joi, 16 ianuarie 2014

Rolul tranziţiilor în programul grădiniţei






                         Cuvântul tranziţie denumeste acea trecere (lentă sau rapidă) de la o stare la alta, de la o idee, de la o situaţie la alta. În cadrul activităţilor desfăsurate în grădiniţă, tranziţiile sunt activităţi de scurtă durată, prin care se realizează trecerea de la o activitate la alta , de la momentele de rutină (sosirea copilului, întâlnirea de dimineaţă, micul dejun, igiena, masa de prânz, somnul, plecarea) la alte tipuri/categorii de activităţi de învăţare. Programul zilnic al grădiniţei cuprinde jocurile şi activităţile didactice alese (ALA), activităţi pe domenii experienţiale (ADE) şi activităţi de dezvoltare personala (ADP).
Activităţile de dezvoltare personală includ rutinele, tranziţiile, activităţile din perioada după-amiezii şi activităţile opţionale.
                    Trecerea de la o etapă , de la un nivel de şcolarizare la altul reprezintă, pentru copii, un adevărat factor de stres care poate fi depăşit doar cu ajutorul cadrului didactic şi al familiei. Intrarea copilului din mediul familial in cel educaţional reprezinta o etapa deosebit de importantă şi de stresantă atât pentru familie, educatoare dar mai ales pentru micul preşcolar. Grupa mica debutează în fiecare toamnă cu plânsete, mai ales din partea copilului şi chiar şi al părintelui. De aceea educatoarea va trebui să dezvaluie treptat copiilor dar şi părinţilor programul zilnic al grădiniţei.Acomodarea copiilor cu noul program dureaza şi ,de multe ori, copilul va refuza să-şi încheie jocul pentru a trece la o noua activitate sau rutină, uneori prescolarul nu se încadreaza în timpul dat pentru a rezolva sarcina de lucru, unii copii îşi termină gustarea mai repede decât alţii etc ,toate acestea reprezintă momente în care educatoarea poate pierde atenţia copiilor. 
 Antrenarea  preşcolarilor în activităţi plăcute în care trecerea de la o etapă la alta să se facă fără a provoca situaţii stresante pentru preşcolari, depinde de modul în care educatoarea gestionează şi îşi proiectează activităţile.
                    Un rol important în aceste momente de trecere de la o activitate la alta îl joacă tranziţiile. Acestea pot lua forma unor cantecele, poezii, numărători, jocuri cu text şi cânt, ghicitori, povestioare etc. Astfel se acoperă momentele libere şi se realizează legătura cu urmatoarea activitate într-un mod plăcut copiilor.Tranziţiile trebuie să ocupe un loc obligatoriu în cadrul scenariului didactic şi au rolul de a stimula, relaxa şi deconecta preşcolarul pregătindu-l, totodata, pentru activitatea următoare.Alegerea tranziţiilor, momentul folosirii lor , tipul lor, depinde de mai mulţi factori. Pentru a folosi într-un mod constructiv aceste tranziţii educatoarea trebuie să cunoască, în primul rând, dinamica grupului de preşcolari, să adapteze tranziţiile la nivelul de vârstă , la tema proiectului propus sau tema activităţii dar toate acestea depind şi de creativitatea educatoarei şi nu în ultimul rând de tactul pedagogic.Când educatoarea proiectează scenariul unei activităţi didactice, tranziţiile vor fi mentionate clar în proiectul didactic, însă de multe ori ,situaţiile neprevăzute determină educatoarea să improvizeze. În astfel de momente, tranziţiile vin în ajutorul cadrului didactic, şi chiar dacă activitatea următoare pare neinteresantă pentru preşcolari, folosirea unei tranziţii la momentul potrivit, reuşeşte să stimuleze curiozitatea acestora şi se realizează astfel legătura cu noua activitate şi totodata pregătirea grupei pentru aceasta.
                   Un alt rol pe care tranziţiile reuşesc să-l exercite este cel de a linişti grupul de preşcolari. Sunt momente pe parcursul desfăşurării programului din grădiniţă când copiii devin prea gălăgioşi şi îşi pierd atenţia. Captarea atenţiei şi trezirea curiozităţii copiilor în astfel de situaţii devine o adevărată provocare pentru cadrul didactic iar folosirea unor tranziţii sub formă de cântelele sau poezii liniştitoare, la momentul potrivit, vor  trezi din nou interesul pentru activitate.
De asemenea ,atunci când se trece la o rutină (ne spălăm pe mâini, mergem la baie, copiii ies în curtea grădiniţei, se pregătesc pentru plecarea acasă etc.), tranziţiile sunt cele mai potrivite pentru a pregăti desfăşurarea acestor rutine.

Exemple de posibile tranziţii:

PREGĂTIREA PENTRU MASĂ

1. Jucăriile adunăm,                Mâinile ni le spălăm,
   Vasele le aranjăm,                La masă ne aşezăm
  Sala noi o pregătim,              Poftă bună, mulţumim,
 Şi la masă noi pornim.            Şi mâncarea o servim.
( versurile se cântă pe meoldia  cântecului „Bate vântul frunzele”)

2.  Haideţi cu toţii, de grabă ne-adunăm,
    Sala de grupă frumos o aranjăm.
   Fetele fac ordine, la bucătărie,
  Iar baieţii strâng de zori

 Masa ne-aşteaptă doar cu bunătăţi,
Mâncarea-i gustoasă, miroase şi-o pofteşti,
Fetele se aşează-n rând, una după alta,
Iar baieţii vin în grabă chiar acum.
(versurile se intonează pe melodia cântecului „Toamna ne-mbie”)


3.   1, 2, 3, 4,                                                   9, 10, 11, 12,
    Toţi de grabă ne-adunăm,                           Către baie ne-ndreptăm,
   5, 6, 7, 8,                                                      13, 14, 15, 16,
   În perechi noi ne grupăm.                            Mâinile ni le spălăm.




PREGĂTIREA PENTRU SOMN

1. Ora 1 a sosit, noi ne punem la dormit,
    Pijamaua o – mbrăcăm,
    Hainele le ordonăm,
    Capul pe perna – l culcăm,
    Pe Moş Ene îl chemăm.


TREZIRE

1. Ne-mbrăcăm, ne-mbrăcăm,                        
    Hainele de grabă pe noi le luăm,
    Pijamaua jos o dăm,
   Plapuma o aranjăm.
   Ne-mbrăcăm, ne-mbrăcăm,                         
  Hainele de grabă pe noi le luăm,
(versurile se intonează pe melodia cântecului „Ne jucăm cu degetele”)


PREGĂTIREA PENTRU ACTIVITĂŢI

1.  Astăzi noi vom număra,                             2. Cel mai mult, aici la grădi,
    Şi mulţimi noi vom forma.                              Noi am vrea să ne jucăm,
   Cu jetoanele lucrăm,                                       Dar trebuie să şi lucrăm.
   În perechi le aşezăm.                                       La măsute ne-aşezăm,
                                                                          În caiete completăm
                                                                          Cu creionul desenăm.


3. 1, 2, 1, 2,
Câte doi în pas vioi.
Braţele le ridicăm,
Mâinile le fluturăm.
Stânga, dreapta 1, 2,
Faceţi şi voi ca şi noi.







                   Regulile grupei pot lua forma tranziţiilor. Mijlocul cel mai potrivit pentru a-i deprinde pe copii cu aceste reguli este folosirea unor imagini potrivite dar şi poeziile ăi cântecelele care să conţină aceste reguli. Astfel atunci când este timpul pentru o rutină  se poate indica copiilor imaginea potrivită şi sugestivă prin care copiii vor fi pregătiţi pentru ceea ce va urma şi se vor putea folosi poezioare sau cântecele prin care se descrie o regula a grupei care se referă la igiena necesară înainte de a manca sau la respectarea linistii, înainte de a incepe o activitate corespunzatoare ( povestirea sau lectura educatoarei, realizate la DLC), de asemenea când este timpul plecării se poate folosi ca şi tranziţie o poezie , regulă a grupei , care sugereaza apropierea acestui moment si comportamentul dezirabil.












1. Vorbim pe un ton potrivit, fără să urlăm!
Clasa noastră este mică
Iar copiii dacă  strigă
Gălăgia va fi mare
Capul ne va durea tare.
Aşadar noi nu urlăm
Ci frumos ne exprimăm.
2. În sala de grupă nu se aleargă! Pericol de accidente.
Nu e voie să  alergăm
Frumos păşim şi ne jucăm
Căci cucuie noi nu vrem.
                                 
Description: children-playing3. Ne jucăm frumos împreună!
Cu colegii mei de grupă
Toată ziua împreună
Noi cu toţii ne jucăm
Şi frumos ne împăcăm.

Description: Mana sus4. Ne ascultăm unii pe altii dând dovadă de respect; ridicăm mâna când vrem să răspundem la activităţi.
Când ceva dorim să spunem
Mâna frumos ridicăm
Ne-ascultăm unii pe altii
Şi mereu ne respectăm.
5. Mâncăm frumos!
Când la maăa ne aşezăm
Să mâncăm frumos noi ştim.                                                 
Din farfurie terminăm                                                      
Şi pe jos nu murdărim                                            
Description: carti6. Răsfoim cu grijă cărţile şi ne jucăm frumos cu jucăriile.
Cărţi frumoase, jucării
În clasă din belsug  avem
Dar atentie,dragi  copii,
Cum ne jucăm şi le păstrăm.


7. La sosirea şi plecarea din grădiniţă salutăm politicos.

Un copil politicos,
E cu lumea cuviincios.
El saluta pe oricine,
C-aşa e frumos şi bine.



8. Vorbim întotdeauna politicos cu ceilalţi, folosindcuvintele fermecate: „te rog”şi „mulţumesc”.
„Sunt copil politicos   
Cu lumea cuviincios,
Spun „te rog”, spun „multumesc”
Şi tot ce-mi doresc primesc.’’


9. Când am greşit trebuie să ne cerem iertare:
,,Dacă ai graşit cumva
Trebuie să-ţi ceri iertare
Iartă-mă te rog n-am vrut
E cuvântul cel mai mare.”


10. După ce am folosit jucăriile le aşezăm frumos la locul lor.
După  ce am folosit
Jucăriile din raft,
Le-aşezăm la locul lor:
Iarăşi raftul e curat!
11. Ne spălăm  mâinile înainte şi după masă şi de fiecare dată după ce folosim toaleta.
Apa, peria şi săpunul,
Îmi sunt prieteni toţi ca unul.
Ne spălăm  să fim curaţi
Şi de microbi apăraţi.
12. Comunicăm între noi încercând să rezolvăm orice problemă.
Fericiţi noi vrem să  fim
Aşa că  nu sta bosumflat
De ceva s-a intamplat
Comunică  şi s-a rezolvat!



Tranziţiile se pot realiza şi sub forma exerciţiilor de înviorare pe versuri:

Exemple:,,Să ne legănăm,             ,,Întind  braţele în faţă         
                 Să ne  balansăm,            Ca o caracatiţă,
                 Braţele în  sus,                Fă  ca mine dacă vrei
                 Către cer, zburăm!’’       Un-doi-trei,un-doi-trei.’’

,,Dacă vrei să creşti voinic
Fă gimnastiă de mic
Mergi în pas alergător
Sari apoi într-un picior
Te opreşti respiri usor
Întinzi braţele să zbori
Toată lumea e a mea
Când m-aşez jos la podea
Ăsta-i doar un început
Ia priviţi cât am crescut!”

         Pentru  însuşirea  corectă  a  onomatopeelor  se  pot  selecta  şi  recita  versuri:
                 ,,Raţa lunecă pe lac                               ,,Ursul vine-ncetişor
                   Şi  se-aude:mac,mac,mac!’’                  Vorbind singur:mor,mor,mor!’’
                 ,,Sus pe deal,nu ştiu de ce,                     ,,Oac,oac,oac,
                   Capra strigă be-he-he!’’                         Broscuţele sar în lac!’’

         Jocurile / poeziile  liniştitoare  sunt  de  mare  folos  înaintea  începerii  activităţilor.

Exemple:
              ,,Ne  jucăm, ne jucăm                                ,,Unu-i soarele pe cer
                Cu  degetul mare ,ne jucăm                        Bine e la soare.
                Când degetul mare a obosit                        Două  aripi duc în zbor
                Arătătorul a şi sosit…’’                              Raţa călătoare...’’



,,Eu am un gărduleţ (se arată mâna cu cele 5 degete)
Şi vine pisica Miaunica…miau….miau (cu degetul arătător şi mijlociu ale celeilalte mâini se merge peste gărduleţ)
Dar iată vine un şoricel…chit…chit (se execută mişcarea mai repede)
Dar iată vine un uriaş…bum …bum şi dărâmă gărduleţul (închidem mâna)
Dar iată vine un piticuţ (se arată degetul arătător de la mâna)
Cu un ciocănel atâta de micuţ (se îndoaie degetul arătător)
Cioc, cioc, coic…şi repară gărduleţul! (se loveşte cu arătătorul îndoit , pe rând, fiecare deget de la mâna pe care am închis-o)”
                                      

,,Mana mea e un cuvânt (se arată o mână)
Care răvăşeşte-un gând (se trece mâna peste frunte)
Mâna bate…(se cicnesc pumnişorii)
Mâna tace…(se duc pumni strânşi la o ureche)
Mâna floare se desface…(se deschid pumnii)”.
Dacă vrei în sus să zbori… (se ridică mâinile sus)
Fă-ţi degetele pomişori
Şi pocneşte de trei ori(se pocneste de 3 ori din degete)


         Frământările  de  limbă, structurile  ritmate  şi  numărători  pentru  captarea  ateţiei  copiilor  în  timpul  jocurilor  şi  al  activităţilor  în  grădiniţă.
Exemple:
         ,,Patru urşi de plastilină                         ,,Un,doi,trei,patru,cinci,
           Au găsit o mandarină                             Baba cumpără opinci,
           Şi-au tăiat  patru felii                             Cumpără  şi-o  portocală,
           Şi  le-au pus  în  farfurii.’’                     Dumneata să ieşi afară!’’


                Noul curriculum atrage atenţia asupra importanţei folosirii tranziţiilor, dar acestea nu constituie o noutate deoarece au fost folosite mereu în cadrul activităţilor din grădiniţă înainte de a fi denumite astfel. Acum ,fiind menţionate , li se acordă o mai mare importanţă.Tranziţiile sunt îndrăgite de copii deoarece răspund nevoii de joc a acestora şi chiar dacă activitatea urmatoare nu e îndragita de copii ,prin intermediul unei tranziţii potrivite trecerea va fi mai naturală mai firească.
               Cu ajutorul tranziţiilor, trecerea de la o etapă la alta se realizează mai organizat, copiii îşi dau seama mai uşor ceea ce urmează să facă iar indicaţiile serbede sunt înlocuite de poezioare sau cântecele sugestive plăcute copiilor.Educatoarea trebuie să găsească şi să folosească mereu acele tranziţii care să se potrivească cu celelate activităţi şi cu nevoile grupului.Cântecele  şi  jocurile  cu  text şi cânt pot  constitui  preţioase  mijloace  de  realizare  a  tranziţiilor. Acestea  pot  fi  folosite  în funcţie  de  tema  proiectului  în derulare  sau de tipul activităţilor ce trebuie tranzitate. Se  pot  utiliza  doar  fragmente  sau  cântecul/ jocul cu  cântec în  totalitate.






Bibliografie: Adina Glava,Maria Pocol,Lolica-Lenuta Tataru , Educatia timpurie:ghid
                     metodic pentru aplicarea curriculumului prescolar, Editura Paralela 45,
                     2009;
                     Revista  Invatamantului Prescolar nr: 1-2/ 2009
                     Revista  Invatamantului Prescolar  nr. 3-4/ 2009
                     www.didactic.ro
                    

Facultatea de Psihologie şi Ştiinte ale Educaţiei
Extensia Nasaud
Studente an II:
Buhai Nicoleta
Eremei Andreea
Panesiu Domnita
Pap Elisabeta
Tupcil Georgeta





Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu