Cuprins: - BIOGRAFIE
Rudolf Steiner
- BIBLOGRAFIE Rudolf Steiner
- ANTROPOLOGIA STEINERIANĂ
- ISTORIA PEDAGOGIEI Waldorf
- PEDAGOGIA CURATIVĂ
- STATISTICA ȘCOLILOR Waldorf
- STATISTICA ȘCOLILOR Waldorf
Biografia lui Rudolf Steiner
Rudolf
Steiner s-a născut în anul 1861, la Kraljevec(pe atunci Austro-Ungaria, în
prezent Iugoslavia), părinţii săi fiind originari din Austria de Jos, el îşi
petrece copilăria şi tinereţea în diferite locuri din Austria.
Începând cu
anul 1872 frecventează Şcoala reală din Wiener-Neustadt pâna la bacalaureatul
din 1879, după care îşi continuă studiile la Şcoala tehnică din Viena, unde studiază
matematică şi ştiinţele naturii, dar în acelaşi timp şi filosofie, literatură
şi istorie.
În anul
1882 debutează ca scriitor, iar între anii 1884-1890 lucrează ca profesor
particular la o familie Vieneză. În anul 1886 este chemat să conlucreze la
,,Ediţie Sophie” a operelor lui Goethe. În 1888 editează ,,Săptămânalul german”
la Viena, iar între anii 1890-1897 este editor al scrierilor de ştiinţe ale
naturii ale lui Goethe.
Este numit
ca doctor in filosofie la Universtiatea din Rostok in anul 1891, iar în anul
1897 se mută la Berlin, unde activează în ,,Societatea literară liberă”, în ,,
Societatea dramatică liberă”, în Uniunea ,,Geordano Bruno”, în cercul ,,Celor
ce vin”, ş.a.
Îşi
exersează activitatea pedagogică între anii 1899-1904, la ,,Şcoala
muncitorilor” din Berlin, fondată de W. Liebknecht.
În anul
1901 are loc începutul activităţii de prelegeri antroposofice, la invitaţia
Societaţii Teosofice din Berlin, iar în anii 1902-1912 are o activitate publică
de conferinţe în Berlin, şi călătorii lungi pentru prelegeri în întreaga
Europă.
În anul
1903 participă la fondarea şi editarea revistei ,,Luzifer”, mai târziu
,,Lucifer-Gnosis”.
În anul
1914-1923, Rudolf Steiner transmite impulsuri pentru înnoire în multe domenii:
artă, pedagogie, ştiinţele naturii, viaţă socială, medicină, teologie; în
prelegeri şi cursuri de-a lungul Europei.
Rudolf
Steiner susţine ideea unei ,,Tripartiţii a organismului social”, în eseuri şi
prelegeri, mai ales în spaţiul german de sud, în anul 1919.
În anul
1923 continuă activitatea neîntreruptă de conferenţiar, combinată cu călătorii.
De Craciun se reînfiinţează ,,Societatea antroposofică” sub numele de
,,Societatea antroposofică generală”, sub conducerea lui Rudolf Steiner.
Rudolf
Steiner scria în foiletoane săptamânale autobiografia sa ,,Cursul vieţii mele”,
care a rămas neterminată.
În anul
1924, 28 septembrie are loc ultima adresare făcută membrilor, deoarece era grav
bolnav.
În anul
1925, Rudolf Steiner moare la Dornach.
Fisa
bibliografică Rudolf Steiner
Introduceri la scrierile de științe naturale ale lui Goethe (1883)
Linii fundamentale ale unei teorii a cunoașterii
în concepția
goetheană despre lume (1886)
Adevăr și știință (1892)
Filosofia libertații (1894)
Friedrich Nietzsche: un luptător impotriva epocii sale (1895
)
Mistica în zorii vieții spirituale a timpului nostru
și
legătura ei cu concepția
modernă despre lume (1901)
Creștinismul ca fapt mistic și misteriile antichității (1902)
Teosofia. Introducere în cunoașterea suprasensibilă a lumii și a
menirii omului (1904)
Cum se dobândesc cunoștințe despre lumile
superioare? (1904)
Din Cronica Akasha (20 de articole publicate în perioada
1904–1908)
Treptele cunoașterii superioare (1905)
Știința
tainică în schiță
(Știința
ocultă) (1910)
Poarta inițierii - Prima dramă-misteriu (1910)
Încercarea sufletului - A doua dramă-misteriu (1911)
Păzitorul Pragului - A treia dramă-misteriu (1912)
Trezirea sufletelor - A patra dramă-misteriu (1913)
Conducerea spirituală a omului și a omenirii (3
conferințe
prelucrate pentru publicare de Rudolf Steiner, 1911)
Un drum spre cunoașterea de sine -
Meditații
(1912)
Pragul lumii spirituale - Aforisme (1913)
Enigmele filosofiei (1914)
Puncte centrale ale problemei sociale (1919)
Articole asupra organizării tripartite a organismului social
și
a problemelor contemporane (1919-1920)
Teze antroposofice (1924)
Povestea vieții mele (Carte autobiografică, 1925)
Antropologia
steineriană ca bază a pedagogiei Waldorf
Această pedagogie a fost creată în anul 1919 de către
Rudolf Steiner,prin înfiinţarea unei şcoli pentru copiii muncitorilor de la fabrica
Waldorf-Astoria.De atunci aceste şcoli poartă numele
fabricii,dar se întâlnesc în unele ţări sub denumirea de ,,şcoli
Rudolf Steiner''.
Antropologia
dezvoltată de filosoful şi pedagogul austriac Rudolf Steiner,porneşte de la premiza că omul este o fiinţă spirituală aflată într-un proces de pătrundere treptată în realitatea societaţii umane şi care se leagă în faze distincte de
evoluţie personală,de faptele de viaţă.
,,Cele trei
elemente constitutive ale fiinţei umane trup,suflet si spirit se dezvoltă diferenţiat.În prima etapă este
accentuată dezvoltarea fizică(aproximativ până la şapte ani)prin
activarea voinţei,manifestată în joc şi imitaie;în a doua etapă are loc în mod deosebit dezvoltarea sufletească-activarea simţirii(aproximativ de la 7 la 14 ani);a treia
perioadă vizează dezvoltarea spirituală-activarea gândirii independente(aproximativ până la 21 de ani).fiecare din perioadele acestea de şapte ani au subdiviziuni mai puţin vizibile,când de asemenea se realizează schimbări importante.''
Imitaţia este mai mult decât un simplu mijloc de copiere a gesturilor,a
comportamentelor celor din jur sau de repetare a cuvintelor acestora.Ea atinge
profunzimea stărilor sufleteşti,a gândirii şi atitudinilor umane.Prin aceasta,işi modelează nemijlocit
trupul şi sufletul,dobândeşte gestica şi mimica adulţilor din jur,ajungând chiar a se identifica cognitiv cu aceştia.
Forţele imitaţiei se manifestă mai ales în joc,în activitatea
specifică acestei vârste.Prin el voinţa copilului se orientează către mediul înconjurător,pe care îl transformă cu ajutorul fanteziei,capacitatea esenţială a copilului,forţa ce îmbogăţeşte jocul,tonifică şi pune în mişcare întreaga sa lume
interioară.Jucându-se copilul reflectă impresiile primite,remodelându-le într-un mod personal şi dându-le valenţele necesare
propriei dezvoltări.De aceea
jocul trebuie să fie liber.
Istoria pedagogiei Waldorf
Pedagogia Waldorf a început să înflorească în Europa încă din 1919(cu excepţia închiderilor de scurtă durată realizate de nazişti în timpul celui de al doilea Razboi
Mondial).Acestă pedagogie a
luat naştere la iniiativa
directorului fabricii de ţigarete
Waldorf-Astoria,Emil Molt.Ea se bazează pe antropologia dezvoltată de Rudolf Steiner,în
cursurile de introducere ţinute
în toamna anului 1919 înainte de începerea primelor clase.În lume acest sistem educativ are o largă răspândire.Sistem de învăţământ inovator,cu un curriculum complet care integra lucruri artistice şi academice,au atras un interes imediat în rândul persoanelor care căutau
un nou mod de educare al copiilor.
Antropologia steineriană ca bază a pedagogiei Waldorf,prezintă fiinţa umană de origine spirituală
care cere forme de învăţare specifice ritmului de dezvoltare fizică,sufletească şi spirituală.Ele sunt cuprinse într-o programă şcolară proprie,jalonată de treptele de dezvoltare ale copilului,aprobată de Ministerul Educaţiei şi Cercetării.
Filosofia educaţiei Waldorf cuprinde nu doar dezvoltarea
intelectuală,fizică, emoţională,ci şi dezvoltarea
spirituală a copilului în creştere.
Prima şcoală Waldorf a fost înfiinţată în 1919 la Stuttgart,şcoală unitară de doisprezece
ani,cuprinzând şcoala primară,gimnazială şi cea liceală deschisă fiecărui om indiferent de poziţia sa socială.Doi ani mai
târziu s-a deschis şi o grădiniţă.Când a fost deschisă şcoala avea opt clase şi 300 de elevi şi purta numele de ‘’şcoala liberă Waldorf’’
Pedagogia curativă
"Fiecare copil
are dreptul fundamental la educatie si fiecărui copil trebuie să i se ofere
sansa de a ajunge s de a se putea menţine la un nivel acceptabil de învăţare.,,(Declaraţia Conferinţei de la
Salamanca-Spania,1994)
Pedagogia curativă este un al mod de a
educa,oferit copiilor cu cerinţe educaţionale speciale,ale căror probleme de
sănătate fizica şi psihica nu pot fi rezolvate prin forrme de educaţie
obişnuite.
Fundamentele pedagogiei curative,cele mai
multe similare cu ale alternativei Waldorf,sunt:ritmul şi voinţa,predarea în
epoci,cuvantul viu şi lumea însufleţita,activitaţile artistice,atitudinea
pedagoguluicurativ şi ambianţa.Pedagogia curativa este bazata pe:
ritmul şi voinţa:activitaţile
din timpul zilei,săptămânii şi anului sunt structurate ritmic.
predarea în epoci:ziua
de şcoală începe în fiecare dimineaţă cu aşa-zisa oră de bază sau
epocă,desfăşurându-se pe parcursul a 2-4 săptămâni şi cuprinde acele materii la
care trebuie accentuată cunoaşterea şi înţelegerea,gândirea şi reprezentarea;
cuvantul viu şi
lumea însufleţită:forţa acestuia este atât de profundă şi binefăcătoare
încât manualele sunt evitate,cel puţin în primii ani de scoală;
activitaţile
artistice:sunt cele mai eficace pentru formarea unei atitudini pozitive
faţă de lumea înconjurătoare,modelând sufletele copiilor;
logopedia:modelarea
vorbirii,vorbirea articulată
atitudinea
pedagogului curativ şi ambianţa:capacitatea de empatie faţă de copilul
potrivit ca fiinţă în devenire,bazată pe însuşirea unor aptitudini:facultăţi de
cunoaştere extinse,înţelegerea faţă de tulburările pe care le prezintă aceşti
copii,entuziasm,intuiţie,interes,dăruire,simţul umorului,linişte lăuntrică şi
respect faţă de detaliu.
Debutul
pedagogiei curative în România
-în 1991 apar
primele doua Centre de Pedagogie Curativă şi Terapie Socială la Simeria în
judeţul Hunedoara şi Urlaţi în judeţul Prahova
-în 1993 apare
primul Centru de Pedagogie Curativă în Bucureşti
-în 1996 apare tot
în Bucureşti Centrul de Pedagogie Curativă şi Terapie Sociala ,,CORABIA''
-după anul 2000
apar filiale ale acestor centre la Petroşani şi Vulcani şi prin clasele de
pedagogie curativă de la Cluj-Napoca şi Târgu-Mureş
-în 2004 a fost
înfiinţată Federaţia de Pedagogie Curativa din România.
Viziunea şcolii:,,Centrul
de Pedagogie Curativă Simeria-o comunitate deschisă către înţelegerea fiinţei
umane;o şansa de integrare şcolară şi socio-profesională''
Misiunea Centrului
de Pedagogie Curativă Simeria constă în a oferi servicii adecvate copiilor cu
cerinţe educative speciale,respectându-le demnitatea umană,a oferi copiilor cu
dizabilităţi posibilitatea de a se deschide şi de a-şi dezvolta propriul
potenţial,în vederea integrării acesora din punct de vedere
educaţional,socio-cultural şi economic,de a-i ajuta să trăiască cu demnitate ca
cetăţeni cu drepturi depline.
Servicii
oferite:
program şcolar complet(grădiniţa,învăţământ
primar,gimnazial);
transportul zilnic al copiilor de la/la domiciliu la/de la
unitatea şcolară;
internat în 4 case familiale,la Simeria Veche,pentru circa
20 copii al căror domiciliu se află la o distanţă mai mare;
servirea mesei;
asistenţă medicală şi socială;
terapii:terapie educaţională,kinetoterapie,terapie
ocupaţională,euritmie,terapie muzicala,desenul formelor,modelaj,activităţi de
profesionalizare în atelierele de croitorie,ţesătorie şi tâmplărie;
schimburi de experienţă în ţară şi în străinătate pentru
cadre didactice;
cursuri de perfecţionare profesionala,conferinţe,seminarii
etc.
Concluzii:
Educaţia,terapia şi îngrijirea sunt cele trei răspunsuri
fundamentale al educaţiei curative către nevoile spirituale,emoţionale şi
fizice ale copilului în devenire.Pedagogia curativa este un răspuns la nevoile
copiilor cu dificultăţi,prin depăşirea dizabilităţilor pe cât de mult este
posibil,până la potenţialul maxim de dezvoltare.
A oferi şi a primi îngrijiri,ajutor şi susţinere,fac parte
din viaţa de zi cu zi.Gesturile acestea stau la baza interacţiunii vii între
oameni.Ele stabilesc o relaţie de responsabilitate între toţi oamenii,fie ei cu
dizabilităţi sau nu.Acordarea îngrijirilor şi susţinerea ar trebui să fie parte
intregrată din viaţa fiecăruia,pentru că acestea îl îmbogăţesc sufleteşte şi
aduc un plus de calitate vieţii.
Staistica
şcolilor Waldorf în lume
Şcolile Waldorf
nu sunt la fel de răspândite în România la fel ca in celelate ţări europene, în România se alfă 25 de săli de şcoală sau
gupe de preşcolari. Fiind o alternativă relativ nouă în România prezentă pe
piaţa educaţionala doar din anul 1996 aceasta prinde tot mai mul teren în faţa
predări clasice. Baia Mare, Bucuresti , Bistrita, Cluj Napoca, Buzău, Iaşi,
Constanţa, Sibiu, Târgu Mureş, Timişoara fiind câteva dintr-e oraşele care se
bucură de prezenţa unei şcoli Waldorf. Iar la Simeria funcţionând un centru de
terapie ocupaţională.
În anul şcolar
2006-2007 un studiu al Asociaţiei “Prietenii Artei Educaţiei” arată ca in lume funcţionau circa 950 de şcoli şi 1500 de grădiniţe
Waldorf după cum urmează:
Austria (13),
Belgia (21), Danemarca (17), Finlanda (24), Franţa (14), Germania (194), Marea
Britanie (31), Irlanda (2), Izlanda (2), Italia (28), Liechtenstein (1),
Luxemburg (1), Olanda (92), Noregia (33), Elveţia (35) , Spania (5), Croaţia
(2), Estonia (5), Ungaria (22), Latvia (3), Lituania (4), Moldova (1), Polonia
(5), România (15), Rusia (29), Slovacia (1), Slovenia (2), Republica Cehă(13),
Ukraina (7). În America de Nord 115 şcoli, America de Sud 57 şcoli, America
Centrală 15 şcoli, Orientul Mijlociu şi Asia Centrală 13 şcoli iar în Asia de
Sud şi Est 26 de şcoli.
Şcoala fără
diriginte-director
Sufletul viu al
unei şcoli Waldorf sunt profesorii. Dacă ei nu cresc şi nu se dezvoltă, şcoala
se ofileşte.
Dascălii
înnăscuţi sunt rari, dar poţi să munceşti cu tine însuţi pentru ca:
• să-ţi domini propriul temperament, vocea, limbajul;
• să fii atent la probleme şi situaţii care nu-ţi suscită în
mod normal interesul;
• să „citeşti” efectul muncii în elevii tăi;
• să fii entuziasmat de ceea ce predai;
• să-ţi perfecţionezi plasticitatea expunerii;
• să realizezi o bună structură a orelor;
• să-ţi cultivi sensibilitatea faţă de ceea ce sălăsluieşte
profund în sufletul fiecărui
copil;
Munca
profesorului Waldorf cu sine nu se termină niciodată.
Factori care
pot afecta autonomia:
• relaţia cu angajatorul;
• relaţia cu directorul şi, de actualitate în România, cu
acei colegi din şcoală, mai
Waldorf decât alţii;
De fapt se pune
problema autonomiei faţă de direcţia spirituală a şcolii, exercitată de
colectivul profesoral văzut ca un tot.
Nici un
profesor din şcoală nu poate face notă discordantă faţă de această orientare.
Pedagogia Waldorf nu admite dogmatismul de nici un fel.
Profesorii au dreptul
individual şi colectiv să inoveze, sub toate aspectele
(respectând principiile).
Grup deosebit
de important mai ales în condiţiile în care, în România, începând de la
clasa a cincea dispare învăţătorul-diriginte; dar şi la
ciclul primar apar şi alţi profesori.
Cuvântul cheie: COLABORAREA, spiritul de echipă, abilităţile
individuale de
comunicare sunt foarte importante în această situaţie. Este
de dorit chiar ca, fie în
cadrul întâlnirilor colegiului profesoral, acest colectiv să
găsească timp pentru a discuta problemele clasei.
Atribuţii ale
colectivului de profesori care predau la o clasă:
• decid repartiţia epocilor şi alcătuirea orarului;
• schimbă impresii despre elevii clasei (even
tual studiu de caz);
• participă activ la întâlnirile cu părinţii dar şi la
serbări lunare, la alte activităţi ale
clasei;
• decid măsuri disciplinare.
De la clasa a
IX-a elevii trebuie eliberaţi de „figura protectoare” a profesorului
răspunzător de o anumită clasă (pe care oricum nu ar mai
recunoaşte-o) . Elevii trebuie
ajutaţi doar discret să se regăsească pe ei înşişi.
Acest ajutor
vine de la „tutorele clasei”, la noi –dirigintele.
Atribuţiile
dirigintelui –liceu:
• cunoaşte problemele ei;
• ajută la soluţionarea lor;
• centralizează informaţiile de la profesorii care predau la
clasă;
• este element de legătură şcoală-părinţi.
Profesorul de
liceu are în faţa lui elevi aproape formaţi cărora nu li se mai poate aplica
global o „metodă”. Apare consilierea individuală. TRĂSĂTURI
DISTINCTIVE ALE UNEI CLASE WALDORF
Fiecare clasă Waldorf are un caracter propriu, este o
microlume, o autentică comunitate socială.
O clasă în care
domneşte întotdeauna o linişte „de mormânt” e o clasă bolnavă. Nici extrema
cealaltă nu e de dorit. În timpul ciclului primar este sarcina învăţătorului să
transforme tot ceea ce copilul are nevoie să ştie despre lume în limbajul
imaginaţiei, provocând uimirea şi curiozitatea, cultivând respectul şi
dragostea pentru învăţătură.
Concluzie:
Pedagogia Waldorf este o formă de învățământ
bazată pe metode antroposofice de predare și
educare. Prima școală
Waldorf a fost întemeiată în 1919 în Stuttgart,
Germania,
și
a fost condusă de un colectiv de dascăli pregătiți de Rudolf Steiner,
finanțată
de către adeptul său Emil Molt, proprietarul fabricii de tutun Waldorf din
Stuttgart, pentru copiii angajaților fabricii sale. De atunci numărul școlilor
Waldorf (denumite uneori și școli Steiner) a crescut progresiv, astfel încât în
prezent reprezintă unul din cele mai răspândite tipuri de pedagogie
independentă din Europa și America de Nord.
Studenţi ai extensiei Năsaud an II: Candale (Boldiş) Maria
Istrate Lucreţia
Sidor (Ura) Anuţa Adriana
Flamand (Latcolic) Daniela
Mihali Aurel (coordonator)
Bibliografie:
-Steiner. R (2005) Cursul de pedagogie curativă, editura
Triade, Cluj-Napoca
-Steiner. R (1994) Ed pentru
libertate, editura Triade, Cluj-Napoca
- www.wikipedia .ro
- Schaub,H.,Zenke,K.G.(2001)Dicţionar de pedagogie,Ed.POLIROM
Iaşi
- Steiner,R.(2005)Cursul de pedagogie
curativa,Ed.TRIADE,Cluj-Napoca
- Weihs,Th.J.(1992)Copilulcu nevoi speciale,Ed.Hummanitas Bucureşti
- www.epesimeria.ro
- http://www.waldorf-iasi.ro/userfiles/file/Articole/Educatia%20elevului%20si%20a%20profesorului.pdf
- “Psihopedagogie
preşcolara şi şcolara”- definitivat şi gradul II didactic coordinator Gheorhge Tomşa
2005 editura Coresi Bucureşti
bine lucrat! Imi place
RăspundețiȘtergere