editura Ştiinţifică şi Enciclopedică Bucureşti,.
·         Mitrofan, I.1991,, Mitrofan N., Familia de la A...la Z, Editura Ştiinţifică, Bucureşti
·         Mihaela I. 2006,,Educatia in familie,,ed.Institutul de stiintr ale educatiei,Bucuresti
·         Pescaru, A.,B., 2004, Familia azi, o perspectivă sociopedagogică, Ed. Aramis, Bucureşti
·         Rotaru, T., Iluţ., P., 1996, Sociologie, Ed. Mesagerul, Cluj-Napoca
·          Stan, C., 2001, Teoria educaţiei. Actulitate şi perspective Ed. Presa Universitară Clujană, Cluj-Napoca
·          Stan, N.,C., Manea, A.,D., 2009, Rolul educaţiei în dezvoltarea personalităţii, în vol. Educaţie şi formare, Ed. Karuna, Bistriţa
·         Vrăşmaş, E., 2008, Intervenţia socioeducaţională ca sprijin pentru părinţi, Ed. Aramis, Bucureşti



                                                                             Articol realizat de: Vasile Maria Simina
                                                                                                               Chis Ioana Lavinia
                                                                                                               Hojda Florina Georgiana
                                                                                                               Pupeza Dorina

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu