Cuprins:
I.Introducere:
· Biografie Maria Montessori
· Specificul grădiniţei Montessori
· Rolul educatorului
II.Ariile curriculare din clasa Montessori
III.Structura fizică a clasei Montessori
IV.Materialele didactice din clasa Montessori
V.Rezultatele Metodei Montessori:
·
Concluzii
Metoda
Montessori
"Personalitatea umană se construiește
prin experiențe continue. Depinde de noi să pregătim pentru copii, pentru
adolescenți și pentru tineret o ambianță,
o lume adaptată lor, în care să li se dea putința de a face experiențe
formative.
Este necesar ca
personalitatea tânară să vină în contact cu lumea producției, după ce a facut o
ucenicie de experiență. Înainte de toate, trebuie ca omul să fie condus să
devină conștient de responsabilitatea față de organizația socială a oamenilor.
De aceea, încă din
copilărie oamenii trebuie să experimenteze practic ce înseamnă asocierea,
pentru ca apoi să pătrundă secretele evoluției tehnice ale acestei
vieți.."
Maria Montessori"
I.Introducere:
·
Biografie Maria Montessori:
Doctor Maria
Montessori(1870-1952) a fost prima femeie medic din Italia și un susținător
timpuriu al drepturilor copilului, lăsându-ne filozofia de educație Montessori.
Această metodă de educație, "deși poartă numele Montessori, nu este numai
o intervenție a ei,ci și o metodă științifică(observare și experiment științific)aplicate de ea în
domeniul educației
în familie şi şcoală”
Filozofia Montessori este bazată pe respectul
pentru copil și nevoile sale.
Maria Montessori a înființat peste tot
în lume grădinițe și școli care aplicau metoda sa. Ea considera copilul
''ființa divină, dar neînțeleasă'' și afirma că ar trebui ''să nu-i educăm pe copiii
noștri pentru lumea de azi. Această lume nu va mai exista când ei vor fi mari
și nimic nu ne permite să știm cum va fi lumea lor. Atunci să-i învațăm să se
adapteze''.
A început să aplice multe din ideile
sale personale despre educarea copiilor, cu vârste cuprinse între 1 an și 5
ani, iar pe urmă s-a ocupat de copiii cu deficiențe mintale. Concepția Mariei
Montessori despre copii este că fiecare dintre aceștia trebuie văzuți ca fiind
cu un potențial intelectual unic și personalitate unică. Ea a observat atent
modul în care învățau și progresau copii atunci când erau lăsați să lucreze în
mod liber materialele pe care le aveau la dispoziție. Maria Montessori
considera că toți copii sunt egali indiferent de etnie sau naționalitate, având
nevoie de o bază, trecând toti aceleași stadii, numite "perioade
senzitive".
·
Specificul grădiniţei Montessori
Grădinița este: deschisă tuturor
copiilor, începând cu varsta de 2 ani; un spațiu de joacă și explorare, plin de
culoare, loc suficient pentru ca ei să
se simtă înconjurați de atenție, dragoste și caldură; locul unde copilul tău
își poate sărbători copilăria în fiecare zi; organizată cu mobilier minimal,
din esențe naturale, ales cu grijă, pentru a reliefa; designul interior este
creat special pentru a pune în valoare filosofia Montessori; este un loc al
aromoniei, în care copiii se simt valorizați unde își formeazã deprinderi
pentru întreaga viață.
Un
loc în care copiii:
-
se mișcă liber, învățând în mod natural, într-un mediu bine organizat și
ordonat;
-
iau decizii și își exercită voința liber într-un mediu controlat de pedagog primesc
informații într-o manieră care să-l inspire;
-
sunt stimulați să fie auto-motivați (evitându-se pedepsele și recompensele
externe, care distorsionează procesul de dezvoltare personal);
-
acumulează cunoștințe inclusiv de la ceilalți copii, de diferite vârste
(grupele sunt mixte 2- 6 ani)
În cadrul metodei sale, Maria
Montessori a conceput un rol cu totul nou pentru educator. Copiii învață
singuri folosind materialele specifice în acest timp educatorul direcționează,
stimulează și ghidează activitatea. Educatorul nu se amestecă niciodata atunci
când copilul lucrează doar când vede că nu se descurca sau ii deranjează pe
ceilalti colegi. Copilul nu este corectat atunci când greșeste deoarece se
consideră că încă nu a ajuns să stăpanească suficient conceptul respectiv.
·
Rolul educatorului:
Educatorul montessori nu pedepsește
niciodată copiii, dar nici nu le oferă recompense. Atunci când copilul
deranjează pe colegii săi sau colegii lui sau se comportă într-un mod care
afectează armonia în clasă acesta este dus într-un loc retras de ceilalți
copii, care nu are posibilitatea de a se deplasa prin clasă doar să stea acolo
și să se joace cu jocul preferat.
În grădiniţă, educatoarea nu predă, în sensul
tradiţional al cuvântului, ci îl ajută doar pe copil să aleagă materialul de
care are nevoie şi să înţeleagă cum poate să-l utilizeze mai bine. Ea este mai
degrabă un om cu răbdare şi un observator, decât un om activ.
Filozofia educatională a doamnei Maria Montessori încurajează dezvoltarea copilului într-un mediu în care să exprime siguranță, sprijin, care să le dea libertatea de a explora, de a coopera. Ținta noastră este de a creea un mediu plăcut care să ducă la o dezvoltare armoniaosă, intelectuală, socială, fizică și artistică.
Filozofia educatională a doamnei Maria Montessori încurajează dezvoltarea copilului într-un mediu în care să exprime siguranță, sprijin, care să le dea libertatea de a explora, de a coopera. Ținta noastră este de a creea un mediu plăcut care să ducă la o dezvoltare armoniaosă, intelectuală, socială, fizică și artistică.
Să cultivăm copiilor respectul de sine și să le dezvoltăm dorința lor naturală de a învăța. Părinții, copiii și personalul didactic vor lucra împreună pentru a atinge scopul propus.
"Copilul este constructorul spiritual al omenirii, iar obstacolele în calea dezvoltării sale libere sunt pietrele din zidul în care a fost închis sufletul omului." Maria Montessori
"Copilul este constructorul spiritual al omenirii, iar obstacolele în calea dezvoltării sale libere sunt pietrele din zidul în care a fost închis sufletul omului." Maria Montessori
II.Ariile curriculare din clasa Montessori:
Într-o
clasă Montessori, există 4 arii diferite:
1.Aria
curriculara “Deprinderi de viață practică “:
Aria curriculară “Deprinderi de viață practică “, este
într-o mare măsură intrarea în curriculum-ul Montessori deoarece stabilește
baza pentru toate celelalte lucruri de realizat în clasă. Această arie
curriculară a fost concepută pentru a-i învața pe copii deprinderile de viață
zilnică. Învățarea pe exemple din viața reală a unor activități favorizează
dezvoltarea interdependenței, a încrederii în sine, a deprinderii de a păstra ordinea
la locul de muncă și de odihna ,coordonarea și concentrarea.
În cadrul acestei arii curriculare există 4 grupe
distincte de exerciții: îngrijirea personală, îngrijirea mediului înconjurător,
dezvoltarea relațiilor sociale, jocul tăcerii – coordonarea și armonia mișcării
corporale.
2.Aria
curriculară “Dezvoltări senzoriale “:
Această zonă a curriculum-ului Montessori conține
materiale specifice care să-i ajute pe copii în rafinarea experiențelor de
observare, ascultarea sunetelor, de atingere, de rafinare a gustului și a
mirosului. Cu ajutorul exercițiilor senzoriale copilul poate să distingă, să
ordoneze, să clasifice și să descrie impresii senzoriale, legate de lungime,
înalțime, temperatură, greutate, culoare, miros.
Materiale de dezvoltare a simțului :
Are o istorie proprie. El constă într-o selecție
bazată pe experimente psihologice minuțioase, a materialului utilizat de Itard
și Seguin. Modul în care au fost utilizate aceste diferite mijloace de către
copii, reacțiile provocate de ei frecvența cu care au făcut tot posibilul, au
oferit treptat, criterii demne de încredere pentru eliminarea, modificarea și
acceptarea acestor mijloace cu material al
școlilor noastre .
Materialul este alcătuit dintr-un sistem de obiecte grupate după o
anumită calitate fizică a corpurilor: culoare, formă ,dimensiune, sunetul,
asperitate, greutatea, temperatura etc. Ex: o colecție de clopote ce produc
sunete muzicale; un ansamblu de tăblițe de lemn de diferite nuanțe gradate; un
grup de corpuri geometrice de aceeași formă însă având dimensiuni crescânde;
altele care, dimpotriva, se potrivesc prin forma lor geometrica; obiecte cu o
greutate diferită, însă de aceeași mărime etc. Exercițiile senzoriale sunt nu numai un ajutor pentru dezvoltarea și
maturizarea organelor de simț (ochi, urechi, nas, limba și piele), dar și un
punct de pornire pentru creșterea potențialului intelectual al copilului.
Exercițiile senzoriale dau sens percepțiilor și dezvoltă gândirea copiilor
(analiză, sinteză, clasificare, generalizare, concluzii).
Materiale de dezvoltare senzoriale:
Aceste materiale au fost
stabilite în urma unor cercetări experimentale. Ex: educatoarea prezintă câte
un material, după vârsta copilului și după creșterea sistematică a
complexității obiectivelor. Această prezentare însă nu este decât primul pas,
care are drept scop cunoașterea materialului și nimic mai mult. După modul în
care este atras, copilul va alege spontan dintre aceste obiecte.
Materialul îi stă la dispoziție, copilul trebuie doar să întindă mâna și
să îl ia. Obiectul ales îl poate duce unde dorește: pe o măsuță de lângă
fereastră, într-un colț întunecos sau pe un covoraș frumos, întins pe jos, și
îl poate utiliza de câte ori dorește.
Experiența cu materialele
senzoriale reprezintă pentru copii primul pas în înțelegerea conceptelor
obstracte, învățate.
3.Aria curriculara „Matematica”:
Matematica a fost privită de
Maria Montessori ca fiind un proces mental, natural care începe de la un nivel
concret și progresează către un nivel abstract, fiecare copil având spirit
matematic înnăscut. Scopul utilizarii materialelor de matematică în primii ani
ai școlarității este de a pune bazele pentru dezvoltarea cognitivă și pentru a
pregăti tranziția treptată spre gândirea abstractă.
4.Aria curriculara „ Activitățile
de limbaj„:
Curriculum-ul pentru Limbă și
comunicare este o abordare integrată care combină fonetica și noțiunile de
vocabular cu noțiunile de gramatică și de studierea textului literar. În
domeniul lingvistic există o mare varietate de materiale de lectură, de
pregătire de analiză fonetică de înțelegere a sensurilor cuvintelor, materiale
pentru dezvoltarea capacităților de receptare a mesajului oral și scris.
Dezvoltarea limbajului este o
preocupare a întregii pedagogii Montessori. În Metoda Montessori, scrisul
precede lectura textului faza sensibilă pentru scris apărând la vârsta de 4 ,5
ani.
5.Aria curriculara „Natura și
cultura „:
Se poate afirma că în pedagogia
Montessori „natura și cultura” este cadrul general pentru studierea tuturor
celorlalte discipline din ariile curriculare Montessori este ideea
concretă în jurul căreia se
dezvoltă și în care sunt incluse toate
domeniile de cunoaștere .
Prin
„natura si cultura” Maria Montessori dorea sa transmita copiilor o viziune
clara asupra intregului univers .Astfel , copilul primeste o privire de
ansamblu a universului ca o unitate dinamica in care totul se afla in
interdependenta .
III.Structura fizică a clasei Montessori
Mediul Montessori, conține "materiale pentru
dezvoltare" special proiectate, ușor de manipulat și detaliate din punct
de vedere vizual care invită copii să se angajeze în activități de învățare pe
care le are în mod liber.
O clasă Montessori
este echipată cu mese și scaune pe măsura copilului, rafturi la înălțimea lui
fiecare exercițiu este complet (toate piesele pentru un exercițiu sunt ținute
pe o tavă sau într-un coș), fiecare exercițiu are un loc specific pe raft,
oglinda este agățată la înălțimea copilului, lângă oglindă este un coș
conținând uneletele necesare pentru igiena personală, iar materialele de
curățenie sunt plasate la îndemâna copilului.
Trebuie să existe un spațiu adecvat care să permită atât
lucrul la mese cât și mișcarea liberă în jurul meselor, lucru care permite
copiilor libertatea de mișcare fizică.
Dacă un copil alege să facă o activitate pe podea el alege astfel o
bucată pe care stă în timp ce lucrează. În acest fel se delimitează spațiul de
lucru al copilului și ajuta la controlul ordinii. Muzica clasica cu o
tonalitate joasă calmeaza copii. Ei învață să aprecieze muzica de calitate.
Expunerea pe pereți a lucrărilor de artă ale copiilor
contribuie la formarea stimei personale și sporește atractivitatea încăperii.
Trebuie astfel organizat un colț confortabil, într-o clasă Montessori, cu cărți
cu poze, unde copilul poate sta liniștit și privi pozele.
Sub îndrumarea unui cadru
didactic special instruit, copii dintr-o clasă montessori învață prin
descoperire cu ajutorul materialelor dezvoltandu-și capacitatea de concentrare
auto-disciplina, controlul de sine,
motivația, precum și dragostea pentru învățare care durează toată viața. Într-o
astfel de clasă, copii sunt pur și simplu absorbiți de propria activitate.
Mediul pregătit invită la repetiție, concentrarea atenției,
independența și buna dispoziție. Materialele speciale permit copilului să
aleagă acele activități care îi incită interesul personal. Toate materialele
didactice din clasă sunt așezate pe rafturi joase, puse la dispoziția copiilor,
oferind acestora posibilitatea de a le accesa cu ușurință.
În clasele Montessori
copilul se poate mișca liber dintr-o parte a clasei în alta, ascultând de
propriul impuls interior.
Trei nivele de vârstă în aceeași clasă
Într-o clasă montessori
copii sunt pe 3 nivele de vârstă, între 3 și 6 ani. Copii care au început
grădinița la 3 ani vor fi în aceeași clasă încă doi ani de acum înainte.
Există mai multe avantaje
de pe urma unei asemenea structuri. În primul rând, copiii cei mici văd în
copiii mari modele de urmat, îi văd desfășurând activități pe care ei nu le pot
face deocamdată și învață să accepte situația de a nu ști totul, dar, în
același timp, au speranța că vor putea și ei să avanseze când vor fi la vârsta
potrivită. Copiii mai mari sunt de fapt un fel de stăpâni atoateștiutori,
pentru că lor le sunt cunoscute materialele, rânduiala fiecărei zile și
regulile clasei. În același timp, e înduioșător ă sesizezi grija cu care copiii
mai mari se poartă cu cei mai mici, având probabil și memoria vârstei
anterioare, cu dificultățile și bucuriile ei.
Acum sunt cei mai mici, peste 2 ani vor fi cei
mai mari. Un proces de creștere și dezvoltare pe care ei înșiși îl sesizează cu
mult entuziasm.
În felul acesta relațiile
dintre copii în cadrul orelor de program seamana mult mai mult cu viața din
afara școlii, adică cu viața reală. Un alt aspect deosebit este faptul că în
clasa Montessori există un singur exemplar al fiecărui material, ceea ce
înseamnă că un singur copil poate desfășura activitatea care implică acel
material. În mod implicit, dacă un alt copil vrea să folosească același
material va trebui să astepte până ce colegul lui termină activitatea și așează
materialul înapoi pe raft. La începutul anului se creeaza conflicte dar nu ia
mult timp ca acceptarea să devină obișnuința. În mod indirect, se educă astfel
respectul pentru lucrul altuia și răbdarea de a aștepta să-ți vină rândul.
Dat fiind faptul că sistemul Montessori este în mod
semnificativ diferit de cel tradițional se impune un anumit plan de educație a
părinților care sunt, firește, curioși să afle la ce anume le este expus
copilul. În același timp, o comunicare eficientă și consistentă cu părinții
ușurează atât evoluția copilului, cât și activitatea educatorului. Părintele și
educatorul sunt ca cele două vâsle ale unei bărci. Dacă se mișcă numai una sau
dacă acționează într-o direcție diferită există riscul: fie ca barca să se
învârtă în loc, fie ca în cel mai rau caz să se răstoarne.
În aceeași ordine de
idei, un alt aspect important îl constituie interesele specifice vârstei. Este
cunoscut faptul că aproape toți copiii au aceleași interese la o anumită
vârstă. Când toți copiii din grupă vor același lucru, aceleași jucării și
aceleași obiecte, atunci în mod normal apar conflictele. Nu vreau să spun că în
clasa Montessori nu apar conflicte, nu încape loc de idealizare când lucrurile
se prezintă atât de interesant. Ce vreau să spun este că, date fiind vârstele
diferite, interesele copiilor au o gamă mai largă și corespund diferitelor
materiale. Un copil de 3 ani va fi interesat mai mult de aria de viață practică
și aria de dezvoltare senzorială decât de materiale avansate de matematică pe
care nu le înțelege. Și în general copiii au intuiția a ceea ce pot și sunt
destul de inteligenți să aleagă ce le trebuie în stadiul respectiv de dezvoltare,
cu condiția ca mediul în care sunt să conțină materialul corespunzător
trebuinței lor.
IV.Materialele didactice din clasa Montessori
Într-o clasă Montessori materialele au o istorie
frumoasă dar mai mult decât atât are și o istorie interesantă. La începutul
anilor 1900 multe dintre primele obiecte care au fost inițial dezvoltate de
Edouard Seguin pentru copiii cu retardat mintal au fost adaptate de Montessori
și modificate adaptându-le ideiilor ei. Maria Montessori a confecţionat şi
experimentat materiale didactice destinate fiecărui simţ, pentru activităţile
motrice şi manuale, care să-i mijlocească copilului cucerirea realităţii.
Materialele folosite se confecționau din texturi
naturale (lemn, hârtie, pânză, lână, nisip, etc.). Maria Montessori a identificat
nevoile copiilor urmărindu-i continuu. Apoi a dezvoltat materiale didactice și
jucării pe care le-a considerat potrivite copiilor. Pe urmă iar s-a apropiat de
copii, i-a urmărit îndeaproape cum lucrează cu noile materiale și în continuare
a revizuit obiectele până a reușit să creeze un material care urma să
îndeplinească una sau mai multe nevoi specifice acestora.
Expresivitatea materialelor constă în elocvența și
sugestivitatea pe care acestea le dețin. La prima vedere materialele par doar
niște simple obiecte, jucării fără nici un sens, dar când te apropii de ele și
vezi profunzimea lor aceste materiale devin jucării adevărate cu o profunzime
imensă.
Materialele didactice specifice ajută la dezvoltarea
mai multor aptitudini şi abilităţi, oferă posibilitatea autoevaluării şi
autocorectării. Aceste instrumente pot fi folosite de copii după placul şi
necesităţile lor, atât timp cât activitatea cu ele îi motivează şi le satisface
interesul.
Primele materiale pe care le întâlneste copilul în
Casa Copiilor Montessori sunt:
·
Activitățile
‘vieții practice’. Acestea sunt activități de zi cu zi, cu care copilul este
familiarizat de acasã, precum a turna un lichid, a curăța o masă, a curăța
pantofii sau a încheia nasturi. Copilul este ajutat să câștige independență
prin achiziționarea anumitor abilități și, în același timp, principalul scop al
acestor activități este de a ajuta copilul să-și dezvolte capacitatea de a se
concentra și a-și coordona mișcările.
·
Materialele
senzoriale răspund modului în care copilul învață la această vârstă - prin simțuri, mai degrabă decât prin intelect.
Acestea sunt materiale care rafinează fiecare simț, la fiecare activitate accentuând o anumită calitate, cum ar fi culoarea, mărimea, intensitatea volumului, gustul sau greutatea.
De exemplu, una dintre cele mai cunoscute jucării
montessoriene este Turnul Roz, care nu e doar un turn de cuburi roz de mărime
crescătoare, ci este un instrument creat pentru a educa simțurile și sistemul
motor, pentru a introduce sistemul zecimal și noțiunea de cubal. Acesta este
alcătuit din zece cuburi, fiecare cub este cu 1 cm mai mic pe toate laturile
decât cel anterior.
Copilul
construiește un turn cu cel mai mare cub la bază și cu cel mai mic în vârf.
Acest material accentuează conceptul de mărime. Cuburile sunt toate de aceeași
culoare și material; singura diferență este mărimea și, desigur, greutatea.
Alte materiale evidențiază diferite alte concepte: tablete colorate pentru
culoare, materiale geometrice pentru formă, și
așa mai departe;
Un alt exemplu de jucării sunt Tijele roșii care sunt o altă categorie de materiale montessoriene foarte cunoscute. Ele sunt 10 tije rosii de aceeași grosime, dar variind în lungime, de la 10 cm la 1 metru. Cea mai lungă tijă este de 10 ori mai mare decât cea mai mică. Copilul trebuie să construiască o scară descrescătoare.
Scările
maro sunt o altă categorie pe care trebuie să o amintim. Sunt o serie de 10
prisme, de aceeași lungime, dar variind în înalțime și în lățime. Ele trebuie
așezate în așa fel încât să se formeze o scară.
Afirmăm că jucăriile montessoriene sunt de necontestat, ele stimulează simțurile și motricitatea, dezvoltă capacitatea de percepție a formei dar și contribuie la dezvoltarea proceselor cognitive superioare, stimulând imaginația, creativitatea.
V. Care sunt rezultatele Metodei Montessori?
În urma Metodei Montessori, copiii pot atinge
performanțe educaționale mult peste nivelul mediu formate cu ajutorul jocului
și într-un mod distractiv. Ei vor fi capabili să primească cu plăcere și cu
interes sarcinile școlare chiar și să-și asume alte sarcini. S-a dovedit faptul
că se formează caracterul, formarea acestuia fiind la fel de importantă ca și
formarea academică.
Copiii își dezvoltă o atitudine pozitivă față de
școală și de învățare și un comportament social plăcut, calm și dezinhibat. Se
dezvoltă o curiozitate statornică și concentrare, inițiativă și perseverență,
încredere în sine, simțul ordinii, abilitatea de a lua decizii, simțul
responsabilității, deprinderi de autocontrol și autodisciplină.
Munca pentru Maria Montessori nu este
un principiu de la care să fi plecat în construirea metodei ci un efect
descoperit de ea al unor condiții de viață realăcare relevă o notă esențială
ființei omenești ca specie(Montessori, 1977)
În prezent avem șansa de a accesa la
modul practic oricare dintre materialele și jucăriile montesoriene, originale
sau nu.
Pe piața jucăriilor există numeroase
produse, “epigonii” ale celor gândite de celebra italianca, dar de multe ori
cadrele didactice și cu atât mai mult părinții nu cunosc paternul sau
identitatea acestor materiale. De la simple sortatoare de lemn la piramide și
turnuri, puzzle-uri sau jucării cu șiret, toate au ca punct de plecare
prototipul montessorian.
Maria Montessori este de părere că un
copil învață mult mai repede și mai ușor dacă acesta este lăsat să își rezolve
singur situațiile, în limita posibilului, fără intervenții din partea cadrelor
didactice, deoarece se poate fura copilului posibilitatea de a învăța și se pot
produce greșeli de cele mai multe ori involuntare, acestea fiind uneori
decisive pentru dezvoltarea normală a copilului.
Concluzii
Maria Montessori a elaborat o
teorie pedagogică bazată pe respectul pentru copil, pentru nevoile sale.
Educaţia echivalează cu a învăţa copilul să gândească şi să acţioneze
independent, într-o manieră responsabilă.
De accea educatorul este mai degrabă un creator al situaţiilor de
învăţare, decât o persoană care predă în mod direct anumite cunoştinţe.
Pedagogia Montessori accentuează importanţa prezentării de materiale educative
potrivite în timpul fiecărei perioade. Metoda este aplicată în gradinițe și
școli din lumea întreagă, iar producătorii de jucării au diversificat ideile
inițiale , fiind liberi să își recomande jucăriile ca fiind “montessorii”.
Această teorie s-a răspândit cu mare repeziciune în întreaga lume, câştigând
numeroşi adepţi şi contribuind la crearea unui adevărat curent: montessorianismul.
Aceasta a atras atenţia contemporanilor asupra copilului, asupra drepturilor
sale şi a necesităţii de a i se crea condiţii de dezvoltare pe măsura vârstei
lui. Astfel copiii își dezvoltă o atitudine pozitivă față de școală și de
învățare și un comportament social plăcut și calm.
„Trebuie să ajutăm copilul să acționeze
singur, să voiască singur, să gândească singur; aceasta este arta celor ce
aspiră să slujească spiritul.”
Maria Montessori
BIBLIOGRAFIE
·
Montessori, M.
(1977), Descoperirea copilului,
Editura Didactică și pedagogică, București.
·
Horațiu C.
Catalano, (2011), Dezvoltări teoretice și
instituționale în alternativele educaționale, Editura Nomina, Pitești
·
Ion Albulescu,
Alternative educaționale Sylabus- suport de curs, anul II, semestrul II
·
http://www.scritube.com/profesor-scoala/ALTERNATIVE-EDUCATIONALE-PEDAG2421421620.php
acesat în data de 15.03.2013 ora 18.
·
http://montessoriedu.ro/gradinita/
acesat în data de 15.03.2013 ora 18.
·
http://montessoriedu.ro/metoda-montessori/
acesat în data de 15.03.2013 ora 18.
Articol realizat de:
·
Suldac Ligia
·
Pop Ana Cristina
·
Pop Magda Rebeca
·
Tăut Nicoleta Alina
·
Terșanski Catia Emanuela
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu