marți, 21 ianuarie 2014

INFLUENȚELE NEGATIVE ALE DESENELOR ANIMATE ASUPRA COPILULUI PREȘCOLAR

INFLUENȚELE NEGATIVE ALE DESENELOR ANIMATE ASUPRA COPILULUI PREȘCOLAR

     Televizorul este unul dintre produsele mass-media cu cea mai mare influență  în educația și viața copiilor. Conform studiilor, s-a stabilit că anual, copilul petrece, în medie, mai multe ore în fața televizorului decât orele petrecute la școală ,în aer liber, în parcuri și în locuri de joacă.Acest lucru cauzează o serie de probleme precum imitarea unor comportamente agresive, izolare socială,scăderea performanțelor școlare , disfuncții în dezvoltarea fizică și psihică.
„Este grav pentru că unele desene animate au fie un nivel intelectual scăzut, fie sunt agresive, violente, nemaipomenind de nivelul estetic deformat.” (Iulia Radu, președinte al Asociației Shotron)
                                                                                                                                                             

Efectele televizorului asupra educației copilului

   
     Televizorul influentează în mod negativ viața copilului preșcolar.Cercetatorii au identificat 3 posibile reacții la copiii care au vizionat programe cu un conținut sau mesaj violent:



- Creșterea fricii – Copiii, în special fetele, sunt mult mai predispuși decât adulții să devină victime ale violenței de la televizor, iar asta le poate induce teama fată de lumea care îi înconjoară.
- Desensibilizarea  față de violență, în general – Cateva desene animate pentru copii sunt printre programele cele mai violente de la televizor. Acest lucru este cu atat mai grav cu cât violența este prezentată într-o lumină comică, iar consecințele reale sunt rar arătate pentru a fi înțelese de copii.
- Creșterea comportamentului agresiv – Aceasta este valabilă în cazul copiilor mici, care sunt mult mai predispuși să afișeze un comportament agresiv dupa ce au vizionat un program sau un film cu secvențe de violență.

Influențele desenelor animate


    Desenele animate, ca și poveștile, au darul de a modela mintea copilului, încă fragedă și receptivă la orice influență.Desenele animate pot fi un instrument util de învățare și dezvoltare a creativitatii, pot forma o gândire intuitivă, pot fi o sursă de cultură generală, dar pe de alta parte, personajele malefice din desenele animate joacă un rol negativ în dezvoltarea personalității copiilor.

    Aparent inofensive si distractive, desenele animate încep sa-i îngrijoreze pe parinti din cauza limbajului și imaginilor violente, care pot afecta comportamentul copiilor.„Boule, animalule, am sa-îi rup mâinile și picioarele”, e o replică dintr-un desen animat pentru copii. „Prostule, strigă vocea care are un accent violent. „Piratul Jack cel teribil este un desen în care personajele principale sunt Jack - evident, un pirat - și un sobolan cu însușiri omenești, Snack. „Boule, „tampitule, „prostule, „handicapatule sunt cuvintele pe care copiii le aud la televizor.Cu toate acestea, serialul, difuzat de canalul Jetix, e urmarit de multi prichindei care spun ca „Jack e amuzant, iar „Snack e un sobolan tampit, dar te face să râzi.În unele desene animate, eroul principal este un personaj pus pe pozne și, chiar daca are cornițe, este prezentat astfel încât sa devină cât mai simpatic. Roboții cu ochi roșii și aripi (draci moderni) care se razboiesc între ei și ucid cu aberanță cruzime,inoculeaza copiilor setea de violența. Imaginile desenelor animate care se mișca repede zăpacesc mintea copilului, il fac și pe el să fie sucit, sa n-aiba astâmpăr, îi răpesc dorința de învațătură. Ucigașii de pe ecrane devin modele pentru copii în viața reală . În Rusia sunt astazi 100.000 de copii asociați în grupări ucigașe. La noi, în România, crimele îngrozitoare săvârșite de unii copii i-au făcut pe responsabilii de la Televiziune să însemneze, prin buline, cercuri, triunghiuri și pătrate colorate, filmele nocive pentru copii.

 Personajele malefice sunt reflecția realitatii, o realitate cruntă cu care tot mai mulți copii se confruntă astăzi. Desenele animate sunt o realitate, care pune în evidență atat principiile negative cat și cele pozitive. Spre exemplu, filmul produs de Walt Disney “101 dalmațieni” scoate în evidență lăcomia personajului malefic, Cruella de Vil. În această productie Disney, răul este întruchipat de Cruella de Vil care a încercat și a reusit să “pună mâna” pe cei 15 pui de dalmațian a lui Pongo, cu ajutorul celor doi hoți. Aici personajele malefice sunt foarte bine conturate și prin comportamentul lor negativ pot crea gesturi și acțiuni nepotrivite pentru copii.


    Alt exemplu ar fi mult îndrăgitul desen animat „Tom și Jerry”, în care personajele se luptă în diferite moduri, cu diferite instrumente, ceea ce poate parea amuzant dar, de fapt, oferă modele negative de comportament, pe care preșcolarii le imită.Acest desen a fost interzis în unele țări deoarece prezintă în repetate rânduri explozii, arme, împușcături și deformații fizice.Cu toate acestea,personajele au supraviețuit întotdeauna acestor acțiuni care reprezintă un mesaj nerealist pentru copiii care ar putea considera că atunci când rănești pe altcineva acesta ramane nevătămat, iar vinovatul râmâne nepedepsit.
   Una dintre soluții ar fi monitorizarea de către părinți a desenelor privite de copii și explicarea aspectelor agresive, precum și a faptului ca ele sunt o exagerare ce nu apare decat rareori în viata reală.
De exemplu, nu există monștrii și nici lupte intergalactice. Explicațiile ajută copilul să separe realul de imaginar și să conștientizeze mai usor comportamente dezirabile social.
    În concluzie, unele desene animate își pun amprenta în mod negativ asupra personalității copilului preșcolar, provocând tulburări de comportament și limbaj, agresivitate, performanțe școlare scăzute.








Realizat de :Sîngeorzan Alexandra Mia
                    Szilveșan Livia Andrea
                    Stoica Anișoara
                    Năstase Ana-Maria
                    Moldovan Andreea Teodora
Universitatea „ Babeș-Bolyai” Cluj Napoca
Facultatea de Psihologie și Științe ale  Educației,

Specializarea :Pedagogia învățământului primar și preșcolar, an II.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu