Cuprins:
1.Pedagogia Montessori
2.Învățământul Montessori
3. Metoda ,, Montessori”
4.Materialele și jucăriile Montessori
5.Concluzii
1. Pedagogia Montessori
Alternativa pedagogică ,,Montessori" a apărut
la începutul anului
1907, prin înfiinţarea primei
instituţii, ,,Casa dei
Bambini" ( ,, Casa Copiilor" ) , în
care s-a experimentat
cu succes o
nouă metodă de educaţie
iniţiată de Maria Montessori, pedagog
şi medic italian.
În prezent , după
100 de ani de la începutul aplicării
acestei
metode de educaţie
la copiii mici, pedagogia Montessori
se practică în
22.000 de şcoli
din 101 ţări de pe toate continentele.
Cele mai multe sunt
pentru copiii de 3-6 ani
şi 6-12 ani.
Pedagogia Montessori are
ca principiu de
bază autoeducarea şi
aplicarea celor învăţate
direct, nemijlocit.
Copilul şi, implicit, nevoile
sale individuale reprezintă
centrul pedagogiei Montessori,
acesta fiind privit
ca un om în toată
firea, i se respectă personalitatea, deoarece este
un individ unic şi irepetabil.
Cei mici sunt
ajutaţi să-şi dezvolte
voinţa acordându-li-se libertate
asupra hotărârilor lor,
sunt îndrumaţi să
gândească şi să
acţioneze independent.
Fiecare
copil are un potenţial
individual unic. Părinţii şi educatorii
trebuie să admită nivelul de dezvoltare
pentru fiecare copil,
în mod individual.
Copiii sunt încurajaţi
mereu să ia
decizii proprii, pe care să
le respecte. Se pune accent
pe partea de
curăţenie şi ordine
a mediului de
lucru, copiii fiind implicaţi
direct în asigurarea acestora.
Pedagogia Montessori asigură
dezvoltarea completă a
copilului: intelectuală, fizică, emoţională şi
spirituală. Ea promovează
independenţa, siguranţa de sine,
creativitatea şi totodată creează cetăţeni
responsabili.
2.
Învăţământul Montessori
Pedagogia
Montessori s-a născut din nevoia de a oferi copiilor posibilitatea să devină
adulţii liberi şi echilibraţi de care societatea are atât de mare nevoie şi pe
care îi şi pretinde. Ca răspuns la
nevoile şi limitările sistemului tradiţional Maria Montessori creează o nouă
cale nascuta din dragoste neconditionata pentru copil si pentru sufletul său.
În învăţământul Montessori
-cadrul
didactic are un rol nonintervenţionist ;
-accentul este pus pe autodisciplină,impus de mediul în
care copilul lucrează.
-cadrul didactic nu intervine decât dacă
este necesar şi atunci discret.
-grupele sunt alcatuite din copii de
vârste diferite;
-cunoştintele noi sunt adesea asimilate
în urma lucrului în grup. Copiii învaţă unii de la alţii ;
-greşelile sunt corectate de la sine, cu
ajutorul materialului de studiu, copilul reuşind să înveţe prin cultivarea unor
stări pozitive ;
-copilul învaţă în ritmul său
propriu :
-copilul îşi alege singur activităţiie
la care doreşte să participe,se deplasează prin clasă şi poate vorbi cu cine
doreşte fără a perturba activităţiile altora ;
-materialele folosite în procesul de
învaţare se adreseaza tuturor simţurilor,fiind special gândite, ajutand copilul
la o cunoaştere totală ;
-nu este o limită in ceea ce priveşte
timpul în care copilul poate lucra cu un anumit material ;
-cadrul didactic predă individual şi diferenţiat.
3. Metoda ,, Montessori”
Alternativa
educațională ,,Montessori” a fost numită ,,metodă” de către inițiatoarea ei
Maria Montessori.,,Metoda” este ceea ce
a învățat de la copii că le este necesar.
,,Pentru
a înțelege cu adevărat munca noastră,trebuie să se considere că punctul de
plecare nu este ,,metoda de educație” ci,dimpotrivă,metoda de educație este
consecința faptului de a fi asistat la dezvoltarea unor fenomene psihologice
care rămăseseră neobservate și deci erau necunoscute de milenii ( Maria
Montessori.Descoperirea copilului,București,E.D.P,1997).
Maria
Montessori consideră că este nevoie de o reînnoire a metodelor de educație și
instruire.Această metodă a fost elaborată pe baza observațiilor științifice ale
Mariei Montessori asupra comportamentului copiilor.Ea consideră că fiecare se
naște cu un anumit potențial care trebuie valorificat.Metoda pune în centru
,,copilul”.El va învăța într-un mediu noncompetitiv,va învăța să muncească
independent,în ritmul fiecăruia.E încurajată motivația,autodisciplina,
independența,dragostea pentru
învățătură.
Cele
trei principii de bază ale metodei montessoriene sunt:
•observația;
•mediul pregătit;
•libertatea individuală.
Observația surprinde o
adevărată tehnică de observare a copilului prin intermediul unei fișe speciale
concepute de Maria Montessori în vederea urmăririi creșterii și devoltării
copiilor;
Mediul pregătit
se referă la dispunerea specială a mobilierului,la legătura directă cu
mediul înconjurător,adultul fiind un intermediar al cunoașterii;
Libertatea
individuală reprezintă asumarea de către cadrele didactice a
libertății alegerilor pe care copilul le face.
Pedagogia
Montessori este în România una dintre alternativele aducaționale legiferate
prin comunicatul de presă al M.E.C. și
C.N.A.E din 31.03.2004.
Cararcteristici
ale metodei Montessori:
-respectarea personalității copilului;
-încurajarea copiilor de a depăși
obstacolele;
-copilul este încurajat să gândească și
să acționeze independent;
-copilul învață cel mai bine când are
posibilitatea să aleagă și să descopere în mod direct activitățile care-i
stârnesc interes;
-fiecărui copil îi este respectat
propriul ritm de învățare;
-copilul e îndrumat spre
autodisciplină,autoeducare;
-copilul e încurajat să ia propriile
decizii și să le respecte.
4. Materialele şi
jucăriile Montessori
Maria Montessori a confecţionat materiale didactice destinate fiecărui
simţ. Într-o grupă Montessori există un singur exemplar din fiecare material,
deci un singur copil poate desfăşura activităţi care implică acel material.
Materielele sunt confecţionate din lemn, hârtie, lână, pânză etc. Aceste
materiale sunt create special şi oferă copilului posibilitatea de –a alege
acele activităţi care îi provoacă interes.
Jucăriile sunt confecţionate majoritatea din lemn. Există jucării pentru
fiecare domeniu de activitate: senzorial, limbaj, matematică, viaţa practică,
geografie, botanică, etc.
Jucăriile stimulează memoria şi atenţia în acelaşi timp, motricitatea şi
capacitatea de percepţie a formei. Ele dezvoltă creativitatea şi imaginaţia.
Cele
mai cunoscute jucării Montessori sunt:
TURNUL ROZ-
este un ansamblu de zece cuburi roz de mărime gradată, cu latura de la 1
cm la 10 cm. Toate elementele sunt de
aceeaşi culoare, formă şi material. Pentru a efectua exerciţiul, copilul
trebuie să recunoască gradarea mărimii şi să construiască turnul începând cu
cubul cel mai mare la bază şi plasându-l pe cel mai mic în vârf. Exerciţiul
este autocorectiv pentru că un element
plasat într-o ordine incorectă ar fi imediat vizibil şi ar putea să determine
căderea turnului. Aceasta este o jucărie confecţionată pentru domeniul
senzorial.
TURNUL ROZ ( imagine preluată de la Centrul Educațional Cuiburi cu Soare)
SCARA MARO-
este un ansamblu de 10 prisme, variind de la 1x1x20 cm la 10x10x20 cm. Copilul
trebuie să plaseze eleméntele după o gradare corectă, realizând o structură
asemănătoare cu o scară.
SCARA MARO ( imagine preluată de la Centrul Educațional
Cuiburi cu Soare)
TABLETE
COLORATE- cutia conţine 7 tonuri, nuanţe de 9 culori diferite. Copilul
trebuie să distingă intensitatea tonurilor şi să plaseze tabletele în ordine de
la cea mai închisă la cea mai deschisă a fiecărei culori. Când jocul e
terminat, aranjamentul produce un efect drăguţ de curcubeu care este foarte
atrăgător.
TABLETE COLORATE
( imagine preluată de la Centrul
Educațional Cuiburi cu Soare)
BARE
COLORATE PENTRU NUMĂRARE-
zece tije din lemn masiv divizate în unităţi, alternând culorile roşu şi
albastru. Tijele sunt constante în înălţime şi lăţime (2,5cm), gradate în lungime de la 10 cm la 1 cm.
BARE
COLORATE PENTRU NUMĂRARE
( imagine preluată de la Centrul
Educațional Cuiburi cu Soare)
CUTIE CU CIFRE
ABRAZIVE- ghidează mâna copilului
spre scriere, spre urmărirea formei şi a direcţiei în care aceste numere sunt
scrise.
CUTIE CU CIFRE ABRAZIVE
( imagine preluată de la Centrul
Educațional Cuiburi cu Soare)
CADRU CU “MOŞ
ŞI BABA”- copilul deprinde
închiderea şi deschiderea “Moş şi Baba”. Acest exerciţiu ajută copilul să-şi
dezvolte coordonarea mâini-ochi, concentrarea şi independenţa.
CADRU
CU “MOŞ ŞI
BABA”
( imagine preluată de la Centrul
Educațional Cuiburi cu Soare)
5.
CONCLUZII
Educația Montessori
urmărește un scop ambițios:să ajute la dezvoltarea copilului într-o ființă
umană adultă,completă,confortabilă cu sine,cu societatea și cu umanitatea în
ansamblul ei.
În timp ce abordarea tradițională
rămâne concentrată pe transmiterea unor cunoștințe precise,în care cadrul
didactic este centrul atenției,al clasei și al activității,abordarea Montessori
se concentrează pe susținerea și sprijinirea procesului natural de dezvoltare a
ființei umane,în care cadrul didactic are un rol nonintervenționist în clasă,în
care mediul și metoda încurajează autodisciplina,iar copilul poate să își
aleagă singur activitatea ,în funcție de ritmul său propriu și preferințele
sale,iar părinții sunt implicați activ la procesul de educație.
Avantajul
primordial al acestei abordări este de a participa la propria formare,de a se
autoforma și consecințele acestui lucru având efect în evoluția personală.,,Să
nu faci niciodată pentru un copil ceea ce poate face singur”(Maria
Montessori).Așadar această abordare are ca repere ce ghidează călătoria
copilului spre a deveni adult:
promovarea drepturilor copilului, extinderea și intensificarea educației
timpurii și educarea părinților,formarea deprinderilor de activitate
intelectuală intensă și continuă,de adaptabilitate și asumare a
schimbărilor,educația cosmică și ecologică prin asumarea unor responsabilități
de care poate să depindă chiar viață umanității.
BIBLIOGRAFIE:
1.Maria Montessori.Descoperirea
copilului,București,E.D.P.,1997;
2.Horațiu C.Catalano .Dezvoltări teoretice și
instituționale în alternativele educaționale,Ed.Nomina,2011;
***www.grădinițamontessori.ro;
***www.scrib.ro;
***www.gamatoys.ro;
***www.casamontessori.ro.
AUTORII MATERIALULUI:
1.Ienciu Iulia
2.Negrușier Estera Lucreția
3.Miherța (Cărbune) Cătălina;
4.Bumbu (Groza) Cristina Livia
5.Cristurean (Ani) Ioana;
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu